تبیان، دستیار زندگی

لیست غذاهای ساده ایرانی

گاهی ممکن است از سرکار و یا از بیرون، خسته به منزل رسیده باشید و بخواهید غذا درست کنید. در این لحظه بهتر است به فکر تهیه غذاهای آسان باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفره ایرانی
اگر می خواهید در مدت زمان کم غذاهای خوشمزه و دلچسب برای اعضای خانواده خود تهیه کنید ، بهتر است به سراغ غذاهای ساده و آسان بروید تا سریع آماده شود. در این مطلب می خواهیم طرز تهیه چند نوع غذای ساده ایرانی را برایتان بگوییم:
قیمه ریزه

قیمه ریزه

 یکی از غذاهای ساده ی ایرانی قیمه ریزه می باشد. کسانی که اهل اصفهان هستند، حتما قیمه ریزه را می شناسند. قیمه ریزه از غذاهای محلی اصفهان است که از کوفته‌های کوچک گوشت، آرد نخودچی و سبزیجات معطر تهیه می‌شود. به این کوفته‌ها گاهی خوراک کله گنجشکی هم گفته می‌شود.قیمه ریزه نوعی خوراک با گوشت چرخ کرده است که بر خلاف اسمش شباهت زیادی به خورشت قیمه ندارد.این غذا را هم می توان با سیب زمینی و هم بدون سیب زمینی تهیه کرد.قیمه ریزه غذایی بسیار سالم است و که به سرعت آماده می شود.

مواد لازم برای قیمه ریزه:

گوشت چرخکرده 200 گرم
روغن سرخ کردنی 1 قاشق غذاخوری
پیاز 1 عدد متوسط
سیب زمینی 1 عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
 آب 1 و 1/2 پیمانه
 آرد نخودچی 2 قاشق غذاخوری
 سبزی معطر خشک 2-3 قاشق غذاخوری
زردچوبه 1 قاشق چایخوری
 نمک و فلفل به مقدار کافی
قیمه ریزه از غذاهای محلی اصفهان است که از کوفته‌های کوچک گوشت، آرد نخودچی و سبزیجات معطر تهیه می‌شود. به این کوفته‌ها گاهی خوراک کله گنجشکی هم گفته می‌شود

طرز تهیه: ابتدا پیاز را بشویید و پوست بکنید و از وسط نصف کنید. نصف پیاز را رنده کنید و در کاسه‌ای بریزید و با گوشت چرخکرده مخلوط کنید . سپس سبزی خشک، آرد نخودچی، نمک، فلفل و یک دوم قاشق چایخوری زردچوبه را به گوشت و پیاز اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید. مواد را به صورت کوفته‌های کوچک شکل بدهید و کنار بگذارید.

نصف دیگر پیاز را خرد کنید . یک قابلمه کوچک را روی شعله متوسط قرار دهید تا داغ شود. سپس کمی روغن کف آن بریزید. وقتی روغن داغ شد پیاز خرد شده را داخل آن بریزید. یک دوم  قاشق چایخوری از زردچوبه را روی پیاز بریزید و آن را دو سه دقیقه تفت بدهید.

سیب زمینی را پوست بکنید و خرد کنید (نه خیلی ریز و نه خیلی درشت) سپس سیب زمینی خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و یکی دو دقیقه دیگر تفت بدهید. پس از آن رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و کمی دیگر به تفت دادن ادامه دهید. یک و نیم پیمانه آب داخل قابلمه بریزید و درب آن را بگذارید تا جوش بیاید.

وقتی آب جوش آمد کوفته‌ها را داخل آن بریزید و شعله زیر قابلمه را کم کنید. درب قابلمه را مجدداً ببندید و بگذارید حدود یک ساعت روی شعله ملایم بماند تا جا بیافتد. خوراک قیمه ریزه را همراه با نان و سبزیجات تازه سرو کنید.

شامی کبابی

 شامی کباب

شامی کباب یک غذای خوش خوراک و بسیار ترد می باشد که در کمتر از یک ساعت می توان آن را آماده و برای یک وعده غذایی مصرف کرد. شامی کباب از کباب های بسیار محبوب در میان ایرانیان است و با نام کتلت گوشت هم شناخته می شود. این غذای خوشمزه به دلیل محبوبیت بالایی که دارد، از آشپزخانه های خانگی وارد منوی رستوران های بزرگ هم شده است. شامی کباب را می توانیم به سلیقه خود به همراه برنج یا نان سرو کنیم. شامی کباب به دلیل اینکه از کباب های خشک محسوب می شود، معمولا به همراه سس سرو می شود،بهتر است  در کنار این غذا یا از گوجه فرنگی سرخ شده استفاده کنید یا از سس گوجه فرنگی، زیرا طعم شامی کباب دوچندان می شود.

مواد لازم:
 پیاز :2 عدد
 گوشت :500 گرم
لپه پخته :250 گرم
 نمک ، فلفل ، زردچوبه:به مقدار کافی
آب :به مقدار کافی
تخم مرغ :5 عدد
بیکینگ پودر :1 ق چ
 زعفران سائیده : به مقدار کافی
طرز تهیه: برای تهیه این غذای ساده و لذیذ ابتدا پیاز ها را به چهار قسمت تقسیم میکنیم و به همراه گوشت ، مقداری زرد چوبه و آب به مدت 3 ساعت می پزیم تا گوشت کاملا پخته شود.

بعد از اینکه گوشت ها پخت ،آب آن را جدا میکنم و به همراه لپه پخته شده در چرخ گوشت ، چرخ میکنیم .تخم مرغ ها را در ظرفی جداگانه میشکنیم و هم میزنیم تا سفیده و زرده تخم مرغ باهم مخلوط شوند.

سپس بیکینگ پودر را داخل تخم مرغ ها میریزیم و هم میزنیم.مقداری زعفران سائیده را به همراه کمی نمک و فلفل به تخم مرغ ها اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم.تخم مرغ هم زده را با گوشت و لپه چرخ شده مخلوط میکنیم و حسابی ورز میدهیم تا کاملا مخلوط شوند.

یک تابه مناسب انتخاب میکنیم و مقداری روغن داخلش میریزیم و روی حرارت ملایم قرارمیدهیم تا روغن داغ شود. سپس به اندازه دلخواه از مایه شامی برمیداریم و به صورت کوفته قلقلی در دستمان به آن شکل میدهیم و در پایان مانند کوکو سیب زمینی تختش میکنیم و وسطش را با انگشت یک سوراخ ایجاد میکنیم و داخل روغن سرخش میکنیم.
برای پف کردن شامی ها حتما تخم مرغ آن ها را به مدت طولانی هم بزنید. همچنین توجه داشته باشید که برای پف کردن از جوش شیرین استفاده نشود، چون باعث تلخی و بوی نامطبوع در شامی می شود.

وقتی یک طرف آن سرخ شد طرف دیگر را برمیگردانیم و سرخ میکنیم و به همین ترتیب تمام مایه شامی را سرخ میکنیم. در پایان هم با سبزیجات و گوجه فرنگی سرو می کنیم .

توجه کنید دلیل وا رفتن شامی کباب کمبود تخم مرغ آن است ؛ وقتی شامی هنگام سرخ شدن تیکه تیکه می شوند، باید به آن تخم مرغ یا سفیده تخم مرغ بیشتری اضافه کنید.

همچنین توجه داشته باشید مواد شامی را بعد از آنکه خوب ورز دادید به مدت 30 تا 60 دقیقه در داخل یخچال استراحت دهید تا وا نرود و اگر مواد شامی آبکی باشد باید به آن نون خشکه و یا آرد سوخاری بزنید و یا یک پیاز را با رنده درشت رنده کنید و به مواد شامی اضافه کنید.

 بهتر است بدانید مقدار گوشت زیاد در شامی نسبت به دیگر مواد آن باعث سفت شدن شامی می شود. پیاز هم باعث خوشمزه تر شدن شامی میشود برای همین بهتر است با رنده درشت رنده شود. تا هم شامی وا نرود و هم باعث پوک و نرم شدن آن شود. حتما آب پیاز رنده شده در شامی را کامل بگیرید و در درون آن از آرد نخود استفاده کنید.

 برای تهیه این شامی می توانید از گوشت چرخ کرده هم استفاده کنید، اگر در شامی از گوشت چرخ کرده گوساله استفاده کردید ،کره را حتما آب کنید و به گوشت اضافه کنید تا از خشک شدن شامی جلوگیری کنند.

برای پف کردن شامی ها حتما تخم مرغ آن ها را به مدت طولانی هم بزنید. همچنین توجه داشته باشید که برای پف کردن از  جوش شیرین استفاده نشود، چون باعث تلخی و بوی نامطبوع در شامی می شود.
کباب لاپلو

کباب لاپلو، غذای ساده و سالم

یکی دیگر از انواع غذای ساده با گوشت چرخ کرده کباب لاپلو است.اگراین غذا را تا به حال امتحان نکرده اید، پیشنهادمی کنیم که حتما آن را درست کنید. اگر دنبال غذایی ساده و مقوی هستید که کمی هم تنوع به برنامه غذایی شما بدهد، کباب لاپلو احتمالاً انتخاب خوبی خواهد بود.پلو با لایه های کباب بی شک غذایی خوش طعم و بی نظیر برای تنوع در برنامه غذایی خواهد بود.

مواد لازم برای کباب لاپلو:
 گوشت چرخکرده 200 گرم
برنج 2 پیمانه
 پیاز 1 عدد
 نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار کافی
ماست چکیده 1 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
روغن 4 قاشق غذاخوری
سیب زمینی 1 عدد (دلخواه)
سپس یک قسمت از گوشت را بردارید و به شکل دایره روی برنج پهن کنید، طوری که با دیواره قابلمه فاصله داشته باشد. دوباره برنج بریزید و این کار را به ترتیب لایه لایه ادامه دهید تا همه برنج ها و گوشت ها مصرف شوند و لایه رویی برنج باشد. روی هر لایه نصف قاشق هم روغن بریزید.

طرز تهیه: برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا گوشت چرخکرده را در کاسه ای بریزید. پیاز را رنده و به آن اضافه کنید. سپس نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و خوب همه مواد را با هم ورز بدهید. یک قاشق ماست چکیده اضافه کنید و مجدداً هم بزنید. گوشت آماده شده را تا آماده شدن برنج در یخچال قرار دهید تا کمی خودش را بگیرد.

برنج را پس از شست و شو، در یک قابلمه کوچک که دورن آن آب  هست،بریزید و روی شعله قرار دهید. بعد از 8-10 دقیقه که نیم پز شد (بسته به نوع برنج ممکن است زمان کمتر یا بیشتر هم باشد) آن را آبکش کنید.سپس کف قابلمه دو قاشق روغن بریزید. زعفران را هم اضافه کنید و قابلمه را روی شعله ملایم بگذارید. گوشت را از یخچال خارج کنید و آن را به سه یا چهار قسمت مساوی تقسیم کنید. یک لایه برنج کف قابلمه بریزید.

سپس یک قسمت از گوشت را بردارید و به شکل دایره روی برنج پهن کنید، طوری که با دیواره قابلمه فاصله داشته باشد. دوباره برنج بریزید و این کار را به ترتیب لایه لایه ادامه دهید تا همه برنج ها و گوشت ها مصرف شوند و لایه رویی برنج باشد. روی هر لایه نصف قاشق هم روغن بریزید.

 در مرحله ی آخر میتوانید یک عدد سیب زمینی را نازک ،حلقه حلقه کنید و روی برنج بچینید. در قابلمه را ببندید و بگذارید حدود 1 ساعت روی شعله خیلی کم بماند. بهتر است از شعله پخشکن استفاده کنید.

بعد از این مدت بگذارید کمی خنک شود. سپس کباب لاپلو را در دیس برگردانید. برش بزنید و همراه با گوجه سرخکرده و ماست سرو کنید. اگر دوست داشته باشید میتوانید روی هر لایه گوشت مقداری هم سماق بپاشید.
سمبوسه

سمبوسه گوشت

سمبوسه انواع زیادی دارد که معروفترن انواع آن، سمبوسه سیب زمینی، سمبوسه گوشت ، سمبوسه مرغ، سمبوسه پیتزایی، سمبوسه سبزیجات و … است.این غذا  بیشتر به جنوب ایران نسبت داده می شود. از آنجایی که این غذا بسیار خوشمزه می باشد و طرفداران زیادی دارد، امروزهدر همه جای ایران تهیه می شود و فقط مخصوص جنوب نیست. این غذا برای کسانی که طرفدار غذاهای تند و فلفلی هستند، بسیار مناسب است.

مواد لازم برای سمبوسه گوشت:
نان لواش برش خورده 12 تکه
گوشت چرخ شده 300 گرم
پیاز درشت 2 عدد
جعفری خرد شده 1/2 پیمانه
 رب گوجه 2 قاشق سوپخوری
سیر له شده 2 حبه
تخم گشنیز نیم کوب 1/2 قاشق چایخوری
پودر زیره سبز 1/4 قاشق چایخوری
 دارچین 1/4 قاشق چایخوری
زردچوبه، نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه:
برای تهیه این غذای پرطرفدار و خوش طعم ابتدا پیازهای نگینی خرد شده را سرخ کنید در حدی که طلایی شود. در مرحله ی بعدی گوشت چرخ شده را همراه دارچین به پیاز اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا تغییر رنگ دهد، رب گوجه، سایر ادویه ها، سیر، جعفری خرد شده را در این مرحله به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید گوشت با این مواد کمی سرخ شود. بعد از آماده شدن مواد داخلی، اجازه دهید تا کاملا خنک شود.حتما مواد را خنک کنید،این کار مهم است چون در  زمان پیچیدن نان، از خمیر شدن و وا رفتن نان و نیز روغن پس دادن جلوگیری می کند.

 مرحله بعدی ، مرحلهی پیچیدن مواد می باشد. طریقه پیچیدن سمبوسه گوشت با لواش چندان سخت نیست اما باید با احتیاط این کار را انجام دهید تا سمبوسه ای ظریف داشته باشید.

مهمترین نکته در این مرحله این است که نان لواش باید نرم باشد تا هنگام پیچیدن خرد نشود، پس، نان های لواش را از درازا به شکل مستطیل برش دهید اگر احساس کردید نان ها خشک هستند مقداری آب روی نان ها اسپری کنید(مقدار خیلی خیلی کم) و بعد در نابلون قرار دهید تا رطوبت حاصل از آن، نان را نرم کند.

سپس یک نان برش خورده را روی سطح  کار قرار دهید و مقداری از مواد گوشتی خنک شده را در گوشه بالایی نان بریزید و با زاویه 90 درجه نان را تا بزنید تا به شکل مثلث درآید. برای اطمینان و محکم شدن کار، قبل از پیچیدن آخرین لایه نان مقداری تخم مرغ زده شده را با برس روی نان بمالید تا باعث چسبندگی شود.
برای این غذا می توانید از ادویه های رایج استفاده کنید، ولی استفاده از فلفل قرمز، زیره سبز و تخم گشنیز، طعم غذا را مطلوب تر و به طعم جنوبی آن نزدیک تر می کند. اگر به ادویه جنوبی که حاوی میخک، جوز هندی، فلفل سیاه، فلفل قرمز، دارچین، تخم گشنیز، زنجبیل، زیره سیاه، زیره سبز، گل محمدی و.. است، دسترسی دارید، می توانید از آن استفاده کنید.

در مرحله ی بعدی روغن مایع را در قابلمه ای متوسط بریزید تا کاملا داغ شود، مطمئن شوید سمبوسه ها در ظرفی که انتخاب کرده اید به خوبی در روغن غوطه ور خواهند شد. برای امتحان کردن داغی روغن هم کافی است یک عدد خلال دندان را در روغن فرو ببرید اگر دور خلال دندان حباب ایجاد شد یعنی روغن به خوبی داغ شده است. همچنین برای خوشرنگ شدن پوسته نان می توانید مقداری زردچوبه به روغن داغ شده اضافه کنید.

سمبوسه ها را با توجه به گنجایش ظرف در روغن به خوبی سرخ کنید یعنی در حدی که طلایی شود. (اگر دوست دارید می توانید آنها را در روغن کم هم سرخ کنید.) سمبوسه های سرخ شده را روی دستمال کاغذی آشپزخانه بگذارید تا روغن اضافی را جذب کند.

نکته: برای این غذا می توانید از ادویه های رایج استفاده کنید، ولی استفاده از فلفل قرمز، زیره سبز و تخم گشنیز، طعم غذا را مطلوب تر و به طعم جنوبی آن نزدیک تر می کند. اگر به ادویه جنوبی که حاوی میخک، جوز هندی، فلفل سیاه، فلفل قرمز، دارچین، تخم گشنیز، زنجبیل، زیره سیاه، زیره سبز، گل محمدی و.. است، دسترسی دارید، می توانید از آن استفاده کنید.

مواد این غذا می تواند متفاوت باشد، هر نوع مواد و ادویه را می توانید با توجه به ذایقه و سلیقه تان در مواد داخلی آن به کار ببرید. مثلا می توانید یک عدد سیب زمینی را به صورت نگینی خرد و سرخ کنید و در مواد داخل نان بریزید.

همچنین به جای نان لواش از انواع خمیر دست ساز، خمیر آماده و نیز خمیر یوفکا برای سمبوسه می توان استفاده کرد و نیز با هر دو روش( هم به صورت سرخ کردنی، هم  در فر) آن را آماده کرد.
تاس کباب

تاس کباب

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و ساده، تاس کباب می باشد. تاس کباب خوراک گوشت و سبزیجاتی است که از گذشته های دور پخته می شد. گوشتی که برای تهیه “تاس کباب” استفاده می شود بایستی حتما گوشت گوسفندی و ترجیحا دنده باشد. تاس کباب  یک غذای رژیمی و بسیار سالم محسوب می شود. چون روغنی در آن بکار نرفته است.

مواد لازم جهت طبخ تاس کباب:
گوشت گوسفندی   1 کیلو
سیب زمینی   2 عدد
 پیاز   2 عدد بزرگ
به     1 عدد
 هویج    3 عدد
روغن زیتون    2 ق غ
نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی
هنگام چیدن مواد داخل ظرف بهتر است لا به لای مواد نمک ، فلفل و زردچوبه بپاشید تا طعم آن فوق العاده شود.

طرز تهیه: برای شروع کار ابتدا باید مواد را به تکه های کوچکتر ببرید.مثلا گوشت را به 4 تکه تقسیم کنید و بعد سیب زمینی ، هویج و پیاز را به صورت حلقه ای ببرید. و میوه به را به صورت قاچ هندوانه برش بزنید.
نکته: اگر از طعم شیرین به در تاس کباب خوشتان نمی آید می توانید مقداری آب لیمو یا آب غوره در پایان به غذا اضافه کنید.
سپس قابلمه ای مناسبی را انتخاب کنید و مقداری روغن داخل آن بریزید .بعد یک ردیف پیاز حلقه ای شده را کف قابلمه بچینید و روی پیازها تکه های گوشت قرار دهید.بر روی تکه های گوشت کمی فلفل و زردچوبه بپاشید و به همین ترتیب هویج  و به را هم روی گوشت بچینید و در آخر سیب زمینی های حلقه شده را قرار دهید.نصف پیمانه آب را به همراه مقداری نمک و ادویه های دیگر داخل قابلمه میریزم و روی حرارت گاز قرار میدهیم تا بجوش بیاید.
نکته: سیب زمینی ها را بعد از پخت گوشت به بقیه مواد اضافه کنید تا له نشود..
در قابلمه را میبندیم و اجازه میدهیم غذا به آرامی حدود 3 تا 4 ساعت آب بیندازد و پخته شود.اگر هم آب غذا تمام شد حتما مقداری آب  به آن اضافه کنید تا پیاز ها ته نگیرد.
نکته: هنگام چیدن مواد داخل ظرف بهتر است لا به لای مواد نمک ، فلفل و زردچوبه بپاشید تا طعم آن فوق العاده شود.
گوشت فیله گوساله هم برای درست کردن تاس کباب مناسب است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .