تبیان، دستیار زندگی

مواردی که به ظاهر خوب هستند؛ اما سلامتی‌تان را به خطر می‌اندازند

چیز‌هایی که بیشتر به ضررتان هستند تا به نفعتان!

خمیردندان سفیدکننده‌ای که تضمین می‌کند دندان‌هایمان را سفید و درخشان می‌کند، مایع دستشویی آنتی‌باکتریالی که از ما در برابر میکروب‌ها محافظت می‌کند و نوشابه‌های رژیمی که به ما قول می‌دهند لاغر می‌شویم و خیلی چیز‌های دیگر آنقدر‌ها که فکر می‌کنید بی‌ضرر نیستند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نوشابه رژیمی
ما خانه‌ی خود را بهشتی برای اعضای خانواده و خود می‌دانیم؛ اما چیزی که از آن غافلیم این است که گاهی عادی‌ترین کار‌هایی که هر روز انجام می‌دهیم، خطر بزرگی برای سلامتی ما هستند. خمیردندان سفیدکننده‌ای که تضمین می‌کند دندان‌هایمان را سفید و درخشان می‌کند، مایع دستشویی آنتی‌باکتریالی که از ما در برابر میکروب‌ها محافظت می‌کند و نوشابه‌های رژیمی که به ما قول می‌دهند لاغر می‌شویم و خیلی چیز‌های دیگر آنقدر‌ها که فکر می‌کنید بی‌ضرر نیستند.

نوشابه‌های رژیمی

وقتی قصد کاهش وزن یا سالم‌خوری دارید احتمالاً یکی از اولین چیز‌هایی که از رژیم غذایی‌تان حذف می‌کنید نوشابه‌های معمولی است و به جای آن سراغ نوشابه‌های رژیمی می‌روید که گفته می‌شود چاقتان نمی‌کنند. اما مطالعات نشان می‌دهند میان مصرف نوشابه‌های رژیمی و ریسک ابتلا به یک سری از بیماری‌ها مانند زوال عقل، چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی ارتباطی مستقیم وجود دارد. دلیل اینکه از نوشابه‌های رژیمی به جای نوشابه‌های معمولی استفاده می‌کنید این است که وزن کم کنید؛ اما در واقع چنین نوشابه‌هایی می‌توانند اشتهایتان را افزایش داده و در نهایت دور کمرتان را بیشتر کنند.
سعی کنید از مواد طبیعی استفاده کنید. اگر آب خالی برایتان بی‌مزه است و دوست ندارید، با کمی آبلیمو مزه‌دارش کنید. اگر هوس یک نوشیدنی شیرین کرده‌اید پس اسموتی انتخاب خوبی برای شماست. حتی می‌توانید انواع میوه‌ها را با هم ترکیب کرده و اسموتی‌تان را جذاب‌تر کنید.

برخی عطر و ادکلن‌ها

همیشه قبل از اینکه خانه را ترک کنیم مقداری عطر می‌زنیم، اما چیزی که نمی‌دانیم این است که مواد شیمیایی خوشبویی را روی خودمان می‌پاشیم که برخی از آن‌ها از نفت خام هستند که روی پوستمان می‌نشینند. قرار گرفتن در معرض این مواد خوشبو می‌تواند باعث ایجاد علائم خفیف تا شدید شود؛ از میگرن گرفته تا ناباروری. ضمنا این مواد آلاینده‌اند. بنابراین بهتر است تا جایی که می‌توانید از آن‌ها استفاده نکنید و محیط زیست را نیز آلوده نکنید.

مطالعات نشان می‌دهند میان مصرف نوشابه‌های رژیمی و ریسک ابتلا به یک سری از بیماری‌ها مانند زوال عقل، چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی ارتباطی مستقیم وجود دارد


ظروف نچسب آشپزخانه

بیشتر ما روز‌های پُرمشغله‌ای داریم و نمی‌خواهیم زمان زیادی برای سابیدن قابلمه و ماهی‌تابه صرف کنیم، بنابراین ظروف نچسب برای آشپزی می‌خریم و فکر می‌کنیم راه حل خوبی هم پیدا کرده‌ایم. اما واقعیت این است که روکش نچسب ظروف، حاوی پلی تترا فلورواتیلن (تفلون) بوده و وقتی ظرف خیلی داغ می‌شود، گاز‌های سمی که می‌توانند سرطان‌زا باشند آزاد می‌شوند. توصیه می‌کنیم به جای ظروف نچسب از ظروف استیل یا چدنی استفاده کنید.

گوش پاک کن

جرم گوش بی‌دلیل وجود ندارد؛ جرم داخل گوش از کانال گوش در برابر گرد و خاک و آلودگی‌ها محافظت می‌کند. وقتی جرم گوش زیاد می‌شود احساس چسبندگی و گرفتگی ایجاد می‌کند و اذیت می‌شویم و سراغ گوش پاک کن می‌رویم. اما گوش پاک کن با هُل دادن جرم گوش به سمت عقب‌تر می‌تواند به ساختار ظریف و حساس پرده‌ی گوش آسیب بزند و حتی موجب کاهش شنوایی شود.
اول اینکه دیگر گوش پاک‌کن نخرید. بعد هم بپذیرید که واقعاً لازم نیست جرم جمع شده در گوشتان را تمیز کنید اما اگر می‌خواهید از شر این مواد چسبنده که کانال گوشتان را مسدود کرده‌اند خلاص شوید، از یک پارچه‌ی تمیز نمدار استفاده کنید و مواظب باشید فشار وارد نکنید.

مایع دستشویی آنتی باکتریال

از همان دوران کودکی به ما یاد داده‌اند که باید مکرراً دست‌هایمان را بشوییم تا مریض نشویم. این توصیه را رد نمی‌کنیم اما استفاده از صابون‌های آنتی باکتریال می‌تواند کار ناسالمی باشد. اول اینکه هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که این نوع صابون‌ها میکروب‌ها را کاملاً از بین می‌برند و نباید هم این کار را بکنند. ضمنا کارشناسان عقیده دارند برخی از عناصر موجود در صابون‌های آنتی باکتریال مانند تریکلوزان می‌توانند مقاومت آنتی بیوتیکی ایجاد کنند. شستن دست‌ها با آب و صابون معمولی همان کاری است که برای تمیز کردن دست‌هایتان نیاز دارید.

لیف حمام

لیف اسنفنجی و خوشرنگ حمام چگونه می‌تواند مضر باشد؟ بافت پیچیده و مواج لیف که پوست را به خوبی لایه‌برداری می‌کند، خانه‌ی میکروارگانیسم‌هایی هم هست که وقتی لیف خیس است در آن رشد می‌کنند. بنابراین بار بعد که از لیفتان استفاده می‌کنید این میکروارگانیسم‌ها را روی پوستتان پخش می‌کنید. توصیه می‌کنیم لیف حمام خود را بعد از هر بار استفاده خوب بشویید و کاملاً خشک کنید.

خمیردندان سفید‌کننده و لکه بردار

خمیردندان سفید‌کننده لکه‌های سطحی روی دندان‌هایتان را که معمولاً در اثر نوشیدن قهوه و چای ایجاد می‌شوند از بین می‌برد. مشکل اینجاست که استفاده‌ی مکرر از خمیردندان سفید‌کننده کار ناسالمی است زیرا این نوع خمیردندان‌ها سابنده‌اند و مینای دندان را از بین می‌برند یا باعث حساس شدن دندان‌ها می‌شوند. هنگام خرید خمیردندان سفید‌کننده حتماً به برند تجاری آن دقت کنید تا تائیدیه بهداشت را داشته باشد و فقط گاهی از آن استفاده کنید.

فویل آلومینیومی برای نگهداری غذا

وقتی غذا یا ساندویچتان را در فویل آلومینیوم می‌پیچید و کنار می‌گذارید ناخواسته به سلامتی‌تان لطمه می‌زنید. بعضی از باکتری‌ها عامل بیماری‌های مربوط به غذا هستند و وقتی هوا وجود دارد این باکتری‌ها سریع‌تر رشد می‌کنند. مشکل فویل آلومینیوم این است که غذای شما را به طور کامل در برابر هوا محافظت نمی‌کند. پس بهتر است به جای فویل از ظروف درداری که اجازه‌ی ورود هوا را نمی‌دهند استفاده نمایید. ضمنا غذای خود را برای مدت طولانی در اتاق نگه ندارید و به محض اینکه کمی خنک شد در یخچال بگذارید.

برخی ظروف پلاستیکی

ظروفی که از پلاستیک سفت درست شده‌اند و برچسب «۷» یا «pc» دارند ممکن است حاوی بیسفنول A باشند. این ماده شیمیایی می‌تواند سبب انواع اختلالات مربوط به غدد درون ریز شود، از ناباروری گرفته تا سرطان سینه و پروستات.
توصیه می‌کنیم ظروف پلاستیکی قدیمی‌تان را دور بیندازید و ظروف جدیدی بخرید که بدون BPA باشند یا خیلی بهتر این که از ظروف شیشه‌ای و چینی که سالم‌اند استفاده کنید.

سوتین کهنه

بیشتر خانم‌ها سوتینی در کشوی لباس‌های خود دارند که هر چند کهنه و قدیمی شده اما نمی‌توانند از آن دست بکشند. اما واقعاً وقت آن است که با سوتین قدیمی‌تان خداحافظی کنید. وقتی خاصیت کشسانی سوتین به مرور زمان در اثر استفاده از بین می‌رود، یعنی دیگر نمی‌تواند از سینه‌هایتان به خوبی حمایت کند و این به ضرر سلامتی‌تان است و باعث کمردردتان می‌شود، خصوصاً اگر سینه‌های بزرگ و سنگین داشته باشید. خوب است بدانید سینه‌ها اساساً به دلیل نوسانات در وزن یا تغییرات هورمونی طی سال‌ها از جهت اندازه و شکل تغییر می‌کنند. بنابراین سوتینی که قبلاً در تنتان فوق‌العاده بوده الان دیگر راحت و حمایت‌کننده نیست. حالا یک بهانه‌ی خوب برای خرید کردن پیدا کردید!
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.