تبیان، دستیار زندگی

چرا بیمه ها به وجود آمدند؟(مطالعات اجتماعی هفتم)

بیمه قراردادی بین دو طرف است که در زمان وقوع اتفاقات ناگوار ،جلوی ضرر مالی را می گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درس مطالعات هفتم
درس ششم مطالعات اجتماعی پایه هفتم درباره ی بیمه و مقابله با حوادث می باشد.مبحث با بیمه دانش آموزی آغاز شده است. اینکه در ابتدای سال تحصیلی همه مدارس از دانش آموزان مبلغی را به عنوان بیمه دانش آموزی از آنها دریافت می کنند. باید بدانیم در مواقعی که برای دانش آموز اتفاقی بیفتد و حادثه ای پیش بیاید، موسسه ای وجود دارد که هزینه های ناشی از این حادثه را پرداخت می کند.در این مطلب می خواهیم درباره بیمه و انواع آن و همچنین فواید و دلایل اهمیت آن مباحثی را بیان کنیم.

بیمه چیست؟

بیمه یک قرارداد و پیمان بین دو نفر است که بر اساس آن بیمه گر و یا همان شرکت بیمه در برابر مبلغی که از بیمه گذار دریافت می‌کند تعهد می کند، ضرر و زیانی که به طور ناگهانی به او  وارد شده است را جبران کند.

بیمه‌گر شخصی حقوقی است که در مقابل دریافت حق بیمه از بیمه‌گذار، جبران خسارت یا پرداخت مبلغ مشخصی را در صورت بروز حادثه تعهد می‌کند.

در مقابل، بیمه‌گذار شخصی حقیقی یا حقوقی است که با پرداخت حق بیمه، جان، مال یا مسوولیت خود یا دیگری را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد.

مبلغی که از فرد و یا شرکت دریافت می‌شود حق بیمه نامیده می‌شود و آن چیزی هم که مورد قرارداد است موضوع بیمه نام دارد.

 بیمه یک قرارداد و پیمان بین دو نفر است که بر اساس آن بیمه گر و یا همان شرکت بیمه در برابر مبلغی که از بیمه گذار دریافت می‌کند تعهد می کند، ضرر و زیانی که به طور ناگهانی به او وارد شده است را جبران کند.


مثلا ممکن است به سفری رفته باشید و در راه سفر ناگهان تصادف کنید و یا ممکن است منزل شما دچار آتش سوزی شود، در این هنگام اگر ماشین و یا منزل شما از قبل بیمه باشد، شرکت بیمه ، ضرر و زیانهای مالی که توسط این آتش سوزی و یا تصادف به شما وارد شده است را پرداخت و جبران می کند.

البته این را هم درنظر داشته باشید که اگرچه بیمه می‌تواند تا حدودی خیال شما را راحت کند، اما مانند یک حساب پس‌انداز نیست که هر پولی در آن بگذارید، متعلق به خودتان باشد. پولی که می‌توانید از یک شرکت بیمه طلب کنید، به نوع قرارداد بیمه‌‌ی شما بستگی دارد.
درس مطالعات هفتم

 تاریخچه بیمه در ایران

تا قبل از سال ۱۳۱۰ هیچ شعبه یا نمایندگی بیمه، در ایران وجود نداشت. فعالیت بیمه‌ای در ایران از سال ۱۳۱۴ شروع شد. در این سال دو مؤسسه روسی با نام‌های نادژدا و قفقازمرکوری شروع به کار نمودند. پس از شروع به کار این دو مؤسسه، تا سال ۱۳۱۴ خورشیدی، در حدود ۱۳ شرکت خارجی در بازار بیمه کشور فعالیت خود را شروع کردند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های آلیانس انگلیس، یورکشایر انگلیس و اینگستراخ روسیه اشاره کرد.

یکی از معایبی که این نمایندگی‌ها داشتند حق بیمه بالایی بود که دریافت می‌کردند بنابراین ایران در سال ۱۳۱۴ متوجه ضرورت تأسیس یک شرکت بیمه کاملاً ایرانی شد. از آن پس روند کنترل و نظارت دولت بر شرکت‌های خارجی بیمه، افزایش یافت و خود در زمینه خدمات بیمه‌ای به خود کفایی رسید.

 افراد می توانند قراردادهای متنوعی را با شرکت های بیمه ببندند و با توجه به چیزی که بیمه می کنند، شرکت بیمه هزینه های آن را قبول می کند. شرکت‌های بیمه قرارداد‌های مختلف با ویژگی‌های مختلفی پیشنهاد می‌دهند درنتیجه باید مطمئن شوید قراردادی را انتخاب می‌کنید که مناسب شماست.


ایده تشکیل یک شرکت بیمه ایرانی در سال ۱۳۱۰ توسط فردی ایرانی به نام دکتر الکساندر آقایان (که سابقه فعالیت در شرکت بیمه روسی نادژدا را داشت) به علی اکبر داور، وزیر مالیه وقت مطرح شد و در ۱۵ آبان سال ۱۳۱۴، شرکت سهامی بیمه ایران با سرمایه دو میلیون تومان به عنوان اولین شرکت ایرانی بیمه تأسیس شد.

شرکت بیمه ایران در بدو تأسیس با مشکلات متعددی روبرو بود که از آن جمله می‌توان به نداشتن قرارداد اتکایی برای بسیاری از رشته‌های بیمه اشاره کرد. به همین دلیل، این شرکت در بدو فعالیت خود تنها به فروش بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی و حمل و نقل می‌پرداخت. این شرکت توانست به‌تدریج سایر محصولات بیمه را نیز به سبد خود اضافه کند. علاوه بر رشته‌های مختلف بیمه‌های بازرگانی این شرکت توانست انواع بیمه‌های اجتماعی از قبیل بیمه کارگران را نیز در ایران پایه‌گذاری کند.

در سال ۱۳۲۹ نیز اولین شرکت خصوصی با عنوان “بیمه شرق” تاسیس شد و تا سال ۱۳۴۷ هفت شرکت خصوصی دیگر به این مجموعه اضافه شد.

بیمه چگونه کار می کند؟

 بسته به این که چه چیزی را بیمه کرده باشید، شرکت بیمه از شما پول دریافت می کند. مثلا هزینه ای که برای بیمه ی ساختمان دریافت می کند با هزینه ای که برای بیمه موبایل و یا لپ تاپ دریافت می شود، متفاوت است. مثلا اگر لپ‌تاپ شما دزدیده شود و آن را در برابر دزدی بیمه کرده‌ باشید، می‌توانید از شرکت بیمه‌ بخواهید که با توجه به قرارداد، هزینه‌ی خرید یک لپ‌تاپ جدید را به شما پرداخت کند. به این کار «انتقال خطر» گفته می‌شود، چرا که شرکت بیمه خطر پرداخت هزینه‌ی گم شدن لپ‌تاپ را برعهده می‌گیرد. در واقع بدون وجود بیمه، خودتان خطر پرداخت هزینه‌های مالی را در هنگام بروز وقایع ناخواسته برعهده می‌گیرید.

افراد می توانند قراردادهای متنوعی را با شرکت های بیمه ببندند و با توجه به چیزی که بیمه می کنند، شرکت بیمه هزینه های آن را قبول می کند. شرکت‌های بیمه قرارداد‌های مختلف با ویژگی‌های مختلفی پیشنهاد می‌دهند درنتیجه باید مطمئن شوید قراردادی را انتخاب می‌کنید که مناسب شماست.
بیمه

چیزهایی که قرارداد بیمه مشخص می کند:

همانطور که گفتیم افراد و  شرکت بیمه بر سر چیزی که قرار است بیمه شود، توافق می‌کنند و آن را به‌صورت یک سند قانونی می‌نویسند که «قرارداد بیمه» نامیده می‌شود. در واقع قرارداد بیمه مشخص می کند که:

فردی که بیمه شده،دقیقا در برابر چه چیزی بیمه شده است، شرایط و موارد بیمه را بیان می کنند.

چه مواردی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند؛

اگر حادثه ای پیش آمد، بیمه چه مقدار خسارت پرداخت می‌کند؛

این قرارداد چقدر برای فرد  هزینه دارد . در واقع حق بیمه او چقدر می شود.

حق بیمه  و یا همان هزینه دریافت؛می‌تواند به چیزهای زیادی بستگی داشته باشد و با توجه به آنها، شرکت بیمه می‌پذیرد که هزینه‌ی شی‌ء دزدیده‌شده یا آسیب‌دیده را پرداخت کند. حق بیمه از هزینه‌ی کلی چیزی که آن را بیمه می‌کنید، کمتر است.

 حق بیمه و یا همان هزینه دریافت؛می‌تواند به چیزهای زیادی بستگی داشته باشد و با توجه به آنها، شرکت بیمه می‌پذیرد که هزینه‌ی شی‌ء دزدیده‌شده یا آسیب‌دیده را پرداخت کند. حق بیمه از هزینه‌ی کلی چیزی که آن را بیمه می‌کنید، کمتر است.


انواع بیمه

بیمه مانند چتری از افراد حمایت می کند . این حمایت باعث می شود تا افراد، اعم از صاحبان کسب‌وکارهای خانگی یا دیگر شهروندان، در زمانهای  حساس زندگی، بتوانند آرامش خود را حفظ کنند و به خدمات بیمه‌ها تکیه کنند.بیمه‌ها چند نوع مختلف دارند که کاربردهای آن‌ها هم کاملا با هم فرق می‌کند و افراد با توجه به نوع نیاز خود از آنها استفاده می کنند. در ادامه انواع بیمه را بیان می کنیم:

بیمه اشخاص:
بیمه اشخاص، بیمه‌ای است که هدف آن حفظ سلامت اشخاص است. این نوع بیمه شامل سه نوع بیمه عمر، بیمه حوادث و بیمه تکمیلی (درمان) می شود.

بیمه عمر: بیمه عمر یکی از متداول‌ترین انواع بیمه در سراسر دنیا به حساب می‌آید چون این بیمه نوعی از سرمایه‌گذاری نیز محسوب می‌شود. در ایران نیز بیمه عمر علاوه بر پوشش برخی بیماری‌های خاص و امکان دریافت وام و…، مقداری سود ماهانه تضمینی و مشارکتی نیز به حساب شخص واریز می‌کند و از این جهت نوعی از سرمایه‌گذاری امن و پایدار نیز صورت می‌گیرد. فریلنسرها از جمله اقشاری هستند که از بیمه عمر استفاده فراوانی می‌کنند.

 بیمه حوادث: بیمه حوادث به دو دسته حوادث فردی و گروهی تقسیم می‌شود و از بیمه‌گذار در مقابل حوادثی از جمله برق‌گرفتگی، سقوط از ارتفاع، مسمومیت، گازگرفتگی، سوختگی و… حمایت کرده و در واقع غرامت نقص عضو، از کارافتادگی و… پرداخت می‌کند.
بیمه

بیمه درمان (تکمیلی):این بیمه یکی از شایع‌ترین انواع بیمه در میان ایرانیان به حساب می‌آید. بیمه‌های پایه مانند بیمه تامین اجتماعی، خدمات درمانی، بیمه نیروهای مسلح و… اصولا پوشش حداقلی هزینه‌های درمان را دارند و از این جهت بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا با پرداخت مبلغی بیشتر، از بیمه تکمیلی درمان بهره‌مند شوند. به طور مثال، بیمه کارگران که مطابق قانون کار اجباری تلقی می‌شود، از نوع بیمه پایه تامین اجتماعی بوده و اگر کارگران مایل به دریافت خدمات درمانی وسیع‌تری باشند، می‌توانند حق بیمه تکمیلی درمان را بپردازند.

بیمه اموال:
نوع دیگری از بیمه، بیمه اموال می باشد. این بیمه هم بین مردم طرفداران زیادی دارد. بیمه آتش‌سوزی و زلزله دو بیمه در حوزه بیمه اموال هستند.

بیمه آتش‌سوزی:همان طور که از نام این بیمه پیداست، هدف آن پوشش خسارات مالی ناشی از حوادث آتش‌سوزی است. بسیاری از کسب‌وکارها در زمینه تهیه بیمه، ترجیح می‌دهند تا با استفاده از بیمه آتش‌سوزی، اموال خود را از حوادثی مانند انفجار، آتش‌سوزی، صاعقه و.. مصون بدارند.

 این بیمه مواردی از جمله خطرات مستقیم ناشی از رعد و برق و انفجار، خسارات و هزینه‌هایی که برای جلوگیری از گسترش خسارات آتش سوزی صورت می‌گیرد و همچنین هزینه‌های نقل مکان کردن از منطقه خسارت دیده جهت جلوگیری از خسارات بیشتر را به عهده می‌گیرد،را شامل می شود. همچنین شخص می‌تواند مبلغی اضافی پرداخت کند تا از خطرات شبیه به آتش سوزی مانند: زلزله، سیل، طوفان و غیره در امان باشد.

 همان طور که از نام این بیمه پیداست، هدف آن پوشش خسارات مالی ناشی از حوادث آتش‌سوزی است. بسیاری از کسب‌وکارها در زمینه تهیه بیمه، ترجیح می‌دهند تا با استفاده از بیمه آتش‌سوزی، اموال خود را از حوادثی مانند انفجار، آتش‌سوزی، صاعقه و.. مصون بدارند.


بیمه‌ زلزله:اصولا بیمه زلزله هم مانند بیمه آتش‌سوزی از اموال حمایت می کند و به نوعی یکی از خدمات اضافی بیمه آتش‌سوزی به حساب می‌آید. در واقع با خریداری بیمه زلزله، بیمه‌گذار غالبا از خدمات بیمه‌های مرتبط با آتش‌سوزی نیز بهره‌مند می‌شود.

بیمه‌‌ وسایل نقلیه:
یکی از رایج‌ترین انواع بیمه در ایران، بیمه وسایل نقلیه است. بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه موتور سیکلت، سه بیمه مهم در حوزه وسایل نقلیه محسوب می‌شود.

بیمه‌‌ شخص ثالث:این بیمه از اشخاص ثالث حاضر در وسیله نقلیه محافظت می‌کند و در صورت ورود خسارت مالی یا جانی به این افراد، خسارت پرداخت می‌کند. فقدان بیمه شخص ثالث برای دارندگان وسایل نقلیه شخصی می‌تواند عواقب زیان‌باری به دنبال داشته باشد به همین خاطر خرید بیمه شخص ثالث برای رانندگان، اجباری است.

بیمه‌ بدنه:بیمه بدنه، به جبران خسارت‌های وارد شده به وسیله نقلیه شخص می‌پردازد. هر چند خرید این بیمه اجباری نیست اما اکثر افراد برای اطمینان از حفظ وسیله نقلیه خود، بیمه بدنه را هم ،همراه با بیمه شخص ثالث تهیه می‌کنند.

بیمه‌ موتور سیکلت
: نوع دیگری از بیمه وسایل نقلیه، بیمه متور سیکلت می باشد که متاسفانه در حال حاضر بسیاری از موتورسواران اقدام به تهیه این بیمه نمی‌کنند. در حالی که این بیمه با پوشش هزینه‌های درمانی و خسارات مالی راننده و شخص ثالث، می‌تواند بسیاری از نگرانی‌های قشر موتورسوار را رفع کند.
بیمه

سایر بیمه‌ها

علاوه براین مواردی که بیان کردیم، چندین نوع بیمه دیگر نیز می‌توان یافت که در موارد خاص افراد از آن استفاده می‌کنند. بیمه مسئولیت و بیمه مسافرتی از بیمه‌ها مهمی محسوب می‌شوند که معمولا در دسته‌بندی‌های گفته شده قرار می گیرند.

بیمه مسافرتی:بیمه مسافرتی برای افرادی که تمایل به انجام سفرهای متعدد یا طولانی دارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. بیمه مسافرتی اشخاص را در برابر حوادث بالقوه سفر از جمله بیماری‌هایی مانند دندان درد، مسمومیت، آنفلونزا و… و همچنین حوادثی مانند گم شدن وسایل یا از دست دادن پول حمایت می‌کند.

بیمه مسئولیت
یکی دیگر از انواع بیمه بیمه مسئولیت است. در این بیمه مسئولیت افراد در برابر موضوعات مختلف بیمه‌ می‌شود. این بیمه در زمانی است که شخص مسئولیتی در اجتماع یا در مقابل افراد تحت امرش دارد و آن مسئولیت را به یک شرکت بیمه انتقال می‌دهد.
بیمه مسئولیت عمومی (بیمه مسئولیت جامع شهرداری، بیمه مسئولیت تابلوهای تبلیغاتی، بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی و ….)
بیمه مسئولیت حرفه‌ای (بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان، پیراپزشکان، مهندسان و…، بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهدکودک، بیمه مسئولیت حرفه‌ای شهربازی و اماکن تفریحی و…)

بیمه‌ مسئولیت پزشکان:بیمه مسئولیت پزشکان از جمله بیمه‌های حرفه‌های پرخطر به حساب می آید. در سراسر جهان، بسیاری از پزشکان از خدمات بیمه مسئولیت پزشکان استفاده می‌کنند. در این نوع بیمه، مواردی مانند خطاهای پزشکی پوشش داده می‌شوند و غرامت فوت یا نقص عضو بیماران پرداخت می‌شود.

بیمه مسئولیت تولیدکنندگان کالا (بیمه مسئولیت ناشی از تولید)

بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان

 بیمه مسافرتی برای افرادی که تمایل به انجام سفرهای متعدد یا طولانی دارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. بیمه مسافرتی اشخاص را در برابر حوادث بالقوه سفر از جمله بیماری‌هایی مانند دندان درد، مسمومیت، آنفلونزا و… و همچنین حوادثی مانند گم شدن وسایل یا از دست دادن پول حمایت می‌کند.


بیمه کشتی یا بیمه دریایی: نوعی از پوشش بیمه است که خطرهای مرتبط با حمل و نقل دریایی را پوشش می‌دهد. این خطرات شامل بدنه کشتی، محموله، مسوولیت و ناحیه درون دریا است. این نوع بیمه سهم اندکی از بازار را دارا می‌باشد و تنها در حدود دو درصد از بیمه‌های غیرعمر در دنیا به این نوع بیمه‌نامه اختصاص دارد.

بیمه هواپیما:بیمه هواپیما یک نوع بیمه است که بیمه‌گر متعهد می‌شود در قبال دریافت حق بیمه بعضی از خسارت‌های سانحه‌های هوایی از جمله سقوط هواپیما را پرداخت کند. بیمه هواپیما معمولا دارای چند بخش بدنه و مسولیت می باشد . مهتمرین مسولیت های تحت پوشش مسافر و شخص ثالث است.

بیمه مهندسی
بیمه مهندسی یکی از انواع بیمه‌های معمول امروزی است که انواع مختلفی دارد:
بیمه مهندسی تمام‌خطر پیمانکاران
بیمه مهندسی تمام‌خطر نصب
بیمه مهندسی تجهیزات الکترونیک
بیمه ماشین‌آلات پیمانکاری
بیمه عیوب اساسی و پنهان

در هر کدام از انواع بیمه‌های مهندسی تمام خطرات، به استثنای خطراتی که صراحتاً استثنا شده، تحت پوشش بیمه‌نامه است. در بیمه‌نامه‌های مهندسی پوشش‌ها و استثنائات به‌وسیله کلوزهای اضافی یا کلوزهای محدودکننده به بیمه نامه الحاق می‌شود. کلوزهای اضافی باعث افزایش و کلوزهای استثناکننده باعث کاهش حق بیمه می‌شود. در بیمه‌های مهندسی تمام‌خطر پیمانکاران ارزش مصالح موجود پای کار از مصالح اجرا شده بیشتر می‌باشد؛ مثلاً در ساخت سد، به مقدار زیادی شن و ماسه و سیمان نیاز است که درصورتی‌که با هم مخلوط نشوند، ارزش ریالی بیشتری نسبت به وقتی بتن حاصل از مخلوط آن‌ها دارند.

بیمه پول :پول یکی از دارایی‌های پرریسک است. اسکناس، سکه، چک بانکی و تمبرهای مالیاتی وجوهی از پول هستند که می‌توان آن‌ها را تحت پوشش این نوع از بیمه‌نامه درآورد. با استفاده از این بیمه‌نامه، بیمه‌گر خسارتهای وارده به مالک پول را در اثر بروز خطراتی مانند انفجار، آتش‌سوزی، صاعقه، سرقت و غیره جبران می‌نماید. به‌طور کلی، دو نوع پوشش بیمه‌ای پول وجود دارد که عبارتند از: بیمه پول در گردش و بیمه پول در صندوق.
بیمه

بیمه اعتباری
: بیمه اعتباری، در خصوص دیون و دریافت وام و لیزینگ موضوعی به عنوان پشتیبان قرار می‌گیرد، این بیمه نامه ریسک عدم بازپرداخت مطالبات بیمه‌گذار از وام گیرندگان یا خریداران کالاهایی که به صورت اقساطی به فروش می‌روند را تحت پوشش قرار می‌دهد. اما یک مشکل خاص وجود دارد و آن مشکل اینست که خیلی از شرکت‌های بیمه گر صدور این بیمه را در دستور کار خود ندارند.

فواید بیمه:

بیمه از اهمیت زیادی برخوردار است. همان طور که در بالا بیان کردیم بیمه ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها میتوانند در زمان نیاز یک بخشی از هزینه ها را پوشش دهند. بیمه سلامت و درمانی و همچنین بیمه عمر از مهمترین بیمه هایی هستند که نه تنها در هزینه ها به ما کمک میکنند بلکه نوعی سرمایه گذاری محسوب میشوند بنابراین اهمیت استفاده از بیمه در زندگی بالا است. بیمه علاوه بر زندگی در کار و تجارت نیز مورد نیاز است. در اصل استفاده از بیمه نوعی آینده نگری محسوب میشود که میتواند در آینده در هزینه ها به ما کمک کند.
در ادامه برخی از فواید بیمه را بیان می کنیم:
فایده مهم بیمه این است که میتواند بخشی از هزینه های غیر قابل پیش بینی در آینده را پوشش دهد بنابراین از این نظر باعث آسودگی خاطر میشود. با توجه به اینکه بیمه ها انواع مختلفی دارند بنابراین میتوان از هر کدام از آنها به حد نیاز در زندگی استفاده نمود. حتی در کسب و کارمان نیز بیمه از اهمیت زیادی برخوردار است مثل بیمه ی حوادث و آتش سوزی.
 در کنار بیمه های دیگر ، بیمه درمان هم از اهیمت بالایی  برخوردار است. چون این بیمه میتواند هزینه های درمانی را در زندگی کاهش دهد؛ بنابراین وقتی از بیمه استفاده میکنیم علاوه بر اینکه در هزینه ها صرفه جویی میکنیم یک سرمایه گذاری انجام میدهیم که طولانی مدت میتوانیم از آن بهرمند شویم.

بیمه ی حوادث هم از انواع مهم بیمه است که جزء نیازهای ضروری زندگی است چون حوادث غیر قابل پیش بینی هستند ؛بنابراین باید بیمه را یک جزء جدایی ناپذیر در زندگی خود در نظر بگیریم. امروزه بیمه تنوع بیشتری پیدا کردند و هر کدام از آنها میتوانند در پرداخت هزینه ها به ما کمک کنند.


بیمه ها کمک میکنند تا افراد خیال آسوده تری بابت آینده فرزندانشان داشته باشند. بیمه ی عمر نیز انواع مختلفی دارد میتوان از آن برای داشتن زندگی بهتر در آینده استفاده کرد. بیمه عمر مزایای متعددی برای دوران حیات و فوت  افراد  دارد. بیمه‌های عمر به‌شرط حیات فقط در صورت زنده ماندن فرد تا پایان مدت قرارداد مزایایی برای وی در نظر دارد و در صورت فوت وی امتیازی شامل او یا خانواده‌اش نخواهد شد.

 با اهداف مختلفی می‌توان به خرید بیمه عمر  فکر کرد. برای سرمایه‌گذاری، برای استفاده از پوشش‌های متنوع، برای بیمه کردن اقساط وام خود و… می‌توان بیمه عمر تهیه کرد.

بیمه عمر و سرمایه‌گذاری مانند بیشتر بیمه‌ها می‌تواند در صورت تمایل بیمه‌گزار دارای پوشش‌هایی هم باشد. پوشش‌هایی مثل فوت در اثر حادثه، بیماری‌های خاص، ازکارافتادگی و… حوادثی هستند که بیمه عمر می‌تواند ریسک آن‌ها را نیز قبول کند و در صورت وقوع، مزایایی برای بیمه‌گزار یا ذی‌نفعانش در نظر بگیرد.

در واقع با استفاده از بیمه کیفیت زندگی خود را افزایش می دهید، چون بیمه ها امکانات زیادی را در اختیار افراد قرار میدهند. بنابراین با استفاده از آنها میتوان هم آسودگی فکری و هم آسودگی از نظر پرداخت هزینه ها برای افراد ایجاد شود.

بیمه ی حوادث هم از انواع مهم بیمه است که جزء نیازهای ضروری زندگی است چون حوادث غیر قابل پیش بینی هستند ؛بنابراین باید بیمه را یک جزء جدایی ناپذیر در زندگی خود در نظر بگیریم. امروزه بیمه تنوع بیشتری پیدا کردند و هر کدام از آنها میتوانند در پرداخت هزینه ها به ما کمک کنند و بیش از همه با استفاده از بیمه مخصوصا بیمه ی عمر که در اکثر کشورهای جهان ارائه میشود میتوان آینده ی بهتری ار برای خانواده و خود ایجاد کنند.
بیمه
یکی از دغدغه های مهم افراد در زندگی ،تامین هزینه های درمانی و سلامتی است که بیمه میتواند در این قسمت به افراد کمک کند و امنیت خاطر بیشتری را ایجاد کند. استرس ها و نگرانی ها در زندگی میتوانند با استفاده از بیمه و داشتن آینده ی بهتر کاهش پیدا کنند. همچنین در مدیریت هزینه ها و صرفه جویی که در زندگی برای آن تلاش میکنیم ،میتواند با استفاده از بیمه هم تحقق یابد.

در واقع بیمه ها حمایت مالی را در زندگی برای افراد فراهم میکنند بنابراین مثل سرمایه گذاری هستند که میتوانند در  خیلی از موارد به هزینه هایی که باید در زندگی بپردازیم به ما کمک کنند. پس هر چقدر که از بیمه ها بیشتر استفاده کنیم به نوعی بیشتر سرمایه گذاری و آینده نگری کردیم.

دلایل اهمیت بیمه

با توجه به کاربرد های مختلف بیمه از جهت های گوناگون وجود بیمه در زندگی بسیار با اهمیت است، اما بیشتر  مردم، بیمه گذاران، سیاست گذاران وقتی به اهمیت بیمه پی می برند، که دچار حادثه یا خسارتی شوند و نیاز به جبران خسارت های وارده باشد. در ادامه دلایل اهمیت بیمه در زندگی را بیان می کنیم:

آرامش ذهنی افراد
:استرس ها و دغدغه های روزانه افراد در زندگی روزمره زیاد شده است و با این همه استرس احتمال وقوع اتفاقی که به موجب آن شخص متحمل خسارت شود، بسیار است. یکی از شایع ترین این اتفاقات سوانح رانندگی است که در صورت وقوع حادثه فرد خاطی مجبور به پرداخت خسارت های بسیاری خواهد بود.

 در واقع بیمه ها حمایت مالی را در زندگی برای افراد فراهم میکنند بنابراین مثل سرمایه گذاری هستند که میتوانند در خیلی از موارد به هزینه هایی که باید در زندگی بپردازیم به ما کمک کنند. پس هر چقدر که از بیمه ها بیشتر استفاده کنیم به نوعی بیشتر سرمایه گذاری و آینده نگری کردیم.


با استفاده از بیمه مسئولیت شخص بیمه گذار به بیمه گر انتقال می یابد و بیمه در ریسک های زندگی بیمه گذار شریک می شود و همچنین خسارت های ناشی از اتفاقات احتمالی  مانند صوانح رانندگی و … را جبران می کند.

 به دست آوردن امنیت مالی: یکی دیگر از دلایل اهیمت بیمه این است که فرد احساس امنیت مالی دارد. افراد اگر در طول عمر تلاش خود را برای پس انداز و اندوختن اموالشان داشته باشند، این پس انداز می تواند یک مغازه، آپارتمان، انبار و غیره باشد. اما حادثه یک بار اتفاق می افتد و هیچ کس از رویداد های آینده با خبر نیست. بیمه به فرد  این اطمینان خاطر را در جبران خسارت  و ضرر های وارده به اموال را خواهد داد.

حفاظت از خود و خانواده : هر خانواده ای به پشتوانه مالی برای آینده اش نیازمند است و از طرفی با افزایش هزینه های درمانی می توان، با استفاده از بیمه های درمانی و بیمه عمر و سرمایه گذاری  مراقب آینده و سلامتی خود و عزیزانمان باشیم.
بیمه

 کاهش استرس: همه انسانها از از آینده و روزه هایی که در انتظارشان هستند، بی خبرند. عوامل بسیاری می تواند باعث ایجاد استرس خود و خانواده تان در شرایط دشوار باشد در صورتی که با استفاده از بیمه میتوان این استرس ها و نگرانی ها را کاهش داد و یا از بین برد.

 همه افراد در زندگی به بیمه نیاز دارند و این نیاز روز به روز بیشتر هم می شود. با استفاده از بیمه می توانیم آینده خود و اعضای خانواده را بسازیم و بدون استرس و نگرانی به زندگی خود بپردازیم.


نکات حقوقی انواع بیمه:

 افراد نباید فقط به فکر بیمه کردن خودشان باشند، آنها قبل از انجام این کار باید از نکات حقوقی بیمه آگاهی داشته باشند و بدون آگاهی اقدام به انجام بیمه نکنند. چون بیمه‌ها هرچند نقش مهمی در حفظ امنیت و آرامش شهروندان دارند، اما عدم شناخت درست از رابطه حقوقی بیمه‌گر و بیمه‌گذار می‌تواند زیان‌های زیادی را به افراد وارد کند. در استفاده از تمام انواع بیمه تنظیم قرارداد مخصوص به آن بیمه ضرورتی حیاتی دارد. هر چند قراردادهای بیمه از نوع قراردادهای الحاقی هستند و از سوی شرکت‌های بیمه به افراد تحمیل می‌شوند، اما عدم شناخت درست از نکات حقوقی بیمه‌ها می‌تواند نتایج بدی را به دنبال داشته باشد.

اصولا بیمه‌ها با توجه به وضعیت هر شخص خدمات ارائه می‌دهند و هر شخص باید بیمه متناسب با نیازهای خود را شناسایی کند. تامل و تحقیق کافی درباره بندهای قراردادهای بیمه به خصوص در خصوص پرداخت حق بیمه و پوشش‌دهی بیمه، امری مهم به حساب می‌آید که نیازمند مشورت با کارشناسان حقوق قراردادها و حقوق بیمه است.

 نتیجه گیری: همه افراد در زندگی به بیمه نیاز دارند و این نیاز روز به روز بیشتر هم می شود. با استفاده از بیمه می توانیم آینده خود و اعضای خانواده را بسازیم و بدون استرس و نگرانی به زندگی خود بپردازیم.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .