تبیان، دستیار زندگی

آموزش رایگان فیلتر نویسی در بورس

تعداد نماد‌های پذیرفته شده در بازار بورس روز به روز در حال افزایش است و بررسی و ارزیابی این نمادها به صورت لحظه‌ای امکان‌پذیر نیست. یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد برای بررسی و تحلیل نمادهای بورسی به صورت لحظه‌ای، «فیلترنویسی» در بازار بورس است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آموزش رایگان فیلتر نویسی در بورس



همان‌طور که می‌دانید، تعداد نمادهای پذیرفته شده در بازار بورس زیاد است و روز به روز به تعداد این نمادها اضافه می‌شود. سرمایه‌گذاران برای انجام معاملات خود نیاز به بررسی و ارزیابی نمادهای بورسی دارند که انجام آن به صورت لحظه‌ای برای معامله‌گران امکان‌پذیر نیست. برای همین افراد می‌توانند با استفاده از تکنیک «فیلترنویسی»، نمادهای مورد نظر خود را به راحتی و در لحظه ارزیابی کنند. در این مقاله قصد داریم به آموزش فیلترنویسی بورس بپردازیم و در ادامه به چند نکته کاربردی در این زمینه اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

فیلترنویسی در بازار بورس چگونه است؟

فرض کنید یک سرمایه‌گذار قصد سرمایه گذاری در بورس را دارد و از میان تمام نمادهای پذیرفته شده در بورس، نمادی را که از لحاظ قیمتی و حجم معاملات مناسب است را پیدا کرده و سهام آن را خریداری کند؛ انجام این فرایند کمی دشوار بوده و نیاز به صرف زمان زیاد دارد و علاوه بر این امکان بروز خطا در آن بسیار زیاد است. یکی از راه‌ حلهای مناسب برای بررسی نمادهای بورسی و تشخیص سهام مطلوب برای سرمایه‌گذاری، استفاده از تکنیک «فیلترنویسی» در بازار سرمایه است.
سرمایه‌گذاران با استفاده از این تکنیک در سایت مدیریت فناوری بورس تهران (TSE)، می‌توانند به راحتی نمادهای با ارزش برای خرید را انتخاب کنند. با استفاده از فیلترنویسی می‌توانید نمادهای بازار بورس را مطابق با سلیقه و اهداف خود، فیلتر کنید، به عنوان مثال می‌توانید نمادهای بورسی را بر اساس بیشترین ارزش در صف خرید، بیشترین ارزش در صف فروش، بیشترین حجم معامله در بازار و ... تنظیم کنید. به زبان ساده فیلترنویسی این امکان را ایجاد می‌کند که شخص سرمایه‌گذار، نمادهای بورسی را مطابق با فاکتورهای مد نظر خود دسته بندی کند.
فرایند فیلترنویسی با استفاده از علم برنامه‌نورسی انجام می‌شود و برای این کار لازم است از «کدها» یا «اسکریپت‌ها» استفاده کنیم. با استفاده از این کدها در سایت مدیریت فناوری بورس تهران، می‌توانید نمادهای بازار را شخصی سازی کنید و از میان آن‌ها، نمادی که مورد نظر شما است را انتخاب و سهام آن را از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری، خریداری کنید. در ادامه به برخی از مزایای استفاده از این تکنیک در بازار بورس اشاره خواهیم کرد.

مزایای فیلترنویسی در بازار بورس

استفاده از فیلترنویسی در روند معاملات بازار بورس، دارای مزایای زیادی است که در این بخش به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
رصد سریع بازار: با استفاده از این تکنیک می‌توانید تمام نمادهای بازار در صنعت‌های مختلف را بررسی کنید و در سریع‌ترین زمان، وضعیت نمادهای بورسی را ارزیابی کنید.

جامعیت فیلترنویسی در بازار: معامله‌گرانی که با استفاده از این روش نمادهای بورسی را بررسی و تحلیل می‌کنند، نیازی به نرم‌افزارهای دیگر نخواهند داشت.

شخصی سازی نتایج: در فیلترنویسی می‌توانید یک سری اطلاعات مانند حجم معاملات، قیمت معاملات و ... را غیر فعال کنید و نتایج را بر اساس اهداف تعیین شده، مشاهده کنید.

راحت بودن فرایند اسکریپت نویسی: مراحل فیلترنویسی پیچیده نیست و افراد می‌توانند در سایت TSE، کدهای از قبل تعریف شده را استفاده کنند. برای فیلترنویسی نیازی به یادگیری تکنیک‌های پیچیده برنامه‌نویسی نیست.

چگونه در سایت TSE فیلترنویسی کنیم؟

برای استفاده از این ابزار، باید در گام اول وارد سایت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی  tsetmc.com شوید. مطابق با تصویر زیر گزینه «دیدبان بازار» را انتخاب کنید.

چگونه فیلترنویسی کنیم

در صفحه بعدی با انتخاب گزینه «فیلتر»، مطابق با تصویر زیر یک پنجره‌ جدید برای وارد کردن کد مورد نظر، نمایش داده می‌شود.

چگونه در سایت tse فیلترنویسی کنیم

در ادامه کافی است کد یا اسکریپت مد نظر خود را در بخش فیلترنویسی وارد کنید و بعد از اتمام، گزینه «ثبت» را انتخاب کنید. با این کار خروجی کار مطابق با کد وارد شده، نمایش داده خواهد شد. همان‌طور که اشاره کردیم این کدها از انواع مختلفی تشکیل شده است به عنوان مثال: فیلتر تعداد خریداران و فروشندگان حقیقیو حقوقی، فیتر حجم معاملات حقیقی و حقوقی و ... .

آیا فیلترنویسی معایبی هم دارد؟

در پاسخ باید گفت، بله فرایند فیلترنویسی دارای چند محدودیت است. به موارد زیر دقت کنید:
 بومی بودن فیلترنویسی: بومی بودن فیلترنویسی باعث می‌شود که این ابزار فقط در بازار بورس کاربرد داشته باشد و در سایر بازارهای مالی امکان استفاده از آن وجود ندارد.
تایم فریم محدود در فیلترنویسی: در حال حاضر نتایج فرایند فیلترنویسی در بازه زمانی روزانه امکان‌پذیر است و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند ارزیابی‌های خود را به صورت هفتگی یا ماهانه بررسی کنند.
محدودیت زمانی برای بررسی اطلاعات قدیمی: در فیلترنویسی فقط می‌توانیم اطلاعات و خروجی‌های 21 روز گذشته را بررسی و مشاهده کنیم.
 امکان هماهنگ ‌سازی فیلترنویسی با سایر برنامه‌ها وجود ندارد.

کلام آخر
تعداد نماد‌های پذیرفته شده در بازار بورس روز به روز در حال افزایش است و بررسی و ارزیابی این نمادها به صورت لحظه‌ای امکان‌پذیر نیست. یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد برای بررسی و تحلیل نمادهای بورسی به صورت لحظه‌ای، «فیلترنویسی» در بازار بورس است. سرمایه‌گذاران با استفاده از این تکنیک، می‌توانند سهم‌های مناسب برای خرید را شناسایی کنند. به عبارت دیگر، فیلترنویسی ابزاری است که معامله‌گران با استفاده از آن، نمادهای بورسی را مطابق با اهداف و خواسته‌های خود، فیلتر می‌کنند. فرایند فیلترنویسی از طریق سایت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی tsetmc.com امکان‌پذیر است. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این ابزار پرکاربرد در بازار سرمایه، مقاله را مطالعه کنید.