تبیان، دستیار زندگی

4 دمنوش طبیعی برای کاهش فشار خون

اگر شما از پرفشاری خون رنج می‌برید باید تحت درمان باشید. دارو‌های خاص فشار خون برای کنترل این مشکل کارساز هستند. می‌توانید در کنار این دارو‌ها از برخی دمنوش‌های طبیعی نیز استفاده کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دمنوش و فشار خون
برای کاهش فشار خون می‌توانید در کنار اصلاح تغذیه و تغییر در سبک زندگی خود، با برخی گیاهان دارویی دمنوش تهیه کرده و میل کنید. البته این بدین معنی نیست که دارو‌های خود را کنار بگذارید و صرفاً بخواهید با دمنوش فشار خونتان را کنترل کنید. بهترین کار این است که با پزشکتان مشورت کرده و به عنوان مکمل درمان خود از این دمنوش‌های طبیعی نیز استفاده کنید.

روش‌های مقابله با پرفشاری خون

افرادی که از پرفشاری خون رنج می‌برند باید در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنند. این افراد باید تغییرات اساسی در تغذیه و بهداشت زندگی خود ایجاد کنند تا فشارخونشان بهتر کنترل شود. برخی از این افراد ممکن است نیاز به درمان دارویی نداشته باشند و در گام اول با رعایت نکات مهمی فشار خون خود را به خوبی تنظیم کنند. برای اینکار لازم است موارد زیر را در نظر بگیرید:
فعالیت بدنی متعادل و متناسبی داشته باشید و از بی‌تحرکی بپرهیزید.
استرس خود را به کمک تکنیک‌های آرامبخش کنترل و اضطراب را از خود دور کنید.
مصرف نمک را به شدت کاهش دهید.
از مصرف الکل و سیگار بپرهیزید.
اما در این میان افرادی هستند که دچار پرفشاری خون درجه دو هستند و نمی‌توانند با روش‌های ذکر شده فشار خود را کنترل کنند. این افراد نیاز به مصرف دارو دارند که متناسب با شرایط‌شان و توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود.

کاهش فشار خون بالا با دمنوش‌های طبیعی

همچنان تأکید می‌کنیم که این دمنوش‌های طبیعی درمان قطعی پرفشاری خون نیستند و صرفاً به عنوان درمان مکمل در کنار اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین دارو‌های تجویز شده توسط پزشک معالج قابل استفاده هستند.

کرفس برای کاهش فشار خون بالا
کرفس یکی از سبزیجات سنتی و در واقع درمان‌های طبیعی برای کاهش فشار خون بالا است. کرفس حاوی ترکیبات ضدالتهابی و مفیدی است که می‌توان از آن بهره برد. این سبزی مفید یک ادرارآور طبیعی است بنابراین به دفع مایعات اضافه بدن که مسئول افزایش فشار خون در برخی افراد هستند کمک زیادی می‌کند. نتایج یک بررسی علمی نشان داد که تخمیر شیر با عصاره کرفس می‌تواند به کاهش فشار خون در افراد بالای ۵۰ سال که دچار فشار خون متوسط هستند کمک کند. به عقیده متخصصان بعد از ۱۵ روز مصرف، این داروی طبیعی تأثیری مشابه با دارویی مانند لوزارتان در بیماران ایجاد کرده است.
برای تهیه دمنوش کرفس، ۲۰ گرم کرفس را در حدود یک لیوان آب جوش ریخته و بعد از ۱۵ دقیقه صاف کرده و بنوشید.

کرفس یکی از سبزیجات سنتی و در واقع درمان‌های طبیعی برای کاهش فشار خون بالا است. کرفس حاوی ترکیبات ضدالتهابی و مفیدی است که می‌توان از آن بهره برد. این سبزی مفید یک ادرارآور طبیعی است بنابراین به دفع مایعات اضافه بدن که مسئول افزایش فشار خون در برخی افراد هستند کمک زیادی می‌کند


پونه کوهی
متخصصان مدت‌های طولانی در خصوص فواید پونه کوهی بررسی و مطالعه کرده و از آن در ترکیب دارو‌های متعددی استفاده کرده‌اند. به نظر می‌رسد این گیاه می‌تواند بخشی از ترکیبات دارو‌هایی باشد که به کنترل سندرم متابولیک، چاقی مفرط، دیابت و فشارخون بالا کمک می‌کند. حتماً می‌دانید که می‌شود از این گیاه به عنوان چاشنی برای کاهش مصرف نمک استفاده کرد. برخی از بیماران مبتلا به فشار خون بالا نمی‌توانند به این راحتی از مصرف نمک خودداری کنند. خوشبختانه این گیاه می‌تواند یک جایگزین مناسب برای کلریدسدیم باشد. از طرف دیگری محققان به این نتیجه رسیده‌اند که پونه کوهی و ترکیبات آن به بهبود وضعیت احتباس آب در بدن کمک کند. پونه کوهی به کاهش کلسترول بد خون نیز کمک کرده و باعث افزایش کلسترول خوب خون می‌شود. این مسأله سلامت قلب و عروق را ارتقا می‌دهد.
برای تهیه دمنوش پونه کوهی کافیست یک قاشق چایخوری پونه کوهی را در حدود یک لیوان آب جوش ریخته و بعد از ۱۵ دقیقه صاف کرده و میل کنید.

گیاه قاصدک
گیاه قاصدک یک گیاه ادرارآور است. به همین دلیل به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند چون می‌تواند مانند برخی دارو‌ها باعث دفع مایعات اضافی شود که فشار زیادی روی دستگاه قلب و عروق وارد می‌کنند. با وجود اینکه گیاه قاصدک برای دفع سنگ کیسه صفرا نیز مفید است اما افرادی که علاوه بر فشار خون بالا از سنگ کیسه صفرا نیز رنج می‌برند باید در مصرف این گیاه احتیاط کنند. تأثیر این گیاه در تحریک حرکات کیسه صفرا در صورت انسداد مجاری صفراوی می‌تواند باعث ایجاد دل درد‌های شدید شود.
برای تهیه دمنوش گیاه قاصدک: یک قاشق غذاخوری گیاه قاصدک را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید ۳ دقیقه بجوشد. سپس دمنوش‌تان را صاف کرده و میل کنید.

برگ درخت زیتون
استفاده از برگ درخت زیتون برای سلامت دستگاه قلب و عروق مفید است. به خاطر داشته باشید که مشتقات این درخت بخشی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که می‌دانید به عنوان یک رژیم غذایی سالم در سرتاسر جهان شهرت دارد. به عقیده متخصصان این رژیم غذایی به کاهش مشکلات قلبی کمک می‌کند. برگ‌های درخت زیتون سرشار از پولیفنول‌ها هستند. این ترکیبات اثرات متابولیکی دارد که محدود به کاهش فشارخون نمی‌شود. ترکیبات پلی‌فنولی همچنین برای کنترل چاقی مفرط و کاهش سندرم متابولیک نیز مفید هستند.
برای تهیه این دمنوش کافیست یک قاشق غذاخوری برگ خشک درخت زیتون را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و میل کنید.

مصرف دمنوش‌های کنترل‌کننده فشارخون بالا: با نظر پزشک

همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شده مصرف دمنوش‌های طبیعی برای کاهش فشار خون بالا مؤثر است اما باید آن‌ها را به عنوان مکمل درمانی استفاده کنید. یادتان باشد قرار نیست این دمنوش‌ها معجزه کرده و مشکل شما را به طور کامل درمان کنند.
توجه داشته باشید این دمنوش‌ها تأثیر فوری روی عددی که در دستگاه فشارسنج نقش بسته ندارند. بدین معنی که نمی‌توانند به صورت آنی فشار خون بالا را کاهش دهند. اگر می‌خواهید به طور مرتب از این دمنوش‌های طبیعی استفاده کنید حتماً به پزشک خود اطلاع داده و نظرش را جویا شوید. پزشک متخصص می‌تواند به خوبی نظر دهد و اگر امکان تداخل دارویی وجود داشته باشد شما را از مصرف آن‌ها و یا موارد منع مصرف آگاه کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.