تبیان، دستیار زندگی

فقر مرکب در کره جنوبی!

«بازی مرکب در سراسر جهان سرگرم‌کننده است. اما در کره جنوبی احساس متفاوتی دارد.» سریالی که در مدتی کوتاه، رکوردهای جدیدی را در سراسر جهان به ثبت رساند. شکاف طبقاتی در همه کشورها موج میزند و همه جوان‌ها در سراسر جهان میتوانند خود را در بین افرادی که وارد بازی مرکب شدند، فرض کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

«بازی مرکب در سراسر جهان سرگرم‌کننده است. اما در کره جنوبی احساس متفاوتی دارد.» این تشریحی است که ان‌بی‌سی نیوز در مورد بازخورد‌های جهانی یکی از پر مخاطب‌ترین سریال‌های کمپانی بزرگ نتفلیکس نوشته است. سریالی که در مدتی کوتاه، رکوردهای جدیدی را در سراسر جهان به ثبت رساند.
این سریال داستان افرادی را روایت می‌کند که وضعیت مالی خوبی ندارند و برای دریافت جایزه وارد یک بازی می‌شوند. اما نکته اینجاست که باخت در این بازی به معنی پایان زندگی فرد است.
شکاف طبقاتی در همه کشورها موج میزند و همه جوان‌ها در سراسر جهان میتوانند خود را در بین افرادی که وارد بازی مرکب شدند، فرض کنند. اما چرا کره‌ای ها در بیان این واقعیت‌ها انقدر خوب عمل می‌کنند؟ شاید چون این مسئله در کره بیش از هر جای دیگری توسط مردم احساس میشود.
سال گذشته، سینمایی انگل که آن هم روایتی از وضعیت فاجعه بار شکاف طبقاتی در کره بود، برنده‌ی اسکار شد.
بسیاری از منتقدان معتقدند، آن‌چه در انگل یا بازی مرکب دیده شده تلاشی برای نشان دادن واقعیتِ هر روزه‌ی مردم در کره جنوبی بود.
گاردین در واکنش به انگل نوشته بود: این فیلم پارادوکس نابرابری در کشوری را نشان می‌دهد که بیشتر به تکنولوژی و موسیقی پاپ در جهان معروف شده است.
روایت‌هایی که روشن می‌کند در کنار جان‌کندن بخش اعظم جامعه کره برای ابتدائیات زندگی خود، صاحبان ثروت مصونیت‌های مختلفی را تجربه می‌کنند.
مالکان چند کمپانی اصلی در کره جنوبی که به چائوبول‌ها معروفند، بخش اصلی ثروت جامعه را در اختیار دارند.
خاندان‌های ثروتمند در کره، تخلفات فراوانی می‌کنند اما نهایتا با این توجیه که برای رشد اقتصادی جامعه ضروری‌اند، مانند دیگر مردم مجازات نمی شوند. برای مثال مدیر عامل سامسونگ که به تبانی با دولت محکوم شده بود، به بهانه «منافع ملی» خیلی زود از زندان آزاد شد.
همان‌طور که در فیلم سینمایی انگل نشان داده شده، تعداد قابل توجهی از کره‌ای‌ها در زیر زمین های متروکه‌ی سئول زندگی میکنند.
زیرزمین‌هایی که تنها چند متر با آسمان خراش‌های کمپانی‌های بزرگ فاصله دارد اما تنها یک باران ساده هم می‌تواند زندگی را برای ساکنین آن مختل کند.
در طول رشد اقتصادی کره افرادی که توانستند در سالهای ابتداییِ شروع حرکتِ سریع اقتصاد ثروتمند شوند، تا چند نسل خود را بی نیاز کردند. اما بسیاری از افراد در جریان همین رشد سریع اقتصادی به حاشیه رفتند و همین هم نابرابری ۱۶۶ برابری میان ثروتمند و فقیر در کره جنوبی ایجاد کرد.
همزمان که هیوندا و سامسونگ رکوردهای جدید جهانی ثبت می‌کنند، در هر دوازده دقیقه یک نفر در کره ورشکست میشود! بسیاری از مردم جز در جایگاه کارگری برای شرکت های بزرگ تجاری ارزش زیادی ندارند. به همین دلیل هم کره جنوبی بیشترین فقر را در افراد ۶۵ سال به بالا در سراسر جهان دارد. افرادی که دیگر بدرد کمپانی‌های بزرگ نمی‌خورند و در نهایت خودکشی می‌کنند.
فشار مالی ناشی از افزایش هزینه زندگی در کره اکثر خانواده ها را مجبور به دریافت وام های کلان میکند؛ به حدی که رقم بدهی خانوادگی در کره به اندازه کل تولید ناخالص سالیانه این کشور شده است. این رقم به این معنی است که اگر درآمد یک سال فرد  خرج نشده و تماما پس انداز شود باز هم بدهی ها قابل بازپرداخت نیست.
مشکلات اقتصادی از طرفی نرخ باروری در کره جنوبی را به کمترین میزان در سراسر جهان تبدیل کرده و از طرفی به یکی از اصلی‌ترین دلایل خودکشی در کره جنوبی مبدل شده است.