تبیان، دستیار زندگی

غذاهای سنتی ایرانی را بشناسید

سفره های منازل ما ایرانی ها در هر زمانی برای میهمانان خود پهن و گسترده است. مردم ایران سفره ای با انواع و اقسام خوراکی ها برای اعضای منزل و مهمانان فراهم می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سفره ایرانی

به هر نقطه ای از ایران که سفر کنید، آداب و رسوم گوناگون، آب و هوا و محصولات متنوع و شیوه زندگی منحصربه فرد خود را دارد. مردم این سرزمین برای خود غذاهای متنوع و خوشمزه ای دارند.  امروز 24 مهر روز جهانی غذا است با شعار رفتار ما آینده ما را می سازد. هر سال حدود ۱۵۰ کشور جهان روز جهانی غذا را برای توجه جهانی به سایه سیاه فقر و گرسنگی گرامی می‌دارند. در این روز، سازمان‌های بین‌المللی، برای برقراری روابط در زمینه کشاورزی و زمینه سازی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط زیست، تلاش می‌کنند. روز جهانی غذا روز همدردی با گرسنگانی است که از ساده‌ترین نیاز زندگی، یعنی غذا محروم هستند.

روز جهانی غذا به طور گسترده توسط بسیاری از سازمان‌های مرتبط با امنیت غذایی، از جمله برنامه جهانی غذا و صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی، جشن گرفته می‌شود.

 روز جهانی غذا روز همدردی با گرسنگانی است که از ساده‌ترین نیاز زندگی، یعنی غذا محروم هستند.


 سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد را فائو می گویند. فائو یک سازمان تخصصی وابسته به سازمان ملل است که در سال ۱۹۴۵ تاسیس شد. این سازمان بین‌المللی در زمینهٔ توسعهٔ کشاورزی فعالیت دارد. سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ توسط ۴۴ کشور عضو سازمان ملل متحد تأسیس شد. این سازمان از مرکز فائو و از طریق شبکه جهانی بالغ بر حدود نود اداره برای گسترش و مدرنیزه کردن کشاورزی، جنگلداری، شیلات و تأمین غذای مناسب برای همگان، به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند. هدف این سازمان، بالا بردن سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق گوناگون جهان و ایجاد امنیت غذایی است. مبارزه با سوءتغذیه با ارائه اطلاعات لازم به کشورهای مختلف؛ از دیگر اهداف فائو است که بازدهی کشاورزی و سطح تغذیه در جهان را افزایش داده‌است. مقر این سازمان واقع در شهر رم در کشور ایتالیا است.
در این مطلب می خواهیم طرز تهیه تعدادی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی را که بسیار خوشمزه و پرطرفدار می باشد را برایتان بگوییم:
دیزی سنگی

دیزی سنگی غذای سنتی پرطرفدار

یکی از غذاهای سنتی ایرانی، دیزی سنگی می باشد.برای تهیه این غذای سنتی و اصیل ایرانی باید فوت و فن هایی را راعایت کرد. برای تهیه دیزی سنگی از نخود و لوبیا و گوشت گوسفندی و گوجه فرنگی و پیاز و سیر و سیب زمینی و رب گوجه فرنگی و فلفل سبز و نمک و آبلیمو و فلفل و زردچوبه استفاده می شود.این غذا، از غذاهی مفید و مقوی ایرانی می باشد.

مواد لازم:
گوشت گوسفندی بدون استخوان و چربی : نیم کیلوگرم
نخود و لوبیا سفید : یک لیوان
گوجه فرنگی : سه عدد
پیاز : دو عدد
سیر : سه حبه
سیب زمینی : ۵ عدد
رب گوجه فرنگی : یک قاشق غذاخوری
فلفل سبز : سه عدد
نمک : به مقدار لازم
آبلیمو : به مقدار لازم
فلفل : به مقدار لازم
زردچوبه : به مقدار لازم

 پخت دیزی طولانی است بنابراین باید آن را با آب زیادی بپزید و بهتر است در اوایل پخت دیزی به اندازه کافی آب درون قابلمه بریزید. همچنین در طرز تهیه دیزی سنگی به جای چربی گوشت می توانید از دنبه استفاده کنید.


 طرز تهیه: برای تهیه این غذای خوشمزه بهتر است از ظروف سنگی استفاده کنید. برای پخت دیزی سنگی ابتدا نخود و لوبیا را از شب قبل در مقداری آب خیس کنید. گوشت را به همراه نخود و لوبیا و یک عدد پیاز و سیر و گوجه فرنگی هایی که پوست آن ها را گرفته اید و مقداری زردچوبه درون ظرف مخصوص دیزی و یا قابلمه ای مناسب بریزید و مقداری آب به این مواد اضافه کنید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب به دمای جوش برسد سپس حرارت گاز را کم کنید تا مواد دیزی روی شعله ملایم گاز پخته شوند.

بعد از گذشت یک ساعت و نیم از پخت مواد فلفل سبز ها را به دیزی  اضافه کنید و بعد از گذشت یک ساعت از اضافه کردن فلفل ها، سیب زمینی را به دیزی اضافه کنید و پیازی را که در اوایل پخت به دیزی اضافه کرده اید از درون ظرف خارج کنید سپس چربی گوشت را هم از درون قابلمه بیرون آورید و به همراه یک عدد پیاز چربی را بکوبید سپس مخلوط چربی و پیاز را درون دیزی بریزید.

در مرحله آخر طرز تهیه دیزی سنگی بعد از اینکه گوشت و حبوبات پخته و نرم شدند نمک و فلفل سیاه را به دیزی بیفزایید سپس رب را درون روغن تفت دهید و به دیزی اضافه کنید و اجازه دهید تا دیزی سنگی روی حرارت ملایم شعله گاز پخته شود و جا بیفتد.

 نکاتی که در تهیه دیزی باید توجه کنید این است که پخت دیزی طولانی است بنابراین باید آن را با آب زیادی بپزید و بهتر است در اوایل پخت دیزی به اندازه کافی آب درون قابلمه بریزید. همچنین در طرز تهیه دیزی سنگی به جای چربی گوشت می توانید از دنبه استفاده کنید.

توجه داشته باشید که نمک و فلفل دیزی را نباید از همون ابتدای پخت به دیزی اضافه کنید زیرا نمک و فلفل باعث دیرپز شدن دیزی می شوند.

اگر دوست داشتید دیزی سنگی را درون ظرف های مخصوص بپزید بهتر است برای پخت بهتر از شعله پخش کن استفاده کنید تا دیزی بهتر جا بیفتد و پخته شود.

در صورت تمایل آبلیمو را در زمان سرو دیزی به آن اضافه کنید در غیر این صورت اگر آبلیمو در زمان پخت دیزی به آن اضافه شود در اثر جوشیدن دیزی تلخ می شود.
رشته پلو

رشته پلو،پلوی خوشمزه و لذیذ ایرانی

رشته پلو، یکی از غذاهای محلی و قدیمی ایرانی است که کمتر کسی پیدا می‌شود که آن را دوست نداشته باشد.برخی از افراد این غذای خوشمزه را در شب یلدا و یا شب چهارشنبه سوری و یا در روز اول عید  تهیه می کنند.آنها در روز اول عید رشته پلو درست می کنند با این عقیده که رشته کار و زندگی دست افراد بیاید. یک ضرب المثل قدیمی وجود دارد که اگر اول سال رشته پلو خوردی، کل سال رشته امور دستته.

رشته‌پلو، غذای محلی مشهد، استان اردبیل و کرمانشاه است؛ اما در شهرهای دیگر ایران هم به شیوه‌های مختلف طبخ و سرو می‌شود. طرز تهیه رشته پلو بسیار ساده و کم هزینه است. برای تهیه این غذای خوشمزه تنها به برنج و رشته پلویی نیاز دارید. رشته پلویی که در کارخانه بوداده می‌شود، شبیه به رشته آش و کمی نازک‌تر از آن است؛ اما به‌دلیل داشتن سبوس بیشتر، رنگ تیره‌تری دارد.

مواد لازم برای تهیه رشته پلو:
 ۲ پیمانه برنج
 ۱۰۰ گرم رشته پلویی
روغن، زردچوبه و نمک به مقدار لازم
یک عدد پیاز بزرگ پوست کنده و خلالی خرد شده
نصف پیمانه کشمش از قبل خیس شده
۱۰ عدد خرمای بدون هسته و از وسط نصف شده
نصف قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده
یک عدد نان لواش، سنگک یا تافتون    
نصف قاشق چای‌خوری دارچین

  برای تهیه این غذای خوشمزه باید نکاتی را رعایت کنید. در برخی طرز تهیه‌ها، کشمش، خرما و پیاز را از قبل تفت می‌دهند و آن‌ها را در حین دم کشیدن برنج در قابلمه می‌ریزند تا با هم دم بکشند.رشته پلو در برخی شهرها بدون کشمش و خرما و همراه با خورش قیمه و قرمه سبزی سرو می‌شود.


طرز تهیه: برای تهیه این غذای خوشمزه ، برنج را بشویید و از دو ساعت قبل در مقداری آب و یک قاشق غذاخوری سر خالی نمک، خیس کنید.سپس نصف یک قابلمه متوسط را با آب پر کنید و روی حرارت متوسط گاز بگذارید تا به جوش آید. سپس یک قاشق غذاخوری سر خالی نمک در قابلمه بریزید. آب برنج را خالی کنید و برنج را در قابلمه بریزید. در این مرحله آب از جوش می‌افتد. شعله گاز را کم نکنید و اجازه دهید تا آب دوباره به جوش آید.

در پنج دقیقه آخر پخت برنج، قبل از آبکش کردن، رشته‌های پلویی را با دست به سه قسمت تقسیم کنید و در قابلمه برنج بریزید. برنج و رشته پلویی را هم بزنید تا به هم نچسبند. پس از پنج دقیقه، یک دانه برنج را بین دو انگشت فشار دهید و اگر اطراف آن نرم و مغز آن کمی سفت بود، برنج و رشته را آبکش کنید. یک دانه برنج را بچشید و اگر احساس کردید که شور است، کمی آب روی برنج داخل آبکش بریزید تا نمک آن متعادل شود.

قابلمه را روی شعله متوسط گاز قرار دهید و سه تا چهار قاشق غذاخوری روغن مایع یا زیتون در آن بریزید. برای ته‌دیگ از نان لواش، سنگک یا تافتون استفاده کنید. نان را به‌اندازه کف قابلمه برش بزنید و در کف قابلمه قرار دهید. برنج و رشته را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا رشته پلو برای ۴۵ دقیقه تا یک ساعت به‌خوبی دم بکشد. برای بهتر دم کشیدن برنج، از دم‌کنی استفاده کنید. در ۱۵ دقیقه آخر، زعفران دم‌کرده را با مقداری روغن یا کره ترکیب کنید و روی پلو بریزید.

در چند دقیقه آخر دم کشیدن برنج، زعفران دم‌کرده را با روغن یا کره مخلوط کنید و روی رشته پلو بریزید. در حین دم کشیدن برنج، مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. سپس پیازهای خلالی خرد شده را در روغن تفت دهید تا طلایی شوند. در ادامه به پیازها زردچوبه و دارچین اضافه کنید و مواد را کمی با هم تفت دهید تا بوی ادویه‌ها دربیاید.

کشمش‌های خیس شده را آبکش کنید و کنار بگذارید تا خشک شوند. سپس کشمش‌ها و خرماهای بدون هسته را به پیازها در تابه اضافه کنید و آن‌ها را تفت دهید تا نرم شوند. تابه را از روی حرارت بردارید.

 برای تهیه این غذای خوشمزه باید نکاتی را رعایت کنید. در برخی طرز تهیه‌ها، کشمش، خرما و پیاز را از قبل تفت می‌دهند و آن‌ها را در حین دم کشیدن برنج در قابلمه می‌ریزند تا با هم دم بکشند.رشته پلو در برخی شهرها بدون کشمش و خرما و همراه با خورش قیمه و قرمه سبزی سرو می‌شود.

رشته پلو را با گوشت چرخ‌کرده قلقلی، گوشت بوقلمون، ماهی دودی و حتی بدون گوشت و به‌صورت رشته پلو با عدس هم درست می‌کنند. در برخی شهرهای ایران، رشته پلو را با مرغ و بادمجان سرخ کرده سرو می‌کنند.
کوفته تبریزی

کوفته تبریزی

یکی دیگر از غذاهای سنتی لذیذ و پرطرفدار ایرانی ،کوفته تبریزی می باشد. همانطور که از نام این غذا پیداست، کوفته تبریزی متعلق به شهر تبریز می باشد، اما از آنجایی که غذای بسیار لذیذ و خوشمزه می باشد، مورد توجه اکثر ایرانی ها قرار گرفته است و تقریبا در تمام شهرهای ایرانی پخته می شود. کوفته تبریزی یک وعده غذایی کامل است و می توانید به همراه نان تازه و سبزی خوردن میل کنید.

مواد لازم کوفته تبریزی اصل:
پیاز ۱ عدد
لپه ۱ لیوان
برنج ۱ لیوان
تخم مرغ ۲ عدد
تره و مرزه به اندازه کافی
زعفران ۱ قاشق غذاخوری
 پیاز داغ ۳ قاشق غذاخوری
گوشت چرخ کرده ۱ کیلوگرم
آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری
سبزی کوفته ۵ قاشق غذاخوری
آلو ، زرشک و گردو به اندازه کافی
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
تخم مرغ آبپز به تعداد کوفته ها (دلخواه)
 نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی
طرز تهیه: برای تهیه کوفته تبریزی ابتدا سبزی آن ر ا آماده کنید.توجه داشته باشید که سبزی های کوفته تبریزی جعفری،مرزه،ترخون،نعناع و گشنیز هستند،که نعناع را از همه کم تر استفاده می کنیم تا تلخ نشود.که از قبل آن ها را پاک می کنیم و می شوییم و روی تخته ساطوری می کنیم و بسته بندی می کنیم تا هر زمان تمایل به درست کردن این غذا لذیذ داشتیم نگران نداشتن سبزی آن نباشیم.

 بعد از اینکه سبزی آن را آماده کردید به سراغ لپه می رویم. برای این منظور لپه را از شب قبل در کاسه ای پر از آب می ریزیم و ۲ تا ۳ بار آب آن را بیرون می ریزیم و دوباره  پر می کنیم تا خیس بخورد و نفخ آن از بین برود. سپس لپه را در قابلمه ای کوچک می ریزیم و روی آن آب می گیریم و حرارت را ملایم می کنیم تا نیم پز شود و آن وقت با آب سرد آبکش می کنیم و کنار می گذاریم.

 در مرحله ی بعدی برنج را آماده  می کنیم. در قابلمه ای کوچک آب می ریزیم و کمی نمک به آن اضافه می کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب زود به جوش بیاید و آنگاه برنج را می شوییم و داخل آب در حال جوش می ریزیم و پس از اینکه کمی دندان گیر بود آبکش می کنیم و لپه و برنج نیم پز را با گوشت کوب می زنیم تا نیم کوب شوند نه کاملا له شوند.

 بعد از پختن برنج ؛ اگر تمایل به استفاده از تخم مرغ در کوفته تبریزی را داشتید، آن را آبپز کنید. برای این کار در قابلمه ای آب می ریزیم و تخم مرغ ها را در پلاستیک فریزر می گذاریم و گره می زنیم و داخل آب قرار می دهیم تا کاملا پخته و آبپز شوند و پوست آن ها را می گیریم.

 سپس سس کوفته را تهیه می کنیم. در یک قابلمه یا تابه بزرگ ۴ لیوان آب می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم و پیاز داغ ،رب گوجه فرنگی ،مرزه ،تره ،دارچین،نمک و فلفل را داخل قابلمه می ریزیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب بجوش بیاید،سپس حرارت را کم می کنیم تا سس به آرامی آماده استفاده شود.

  نکاتی که در تهیه این غذا باید توجه داشت این است که لپه و برنج نیم پز شوند و نباید کاملا مغز پخت شود وگرنه مواد شل و باعث وا رفتن کوفته می شود. همچنین گوشتی انتخاب کنید که از ترکیب گوسفندی و گوساله باشد و نباید خیلی چرب باشد.برای اینکه در گوشت چسبندگی ایجاد کنید، گوشت را دوبار چرخ کنید. میزان سس نباید خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد کوفته از نیمه بیشتر باید در سس باشند.


 در مرحله ی بعدی کوفته را آماده می کنیم.برای این کار پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و رنده ریز می کنیم و آب آن را کاملا می گیریم و با گوشت مخلوط می کنیم و فلفل سیاه،نمک،آرد نخودچی و زردچوبه را روی آن می ریزیم و ۳ دقیقه خوب ورز می دهیم و لپه و برنج نیم کوب شده را اضافه می کنیم و دوباره  ۵ دقیقه ورز می دهیم.نکته ای که اهمیت فراونی در آماده کردن کوفته دارد، ورز دادن است تا مواد کاملا به خورد هم برود و طعم آن بهتر می شود.سبزی کوفته را که از قبل آماده کرده ایم را اضافه می کنیم و ورز می دهیم و در آخر تخم مرغ ها را در پیاله ای می شکنیم و اضافه می کنیم و مجددا ورز می دهیم تا به راحتی بتوانیم ی گلوله گرد با آن درست کنیم.

سپس از مواد به اندازه یک لیمو بزرگ از مایه کوفته بر می داریم و یک دایره با کف دو دست درست می کنیم و وسط آن را گود می کنیم و یک عدد تخم مرغ کامل و آلو و گردو و زرشک را داخل آن قرار می دهیم (هر کدام از مواد را تمایل نداشتید می توانید از داخل کوفته حذف کنید)و به صورت یک دایره گرد می کنیم.تمامی کوفته ها را به این صورت آماده می کنیم و در قابلمه ای که سس در حال آماده شدن است می چینیم.

و بعد حرارت باید کم یا ملایم باشدچون اگر زمانی که سس در حال قل زدن باشد کوفته ها را در آن بگذاریم ممکن است کوفته ها از هم باز شوند. توجه داشته باشدی که در  ۵ الی ۱۰ دقیقه اول که کوفته ها را می چینیم اصلا درب قابلمه را نمی گذاریم و تا یک ربع اصلا به آن ها دست نمی زنیم چون ممکن است ترک بخورند و ۳۰ دقیقه از زمانی که کوفته ها را در سس چیدیم گذشت آن ها را آرام جابه جا می کنیم و بر می گردانیم. توجه داشته باشید که این کار را آرام انجام می دهیم و از ابتدا تا انتهای پخت کوفته ها درب قابلمه را نصفه می گذاریم تا حدودا ۱ ساعت بعد که کوفته ها آماده می شوند. کوفته های اماده شده را در ظرف می کشیم و با زرشک گردو تزئین می کنیم و با نان سرو می کنیم.

 نکاتی که در تهیه این غذا باید توجه داشت این است که لپه و برنج نیم پز شوند و نباید کاملا مغز پخت شود وگرنه مواد شل و باعث وا رفتن کوفته می شود. همچنین گوشتی انتخاب کنید که از ترکیب گوسفندی و گوساله باشد و نباید خیلی چرب باشد.برای اینکه در گوشت چسبندگی ایجاد کنید، گوشت را دوبار چرخ کنید. میزان سس نباید خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد کوفته از نیمه بیشتر باید در سس باشند.همچنین اضافه کردن آرد و تخم مرغ مانع متلاشی شدن کوفته می شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .