تبیان، دستیار زندگی

در روزهای سرد سال چه غذاهایی بخوریم؟

در روزهای سرد سال بهتر است از غذاهای سالم و مفیدی که سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان هستند، استفاده کنید،چون این غذاها در برابر هوای سرد از بدن محافظت می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غذای گرم
کم کم روزهای سرد سال از راه می رسد و نا خوداگاه تغذیه افراد هم تغییر می کند و دیگر آن نوشیدنی های خنک تابستان را کنار می گذارند و به سمت غذاهایی می روند که بدن را گرم کند. در این مطلب می خواهیم تعدادی از خوراکی های گرم مقوی و سالم که مناسب فصل سرما می باشد را برایتان بگوییم.
سوپ گندم

 سوپ گندم

یکی ازسوپ های خوشمزه و مقوی  که در روزهای سرد می چسبد، سوپ گندم است. این سوپ برای بیماران و سرماخوردگی و انفولانزا بسیار مفید می باشد. این سوپ را هم می توان با آب مرغ درست کرد و هم با گوشت،مصرف ان کاملا سلیقه ای است.

مواد لازم برای تهیه سوپ گندم:
بلغور گندم       ۱ پیمانه
برنج نیم دانه    نصف پیمانه
هویج   ۱ عدد
پیاز متوسط      ۱ عدد
گوجه فرنگی      ۱ عدد
جعفری ساطوری شده  ۲ قاشق غذا خوری
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل     به مقدار لازم
زردچوبه و ادویه            به مقدار لازم
آب لیمو           ۱ قاشق

  مقداری آب معمولی یا آب مرغ به سوپ اضافه کنید.حالا اجازه دهید مواد سوپ با حرارت ملایم بپزند. وقتی پخت مواد موجود قابلمه پخت تقریبا کامل شد، پیاز را هم پوست کنده و بشویید ، سپس به صورت خلالی ریز خرد کنید. حالا در یک تابه کمی روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود


طرز تهیه:
برای تهیه سوپ گندم ،ابتدا هویج را بشویید،سپس پوست گرفته و به صورت نگینی ریز خرد کنید. در ادامه یک قابلمه مناسب بردارید وکمی روغن درون آن بریزید، سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید.سپس  ادویه و زردچوبه را به روغن اضافه کرده و کمی تفت  دهید تا رنگ باز کند و عطر ادویه ها خارج شود. در ادامه بلغور گندم را پاک کرده و به خوبی بشویید، سپس آبکشی کنیدو به قابلمه اضافه کنید.

 در مرحله ی بعدی برنج نیم دانه هم شسته و به قابلمه اضافه کنید. هویج را هم که در مرحله اول خرد کرده بودید به قابلمه اضافه کنید. در ادامه گوجه فرنگی ها را شسته و به صورت نگینی ریز خرد  کنیدو به سوپ اضافه کنید.

 سپس مقداری آب معمولی یا آب مرغ به سوپ اضافه کنید.حالا اجازه دهید  مواد سوپ با حرارت ملایم بپزند. وقتی پخت مواد موجود قابلمه پخت تقریبا کامل شد، پیاز را هم پوست کنده و بشویید ، سپس به صورت خلالی ریز خرد کنید. حالا در یک تابه کمی روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود. پیاز را به روغن اضافه کرده و تفت دهید تا پیاز ها سبک و طلایی شود. سپس رب گوجه را به آن اضافه کرده و تفت دهید تا زنگ باز کند. در مرحله ی آخر محتویات تابه را به قابلمه سوپ اضافه کنید. در این مرحله جعفری ساطوری شده و نمک و فلفل هم اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه مانده به سرو سوپ، آبلیمو هم اضافه کرده و مخلوط کنید. سپس در ظرف مناسب سرو کنید.
خاگینه

خاگینه

یکی دیگر از غذاهای دوست داشتنی در روزهای سرد سال، خاگینه می باشد. این غذای خوشمزه هم به آسانی تهیه می شود. خاگینه در زبان فارسی به معنی خوراکی است که از هم زدن زرده و سفیده تخم‌مرغ و سرخ کردن آن در روغن درست می‌شود. تخم‌مرغ، ماده اصلی تشکیل‌دهنده خاگینه است که در دو نوع شیرین و غیرشیرین تهیه می‌شود. نسخه غیرشیرین خاگینه، شبیه به املت است و می‌توان آن را با مواد مختلفی مانند قارچ، سیب‌زمینی، سبزیجات، فلفل دلمه‌ای و کدو درست کرد. برای تهیه خاگینه کافی است مایه آن را آماده کنید و آن را در یک تابه پر از روغن یا کره بریزید تا سرخ شود.
 خاگینه فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد.همانطور که گفتیم،تخم‌مرغ، ماده اصلی تشکیل‌دهنده خاگینه است. تخم‌مرغ به‌دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها، اسیدآمینه‌های ضروری و مواد معدنی مانند ویتامین (آ، بی، ای) ید، فسفر و همچنین پروتئین، به‌عنوان یک غذای کامل و مقوی شناخته می‌شود.

 دو پیمانه آب، دو پیمانه شکر و یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده را در یک قابلمه بریزید. سپس قابلمه را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا شکر در آب حل شود و شربت شما کمی غلیظ شود. پس از چند جوش، شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا شربت خنک شود.


مواد لازم برای تهیه خاگینه:
۵ عدد تخم‌مرغ
۶ قاشق غذا خوری آرد
۵ قاشق غذا خوری ماست
۲ پیمانه شکر
یک قاشق مرباخوری بیکینگ پودر
روغن مایع به مقدار لازم
زعفران دم‌کرده به مقدار لازم

طرز تهیه: تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و ماست را به آن‌ها اضافه کنید. ماست و تخم‌مرغ را خوب هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. سپس بیکینگ پودر و آرد را در کاسه بریزید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

۲. مقداری روغن در یک تابه مناسب بریزید و تابه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. شعله گاز را کم کنید و یک شعله پخش‌کن، زیر تابه قرار دهید. مایه خاگینه را در تابه بریزید و درب آن را ببندید تا خاگینه برای حدود ۲۰ دقیقه بپزد و یک طرف آن سرخ شود. سپس خاگینه را برگردانید و اجازه دهید تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود

خاگینه را از تابه بیرون بیاورید و آن را به‌اندازه‌های دلخواه برش بزنید.
آماده‌سازی شربت خاگینه: دو پیمانه آب، دو پیمانه شکر و یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده را در یک قابلمه بریزید. سپس قابلمه را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا شکر در آب حل شود و شربت شما کمی غلیظ شود. پس از چند جوش، شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا شربت خنک شود.
شربت سرد را روی خاگینه گرم بریزید و خاگینه را همراه با چای، قهوه یا بستنی سرو کنید.
سوپ کدو حلوایی

سوپ کدو تنبل (حلوایی)

سوپ کدو تنبل هم از غذاهای مفید و مقوی برای روزهای سرد سال می باشد. این سوپ مقوی به علت وجود کدو حلوایی سرشار از ویتامین های مختلفی است که در درمان سرماخوردگی و تقویت قوای جسمی کودکان نقش مهمی دارد. کدوحلوایی که بافت نرم و لطیفی دارد بسیار کم کالری است و برای خوش‌اندام ماندن بسیار مفید است. همچنین کدو حلوایی دارای ویتامین (آ) می باشد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همچنین سوپ کدو حلوایی برای سرماخوردگی بسیار توصیه می‌شود.

 دستورهای آشپزی متفاوتی برای تهیه این غذا وجود دارد. اگر از طعم شیر در سوپ لذت می‌برید می توانید سوپ کدوحلوایی را با شیر هم تهیه کنیددر این روش تنها لازم است همراه با عصاره مرغ دو پیمانه شیر نیز به سوپ اضافه کنید. همچنین در تهیه این سوپ می‌توانید به جای عصاره مرغ از عصاره گوشت یا سبزیجات نیز استفاده کنید.


مواد لازم برای سوپ کدو:
هویج خرد شده : 1 پیمانه
ساقه کرفس خرد شده :1 پیمانه
 سیب زمینی خرد شده :1 پیمانه
پیاز نگینی شده : 1 عدد متوسط
کدو حلوایی :  نصف 1 عدد کوچک
کره :1 قالب کوچک
آب مرغ : 2 پیمانه
نمک و ادویه :  به میزان لازم

طرز تهیه:
 برای تهیه این سوپ خوشمزه و مقوی ،همه موادی که از قبل خرد کرده اید را به جز کدو تنبل داخل یک ظرف ریخته و به همراه کره در مدت زمان 5 دقیقه تفت بدهید.

بعد از تفت خوردن مواد آب مرغ را به مواد  اضافه کنیدو فرصت بدهید تا کاملا پخته شود

در مدت زمانی که مواد در حال پختن هستند پوست کدو تنبل را به خوبی جدا کنید و داخل آن را تمیز کرده و بدون تخمه در اندازه های مساوی خرد کنید و به موادی که در حال پختن هستند، اضافه کنید.

زمانی که دیدید مواد کاملا نرم شدند شروع به صاف کردن آنها با هم زن برقی بکنید تا کاملا صاف و یکدست شوند و مانند پوره رقیق در بیایند.

نکته: دستورهای آشپزی متفاوتی برای تهیه این غذا وجود دارد. اگر از طعم شیر در سوپ لذت می‌برید می توانید سوپ کدوحلوایی را با شیر هم تهیه کنیددر این روش تنها لازم است همراه با عصاره مرغ دو پیمانه شیر نیز به سوپ اضافه کنید. همچنین در تهیه این سوپ می‌توانید به جای عصاره مرغ از عصاره گوشت یا سبزیجات نیز استفاده کنید.

برای تهیه سوپ کدوحلوایی با عدس، یک پیمانه عدس پخته شده را در مرحله سوم به سوپ اضافه کنید. همچنین هر نوع ادویه‌ای که دوست داشته باشید می‌توانید در سوپ استفاده کنید. برخی علاقه دارند که سوپ کدوحلوایی با زنجبیل صرف شود؛ در این صورت زنجبیل را به میزان لازم اضافه کنید تا با مواد به‌خوبی جوش بخورد و به سوپ طعم دهد.
 
آش ترخینه

آش ترخینه

پاییز و زمستان فصل سرماخوردگی است و برای درمان سرماخوردگی چه چیزی بهتر از یک آش داغ و خوشمزه و مقوی. ترخینه غذایی آبکی است که از دوغ یا شیر تخمیر شده به دست می‌آید. در کشور ما ایران بسیار مرسوم است و طرفداران بسیاری دارد. در شهرهایی چون لرستان، کردستان، ایلام، کرمانشاه و همدان از این نوع آش بسیار استفاده می‌کنند. این غذا دارای طبیعت معتدل و خشک است و پوست آن خاصیت گرم و مغزش دارای طبع سرد است و اصالت آن به استان لرستان بر می‌گردد.

این غذا از خیس کردن بلغور گندم یا جو داخل دوغ ترش به مدت ۱۰ روز بدست می‌آید. البته روش‌های متفاوتی برای درست کردن آن وجود دارد. روش دیگر بلغور به این صورت است که بلغور را چند ساعتی داخل دوغ روی حرارت می‌پزند. بعد از مدتی از پخت به حالت خمیری درخواهد آمد. این خمیر را پس از سرد شدن بصورت گلوله کرده و گیاهانی چون پونه اضافه کنید و زیر نور آفتاب خشک کنید. این آش محبوب در زمستان بیشتر مصرف می‌شود و دارای ویتامین و خاصیت زیادی است.

 این غذا از خیس کردن بلغور گندم یا جو داخل دوغ ترش به مدت ۱۰ روز بدست می‌آید. البته روش‌های متفاوتی برای درست کردن آن وجود دارد. روش دیگر بلغور به این صورت است که بلغور را چند ساعتی داخل دوغ روی حرارت می‌پزند. بعد از مدتی از پخت به حالت خمیری درخواهد آمد. این خمیر را پس از سرد شدن بصورت گلوله کرده و گیاهانی چون پونه اضافه کنید و زیر نور آفتاب خشک کنید


 مواد لازم:
ترخینه 300 گرم
 نخود   5۰ گرم
عدس   5۰ گرم
لوبیا چیتی          5۰ گرم
 سبزی (تره،جعفری،گشنیز،اسفناج)       300 گرم
پیاز       3-4 عدد
سیر داغ            به مقدار لازم
 نعنا       به مقدار لازم
 کشک  به مقدار لازم
نمک و زردچوبه            به مقدار لازم

طرز تهیه: برای تهیه این اش خوشمزه و مقوی، ابتدا ترخینه های خشک را بشویید تا اگر گرد و غباری در زمان خشک کردن روی آن نشسته است از بین برود سپس ترخینه ها را در مقداری آب خیس كنید. سپس حبوبات خیس خورده به غیر از عدس را بپزید در قابلمه ای مناسب پیازداغ کنیدو نخود و لوبیا را از آبكش رد كرده و در آن كمی تفت دهید و سپس با پنج پیمانه آب روی حرارت زیاد قرار دهید، زمانی كه جوش آمد حرارت را ملایم کنید.

سپس عدس و ترخینه كه آن را آبكش كرده و با مقداری نمك، فلفل و زردچوبه را با آب بگذارید بپزند و بعد از پخت حبوبات آن ها را به ترخینه و عدس اضافه کنید. سپس مقداری از پیازهای سرخ کرده را به آن اضافه کنید تا با هم بجوشند و بعد از گذشت زمانی کم، سبزی را هم به آش ترخینه اضافه كرده و بگذارید تا آش جا بیفتد. در آخر کشک را به آن اضافه کنید و اجازه بدهید کمی بجوشد تا آش سرد نشود. زمانی كه آش آماده شد آن را در ظرف كشیده و با پیاز، نعنا و سیر داغ و کشک تزیین  کنید.

می توانید از دوغ به جای کشک درون آش استفاده کنید. اگر دوست نداشتید می توانید هر دو را حذف کنید و از ترشی دیگر مانند آبغوره استفاده کنید.
آش شله قلمکار

آش شله قلمکار

آش شله قلمکار از جمله آش هایی است که مناسب فصل سرما می باشد.اگر در تهیه این اش از ادویه جات تند بیشتر استفاده کنید، می تواند به گرمی غذا بیش تر کمک کند. این آش بیشتر برای مجالس تهیه می شود. برای پختن آش شله قلمکار از سبزیجات معطر و مخصوص آش مانند تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و حبوباتی چون نخود، لوبیا، عدس، برنج، پیاز و همچنین گوشت سردست یا گردن بی‌استخوان استفاده می‌شود و در آخر با نعناع داغ، سیرداغ و پیازداغ تزیین و سرو می‌شود.

  مواد لازم برای تهیه آش شله قلمکار:
    پیاز ۴ عدد
    سیر ۲ حبه
    برنج یک دوم  لیوان
    نخود یک دوم  لیوان
    عدس ۱ لیوان
    گندم یک دوم  لیوان
    لوبیا چیتی یک دوم  لیوان
    سبزی آش ۵۰۰ گرم
    کشک به اندازه کافی
    گوشت بدون استخوان ۲۵۰ گرم
    نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

 کوبیدن گوشت به گوشت کوب دستی، بافت آش را طبیعی‌تر و خوشایند‌تر می‌کند. پس ترجیحا آن را در غذاساز له نکنید. برای کشدار شدن آش، از کوبیدن گوشت و هم زدن مداوم کمک بگیرید.همچنین اگر می خواهید آش شله قلمکار، قوام بیشتری داشته باشد ، به آن آب قلم غلیظ اضافه کنید.  


طرز تهیه: برای تهیه این آش مقوی ابتدا برای اینکه نفخ حبوبات از بین برود نخود و لوبیا را جداگانه در کاسه ای بریزید و روی آن ها آب  بگیرید و به مدت ۶ ساعت اجازه دهید تا خیس بخورند بهتر است ۲ الی ۳ مرتبه در این ۶ ساعت آب آن ها را بیرون بریزید.

و دوباره آب روی حبوبات بگیرید.می توانید از شب حبوبات را خیس کنید تا صبح آبکش کنید. سپس ۳ تا از پیازها را پوست بگیرید و آبکش کنید و به صورت خلالی خرد کنید و در تابه ای بزرگ روغن  بریزید و روی حرارت کم  بگذارید تا داغ شود.

بعد پیاز را در روغن بریزید و تفت دهید و صبر کنید تا نرم و طلایی رنگ شود و در بشقابی پیازهای سرخ شده را بریزید و کنار بگذارید . آن وقت گندم را بشویید و آبکش کنید و در قابلمه ای بریزید و ۵ لیوان آب روی آن بریزید . و حرارت را ملایم کنید و صبر کنید  تا پخته شود.نخود را در قابلمه ای بریزید  و روی آن آب بگیرید و روی حرارت بگذارید تا بپزد.پس از گذشت ۱ ساعت از پخت نخود لوبیا را نیز آبکش کنید و به نخود اضافه کنید تا با هم خوب مغز پخت شوند.

گوشت را بشویید و روی تخته آشپزخانه خرد کنید و در قابلمه ای بریزید و روی آن چند لیوان آب سرد بریزید و پیاز باقیمانده را به همراه سیر پوست بگیرید و پیاز را به ۴ قسمت تقسیم کنید و داخل گوشت قرار دهید  و روی حرارت بگذارید تا با حرارت ملایم گوشت پخته شود. عدس را در کاسه ای بریزید و روی آن آب بگیرید تا به مدت ۱ساعت خیس بخورد.پس از اینکه گوشت پخت،گوشت ها را از آب گوشت جدا کنید و آب گوشت را صاف کنید و کنار بگذارید.

سپس گوشت ها را ریش ریش کنید و کنار بگذارید. برنج را تمیز بشویید و در قابلمه ای بزرگ بریزید و عدس را آبکشی کنید و به برنج اضافه کنید و ۶ لیوان آب روی مواد داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ابتدا زیاد بگذارید تا به جوش بیاید و بعد حرارت را ملایم کنید تا عدس و برنج نرم شوند. سبزی این آش اسفناج ، مرزه ، ریحان ، جعفری ، نعناع ، گشنیز است که باید به مقدار یکسان از هر کدام در آش استفاده کنید . سبزی ها را از قبل پاک کنید و بشویید و آبکش کنید و روی تخته آشپزخانه ساطوری خرد کنید. البته می توانید در دستگاه سبزی خرد کن هم بریزید و سبزی ها را خرد کنید.

پس از پخت برنج و عدس ،قبل از اینکه سبزی ها را به مواد اضافه کنید کمی نمک روی مواد بریزید و بعد سبزی ها را به قابلمه اضافه کنید تا رنگ سبزی تغییر نکند. تقریبا ۲۰ دقیقه زمان کافی است تا سبزی ها نرم شوند،آن وقت نخود و لوبیا و گندم پخته شده را نیز اضافه کنید و گوشت های ریش شده و آب گوشت را نیز اضافه کنید. ادویه ها را که شامل زردچوبه،نمک،فلفل سیاه است هم به مواد اضافه کنید. سپس و نصف پیاز داغ را نیز داخل آش بریزید و آب جوش به مواد اضافه کنید درب قابلمه را بگذارید و حرارت را ملایم کنید تا به مدت ۲ الی ۳ ساعت آش خوب بپزد و لعاب دار شود. آش آماده شده را در کاسه ای بزرگ بریزید و با نعناع داغ و کشک و پیازداغ تزئین کنید.
نکته: کوبیدن گوشت به گوشت کوب دستی، بافت آش را طبیعی‌تر و خوشایند‌تر می‌کند. پس ترجیحا آن را در غذاساز له نکنید. برای کشدار شدن آش، از کوبیدن گوشت و هم زدن مداوم کمک بگیرید.همچنین اگر می خواهید آش شله قلمکار، قوام بیشتری داشته باشد ، به آن آب قلم غلیظ اضافه کنید.  
آش انار

آش انار

یکی از خوراکی‌هایی که می‌توانید برای روزهای سرد سال تهیه کنید و در کنار خانواده و دوستان میل کنید آش انار است.آش انار یکی از غذا‌های خوشمزه و لذیذ است  و برخلاف آش‌های دیگر بسیار سبک است.
مواد اولیه لازم برای تهیه آش انار:
لپه خیس کرده: یک چهارم پیمانه
عدس خیس کرده: یک چهارم پیمانه
برنج خیس کرده:یک دوم پیمانه
سبزی آش: ۵۰۰ گرم (جعفری ۱۰۰ گرم، اسفناج ۱۰۰ گرم، تره ۱۵۰ گرم، گشنیز ۱۵۰ گرم)
پیاز داغ: ۴ قاشق سوپخوری
آب انار ترش: ۱ لیتر
قرص استاک گوشت: ۱ عدد
رب انار: ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری
نعناع خشک: ۱ قاشق سوپخوری
تخم گشنیز پودر شده: ۱ قاشق غذاخوری
گلپر: ۱ قاشق سوپخوری
زردچوبه: ۲ قاشق چای‌خوری
 ادویه کاری: ۱ قاشق چای‌خوری
دانه انار: ۱ پیمانه
نمک: به میزان لازم
 فلفل سیاه: به میزان لازم
روغن مایع: به میزان لازم
گوشت چرخ شده: ۲۵۰ گرم
 پیاز: ۱ عدد

 در تهیه این آش به رب انار هم نیاز است. رب انار از جمله چاشنی‌های بسیار خوشمزه‌ و پر طرفدار است رب انار خالص خیلی سفت و غلیظ نیست پس اگر رب اناری داشتید که خیلی سفت بود یعنی ناخالصی دارد. البته ناخالص بودن رب انار به معنی بد مزه بودن یا بی کیفیت بودن آن نیست به عنوان مثال ممکن است با رب آلوچه ترکیب کرده باشند


قبل از اینکه طرز تهیه این اش خوشمزه را بیان کنیم ، نکاتی را در مورد طبخ این غذای مفید بیان می کنیم:

 در طرز تهیه پیاز داغ توجه داشته باشید که پیاز داغ باید کاملاً ریز و خشک باشد پس وقتی پیاز را خرد کردید در روغن فراوان که از قبل داغ شده است سرخ کنید سپس آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته شود اگر پیاز داغ روغنی و درشت باشد باعث می‌شود داخل غذا مشخص باشد و همان طور که می‌دانید برای خیلی از افراد معلوم بودن پیاز در غذا خوشایند نیست بنابراین روغن پیاز را کامل بگیرید به طوری که حالت پودری پیدا کند.

 برای تهیه این آش به استاک هم نیاز است. استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شوند. استاک در انواع سوپ ها، انواع سس‌ها، خورشت‌ها و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده خریداری کنید.

 در تهیه این آش به رب انار هم نیاز است. رب انار از جمله چاشنی‌های بسیار خوشمزه‌ و پر طرفدار است رب انار خالص خیلی سفت و غلیظ نیست پس اگر رب اناری داشتید که خیلی سفت بود یعنی ناخالصی دارد. البته ناخالص بودن رب انار به معنی بد مزه بودن یا بی کیفیت بودن آن نیست به عنوان مثال ممکن است با رب آلوچه ترکیب کرده باشند که در این صورت هم خوشمزه است.
 طرز تهیه: برای تهیه این آش لپه و عدس را از شب قبل خیس کنید بعد با آب سرد تمیز بشویید چند بار در طول ۲۴ ساعت آب آن را عوض کنید برنج را هم از چند ساعت قبل تمیز بشویید و در آب سرد خیس کنید در تهیه این آش ،برنج در فرآیند پخت باید کاملاً له شود پس از برنج نیم دانه هم می‌توانید استفاده کنید. داخل قابلمه مناسب کمی روغن بریزید سپس پیاز داغی را که از قبل آماده کرده اید را داخل قابلمه بریزید زردچوبه را هم تفت دهید و به آن اضافه کنید زردچوبه را به اندازه‌ای تفت دهید که رنگ آن برگردد بعد هم نعناع خشک و تخم گشنیز پودر شده را به مواد اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید و سپس قرص استاک را در آب در حال جوش حل کنید بعد به مواد اضافه کنید.
برخی از افراد برای پختن گوشت،آب پیاز رنده شده را کاملا می گیرند و فقط تفاله‌های پیاز را به گوشت اضافه می‌کنند در صورتی که این کار اشتباه است.چون ممکن است بعد از پخت ،گوشت بوی زهم ‌دهد؛ بنابراین نباید آب پیاز را کامل بگیرید بلکه وقتی پیاز را رنده کردید چند دقیقه آن را کنار بگذارید آبی که از پیاز جدا می‌شود را بگیرید

در مرحله ی بعد لپه و عدسی را که از قبل خیس کرده اید و چند بار آب آن را عوض کرده اید را به مواد اضافه کنید وقتی لپه و عدس پخت برنج را هم اضافه کنید وقتی برنج کاملاً باز شد آب انار و رب انار را اضافه کنید اجازه دهید چند دقیقه روی حرارت بماند تا مجدداً به جوش بیاید.

وقتی آب مجدد به جوش آمد سبزی آش را اضافه کنید قبل از اینکه سبزی را اضافه کنید ۱ قاشق چای‌خوری نمک اضافه کنید نمک باعث می‌شود رنگ سبزی به آش پس ندهد بعد از اینکه سبزی را اضافه کردید اجازه دهید حدود نیم ساعت با حرارت متوسط روبه بالا با در باز بجوشد.

همچنان که آش در حال آماده شدن است می‌توانید کوفته قلقلی‌ها را درست کنید برای این کار ،گوشت، پیاز رنده شده، فلفل سیاه، زردچوبه، نمک و ادویه کاری را با هم مخلوط کنید کاملاً با دست ورز دهید. ادویه کاری در گرفتن بوی زهم گوشت بسیار موثر است پس بهتر است از آن هم استفاده کنید.

اگر دوست داشتید می‌توانید به کوفته قلقلی‌ها سبزی‌های معطر مثل نعناع هم اضافه کنید. البته سعی کنید گوشت را در ظرف در بسته چند ساعت در یخچال استراحت دهید سپس کوفته‌ها را درست کنید. به این صورت که از گوشت به اندازه گردو بردارید در دستتان فرم دهید سپس در ظرف مورد نظر چند قاشق روغن بریزید و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید و اجازه دهید گوشت خودش را بگیرد.

تا وقتی که گوشت خودش را نگرفته با قاشق هم نزنید فقط هراز گاهی به کمک دسته تابه گوشت‌ها را جا به جا کنید که نسوزد بعد از اینکه گوشت خودش را گرفت حرارت را متوسط کنید و اجازه دهید گوشت خوب سرخ شود.

نکته: برخی از افراد برای پختن گوشت،آب پیاز رنده شده را کاملا می گیرند و فقط تفاله‌های پیاز را به گوشت اضافه می‌کنند در صورتی که این کار اشتباه است.چون ممکن است بعد از پخت  ،گوشت بوی زهم ‌دهد؛ بنابراین نباید آب پیاز را کامل بگیرید بلکه وقتی پیاز را رنده کردید چند دقیقه آن را کنار بگذارید آبی که از پیاز جدا می‌شود را بگیرید و بقیه پیاز را به گوشت اضافه کنید اصلاً نیازی به فشار دادن پیاز و گرفتن تمام آب آن نیست.

 در نیم ساعت پایانی آش، کوفته قلقلی ها را به آن اضافه کنید و نیم ساعت بعد از اینکه سبزی آش را اضافه کردید گلپر را اضافه کنید با دانه‌های انار، نعناع داغ، پیاز داغ و کوفته قلقلی تزیین کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .