تبیان، دستیار زندگی

ماجرای الهام بخش اولین ایرانی در فینال فوق سنگین فرنگی

طی ۷۰ سال حضور کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی، او اولین ایرانی است که به فینال فوق سنگین صعود می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
علی اکبر یوسفی ، مسابقات المپیک ، مسابقات جهانی، کشتی
نویسنده : دکتر ساحل گرامی | روان‌ شناس
ا‌مین میرزازاده در دسته فوق ‌سنگین در مسابقات انتخابی المپیک 2020، علی‌اکبر یوسفی را برد و مسافر المپیک توکیو شد و در رده ‌بندی المپیک2020 مغلوب شد و از رسیدن به مدال باز ماند اما تلاشش را کرد. او به خاطر کشتی‌های خوبش در توکیو، برای رقابت های جهانی هم انتخاب شد اما قبل از اعزام به نروژ کرونا گرفت تا یوسفی به طور ناگهانی  جایگزینش شود. این کشتی‌گیر بابلی در وزن 130 کیلوگرم به جای غصه ‌خوردن بابت نرسیدن به المپیک و مسابقات جهانی، دست از تمریناتش برنداشت و حالا که به صورت اتفاقی این امکان برایش فراهم شده تا در جام‌ جهانی با حریفان سرشاخ شود، نشان داد که قدر این فرصت ناگهانی را می داند و با غلبه بر همه حریفانش به فینال مسابقات جهانی رسید. طی ۷۰ سال حضور کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی، او اولین ایرانی است که به فینال فوق سنگین صعود می‌کند. چند نکته درباره رموز موفقیت او در این ماجرا به چشم می‌خورد.

 تلاش به جای غر زدن

یکی از خصوصیات افراد موفق تبدیل تهدیدها به فرصت و حل ‌مسئله است. یوسفی بعد از المپیک، تا چند روز پیش فرصت برای درخشش در جام ‌جهانی را هم از دست داده بود اما باز هم تمریناتش را پیگیری کرد. در حالی که افراد ناموفق، پس از قرار گرفتن در یک شرایط پیش ‌بینی نشده، به جای حل مسئله به غر زدن اکتفا می‌کنند.

ما نمی‌توانیم شانس خود را کنترل کنیم، اما می‌توانیم سعی و تلاش‌مان را به حداکثر برسانیم. این دقیقا همان کاری است که علی‌‌اکبر یوسفی آن را به خوبی انجام داد



سخت‌ کوشی و بهره‌ بردن از فرصت‌ های شانسی

حضور یوسفی در مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان، یک خوش ‌شانسی محض برای او بوده است اما استفاده از همین فرصت‌ های شانسی هم، نیاز به رعایت یک سری اصول دارد. نکته بعدی که درباره عوامل موفقیت باید به آن بپردازیم، مسئله شانس است. هر زمان صحبت از موفقیت می‌شود، شانس و سخت ‌کوشی با یکدیگر مقایسه می‌شوند. به راستی کدام یک از آن‌ها در موفقیت حرف اول را می‌زند؟ اگرچه نمی‌شود اهمیت شانس را انکار کرد ولی انسان ‌های سخت ‌کوش به احتمال بیشتری به موفقیت می‌رسند. انسان‌های سخت کوش در مقایسه با افراد تنبل که فقط از بدشانسی می‌نالند و غر می‌زنند، بیشتر از فرصت‌ هایی که شانس در مسیرشان قرار می‌دهد، بهره‌مند می‌شوند. نکته مهم این ‌جاست که ما نمی‌توانیم شانس خود را کنترل کنیم، اما می‌توانیم سعی و تلاش‌مان را به حداکثر برسانیم. این دقیقا همان کاری است که علی‌ اکبر یوسفی آن را به خوبی انجام داد و شما هنگام خواندن این مطلب می دانید که او مدال نقره گرفته یا طلا، اما در هر صورت او از این فرصت شانسی نهایت استفاده را برده و تاریخ ‌ساز شده است.
منبع: زندگی سلام