تبیان، دستیار زندگی

تفاوت بین عفونت سینوس‌ها با کووید 19

سینوزیت یا کرونا؟

برخی از علائم کووید – 19 ممکن است مشابه عفونت سینوس‌ها باشند. علائمی مانند گرفتگی بینی، گلودرد یا تب ممکن است باعث شوند شک کنید که آیا دچار عفونت سینوس‌ها شده‌اید یا کووید – 19.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تب
سینوس‌ها حفره‌های هوایی هستند که پشت صورتتان قرار دارند. وقتی مایعات در سینوس‌هایتان جمع می‌شوند، ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌توانند تکثیر شده و منجر به عفونت شوند. کووید 19 یک بیماری ویروسی است که میزان آن در نواحی بینی و سینوس‌ها می‌تواند زیاد باشد. برخی از علائم کووید – 19 ممکن است مشابه عفونت سینوس‌ها باشند. علائمی مانند گرفتگی بینی، گلودرد یا تب ممکن است باعث شوند شک کنید که آیا دچار عفونت سینوس‌ها شده‌اید یا کووید – 19.

چگونه تفاوت عفونت سینوس و کووید – 19 را تشخیص دهیم؟

عفونت سینوس و کووید – 19 در خیلی از علائم مشترک‌اند:
. گرفتگی یا آبریزش بینی
. سردرد
. گلودرد
. سرفه
. تب
. خستگی

برخی از علائم عفونت سینوس‌ها با علائم کووید – 19 متفاوت‌اند:
. درد سینوس یا احساس فشار در بالای گونه‌ها، پیشانی یا قسمت داخلی چشم‌ها
. ترشحات پشت بینی یا حلق
. دندان درد
. بوی بد دهان
. کاهش حس بویایی
. رنگ متفاوت ترشحات بینی
درد و فشار سینوس‌ها و ترشحات پشت بینی، معیارهایی هستند که به خوبی نشان می‌دهند موضوع عفونت سینوس‌ها مطرح است. این علائم معمولا همراه با دیگر علائم عفونت سینوس‌ها مانند گرفتگی بینی یا آبریزش بینی رخ می‌دهند.

علائم منحصر به کووید – 19 که به ندرت در عفونت سینوس دیده می‌شوند:
. تنگی نفس
. بدن درد
. مشکلات گوارشی مانند تهوع و اسهال و استفراغ
. از دست دادن حس بویایی و چشایی
در 60 درصد از موارد عفونت سینوس‌ها یا سرماخوردگی، کاهش حس بویایی می‌تواند روی دهد. در کووید – 19، از دست دادن حس بویایی و چشایی تقریبا به صورت کامل رخ می‌دهد و حتی بدون گرفتگی یا آبریزش بینی هم می‌‌تواند وجود داشته باشد. تحقیقات نشان داده‌اند از دست دادن حس بویایی و چشایی در اثر کووید – 19 به طور متوسط تا ده روز وجود دارد. بیشتر افراد در عرض 28 روز، حس بویایی و چشایی‌شان برمی‌گردد.

دیگر راه‌های تشخیص تفاوت عفونت سینوس با کووید – 19

از راه‌های زیر نیز می‌توان تفاوت عفونت سینوس با کووید – 19 را تشخیص داد:
. علائم برای اولین بار چه زمانی ظاهر شدند؟
. علائم چقدر طول کشیدند؟
. علائم چقدر شدیدند؟

علائم برای اولین بار چه زمانی ظاهر شدند؟
علائم عفونت سینوس‌ها معمولا ناگهانی ظاهر می‌شوند اما علائم کووید – 19 می‌توانند تدریجی و طی دو تا چهارده روز بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا خود را نشان دهند.
عفونت سینوس‌ها اغلب بعد از یک بیماری ویروسی معمولی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا اتفاق می‌افتد. اگر علائم‌تان بعد از اینکه به تازگی بیمار بوده‌اید ایجاد شده‌اند پس به احتمال زیاد دچار عفونت سینوس هستید.
ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی یا آنفلوانزا می‌شوند معمولا در ماه‌های پاییز و زمستان منتشر می‌شوند؛ اما ویروس عامل کووید 19 می‌تواند در هر زمانی از سال وجود داشته باشد.
هر چند عفونت سینوس‌ها می‌تواند فورا بعد از کووید 19 روی بدهد؛ اما تاکنون هیچ گزارش تحقیقاتی در این مورد ارائه نشده است.
ضمنا عفونت سینوس‌ها می‌تواند بعد از قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها یا محرک‌ها مانند گرده‌، موی حیوان خانگی و دود سیگار ایجاد شود. اگر آلرژی دارید یا اخیرا با محرکی در تماس بوده‌اید ممکن است در معرض یک عفونت سینوسی باشید.

علائم چقدر طول کشیدند؟
عفونت سینوسی معمولا در عرض دو تا سه هفته برطرف می‌شود اما کووید – 19 بسته به شدت و وضعیت عمومی سلامت فرد، حدودا یک تا دو هفته طول می‌کشد.
مطالعه‌ای در سال 2020 که روی 270 بیمار سرپایی کووید – 19 انجام شد نشان داد 175 نفر از این افراد گزارش کردند بعد از تقریبا 7 روز مثبت شدن تست کرونای خود، به وضعیت معمول سلامتی خود بازگشتند.
برخی از علائم مانند سرفه و از دست دادن حس بویایی یا چشایی ممکن است طولانی‌تر شوند. برخی از افراد ممکن است کلا دچار عوارض بلندمدت‌تر کووید – 19 شوند، مثلا دسته‌ای از علائم این بیماری هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشند.

علائم چقدر شدیدند؟
بیشتر موارد عفونت سینوسی خود به خود و بدون عوارض شدید برطرف می‌شوند. اگر عفونت سینوسی ناشی از باکتری باشد ممکن است به مصرف آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.
خیلی از موارد کووید – 19 ممکن است خفیف تا متوسط باشند. سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند بیست درصد از افرادی که به کووید – 19 دچار می‌شوند، بیماری‌شان شدید یا بحرانی می‌شود. افراد سالمند و آن‌هایی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند بیشتر در معرض کرونای شدید هستند.

پس چه باید بکنید؟

وقتی متوجه شدید عفونت سینوس دارید یا کووید 19 چه باید بکنید؟
عفونت سینوس‌ها
یک عفونت سینوسی معمولا خودش برطرف می‌شود و با راهکارهای خانگی قابل تسکین است. در مواردی نادر، عفونت سینوسی می‌تواند فراتر از حفره‌های سینوس منتشر شده و علائم شدیدتری ایجاد نماید. اگر دچار سردرد شدید یا گرفتگی و آبریزش بینی هستید و چند هفته طول کشیده است حتما به پزشک مراجعه کنید.

کووید – 19
اگر علائم کووید – 19 را دارید فورا تست کرونا بدهید. این تنها راه است که مطمئن شوید کووید – 19 دارید یا بیماری دیگری. تا زمان معلوم شدن نتیجه‌ی تست در خانه بمانید؛ این کار کمک می‌کند ویروس به دیگران منتقل نشود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

حتی اگر با اطمینان می‌دانید عفونت سینوس یا کووید – 19 دارید، در صورتی که علائم‌تان بهتر نشدند یا بدتر شدند حتما با یک پزشک مشورت کنید. اگر علائم شدید کووید – 19 را دارید فورا به پزشک مراجعه کنید:
. مشکل در تنفس
. درد یا فشار در قفسه سینه که رفع نمی‌شود
. کبود یا خاکستری شدن پوست، لب‌ها یا ناخن انگشتان
. مشکل در بیدار ماندن
. مشکل در بیدار شدن
. گیجی و آشفتگی

تحت چه درمانی قرار خواهید گرفت؟

درمان عفونت سینوسی و کووید – 19 تشابهات و تفاوت‌هایی دارد:
عفونت سینوس‌ها
خیلی از عفونت‌های سینوسی ناشی از ویروس‌ها هستند، بنابراین معمولا به آنتی‌بیوتیک نیازی نیست. در برخی موارد یک عفونت سینوسی با مراقبت‌های خانگی بهبود می‌یابد:
. استراحت کردن
. نوشیدن مایعات زیاد برای رقیق شدن ترشحات
. استفاده از کمپرس گرم روی بینی و پیشانی برای کاهش فشار
. استنشاق بخور گرم، مثلا با ایستادن زیر دوش آب گرم
. استفاده از آب‌نمک برای شستشوی سینوس‌ها
. مصرف داروهای بدون نسخه برای کاهش تب و ناراحتی و گرفتگی بینی

کووید – 19
علائم خفیف تا متوسط کووید – 19 معمولا در خانه و با استفاده از همان راهکارهایی که برای عفونت سینوس‌ها گفته شد درمان می‌شوند، یعنی استراحت کردن، نوشیدن مایعات فراوان و استفاده از داروهای بدون نسخه. اما علائم شدیدتر کووید – 19 نیاز به درمان‌های بیمارستانی دارند. برخی از درمان‌های احتمالی شامل موارد زیر می‌شوند:
. مکمل اکسیژن
. رمدسیویر، یک داروی ضدویروس
. دگزامتازون، یک داروی استروئیدی
. مونوکلونال آنتی بادی کووید – 19
. کنوالسنت پلاسما (پلاسمای بهبودیافتگان)
. ونتیلاتور مکانیکی

بعد از تشخیص چه باید کرد؟

حالا به این می‌پردازیم که بعد از تشخیص کووید – 19 یا یک عفونت سینوسی چه باید بکنید.
عفونت سینوسی
اگر دچار عفونت سینوس هستید، از روش‌های خانگی گفته شده کمک بگیرید. شاید کمی طول بکشد تا علائم بهتر شوند اما باید در عرض دو یا سه هفته برطرف شوند. اگر علائم بهتر نشدند یا بعد از ده روز بدتر شدند با پزشک تماس بگیرید. شاید نیاز به آنتی‌بیوتیک داشته باشید.

عفونت سینوسی نسبتا شایع بوده و خطرناک نیست. بیشتر عفونت‌های سینوسی در عرض چند روز برطرف شده و عوارض طولانی ندارند. اما کووید – 19 جدی‌تر بوده و می‌تواند عوارض بلندمدت‌تری ایجاد نماید. ضمنا این بیماری بی‌نهایت مُسری است، بنابراین خیلی مهم است تا زمانی که خوب نشده‌اید و واکسن نزده‌اید خودتان را ایزوله کنید


کووید – 19
اگر تست کرونای‌تان مثبت شد اقدامات زیر را انجام دهید:
. در خانه بمانید. خیلی مهم است که طی دوره نقاهت خود در خانه بمانید تا ویروس را به دیگران انتقال ندهید، مگر اینکه نیاز به مراقبت‌های پزشکی داشته باشید.
. خود را از دیگران جدا کنید. اگر با افراد دیگر زندگی می‌کنید خود را از آن‌ها جدا کنید. اتاق خواب و سرویس بهداشتی شما باید جدا باشد و اگر مجبورید با دیگران ارتباط داشته باشید حتما ماسک بزنید.
. علائم‌تان را پیگیری کنید. کووید – 19 می‌تواند شدید شود، پس حتما به علائم‌تان دقت کنید.
. از خودتان مراقبت کنید. از روش‌های خانگی گفته شده برای تسکین علائم‌تان استفاده کنید.
. بهداشت را کاملا رعایت کنید. دست‌ها را مکررا بشویید، موقع عطسه و سرفه جلوی دهانتان را بپوشانید و سطوح را مرتبا ضدعفونی کنید.
. اگر پیش از مثبت شدن تست کرونای‌تان با افرادی در تماس بوده‌اید به آن‌ها اطلاع دهید که باید تست بدهند.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید بیشتر افراد نیازی به تست مجدد برای پایان دادن به قرنطینه‌ی خود ندارند. اگر تمام موارد زیر در موردتان صدق کند می‌توانید از قرنطینه خارج شوید:
. دست کم ده روز از ظاهر شدن علائم‌تان گذشته است.
. دست کم 24 ساعت است که تب نداشته‌اید و داروی تب بُر مانند استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف نکرده‌اید.
. علائم‌تان کلا کمتر شده‌اند.

عوارض بلند مدت کووید – 19

عوارض بلند مدت کووید – 19 می‌توانند هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشند. اگر فکر می‌کنید دچار این عوارض هستید، راه‌های کنترل آن‌ها را یاد بگیرید. برخی از علائم عوارض بلندمدت کووید – 19:
. خستگی زیاد
. تنگی نفس
. مه مغزی
. تپش قلب
. دردهایی در عضلات و مفاصل

در پایان

عفونت سینوسی نسبتا شایع بوده و خطرناک نیست. بیشتر عفونت‌های سینوسی در عرض چند روز برطرف شده و عوارض طولانی ندارند. اما کووید – 19 جدی‌تر بوده و می‌تواند عوارض بلندمدت‌تری ایجاد نماید. ضمنا این بیماری بی‌نهایت مُسری است، بنابراین خیلی مهم است تا زمانی که خوب نشده‌اید و واکسن نزده‌اید خودتان را ایزوله کنید.
معلوم نیست ابتلا به کووید – 19 تا چه مدت به شما ایمنی می‌دهد، بنابراین همچنان لازم است واکسن کووید – 19 را دریافت کنید. اگر با مونوکلونال آنتی‌بادی یا کنوالسنت پلاسما تحت درمان قرار گرفته‌اید، پیش از واکسینه شدن باید 90 روز صبر کنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.