تبیان، دستیار زندگی

چگونه کودکان خود را خوشحال کنیم؟

هر پدر و مادری دوست دارد از راه های مختلف کودک خود را شاد و خوشحال کند و او را همیشه خوشحال ببیند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کودک خوشحال

روز جهانی کودک

16 مهر ،روز جهانی کودک، روزی به نام کودکان می باشد. کودکان آسیب‌پذیرترین گروه در هر جامعه‌ای هستند، بنابراین نباید از نیازهای آنها به سادگی عبور کرد. روز جهانی کودک روزی است که برای تجلیل از کودکان به رسمیت شناخته شده‌است. این روز در کشورهای مختلف در تاریخ‌های مختلف جشن گرفته می‌شود. در واقع روز کودک، روزی برای توجه به حقوق کودکان است. هدف این روز تلاش برای رسیدن به حقوق کودکان و جلوگیری از خشونت در برابر کودکان است.

روز کودکان برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ با تعیین تاریخ ۲۳ آوریل توسط جمهوری ترکیه به‌طور رسمی تعطیل ملی اعلام شد. ایده برگزاری روز جهانی کودک، به «کنفرانس جهانی برای رفاه کودکان» برمی‌گردد که در ماه آگوست سال ۱۹۲۵ در ژنو برگزار شد. در این کنفرانس، نمایندگان ۵۴ کشور گردآمده بودند تا منشوری در دفاع از حقوق کودکان تصویب کنند.

اما تاریخچه روز جهانی کودک، به‌طور رسمی به سال‌های پس از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. با شعله‌ور شدن آتش جنگ جهانی دوم، میلیون‌ها کودک در سرتاسر جهان گرفتار رنج‌های بی پایان شدند. هزاران کودک جان  خود را از دست دادند، صدها هزار کودک معلول و بی سرپرست و بی خانمان از آتش ویرانگر جنگ بر جای ماندند. سازمان آمریکایی برای رفاه کودکان، در سال ۱۹۵۲ سازمان ملل متحد را فراخواند تا روزی را به عنوان روز جهانی کودک برگزار کند. بر اساس مصوبه‌ی جهانی سازمان ملل، کشورهای مختلف یک روز را به نام کودک انتخاب کرده و همه‌ساله آن روز را با هدف توجه دادن جامعه به مسائل کودک جشن می‌گیرند.

 روز کودک، روزی برای توجه به حقوق کودکان است. هدف این روز تلاش برای رسیدن به حقوق کودکان و جلوگیری از خشونت در برابر کودکان است


راه های خوشحال کردن کودک

 به همین منظور در این مطلب می خواهیم راه های خوشحال کردن کودک را بیان کنیم تا با کمک این روشها،پدر و مادر کودک خود را همیشه شاد و خوشحال ببینند.

 دوران کودکی، یکی از بهترین دورانهای زندگی هر انسانی است. تمام خاطرات خوب و بد این دوران در ذهن کودک به جا می ماند .این دوره،دوره خاصی است. زمان بازی، هیجان، سرگرمی و جستجوی کودک است. روزهای کودکی با سرعتی باورنکردنی سپری میشوند، زمانی به عنوان نوزادی در آغوش پدر و مادر هستیم و زمانی دیگر کودکی نوپا، چندی دیگر کودکی می شویم که دوچرخه سواری را تمرین می کند و مدتی بعد کودکی که آماده رفتن به مدرسه است.این دوران سرشار از نگرانی برای والدین است تا مطمئن شوند کودکانشان سالم و خوشحال هستند.

یکی از موثر ترین راه های تقویت کردن سلامت روانی و احساسی کودکان داشتن روابط گرم و صمیمی خانواده است .کودک باید به خانواده دوستانو حتی همسایه احساس تعلق داشته باشد و همین احساس کلید شاد بودن او در آینده می باشد.هر پدر و مادری دوست دارند فرزند خود را شاد و با اعتماد به نفس بالا ببینند،پس باید بدانند که داشتن رفتارهای مناسب برای این منظور بسیار اهمیت دارد. والدین باید مواظب رفتارهای خود باشند،چون کودکان همه چیز را از والدین تقلید می کنند. بنابراین کودکانی که در خانواده ای با والدین شادتر بزرگ شده اند مسلما کودکان شادتری هستند اما کودکانی که در خانواده ای غمگین بزرگ شده اند دو برابر کودکان عادی در معرض افسردگی هستند.

 بنابراین بهترین راه حل برای تربیت یک کودک شاد این است که پدر و مادر  اول مراقب رفتار خودشان باشند؛از ساعت های تفریح خود لذت ببرند و استراحت کنند و از همه مهم تر روابط محبت آمیز در خانه داشته باشند. روابط محبت آمیز با همسر را افزایش دهند. در واقع اگر والدین در تربیت یک کودک شاد روابط محبت آمیز و خوبی با یک دیگر داشته باشد این رفتار به طور قطعی در شاد بودن کودک تاثیر می گذارد زیرا او هم رفتار های والدینش را دنبال می کند. کودکی که شادتر از بقیه است ،اعتماد به نفس بیشتری هم نسبت به بقیه دارد
کودک خوشحال

در ادامه برخی از این رفتارها را بیان می کنیم:

به آنها زمان بازی کردن بدهید

اولین مسئولیت کودکان بازی کردن است. بچه ها سرانجام تکالیف دارند و کارهای فوق برنامه انجام می دهند، اما فاصله ی کودکی تا نوجوانی را باید آزاد باشند و خوش بگذرانند. کودکان درس های مهم زندگی خود را از بقیه بچه ها یاد می گیرند.

 آنها را باکسی مقایسه نکنید

 بهتر است برای رسیدن به موفقیت به کودک خود فشار نیاورید،چون فشار آوردن به کودکان برای رسیدن به موفقیت آنها را فریب می دهد و از آنها فرد دیگری می سازد و چون آنها با شخص دیگری مقایسه می شوند روی اعتماد به نفس آنها تأثیر می گذارد.

  بهتر است برای رسیدن به موفقیت به کودک خود فشار نیاورید،چون فشار آوردن به کودکان برای رسیدن به موفقیت آنها را فریب می دهد و از آنها فرد دیگری می سازد و چون آنها با شخص دیگری مقایسه می شوند روی اعتماد به نفس آنها تأثیر می گذارد.


 از کودک انتظار بی جا نداشته باشید
برخی از والدین به سبب حساسیت بالا و نگرانی بیش از حد، انتظار دارند فرزندانشان در همان سنین کودکی و نوحوانی یک شخصیت کمالگرا داشته باشد. این تفکر اشتباه باعث ایجاد فشار روانی در فرزند می شود. در نتیجه ممکن است در او اختلالات و مشکلاتی  از جمله کمبود اعتماد به نفس، افسردگی و حتی گرایش به مواد مخدر ایجاد شود.

 تحقیقات نشان داده اند تحسین و ارزش قائل شدن افراد نسبت به سعی و تلاشی که کرده اند، توانایی ذاتی نیست؛ بلکه یک قابلیت اکتسابی است که باید  به دست آورد. در یک تحقیقی عده از کودکان دوست داشتند  پازل های ساده را حل کنند،چون آنها نمی خواستند ریسک کنند و با مرتکب شدن اشتباهی،حالت باهوشی خود را از دست بدهند؛اما در مقابل عده ی دیگری دوست داشتند پازل های سخت را انجام دهند . دلیل این تفاوت این است که وقتی والدین کودکان را برای سعی و تلاشی که می کنند تحسین می کنند، آن ها نیز می خواهند در این روند(پیشرفت) شرکت کنند و پیشی بگیرند.

به آنها فواید احساسات منفی را تعلیم دهید

کودکان خیلی بالغ نیستند و تقریبا همه کودکان خود به خود عصبانی می شوند، حسادت می کنند و یا ناراحت می شوند. این خلقیات شرایط را برای یادگیری خوب برای نوجوانان فراهم می کند. دانشمندان زمینه بدخلقی کودکان را تنبیه دانستند. بهترین راه این است که به کودکان بیاموزید که همه احساسات منفی را تجربه می کنند و راه مقابله با آن را هم یاد بگیرند.
کودک خوشحال
به آن ها مسئولیت پذیری واقعی بدهید
یکی دیگر از مواردی که باعث خوشحالی کودک می شود این است که به آنها مسئولیت کارها را بدهید و او احساس مسئولیت پذیری کند.وقتی کودک احساس مسئولیت پذیری می کند، احساس خوشبختی هم می کند.این احساس خوش بختی یعنی احساس به چیزی که برای آن ارزش قائل هست و هم چنین برای دیگران هم ارزشمند است.

بسیار اهمیت دارد که به کودکان اجازه دهید کارشان را تا آخر انجام دهند. روانشناسان کودک معتقدند، نظارت زیاد روی پیشرفت کودک ظاهر می شود، در حالی که توجه و نظم برای کودک ضروری است تا نتیجه محروم ماندن از مسئولیت را متوجه شود، اما بی اندازه نظارت کردن هم بی نتیجه است.

توانایی های آنها را قدردانی کنید
کودکان سعی می کنند خودشان را بزرگتر جلوه دهند چون آنها متوجه شده اند سخت کوشی برای افراد بزرگ است. زمانی که کودکان خودشان را مستلزم می کنند کاری انجام دهند، بهتر است پدر و مادر با آنها در مورد وظایف بچگی صحبت کنند.

 بهتر است کودک خود را در امور خانوادگی مشارکت دهید.چون این کار باعث خوشحالی کودک می شود و حس بزرگی در او به وجود می آورد.


مشارکت دادن کودک در امور خانوادگی
بهتر است کودک خود را در امور خانوادگی مشارکت دهید.چون این کار باعث خوشحالی کودک می شود و حس بزرگی در او به وجود می آورد. در واقع انسان ها به طور کلی یک تمایل ذاتی به تعلق داشتن و مفید بودن دارند. پس اگر از همان ابتدا پدر و مادر  بتوانند به کودک شان بفهمانند که او در راستای خانواده کار های درستی انجام می دهد و در خانواده مشارکت دارد او حس می کند که برای پدر و مادرش مفید واقع شده است و خوشحالی اش را چند برابر می کند.

مثلا اگر کودک تان دوست دارد وسایل ها را کنار هم بگذارد و تزئین کند از او بخواهید که کار چیدن چنگال و قاشق میز غذا خوری را انجام دهد. اگر کودک تان بزرگ تر است و توانایی انجام کار بزرگ تری را هم دارد می توانید از او بخواهید که وقتی شما در حال شام خوردن هستید مراقب خواهر کوچک خود باشد و با او بازی کند. پس تا زمانی که می دانید او در انجام کار ها و فعالیت ها مشارکت می کند این کار باعث می شود او حس تعلق خاطر و اعتماد به نفس که دو شرط اصلی برای احساس شادی است داشته باشد.

اجازه دهید شانس شان را امتحان کنند

کودکان نیازمند نظارت هستند و نوجوانان این کار را بیش از حد با زیر نظر گرفتن تمام حرکات می توانند انجام دهند. اگر کودک به پدر و مادر وابسته باشد، نمی تواند پیشرفت کند، در حقیقت وابستگی کودکان به والدین از پیشرفت آنها جلوگیری می کند. توجه زیاد به کودکان و نیازهای آنها باعث می شود کودکان نتوانند مهارت های ضروری زندگی مثل بلوغ فکری و ارتجاعی بودن را یاد بگیرند و با مشکلات مقابله کنند.
کودک خوشحال
خودتان خوشحال باشید
خودتان خوشحال باشید تا کودکی شاد و خوشحال داشته باشید. کودکان چیزهایی که در اطرافشان می بینند و می شنوند چه خوب و چه بد را یاد می گیرند. بهتر است پدر و مادر خودشان در زندگی شاد باشند و از ناراحتی و عصبانیت دور باشند تا کودک هم با دیدن رفتارهای پدر و مادر،مانند آنها رفتار کند .در واقع  اگر والدین در تربیت یک کودک شاد روابط محبت آمیز و خوبی با یک دیگر داشته باشد این رفتار به طور قطعی در شاد بودن کودک تان تاثیر می گذارد زیرا او هم رفتار های آنها را دنبال می کند. پدر و مادر باید امکانات و بستر مناسب برای خوشبختی و شاد زیستن فرزند را فراهم کند.

همچنین اگر والدین از همان دوره نوزادی، با فرزند خود رفتار خوشایندی داشته باشند و شرایط خوشحال کننده ای برایشان فراهم آورند، آنها نیز تصور می کنند که خوشحال زیستن راه طبیعی و درست زندگی است. در حقیقت این نوزاد در آینده به فردی تبدیل می شود که همواره موقعیت های شادی آور برای خود خلق می کند، در روابطش با دیگران موفق عمل می کند و نسبت به شرایط دشوار زندگی نیز دید مثبتی خواهد داشت. کودکانی که طی سال های اولیه زندگی، بیشتر لحظات خود را در شرایط ناراحت کننده سپری می کنند، به طور خود به خود می آموزند که غصه دار بودن، راهی طبیعی است که آنان باید در زندگی پی بگیرند.

  بهتر است پدر و مادر خودشان در زندگی شاد باشند و از ناراحتی و عصبانیت دور باشند تا کودک هم با دیدن رفتارهای پدر و مادر،مانند آنها رفتار کند .در واقع اگر والدین در تربیت یک کودک شاد روابط محبت آمیز و خوبی با یک دیگر داشته باشد این رفتار به طور قطعی در شاد بودن کودک تان تاثیر می گذارد


اجازه موفقیت و شکست به او بدهید
اگر می خواهید کودک شاد و خوشحالی داشته باشید، اجازه دهید او موفق شود و حتی در بعضی امور شکست را تجربه کند. اگر می خواهید اعتماد به نفس کودک را افزایش دهید دست از تعریف و تمجید زیاد بردارید و برای او موقعیت های زیادی فراهم کنید که بتواند مهارت های مختلف را یاد بگیرد.

 البته بهتر است از تاثیر تعریف و تمجید در تربیت یک کودک شاد غافل نشوید،اما اجازه دهید خودشان کارهایشان را انجام دهند. خودشان غذا بخورند، لباس بپوشند،راه بروند. بزرگترین اشتباه والدین این است که هر کاری از دستشان بر بیاید برای کودک شان انجام می دهند و به آن ها کمک می کنند.

اگرچه برای پدر و مادر سخت است که ببیند کودکشان با چیزی کلنجار می رود،اما تا زمانی که این اجازه را به او ندهید که خطر شکست را بچشد او هرگز طعم واقعی لذت کشف مهارت و موفقیت را نمی تواند بچشد. بعضی راه حل ها به آسانی در تلاش های اولیه به دست می آید. اما رسیدن به ترقی فقط به تلاش و تمرین نیاز دارد. با قرار گرفتن مداوم در انجام این کارها تجربه ی بیشتری کسب می کند و یک رفتار خود اتکایی در او بوجود می آید که ( من از پس این کار بر می آیم ) به آن ها اجازه می دهد که با میل و رغبت به سمت چالش های زندگی شان بروند. همین حس، باعث خوشحالی و شادی کودک می شود.
برای کودک وقت بگذارید و با آنها بازی کنید
شرایط بازی کردن را برای فرزندان خود حفظ کنید و در بازی با آن ها مشارکت کرده و شاد بودن را به آن ها بیاموزید. به یاد داشته باشید که بچه ها با آزاد کردن انرژی درونشان، احساس شادی و نشاط می کنند. بنابراین تا آنجا که می توانید با کودکان خود بازی های کودکانه انجام دهید. شاید نتوانید هم پای یک کودک بدوید و تحرک داشته باشید ولی حضور شما، انرژی را در کودک افزایش می دهد و دلیلی برای خنده و شادی هردوی شما خواهد شد. همچنین بچه ها از این که می توانند بیشتر بپرند و سریع تر بدوند، احساس غرور می کنند. هر چه زمان‌های شاد بیش‌تری را با هم خلق کنید، در آینده نوجوانان و جوانان سالم‌تر، خوشحال‌تر و موفق‌تری را مشاهده می‌کنید، زیرا شادی تأثیر روحی و جسمی فوق العاده‌ای بر انسان می‌گذارد.

 بهتر است پدر و مادر در هر سنی برای کودک خود بازی های مناسب را در نظر بگیرند و در انجام این بازی ها او را همراهی کنند. همچنین می توانند در نظر گرفتن شرایط محیطی برای این بازی ها برنامه ریزی کنند.
کودک خوشحال

 روش های دیگر برای خوشحال کردن کودک:

پدر و مادر با بکارگیری روش های بالا می توانند از همان دوران کودکی، فرزندانی شاد و خوشحال داشته باشند. در ادامه راه های دیگر برای خوشحال کردن کودک را بیان می کنیم:

 برای خوشحال کردن کودک با او قرار بگذارید و یک صبح یا عصر او را به پارک ببرید تا با کودکان دیگر بازی کند.با آنها به طبیعت بروید و چیز هایی مثل سنگ، میوه کاج، برگ هایی با اشکال مختلف و… پیدا کرده و با آبرنگ، گواش و یا رنگ های انگشتی آن ها را رنگ کنید. گاهی هم در فضای باز سر و صورت یکدیگر را با رنگ های قابل شستشو نقاشی کنید.

برای خوشحال کردن بچه ها با کمک آنها کاردستی درست کنید، مثلا بادبادک درست کرده و با کمک بچه ها آن را تزیین کرده و هوا کنید.

  برای خوشحال کردن کودک با او قرار بگذارید و یک صبح یا عصر او را به پارک ببرید تا با کودکان دیگر بازی کند.با آنها به طبیعت بروید و چیز هایی مثل سنگ، میوه کاج، برگ هایی با اشکال مختلف و… پیدا کرده و با آبرنگ، گواش و یا رنگ های انگشتی آن ها را رنگ کنید. گاهی هم در فضای باز سر و صورت یکدیگر را با رنگ های قابل شستشو نقاشی کنید.


با کمک خود بچه ها، از شربت ها و آبمیوه های خانگی مورد علاقه شان، بستنی یخی درست کرده و با هم میل کنید.

کتاب های زمان کودکی خودتان را برای فرزندانتان بخوانید.

 اجازه دهید کودکتان مرتکب اشتباه شود. اگر همه کار‌ها را به طور کامل و بی‌نقص انجام دهد، هرگز برای کشف و گسترش یک استعداد، خطر نخواهد کرد.

با کمک بچه ها و با استفاده از کاغذ های رنگی برای اتاقشان آویزهایی به شکل های مورد علاقه شان درست کنید.

پدر و مادر باید به کودک خود اجازه دهند علائق خود را کشف کند. به بازی‌ها و فعالیتهایی که او انتخاب می‌کند توجه نشان دهند. این گونه بازی‌ها می‌تواند اطلاعات بسیاری درباره استعدادهای نهفته فرزندان در اختیار آنهاقرار دهد.

برای فرزند خود امکانات مناسب را فراهم کنید و او را روی طیف وسیعی از تجارب قرار دهید. این کار  باعث می شود استعدادهای نهفته کودک فعال شود. فکر نکنید چون او علاقه‌ای نشان نمی‌دهد، بنابراین استعدادی هم در آن زمینه ندارد.

کودک را مجبور به یادگیری نکنید. این امید که برای پیشرفت و رشد دادن استعدادهای کودکان، باید هر روز درسهای خاصی را به آنان آموخت، ممکن است آنان را مضطرب یا دلزده سازد. در واقع این کارها از شادی و خوشحالی کودک می کاهد.
شادی کودک

کودک خود را با برچسب زدن به او محدود نکنید. این برچسب‌ها ممکن است شرایطی را به او تحمیل کند که با استعدادهای ذاتی‌اش همخوانی ندارند.

بچه ها را به نانوایی ببرید تا با تنور و مراحل پخت نان آشنا شوند.در واقع بهتر است آنها را با انواع شغل ها آشنا کنید. این کار شادی و خوشحالی را در کودک به وجود می آورد و کمک می کند برای آینده خود راحتتر تصمیم بگیرند.

 بخاطر انجام کارهای خوب و پسندیده برای او هدیه بخرید.البته توجه داشته باشید که با دادن جایزه به فرزند خود رشوه ندهید. از مشوقهایی استفاده کنید که به کودک این پیام را منتقل می‌کنند که یادگیری نباید به خاطر گرفتن جایزه باشد.در حقیقت پاداشهایی به فرزندتان بدهید که نقاط قوتش را تقویت می‌کند.


گاهی برای خوشحال کردن کودک می توانید همه با هم شعر مورد علاقه کودک را حفظ کنید و هنگامی که در ماشین هستید همگی با هم آن را بخوانید.

هنگامی که کارهای روزمره‌ای را که به عهده فرزندتان گذاشته‌اید، با موفقیت انجام می‌دهد، حس مسئولیتش را در انجام کارهای خانه مورد قدردانی قرار دهید.

 بخاطر  انجام کارهای خوب و پسندیده برای او هدیه بخرید.البته توجه داشته باشید که با دادن جایزه به فرزند خود رشوه ندهید. از مشوقهایی استفاده کنید که به کودک این پیام را منتقل می‌کنند که یادگیری نباید به خاطر گرفتن جایزه باشد.در حقیقت پاداشهایی به فرزندتان بدهید که نقاط قوتش را تقویت می‌کند.

 گاهی برای خوشحال کردن کودک خود ، با هم آشپزی کنید و غذاهای رنگارنگی که او دوست دارد را با هم درست کنید.همچنین با کمک بچه ها گل یا سبزی بکارید، حتی می توانید مسؤلیت نگهداری و آبیاری آن ها را به کودکان بسپارید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .