تبیان، دستیار زندگی

6 روش موثر برای ایجاد انگیزه و موفقیت در زندگی

هیچ روش سنجش واحدی از موفقیت وجود ندارد و مطمئنا هیچ پاسخ واحدی برای نحوه رسیدن به موفقیت نیز وجود ندارد. بااین‌حال، شما می‌توانید با مشاهده نحوه عملکرد و زندگی افراد موفق، راهکارهایی را برای ایجاد انگیزه و موفقیت در زندگی خود بیاموزید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
6 روش موثر برای ایجاد انگیزه و موفقیت در زندگی

موفقیت را چگونه تعریف می‌کنیم؟ روش‌های زیادی برای موفقیت در زندگی وجود دارد اما راهکاری که استفاده می‌کنید بستگی به دیدگاه شما در مورد موفقیت دارد. برخی به شغل خود بیشتر اهمیت می‌دهند اما برخی دیگر ممکن است به رابطه یا تحصیل بیشتر اهمیت دهند. از سوی دیگر، هیچ راه قطعی‌ای برای موفقیت وجود ندارد و آنچه برای شما مفید است ممکن است برای فردی دیگر کمک‌کننده نباشد. بنابراین، مهم است از روش‌های مختلف ایجاد انگیزه و موفقیت در زندگی آگاه باشید و درنهایت، راهکاری را انتخاب کنید که برای شما مناسب‌تر است. در ادامه با این روش‌ها آشنا می‌شوید.

1.  طرز فکر رشد داشته باشید
کسانی که طرز فکر ایستا دارند بر این باورند که چیزهایی مانند هوش، ثابت و غیرقابل‌تغییرند. آن‌ها معتقدند که موفقیت نتیجه استعدادهای ذاتی است نه سخت‌کوشی. در مقابل، افرادی که طرز فکر رشد دارند احساس می‌کنند که می‌توانند با تلاش در زندگی خود تغییر ایجاد کنند و رشد کنند. این افراد بیشتر احتمال دارد که در زندگی به موفقیت دست پیدا کنند.
برای اینکه طرز فکر رشد داشته باشید خواندن کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید را به شما پیشنهاد می‌کنیم. قبل از آن، می‌توانید اول خلاصه کتاب را بخوانید و سپس برای خرید آن تصمیم بگیرید. همچنین، می‌توانید از راهکارهای زیر نیز برای تقویت طرز فکر رشد استفاده کنید:
● باور کنید که تلاش‌هایتان مهم هستند.
● مهارت‌های جدید بیاموزید
● شکست‌ها را به‌عنوان تجاربی برای یادگیری در نظر بگیرید.

2.  هوش هیجانی خود را بهبود ببخشید
از مدت‌ها پیش باور عموم بر این باور بود که هوش مهم‌ترین عامل موفقیت در زندگی است. بااین‌حال، متخصصان اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که هوش هیجانی در این زمینه اهمیت بیشتری دارد. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند می‌توانند احساسات خود و دیگران را بهتر درک کنند. برای تقویت هوش هیجانی خود نکات زیر را رعایت کنید:
● به هیجانات خود توجه کنید.
● هیجانات خود را مدیریت کنید.
● گوش کردن فعالانه را تمرین کنید.

3.  سرسختی ذهنی را تقویت کنید

سرسختی ذهنی را تقویت کنید

سرسختی ذهنی به تاب‌آوری و ادامه به تلاش حتی در هنگام مواجهه با موانع اشاره دارد. افرادی که از این توانایی برخوردارند، چالش‌ها را فرصت می‌دانند. آن‌ها همچنین احساس می‌کنند که بر سرنوشت خود کنترل دارند، به توانایی‌های خود باور دارند و کارهایی که شروع می‌کنند را به پایان می‌رسانند. دانلود و گوش کردن به کتاب صوتی قانون جذب اثر مایکل لوسیر نیز می‌تواند در این زمینه بسیار مفید باشد. از سوی دیگر، برای تقویت سرسختی ذهنی می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:
● خودتان را باور داشته باشید و مثبت اندیش باشید.
● به تلاش ادامه دهید.
● برای خود هدف تعیین کنید.
● از دیگران کمک بگیرید.

4.  اراده خود را تقویت کنید
محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افراد موفق از برخی ویژگی‌های کلیدی ازجمله پشتکار و اراده برخوردارند. این ویژگی‌ها بخشی از شخصیت این افراد هستند اما می‌توانند بهبود نیز پیدا کنند. راهکارهایی که به شما در تقویت اراده کمک می‌کنند عبارت‌اند از:
● پرت کردن حواس خود برای اجتناب از وسوسه‌ها
● تمرین کردن و شروع مسیر با تعیین اهداف کوچک

5. بر انگیزه‌های درونی تمرکز کنید
اگرچه پاداش‌های بیرونی مثل پول، تحسین و جوایز می‌توانند بسیار انگیزه‌بخش باشند اما معمولا پاداش‌های درونی رضایت بیشتری به همراه دارند. اگر کارهایی که انجام می‌دهید را دوست دارید، از آن‌ها لذت می‌برید یا آن‌ها را معنادار می‌دانید انگیزه‌های درونی شما را هدایت می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند انگیزه‌های درونی معمولا پیش‌بینی‌کننده بهتری برای بهبود عملکرد هستند. اگر می‌خواهید انگیزه درونی خود را تقویت کنید این مطلب را بخوانید و راهکارهای زیر را انجام دهید:
● خودتان را به چالش بکشید و به دنبال هدفی دست‌یافتنی اما تا حدی دشوار باشید.
● کنجکاو بمانید.
● کنترل را به دست بگیرید و به دنبال راه‌هایی باشید که بتوانید در آن‌ها نقش فعالی داشته باشید.
● از رقابت نترسید و به دنبال انگیزه و الهام گرفتن از دیگران باشید اما درعین‌حال به یاد داشته باشید که همه ما مسیرهای متفاوتی داریم.

6. ویژگی‌های مرتبط با پتانسیل موفقیت را در خود پرورش دهید

ویژگی‌های مرتبط با پتانسیل موفقیت را در خود پرورش دهید

محققان سال‌هاست تلاش می‌کنند که ویژگی‌های مرتبط با موفقیت در کار و زندگی را شناسایی کنند. بر اساس تحقیقات اخیر، برخی ویژگی‌ها با موفقیت ارتباطی همیشگی دارند. این ویژگی‌ها شامل شش مورد هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

وظیفه‌شناسی

افراد وظیفه‌شناس، تاثیرات اعمال خود را در نظر می‌گیرند. آن‌ها به نحوه واکنش و احساس دیگران نیز توجه می‌کنند. شما می‌توانید با روش‌های زیر وظیفه‌شناسی را در خود پرورش دهید:
● فکر کردن به پیامدهای رفتارهای خود
● توجه به دیدگاه دیگران

پذیرش ابهام

زندگی مملو از موقعیت‌های مبهم است و افرادی که پتانسیل بالایی برای موفقیت دارند معمولا ابهام را راحت‌تر می‌پذیرند. به همین دلیل، می‌توانند با موقعیت‌های غیرمنتظره آسان‌تر سازگار شوند. با روش‌های زیر می‌توانید پذیرش ابهام را در خود تقویت کنید:
● دیدگاه‌های خود را به چالش بکشید و دیدگاه‌های دیگران را نیز در نظر بگیرید
● از چیزهای ناآشنا نترسید
● تمایل به تغییر داشته باشید
● برای تفاوت‌ها ارزش قائل شوید

قابلیت سازگاری

علاوه بر پذیرش ابهام، قابلیت سازگاری نیز نقش مهمی در رسیدن به موفقیت دارد. شما می‌توانید با در نظر گرفتن موارد زیر قابلیت سازگاری خود را بهبود ببخشید.
● در نظر گرفتن موقعیت‌های دشوار به‌عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد
● پذیرا بودن نسبت به تغییر

شجاعت

افراد موفق حتی در صورت وجود احتمال شکست، ریسک می‌کنند. آن‌ها از احساسات مثبت برای غلبه بر ترس خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از راه‌های زیر تحمل ریسک را بالا ببرید:
● فرو نشاندن هیجانات منفی و تمرکز بر احساسات مثبت
● ایجاد تعادل میان ریسک کردن و عقل سلیم

کنجکاوی

افراد موفق معمولا نسبت به دنیای اطراف خود کنجکاوترند. آن‌ها همیشه مشتاق یادگیری و کسب مهارت‌های جدید هستند. شما می‌توانید با استفاده از راه‌های زیر حس کنجکاوی خود را تقویت کنید:
● مرتبط کردن تکالیف با علایق خود
● یادگیری چیزهای جدید

رقابت‌پذیری

افراد موفق از رقابت برای ایجاد انگیزه استفاده می‌کنند اما در دام حسادت گرفتار نمی‌شوند. با رعایت موارد زیر می‌توانید رقابت سالم را در خود پرورش دهید:
● تمرکز بر پیشرفت‌های شخصی خود
● شاد شدن در هنگام موفقیت دیگران
درنهایت، هیچ روش سنجش واحدی از موفقیت وجود ندارد و مطمئنا هیچ پاسخ واحدی برای نحوه رسیدن به موفقیت نیز وجود ندارد. بااین‌حال، شما می‌توانید با مشاهده نحوه عملکرد و زندگی افراد موفق، راهکارهایی را برای ایجاد انگیزه و موفقیت در زندگی خود بیاموزید. توانایی‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد را در خود پرورش دهید تا بتوانید به اهداف خود برسید.

منابع:
https://www.verywellmind.com/how-to-be-successful-in-life-4165743