تبیان، دستیار زندگی

دانش‌آموزان مناطق محروم با واکسیناسیون، شاد میشن؟

آمارهای رسمی می‌گویند 3.5 میلیون دانش‌آموز در طول آموزش مجازی از تحصیل جا مانده‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

بهمن ماه 1398 شیوع ویروس کرونا در کشور اعلام شد و قواعد بازی را بهم ریخت. همان زمان وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که موقتاً درس‌ها را از شبکه آموزش ارائه میدهد. اما چند وقت بعد کیفیت پایین برنامه‌های تلویزیونی، این وزارتخانه را به جایی می‌رساند که پیام‌رسان «شاد» را راه اندازی می‌کند.
این وزارتخانه همون زمان دستور می‌دهد تا تمام کلاس‌های آموزشی از این به بعد فقط توی شاد برگزار بشود. پیام‌رسانی که اسم "شاد" با این میزان از دردسر برای استفاده و البته سرعت ناپایدار اینترنت کشور، قواره‌ی تنش نمی‌شد و بیشتر شبیه رفع تکلیف بود.
مهم‌ترین ایراد شاد، توجه نکردن به تمام جامعه دانش‌آموزی بود؛ دانش‌آموزان استثنایی، عشایری، رشته‌های فنی و حرفه‌ای و البته دانش‌آموزان مناطق محروم.
با یک حساب سرانگشتی هم می‌شود فهمید که قیمت گوشی هوشمند ساده، دو برابر حداقل دستمزدی‌ست که برای یک کارگر تعیین شده است.
و سوال اینجا بود: مردم مناطق محروم که توان خرید ابزار آموزش مجازی را ندارند و یا از اینترنت خبری ندارند، چه کار باید کنند؟
آموزش و پرورش می‌گفت: برای دانش‌آموزان این مناطق درسنامه ارسال شده و می‌توانند دروس را از شبکه آموزش دنبال کنند. غافل از اینکه در خیلی از این مناطق، بچه‌ها اصلا زبان فارسی و شبکه‌های فارسی را متوجه نمی‌شوند و  یا اصلا درسنامه‌ای بهشون نرسیده است. حتی تکلیفی برای دانش‌آموزان حاشیه‌نشین شهرها که آنها هم از تحصیل مجازی جا مانده بودند، تعیین نشد.

مردم مناطق محروم که توان خرید ابزار آموزش مجازی را ندارند و یا از اینترنت خبری ندارند، چه کار باید کنند؟


آمارهای رسمی می‌گویند 3.5 میلیون دانش‌آموز در طول آموزش مجازی از تحصیل جا مانده‌اند.
حالا اما از آن روزهای سخت و پرحسرت برای دانش‌آموزان محروم، یکسال گذشت و زنگ حضوری شدن مدرسه‌ها از اواسط آبان‌ماه بعد از واکسیناسیون تمام دانش‌آموزان، به صدا درمی‌آید. کاش حالا که وزارت آموزش و پرورش در طول یک سال گذشته نتوانست کاری برای نجات دانش‌آموزان محروم بکند، حداقل آنها را در اولویت اول واکسیناسیون بگذارد تا لازم نباشد در سال تحصیلی جدید هم تا آبان‌ماه با چشمایی پر از حسرت به درب بسته مدرسه‌هاشون نگاه کنند و پدرها یک ماه کمتر شرمنده بچه‌هاشون باشند. البته باید امیدوارم باشیم که این بار هم از لیست واکسن جا نمانند...
اینکه امروز چه تعدادی از این 3.5میلیون نفر جز آمارهای کودکان کار حساب می‌شوند و فردا چند نفر از پزشکان، معلمان و هنرمندان کشور کم می‌شود، خدا می‌داند!ا