تبیان، دستیار زندگی

ماجرای کاهش سرعت اینترنت چیست؟

در چند هفته اخیر کاربران شبکه‌های اجتماعی از کاهش سرعت اینترنت و قطعی فیلترشکن‌ها خبر داده‌اند. کندی سرعت اینترنت خصوصاً در بارگذاری داده‌ها در پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام صاحبان کسب و کارها را بیش از پیش نگران کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

گزارش speedTest در ماه آگوست نشان می‌دهد متوسط سرعت  اینترنت موبایل ایران ۳۰/ ۳۲ و سرعت اینترنت ثابت کشور ۳۵/ ۲۱مگابیت بر ثانیه بوده است. در این گزارش جایگاه ایران در رده‌بندی اینترنت موبایل نسبت به ماه‌های گذشته یک پله سقوط کرده است.
در چند هفته اخیر کاربران شبکه‌های اجتماعی از کاهش سرعت اینترنت و قطعی فیلترشکن‌ها خبر داده‌اند.
کندی سرعت اینترنت خصوصاً در بارگذاری داده‌ها در پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام صاحبان کسب و کارها را بیش از پیش نگران کرده است.
پیش‌تر مرکز آمار ایران اعلام کرده بود که شغل 11 میلیون ایرانی به طور مستقیم به شبکه‌های اجتماعی وابستگی دارد. این موضوع شائبه اجرای بی سر و صدای طرح صیانت را نیز مطرح کرده است. البته یزدی‌‎خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس چندی پیش اعلام کرد که کاهش سرعت اینترنت ربطی به اجرای طرح صیانت ندارد. با این وجود محدود کردن پنهای باند شبکه‌های اجتماعی بجای فیلترینگ بخشی از طرح صیانت است که در مجلس مورد بحث قرار گرفت.
به همین دلیل کارشناسان حوزه IT رخدادهای اخیر را نشانه‌هایی از شروع تغییر در زیرساخت اینترنت کشور قلمداد می‌کنند.
پاسخگو نبودن هیچ یک از متولیان ارتباطات کشور درخصوص اختلالاتی که روزهای اخیر ایجاد شده می‌تواند مردم را نسبت به سیاست‌گذاران بدبین کند.