تبیان، دستیار زندگی

گزارش خبرگزاری انگلیسی از پلتفرم همدم

فایننشال تایمز: ایرانی‌ها به عشق آنلاین تایید شده توسط دولت «بله» گفتند!

ماه جولای، در میان تمام نگرانی‌های دولت در خصوص کاهش نرخ ازدواج، تبیان از اپلیکیشن همدم رونمایی کرد. همدم و تبیان به صورت رایگان بر خدمات معرفی داوطلبانه تکیه دارند و می‌توانند ابزاری سیاسی برای حکومتی باشند که از تهاجم اخلاقی غربی واهمه دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فایننشال تایمز
علی یک مسلمان شیعه و معتقد است، او در اینترنت خانمی را یافته که نه زشت است و نه زیبا اما مذهبی و دارای مدرک دانشگاهی است. سارا برای مردی درخواست فرستاده، نه قد بلند است و نه کوتاه قد، نه چاق است و نه لاغر، اما دارای مدرک کارشناسی ارشد و درآمد متوسطی است.

این دو نفر جزو 3700 زوج ایرانی هستند که از طریق همسان گزینی تبیان که مشوق ازدواج جوانان است، دو ماه پس از معرفی به یکدیگر، ازدواج کرده‌اند.

ماه جولای، در میان تمام نگرانی‌های دولت در خصوص کاهش نرخ ازدواج، تبیان از اپلیکیشن همدم رونمایی کرد، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که در مراسم رونمایی شرکت کرده‌ بود، گفت: همدم فرزند خودمان است. که این خود نشانه حمایت رسمی از این وب سایت و فلسفه تشویق به ازدواج های سنتی از طریق ابزارهای مدرن می‌باشد.

اپلیکیشن‌های دوستیابی آنلاین، مانند Tinder و Bumble، به طور گسترده‌ایی در ایران، در دسترس عموم قرار دارند، اما همدم و تبیان به صورت رایگان بر خدمات معرفی داوطلبانه در موضوع ازدواج تکیه دارند و می‌توانند ابزاری سیاسی برای حکومتی باشند که از تهاجم اخلاقی غربی واهمه دارد.

در دو ماهه ابتدایی راه‌ اندازی این اپلیکیشن، 170000 نفر اقدام به ثبت نام کردند. آمارهای رسمی‌ حاکی از آن است که نرخ ازدواج‌های صورت گرفته در ایران، طی یک دهه گذشته بیش از یک‌ سوم کاهش یافته‌ است.

این در حالی است که میزان طلاق‌ها، یک چهارم افزایش داشته، در زمان مشابه، نرخ تولد نوزاد زنده به میزان یک پنجم کاهش داشته‌است. تعداد زیادی از مردم جمهوری اسلامی، به طور فزایندهایی به دنبال آزادی‌هایی هستند که در دیگر جاها شاهد آن هستند.
فایننشال تایمز
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور تندروها، اعتراف کرد که مسائل اقتصادی نقش به‌سزایی بر کشوری دارد که مورد تحریم‌های آمریکا قرار گرفته. در ماه ژوئن، در مبارزات انتخاباتیش، به خاطر می‌آورد که از جوانان پرسید: چرا آنان ازدواج نمی‌کنند؟ و آن ها در پاسخ گفتند: با چه مسکنی؟ و با چه شغلی؟

در این هفته، انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، بر نگرانی‌های رسمی در خصوص کاهش نرخ ازدواج تأکید کرد. او گفت: ما باید به جوانانی که در بارورترین سن خود قرار دارند، کمک کنیم تا ازدواج کنند. در حقیقت تعداد زیادی از مردم جمهوری اسلامی که از سال 1979 حکومت به آنان وعده بازگشت به ارزش‌های سنتی را داده‌ بود، به طور چشمگیری به دنبال آزادی‌هایی هستند که در دیگر جاها، شاهد آن هستند.

مقامات رسمی، اغلب چاره‌ایی به جز بستن چشمانشان بر روی روابط خصوصی مردم ندارند و ترجیح می‌دهند دخالتی در "ازدواج سفید" نداشته‌ باشند، جایی که افراد بدون آنکه ازدواج کرده باشند، باهم زندگی می‌کنند.

عالیه شکربیگی، جامعه شناس میگوید: کودکان دیگر زندگی را از طریق نگاه والدین خود نمی‌بینند و ازدواج و زندگی مادام‌العمر با یک نفر را زیر سؤال می‌برند. او می‌گوید: در حالیکه اکثر خانواده‌های ایرانی هنوز به ارزش‌های سنتی، مانند ازدواج زود هنگام علاقمند هستند، میزان خانواده‌های به اصطلاح مدرنی که تمرکزشان بر روی تحصیل و استقلال است، دو برابر شده و این آمار به شدت رو به افزایش است.  

کارشناسان و تحلیلگران معتقدند، تقسیمات فرهنگی به وضوح وجود دارد. امامان جمعه شهرهای کرج و یزد در این ماه از اینکه زنان حیوانات خانگی را بر کودکان ترجیح می‌دهند، ابراز تأسف کردند.

رهبر ایران آیت الله خامنه‌ای، استفاده از اینترنت را "بی ملاحظه" توصیف کرد. ایرانیان اکنون در مورد نحوه شناخت هویت خود دچار سردرگمی شده اند:  با ناسیونالیسم ایرانی؟ تشیع؟ سنت؟ یا تمایل آن‌ها به سبک زندگی غربی؟

یکی از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی‌اجتماعی می‌گوید: الگوها چه‌کسانی هستند؟ روحانیت؟ یا افراد مشهوری که در اینستاگرام میلیون ها دنبال کننده دارند؟  

کمیل خجسته، مدیرعامل مؤسسه تبیان، کسی که پشت این وب سایت و اپلیکیشن قرار دارد، گفت: می‌توان اینترنت را برای تشویق هرچه بیشتر سبک‌های زندگی به شیوه‌ سنتی به کار برد. هدف این است که یک میلیون از افراد مجرد کشور به همدم معرفی شوند. وی گفت: جوامع  به سمت مدرنیته شدن رفته است، به رویکردی جدید نیاز است که ریشه‌های عمیق هویت ما را تهدید نکند. در دنیای مدرن مفهوم خانواده تضعیف شده است.

سارا کسی که می‌خواست نام واقعیش فاش نشود، گفت: کسانی که در تبیان ثبت نام می‌کنند، طیف وسیعی از افراد با افکار و عقاید مختلف را تشکیل می‌دهند. او ادامه داد: من زنان مدرن و امروزی را دیدم که فرم ها را پر کردند و مردانی که دارای مدرک دکترا هستند. حتی یک نخبه به عنوان طراح هواپیما و هلی‌کوپتر هم بود که به همراه محافظان خود آمده بود.

سارا و علی، در اولین ملاقاتی که در حضور والدینشان داشتند، شناخت کمی از هم داشتند.علی گفت: به من گفتند سارا 27 ساله و شهرنشین است، فوق لیسانس دارد و والدینیش دبیر هستند، اما درباره ظاهر و قیافه او اطلاعاتی به من ندادند.

سارا برای مردی با قومیت فارسی درخواست داده‌ بود، قدی بین 170 تا 182 سانتی‌متر. او هیچ شاخصی برای موهای دم اسبی، تعیین نکرده بود، سارا گفت داشتن روحیه خوب، ضروری است. علی واجد شرایط شد. معرفین داوطلب تبیان، در اولین جلساتشان که به عنوان واسطه حضور داشتند، شاهد موفقیت کاری خود بودند.

سارا و علی از زندگی مشترک خود خوشحال هستند، آن‌ها می‌گویند نگران آینده خود هستند. سارا گفت: ما دوست داریم بچه‌دار شویم ولی از وضعیت اقتصادی در آینده مطمئن نیستیم. اما وضعیت برای علی متفاوت است، ازدواج برای او فارغ از تمام چالش هایش، از بهترین تصمیماتش بوده است.