تبیان، دستیار زندگی

چگونه دل پدربزرگ و مادربزرگها را شاد کنیم؟

شاد کردن پدر بزرگ و مادربزرگ کار دشواری نیست . می توان با سر زدن به آنها،نگهداری و برطرف کردن نیازهایشان آنها را شاد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سالمندان
دوران سالمندی ، دورانی است که سن فرد بالا می رود. این دوران آخرین دوران حیات انسان است.معمولا زمانی که فرد سالمند می شود، توانایی جسمی ،اجتماعی و فکری او هم کاهش می یابد و به همین دلیل دچار مشکلات جسمی و روحی می شوند ، از این رو آنها به توجه بیشتری نیاز دارند.


نیازهای سالمندان

 در این مقطع سنی هوش افراد کم می شود و توانایی بدن کاهش می یابد. آنها احتیاج به امنیت، برطرف کردن نیازهای عاطفی، معیشتی دارند و نیاز به تفریح و شادی دارند  و دوست دارندکه از سوی اطرافیان مورد حمایت و توجه قرار گیرند.

احتیاجات معیشتی
آنها در زندگی احتیاجات زیادی دارند. آنها احتیاج به  خوراك ، پوشاك ، مسكن و بهداشت دارند.غذای سالمند  باید سبك، قابل هضم باشد. از نظر بهداشت ، بسیاری از سالمندان به تنهایی نمی توانند احتیاجات خود را رفع كنند  و نیاز به  كمك در استحمام  و دستشویی دارند و حتی بعضی  توانایی حركت از بستر را نیز ندارند و باید به بهداشت این افراد  به طور ویژه توجه می شوند. خواب سالمندان باید برنامه منظمی داشته باشد، زیرا بسیاری از افراد در سنین سالمندی دچار اختلال در خواب شده و از كم خوابی رنج می برند.

 یک سالمند برای اینکه زندگی خوب و راحتی داشته باشد،باید امنیت داشته باشد.او احتیاج به امنیت روحی و جسمی دارد و باید در طراحی فضاهای مرتبط با سالمند این مسئله مورد توجه قرار گیرد. سالمند باید مطمئن شود كه در موقع ضرورت به كمكش می آیند و یا در موقع بیماری سریع معالجه خواهد شد و در فضایی كه پا می گذارد آرامش دارد و مورد آزار قرار نخواهد گرفت.


  احتیاجات عاطفی

سالمند از نظر عاطفی هم احتیاجاتی دارد. او دوست دارد مورد حمایت اطرافیان قرار بگیرد. هر چقدر سن افراد بالاتر می ردو، نیاز عاطفی آنها بیشتر می شود.آنها احتیاج دارند که فرزندشان به آنها توجه کند. در گذشته توجه فرزندان به پدر و مادرها  و اصولا افراد جوان تر نسبت به مسن ترها،  بیشتر بود و اخلاق و رسوم حكم می كرد كه به  سالمندان بیشترین احترام گذاشته شود،اما امروزه بیشتر سالمندان به تنهایی در منزل زندگی می کنند و کمتر با فرزندان خود در ارتباط هستند.فرزندان باید بدانند پدر و مادر سالمند آنهاهر چقدر هم که از نظر وضع مالی ، خوب باشد، اما از لحاظ عاطفی نیاز به توجه و حمایت دارد.

امنیت
یک سالمند برای اینکه زندگی خوب و راحتی داشته باشد،باید امنیت داشته باشد.او  احتیاج به امنیت روحی و جسمی دارد و باید در طراحی فضاهای مرتبط با سالمند این مسئله مورد توجه قرار گیرد. سالمند باید  مطمئن شود كه  در موقع ضرورت  به كمكش می آیند و یا در  موقع  بیماری  سریع  معالجه خواهد شد  و در فضایی كه پا می گذارد آرامش دارد  و مورد  آزار قرار نخواهد گرفت.

احتیاج به تفریح
احترام به سالمند
سالمند برای داشتن یک زندگی خوب و بدون دغدغه احتیاج به تفریح هم دارد.آنها با توجه به شرایط سنی و عدم اشتغال جدی، احتیاج به وقت گذرانی پر بار و سالم به اقتضای شرایط جسمی خود را دارند.آنها نیاز به تفریحاتی از جمله پارک رفتن، روزنامه خواندن، معاشرت و گفتگو با دوستان ، تماشای فیلم ، خرید از بوفه  و... دارند.


راه های شاد کردن دل پدربزرگ و مادر بزرگ

 علاوه بر تمام نیازهایی که پدربزرگها و مادربزرگها دارند، آنها احتیاج به شادی و شاد بودن هم دارند. شاد کردن دل پدربزرگ و مادربزرگ ها کار سختی نیست، باید به آن ها محبت کنید و با احترام و درست رفتار کنید و با چند کار ساده آن ها را خوشحال کنید.

 همه پدر و مادران به امید رشد فرزندان و به دنیا آمدن نوه ها و دیدن آنها زندگی می کنند.آنها زمانی که پدر بزرگ و مادربزرگ می شوند ،همیشه یک ذوق و برق خاصی در نگاهشان نسبت به بچه ها و نوه هایشان دارند.

 زمانی که یک فرزند، پدرو مادر سالمند خود را نگهداری می کند ، در واقع عشق و علاقه ی خود را به آنها نشان می دهد. فرزند باید راه های مفیدی را پیدا کند تا بتواند به  خوبی در منزل به آنها کمک کند و در انجام کارها آنها را تنها نگذارد. باید با آنها با احترام و مهربانی رفتار کنند. در واقع فرزندان برای اینکه دل پدربزرگ و مادربزرگ ها را شاد کنند باید به آنها کمک کنند و آنها را تنها نگذارند.

وقت گذرانی با آن ها کمک می کند که چیزهای زیادی در مورد زندگی شان و تجربه هایشان فرابگیرید. حتی زمانی که باعث خستگی یا آزار می شوند، نسبت به آن ها صبور و مهربان باشید. به یاد داشته باشید که پدربزرگ و مادربزرگ از شما بزرگ تر هستند و ممکن است به اندازه شما انرژی نداشته باشند.در این مطلب می خواهیم راه های شاد کردن سالمندان را بیان کنیم.

  زمانی که یک فرزند، پدرو مادر سالمند خود را نگهداری می کند ، در واقع عشق و علاقه ی خود را به آنها نشان می دهد. فرزند باید راه های مفیدی را پیدا کند تا بتواند به خوبی در منزل به آنها کمک کند و در انجام کارها آنها را تنها نگذارد. باید با آنها با احترام و مهربانی رفتار کنند. در واقع فرزندان برای اینکه دل پدربزرگ و مادربزرگ ها را شاد کنند باید به آنها کمک کنند و آنها را تنها نگذارند. 


 به آنها احترام بگذاریم
 شاید مهمترین چیزی که برای یک سالمند اهیمت زیادی دارد و دوست دارد فرزندانش به آن توجه کنند، احترام گذاشتن به او باشد. همین بی احترامی کردن به سالمند باعث شکسته شدن دل آنها می شود. پس باید در برابر سالمند مودب باشیم و به آنها احترام بگذاریم، حتی اگر آنها یک حرف را بارها و بارها تکرار کردند، به رویشان نیاوریم و شنونده خوبی باشیم. نشان دهیم که تمام و کمال به حرفشان گوش می دهیم و توجه داریم. با لحنی آرام و محترمانه با آنها صحبت کنیم و جواب سوالشان را بدهیم و حرفشان را قطع نکنیم.چون همین بی احترامی ها باعث می شود آنها از ما دلخور شده و دلشان بشکند.

درباره زندگیشان بدانیم

یکی دیگر از راههایی که می توان دل سالمندان را با آن شاد کرد، این است که درباره زندگیشان بدانیم. به این معنا که درباره خاطرات و زندگیشان ازشان سوال بپرسیم و با آنها حرف بزنیم. بیشتر  سالمندان دوست دارند در این باره صحبت کنند. خاطرات ازدواج، سربازی، مدرسه، بچه داری شان را برایمان تعریف کنند. سعی کنیم تاریخ و اتفاقات خانوادگی مان را یاد بگیریم و بدانیم که وقتی پدر مادرمان کوچک بودند، چه کارهایی می کردند. حتی می شود با کمک پدر یا مادربزرگمان یک شجره نامه تنظیم کنیم.

 برای آنها وقت بگذاریم
یکی از بهترین راه ها برای توجه کردن به سالمندان این است که برای آنها وقت بگذاریم و وقتمان را با آنها سپری کنیم. مثلا برنامه تلویزیونی مورد علاقه شان را با هم تماشا کنیم، هر هفته باهم به پارک برویم و قدم بزنیم، یا هر هفته جمعه باهم ناهار بخوریم. بگذاریم یک بازی قدیمی به ما بیاموزند و بعد ما هم یک بازی جدید به آنها یاد بدهیم. بهتر است تفریح خاصی را به طور منظم انجام دهیم، مثلاً هر هفته پارک برویم، یا هر هفته برویم با هم بستنی بخوریم.

البته برای این موضوع بهتر است شرایط سالمند را درک کنیم . مثلا اگر پدربزرگ با عصا می تواند راه رود، پیاده وری ایده خوبی برای گذراندن وقت خود با آنها نیست و بهتر است برای فعالیت هایی برنامه ریزی کنید که مادر بزرگ یا پدربزرگ شما به راحتی می تواند این کار را انجام دهد.
سالمند
در کارهای روزانه به آنها کمک کنیم

بسیاری از سالمندان در انجام کارهای خانه با مشکل مواجهند، برای اینکه دل آنها را شاد کنیم می توانیم کارهای خانه را برایشان انجام دهیم. حتی ممکن است انجام کارهایی برایشان غیرممکن باشد. به آنها کمک کنیم، به آنها  پیشنهاد دهیم که ظرف ها را بشوییم، خانه را نظافت و جارو کنیم، یا شستشوی لباس ها را بر عهده بگیریم. این کار باعث می شود که آنها با ما احساس راحتی کنند و دیگر نگران انجام کارها نباشند. باید کمک کردن ما به صورتی باشد که برای آنها آرامش خاطر به دنبال داشته باشد و در واقع باری از روی دوششان برداشته باشیم.

پیشنهاد کمک دهیم
یکی دیگر از کارهایی که می توان با آن دل سالمندان را شاد کنیم، این است که به آنها پیشنهاد کمک دهیم. مثلا از آنها بپرسیم که چطور می توانیم بهشان کمک کنیم. اگر آنها در انجام کاری با مشکل مواجه شدند، ما پیش قدم شویم و داوطلبانه کمک کنیم یا آن کار را کامل خودمان انجام دهیم. اگر آنها کمک نخواستند، ما منتظر نمانیم و نه به حالت دستوری، بلکه به صورت دوستانه پیشنهاد همکاری دهیم. حتی اگر حس می کنیم کاری برای انجام وجود ندارد، از او بپرسیم که می توانیم کاری برایش انجام دهیم؟! احتمالاً پدربزرگمان (یا مادربزرگ) خوشحال خواهند شد که ما به او کمک می کنیم و در مقابل چیزی به ما یاد خواهند داد. در همچین مواردی بهتر است این جمله را بگوییم:«چطور میتونم کمکتون بدم؟»

 یکی دیگر از کارهایی که می توان با آن دل سالمندان را شاد کنیم، این است که به آنها پیشنهاد کمک دهیم. مثلا از آنها بپرسیم که چطور می توانیم بهشان کمک کنیم. اگر آنها در انجام کاری با مشکل مواجه شدند، ما پیش قدم شویم و داوطلبانه کمک کنیم یا آن کار را کامل خودمان انجام دهیم. اگر آنها کمک نخواستند، ما منتظر نمانیم و نه به حالت دستوری، بلکه به صورت دوستانه پیشنهاد همکاری دهیم.


تعمیرات خانه را فراموش نکنیم
ممکن است خانه ای پدر بزرگ و مادربزرگ در آن زندگی می کند ،نیاز به تعمیرات داشته باشد. شادی آنها بخواهند منزل خود را نقاشی کنند و یا بازسازی کنند و یا حتی نیاز به تعمیرات کوچک داشته باشد. مثلا شیر آب یا دستگیره ی در خراب شده باشد. در این مواقع بهتر است خودمان پیش قدم شویم و کارهای آنها را انجام دهیم.اگر آنها برای این کارها به  کمک نیاز دارند، بگوییم که جمعه آینده این کار را انجام می دهیم. این می تواند فرصت مناسبی باشد تا با آنها وقت بگذرانیم و با هم صحبت کنیم.

کار راه انداز باشیم
 بهتر است برای اینکه دل پدر بزرگ و مادربزرگ را شاد کنیم، کارراه انداز باشیم تا سنگ انداز .ما اگر بخواهیم در کارهای آنها سنگ اندازی کنیم ، آنها نمی توانند کارهایشان را به خوبی انجام دهند. ممکن است آنها برای انجام کارهای روتین شان نیاز به همیاری داشته باشند. مثلاً برای انجام کارهای بانکی، گرفتن نوبت پزشک، پرداخت قبوض، خرید میوه، تره بار و سبزیجات. حتی ممکن است که آنها دیگر نتوانند رانندگی کنند، یا رانندگی برایشان دشوار باشد. راه های مشارکت را کشف کنیم. مثلا می توانیم پدربزرگ یا مادربزرگمان را جایی که می خواهند ببریم.

مواظب سلامتی شان باشیم
مرتباً باید حواسمان به سلامت روانی و جسمی پدربزرگ و مادربزرگ هایمان باشد و مدام چک کنیم که خودشان چگونه با سلامتیشان مدارا می کنند آیا به حد کافی مراقب سلامتی خود هستند یا نه؟از آنها درباره نوبت بعدی دکترشان بپرسیم. داروهای مورد نیازشان  را برایشان تهیه کنیم و دقت کنیم که آنها را مرتب بخورند. اگر هنگام دکتر رفتن همراه نیاز داشتند، حتما آها را همراهی کنیم و خوردن داروهایشان را مدیریت کنیم.
پدربزرگ
 آنها را به مراسم ها دعوت کنیم
گاهی ممکن است در بین افراد فامیل ،جشن ها و مراسم هایی برگزار شود، بهتر است پدربزرگ و مادربزرگها را هم همراه خود به این مراسم ها ببریم. پدربزرگ ها و مادربزرگ ها عاشق این هستند که به نوه هایشان افتخار کنند. از وضعیت درسی و تحصیلی مان برایشان بگوییم. موقع قبولی در دانشگاه، فارغ التحصیلی، بچه دار شدن و ... برایشان شیرینی یا کیک خانگی ببریم و شادی هایمان را با آنها قسمت کنیم. حتی می توانیم آنها را به مسابقات ورزشی مان، بازی ها، تولدها و جشن فارغ التحصیلی مان دعوت کنیم تا بتوانیم از این طریق تنهایی شان را هم پر کنیم و آنها بتوانند اجتماعی تر باشند. برای آنها مکانی خاص در نظر بگیریم که مشکلی برایشان ایجاد نشود و دید خوبی داشته باشند، مثلاً درجشن تولد در نزدیکی خودمان بنشینند.

نصیحت های آنها را گوش دهیم
یکی دیگر از راه هایی که می توان با آن دل مادربزرگها و پدربزرگها را شاد کرد این است که به نصیحت های آنها گوش دهیم.آنها نصیحت کننده های خوبی هستند. از آنجایی که آنها سال های زیادی زندگی کرده اند و تجربیات خوب و بد زیادی دارند که می توانند این تجربیات را با ما در میان بگذارند. اگر موضوع خاصی ذهنمان را درگیر کرده ، آن را با آنها در میان بگذاریم و مشورت کنیم. مطمئنا با مشورت گرفتن از پدر بزرگ و مادر بزرگ، آنها جنبه های جدیدی از موضوع را به روی مان خواهند گشود و این کار باعث می شود که سالمندان احساس ارزشمند بودن، داشته باشند. برای مثال می توانید درباره موارد زیر با آنها مشورت کنید:درباره دانشگاه، ازدواج، تربیت بچه ها، خرید خودرو یا خانه.

همچنین می توان درباره گذشته با آنها صحیت کنیم. نسل قدیم داستان های شگفت انگیزی دارند که می توانند آنها را به نسل آینده منتقل کننده تا از آن پند بگیرند برنامه ریزی یک مصاحبه راهی خوب برای زنده نگه داشتن داستان های خانوادگی تان برای نسل های آینده است چه در ویدئو و چه با یادداشت برداری، بستگی به اولویت بندی شما دارد.

  برای اینکار بهتر است یک روز را ترتیب بدهید تا با اعضای خانواده و پدر بزرگ و مادر بزرگ از خانه بیرون بروید .اگر آنها نیاز به صندلی دارند،صندلی پدربزرگ و مادربزرگ فراموش نشود همچنین می توانید برای تماشای یک فیلم کوتاه پدر و مادر بزرگ خود را جایی ببرید که از آن لذت ببرید.


 برای آنها خرید کنیم
 شادی پدر بزرگ و مادر بزرگ نیاز به خرید روزانه داشته باشند و یا شاید آنها نیاز به تهیه دارو دارند. خرید کردن می تواند کمک بزرگی به آن ها باشد مخصوصاً اگر رانندگی نکنند یا مشکلات حرکتی و راه رفتن دارا باشند. راه هایی که می توانیم به آن ها کمک و خدمت کنیم را بیابیم. اگر هنوز نمی توانیم رانندگی کنیک، بهتر است به همراه والدین خود برای خرید مایحتاج پدربزرگ و مادربزرگ به فروشگاه ها برویم.

برای رفتن به تفریح برنامه ریزی کنیم
برای اینکه پدربزرگ و مادربزرگ شاد شوند، بهتر است یک روز را اختصاص به تفریح دهیم و آنها را هم در این تفریح سهیم کنیم. برای اینکار بهتر است یک روز را ترتیب بدهید تا با اعضای خانواده و پدر بزرگ و مادر بزرگ از خانه بیرون بروید .اگر آنها نیاز به صندلی دارند،صندلی پدربزرگ و مادربزرگ فراموش نشود همچنین می توانید برای تماشای یک فیلم کوتاه پدر و مادر بزرگ خود را جایی ببرید که از آن لذت ببرید.

برای آنها غذاهای سنتی و مورد علاقه ی آنها را بپزیم
برای اینکه دل پدربزرگ و مادربزرگ را شاد کنید، بهتر است یک روز بدون اینکه به آنها اطلاع دهید، برای وعده ناهار یا شام ، غذای خوشمزه سنتی و مورد علاقه ی آنها را برایشان بپزید.آنها وقتی ببینند که فرزندشان به آنها اهمیت داده و برای آنها غذای سنتی و مورد علاقه شان را درست کرده، بسیار خوشحال می شوند.
احترام به سالمند
تکنولوژی را برای آنها  راه اندازی کنیم
اگرچه ممکن است پدربزرگ و مادربزرگها با تکنولوژی آشنا نباشند، اما بهتر است آنها را با این تکنولوژی آشنا کنیم. بسیاری از سالخوردگان این روزها با این مشکل روبرو هستند که نمی توانند از رایانه، تلفن های همراه هوشمند یا دیگر وسایل الکترونیکی استفاده کنند.برای آنها کامپیوتر،تبلت و یا گوشی هوشمندی فراهم کنیم و برایشان برنامه های ارتباطی را نصب کنیم تا به راحتی با فرزندانشان و هر کسی که دوست دارند،ارتباط برقرار کنند. آن ها مطمئنا از فن آوری مدرن مانند چت تصویری لذت می برند. اگر در استفاده از تکنولوژی مشکل دارند، برای ارائه پشتیبانی فنی و دوستانه در دسترس باشیم صبر خود را از دست ندهیم و تقاضاهایشان را نادیده نگیریم. اگر آن ها مشتاق یادگیری هستند، زمانی را برای آموزش به آن ها کنار بگذاریم و به آنها کمک کنیم.

هدیه بدهیم
همه افراد هدیه دادن و هدیه گرفتن را دوست دارند. پدربزرگ و مادر بزرگ هم از این امر مستثنی نیستند،آنها از اینکه فرزندان و نوه ها برایشان هدیه بخرند، بسیار خوشحال می شوند . این هدیه خریدن آنها را متوجه این موضوع می کند که فرزندان به آنها توجه دارند.

 در حقیقت به آن ها هدیه هایی بامعنا دهید که نشان دهد به آن ها توجه می کنید و به فکرشان هستید. هدیه می تواند یک چیز مادی مانند یک ساعت یا تلفن همراه باشد و یا می تواند یک تجربه، مانند دیدن یک فیلم باهم دیگر یا رفتن به یک طبیعت دلپذیر باشد. در مورد اینکه چه چیزی آن ها را خوشحال می کند فکر کنید و سپس با مهربانی آن کار را انجام دهید.

  در حقیقت به آن ها هدیه هایی بامعنا دهید که نشان دهد به آن ها توجه می کنید و به فکرشان هستید. هدیه می تواند یک چیز مادی مانند یک ساعت یا تلفن همراه باشد و یا می تواند یک تجربه، مانند دیدن یک فیلم باهم دیگر یا رفتن به یک طبیعت دلپذیر باشد. در مورد اینکه چه چیزی آن ها را خوشحال می کند فکر کنید و سپس با مهربانی آن کار را انجام دهید. 


در زمان مقرر و با لوازم ضروری هنگام قرار حاضر شویم
این برای پدربزرگ و مادر بزرگ مهم است که ما در زمان و روز تعیین شده حاضر شویم. آنها مشتاقانه منتظر هستند و اگر دیر کنیم، ممکن است ناامید شوند.اگر قرار است سر قرار دیر برویم باید این دیر رفتن را برایشان توضیح دهیم و اگر به زمانبندی جدید نیاز داریم ، پدر و مادر بزرگ فورا آن را بدانند تا آخرین لحظه صبر نکنیم تا برنامه را تغییر دهیم.

آنها را در بحث های خود شرکت دهیم
شرکت دادن پدرو مادربزرگ در بحثها باعث خوشحالی آنها می شود.چون در  واقع به آنها احترام گذاشته ایم. مشکل اصلی پدربزرگ و مادربزرگ این است که احساس انزوا می کنند این به ما  بستگی دارد که چگونه می توانیم آن ها را درک کنیممم، آن ها بخش مهمی از خانواده هستند.هر وقت که درباره هر موضوع خانوادگی صحبت می کنیم، آن ها را در بحث بگنجانیم. با دقت به آن ها گوش دهیم و واکنش منفی نشان ندهیم، حتی اگر نظر آن ها را دوست نداشته باشیم.

از آنها قدردانی کنیم
 یکی دیگر از کارها برای شاد کردن دل پدر و مادربزرگ،این است که از آنها قدردانی کنیم. نوه ها برای پدربزرگ و مادر بزرگشان عزیز هستند بنابراین، آن ها همیشه سعی می کنند آنها را به طریقی راضی کنند. ما ممکن است بزرگ تر شده باشیم، اما برای آن ها، همان قدر کوچک هستیم. سعی کنیم از زحمات آن ها تقدیر و تشکر کنیم. شاید کسی از هدیه پدر بزرگ خوشش نمی آید، اما اگر یک بار آن را بپوشد و به او نشان دهد،او از همیشه خوشحال تر خواهد شد.

 روزهای خاص برایشان جشن بگیریم
 برای اینکه دل پدر بزرگ و مادر بزرگ را شاد کنیم بهتر است در روزهای مخصوص برایشان جشن بگیریم. مثلا سالگرد تولد یا ازدواجشان، یا سالگرد بازنشستگی شان و یا هر روزی که برای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.بهتر است در این روزها برایشان کارهای ویژه ای انجام دهیم.
سالمند

آنها راسرگرم کاری کنیم
بزرگ ترین مشکل این افراد مسن، تنهایی آنهاست. تنهایی باعث می شود آنها احساس خستگی کنند و حوصله شان سر برود.بنابراین باید سعی کنیم آن ها را به چیزی خلاق سرگرم  شوند. این می تواند کارمحلی یا هر فعالیتی باشد که آن ها ترجیح می دهند انجام دهند. یا باشگاه خنده یا یک کلاس آشپزی باشد که در آن بتوانند خوش بگذرانند.

به آنها سر بزنید و یا تلفنی صحبت کنید
برای اینکه دل پدربزرگ و مادر بزرگ را شاد کنید، حداقل هفته ای یک یا دوبار به آنها سربزنید و از آنها دیدن کنید و نیازهایشان را برطرف کنید. اگر این امکان برایتان نبود که هر روز سر بزنید، بهتر است تلفنی با آنها صحبت کنید. اگر توانایی آنها در انجام کارها کمتر بود، بهتر است که چندبار در روز به آنها زنگ بزنید و از سلامت آنها مطلع شوید.در واقع همین تلفنی صحبت کردن هم می تواند راهی ساده برای شاد کردن دل آنها باشد.پس چند دقیقه وقت خود را خالی کنید و با مادربزرگ یا پدربزرگ خود گپ بزنید آن ها عاشق شنیدن تمام جزئیات زندگی تان هستند. بهتر است یک یادآور در تقویم خود بگذارید و به صورت هفتگی یا ماهانه در تماس باشید.

 برای اینکه دل پدربزرگ و مادر بزرگ را شاد کنید، حداقل هفته ای یک یا دوبار به آنها سربزنید و از آنها دیدن کنید و نیازهایشان را برطرف کنید. اگر این امکان برایتان نبود که هر روز سر بزنید، بهتر است تلفنی با آنها صحبت کنید. اگر توانایی آنها در انجام کارها کمتر بود، بهتر است که چندبار در روز به آنها زنگ بزنید و از سلامت آنها مطلع شوید.در واقع همین تلفنی صحبت کردن هم می تواند راهی ساده برای شاد کردن دل آنها باشد.


به علائق آنها توجه کنیم
یکی دیگر از راه های شاد کردن دل پدربزرگ و مادربزرگ این است که به علاقه های آنها توجه کنیم. آیا آن ها موسیقی دوست دارند؟ اگر جواب مثبت است، فهرستی از آهنگ های موردعلاقه ی آن ها درست کنیم و مطمدن باشیم که به آن ها دسترسی دارند؛ چه بر روی تلفنشان، چه موزیک پلیرشان و چه کامپیوترشان. به آن ها آموزش دهیم که چطور از این وسایل استفاده کنند و اگر نمی توانند، زمانی را در روز برای راه انداختن وسیله ها برای آن ها کنار بگذاریم.

آیا آن ها به کتاب خواندن علاقه دارند؟ یک کتابخانه ی پر از کتاب در خانه ی خود نگهداری کنیم. از روزنامه هایی که ترجیحشان می دهند یا مجلاتی که علاقه دارند، اشتراک بگیریم. آیا دوست دارند که چیزی خلق کنند؟ از آن ها روش گلدوزی هایی دلپذیر را یاد بگیریم و حتی اگر قرار نیست که یک ژاکت کامل ببافیم، بافتن را در سطحی ابتدایی از آن ها فرابگیریم. از آن ها بخواهیم که چیزی مطابق مد روز برای ما ببافند و با آن در بین دوستانمان، وقتی پدربزرگ و مادربزرگ نزدیکمان هستند، خودنمایی کنیم.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .