تبیان، دستیار زندگی

 چرا هنوز درصد قابل توجهی از مردم میلی به واکسن ندارند؟

 پاسخ این مسئله در کشورهای مختلف متفاوت است. با وجود‌ کارایی و اثر‌گذاری مشهود واکسن کرونا در امریکا، هنوز نیمی از مردم در این کشور واکسن نزده‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

در امریکا درصدی از سفید پوست‌های امریکایی که اکثرا جمهوری خواه هستند به دلایل سیاسی حاضر به واکسیناسیون نمی‌شوند. اما در مورد رنگین پوست‌ها علل امتناع از واکسیناسیون کمی متفاوت است. نه فقط در مورد واکسن کرونا، که در مورد همه‌ واکسن‌های پیش از این نیز وضعیت اسپانیایی‌تبارها و آفریقایی‌تبارهای آمریکایی به همین شکل بوده است. در مورد میزان رغبت به درمان های دیگر هم در رنگین پوست‌های امریکایی وضعیت مشابهی دیده می‌شود.
بر اساس نظرسنجی موسسه رند، بخشی از این مسئله به دلیل بی اعتمادی تاریخی این گروه‌ها ایجاد شده است. این بی اعتمادی که ریشه در وقایع تاریخی آمریکا دارد نسل به نسل در حافظه رنگین پوست‌ها باقی مانده است.
دولت آمریکا در سراسر جهان، موارد‌ متعددی از آزمایش‌های انسانی بدون اطلاع ازمایش شونده ها را ثبت کرده است. در خود کشور آمریکا، دولت این آزمایش‌ها را در برهه‌های مختلف روی رنگین پوست‌ها انجام داده است.
عقیم کردن زنان، امتحان داروهای جدید، تست شیوه‌های جدید جراحی و امتحان واکسن‌ها از موارد آزمایش‌های دولت آمریکاست. تنها در یکی از این آزمایش‌ها که مربوط به بیماری سیفلیس بود، دولت آمریکا جان بیش از ۱۰۰ مرد افریقایی-امریکایی را گرفت. دولت آمریکا با وعده‌ی دروغ درمان و غذای رایگان، ۶۰۰ نفر را برای این آزمایش جذب کرد.
در ابتدا به این مردان گفته شد آزمایش ۶ ماهه است اما این آزمایش تا چهل سال ادامه یافت.

در طول مدت آزمایش با وجود اینکه درمان این بیماری کشف شده بود اما دولت هیچ دارویی به بیماران نداد. آن‌هم با این هدف که مشخص شود در صورتی که درمان ارائه نشود‌ چه اتفاقی برای مبتلایان رخ میدهد!
علاوه بر تلفات مردان تحت این ازمایش، ۴۰ نفر از همسران مبتلایان و ۱۹ کودک هم کشته شدند.
این آزمایش از سال ۱۹۳۲ تا ۱۹۷۲ ادامه یافت و نهایتا هم به دلیل نشت اطلاعات آن در رسانه ها و فشار افکار عمومی متوقف شد. این نحوه برخورد از ابتدای ورود سیاه‌پوست ها به امریکا سابقه داشته است.
از ابتدا در کشتی‌ هایی که افریقایی‌ها را به آمریکا حمل می کردند پزشکان از درمان سیاهان امتناع ورزیده و بعضا بیماران سیاه پوست را به دریا می‌انداختند.
همین مسائل باعث شده تا درصد قابل توجهی از رنگین پوستان فعلا از واکسن امتناع کنند که این مسئله خطرات جانی در میان آنها را افزایش میدهد.