تبیان، دستیار زندگی

صدا و سیما چگونه باید باشد؟!

هشتمین رئیس صدا و سیما با حکم رهبری به مردم معرفی شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

پیمان جبلی سلسله مراتب پیشرفت را در سال‌های طولانی طی کرده است. جبلی کارش را از خبرنگاری شروع و با دبیری، ریاست شبکه‎‌های برون‌مرزی و چند معاونت ادامه داده است.
رویکرد علمی و مرتبط بودن رشته تحصیلی جبلی به رسانه؛ امیدها به اصلاح وضع موجود را بالا برده است.
صدا و سیما در سال‌های نه چندان دور علی‌رغم انحصاری بودن محبوبیت و مرجعیت بالایی بین مردم داشت. اخبار دست اول غالبا از طریق رسانه ملی به دست مردم می‌رسید و اعتبار بالایی برای همه داشت.
دهه70 و 80 سال‌های پادشاهی سریال‌های اصطلاحا «کوچه خلوت‌کن» بود که در قصه و اجرا تناسب بالایی با ذائقه مخاطب داشتند. برنامه‌های تلویزیونی حتی برنامه‌های اول صبح به دلیل کیفیت بالای ساخت طرفداران زیادی داشتند
این روزها اما مهم‌تر از همه مرجعیت و اعتبار صدا و سیما است که دچار چالش جدی شده است. اخبار غالبا چندین قدم از فضای مجازی عقب است و مخاطبان معتقدند که واقعیت‌ها به شکل کامل منتشر نمی‌شوند. مردم به واسطه رسانه‌های خارجی تحت بمباران شدید اخبار منفی درباره کشور هستند و ایجاد امید اهمیت بالایی دارد.

جبلی کارش را از خبرنگاری شروع و با دبیری، ریاست شبکه‎‌های برون‌مرزی و چند معاونت ادامه داده است. رویکرد علمی و مرتبط بودن رشته تحصیلی جبلی به رسانه؛ امیدها به اصلاح وضع موجود را بالا برده است.


صدا و سیما اما به نظر می‌رسد گاهی در تزریق امید زیاده‌روی کرده و همین هم مرجیعتش را خدشه‌دار کرده است. بنابراین به نظر می‌ر‌سد کار رئیس جدید در مدیریت بخش خبر و برگرداندن اعتبار به این رسانه سخت است. اما عملکرد پیمان جبلی نشان می‌دهد، او توانایی بالایی در جلب نظر مخاطب عام به بخش خبر صدا و سیما دارد.
در دوره 2 ساله حضور جبلی در معاونت سیاسی، مخاطب بخش‌های خبری افزایش قابل توجهی داشت. به نظر می‌آید بیشتر از نگرانی برای بخش خبری، چالش اصلی در این دوره بخش سرگرمی در صدا و سیما است. به ویژه که این روزها تلویزیون رقیب جدی مثل vodها دارد که کار را سخت‌تر هم کرده است.
در سال‌هایی نه چندان دور تلویزیون نه تنها در بخش خبر و سرگرمی بلکه حتی در برنامه‌های تخصصی هم پرطرفدار بود. صدا و سیما حتی در بخش رادیو هم برنامه‌های بسیار پرطرفداری داشت که این روزها خبری از تجربه‌های مشابه آن نیست.
بازگرداندن روزهای اوج تلویزیون و حتی فراتر رفتن از آن سطح، چالش جدی رئیس صدا و سیما است. رئیس جدید صدا و سیما رزومه قابل قبولی در عملکرد مبتنی بر دانش رسانه‌ای دارد و همین هم امیدها را افزایش داده است.
حالا باید منتظر بود که صدا و سیمای پرجمعیت و کم‌پول موانع رسیدن به روزهای اوج را یکی یکی از میان بردارد.