تبیان، دستیار زندگی

چرا واکسن جلوی آمار مرگ کرونا را نگرفت

چند ماه از شروع واکسیناسیون عمومی در امریکا می گذرد، اما همچنان آمار فوتی‌ها قابل توجه است. همین مسئله هم به دست‌مایه‌ی تبلیغات منفی در مورد اثرگذاری واکسیناسیون در امریکا و حتی سراسر جهان تبدیل شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

چند ماه از شروع واکسیناسیون عمومی در امریکا می گذرد، اما همچنان آمار فوتی‌ها قابل توجه است. دیروز ۲۴ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا و ۲۵۹ نفر فوتی، قربانی موج جدید شیوع کرونا در امریکا بودند. همین مسئله هم به دست‌مایه‌ی تبلیغات منفی در مورد اثرگذاری واکسیناسیون در امریکا و حتی سراسر جهان تبدیل شده است.
گروه‌های ضد واکسن معتقدند تعداد بالای فوتی‌ها در آمریکا نشان‌دهنده ناکارایی واکسن کرونا است. اما این مسئله هم مانند دیگر ادعاهای این گروه‌ها نشان‌دهنده عدم درک درست داده‌های علمی است. با وجود بالا بودن موارد فوتی کرونا در آمریکا، تفاوت شرایط با موج‌های قبلی مشهود است.
برای مثال با وجود این‌که تعداد مبتلایان به کرونا در مقایسه با موج قبلی در آمریکا ۲۰ درصد کاهش یافته، اما آمار فوتی‌ها کاهش پنجاه درصدی را نشان می‌دهد. این اعداد ادعای دانشمندان مبنی بر این‌که واکسن کرونا در کاهش جدی موارد فوتی تاثیر قابل توجهی دارد را اثبات می‌کند. از این گذشته، مشابه سراسر جهان، تبلیغات دروغین گروه‌های ضد واکسن در امریکا هم بطور گسترده دنبال می شود.
علی رغم تلاش‌های دولت برای مقابله با این گروه‌ها هنوز شایعات این گروه بطور گسترده در جامعه منتشر می‌شود. به همین دلیل و البته به دلایل دیگر، تعداد قابل توجهی از مردم هنوز از دریافت واکسن امتناع می‌کنند.
تاکنون، نزدیک به نیمی از جمعیت آمریکا هنوز به طور کامل واکسینه نشده اند و آمریکا عملا به دو بخش تقسیم شده است. وضعیت این دو بخش هم کاملا متفاوت است.
فوتی واکسینه شده‌ها در آمریکا ، فوتی  واکسن نزده ها در آمریکا

نمودار فوق این تفاوت نشان می‌دهد تا چه اندازه در موارد فوتی واکسینه شده‌ها و کسانی که واکسن نزده بودند تفاوت ایجاد شده است.
داده های آماری نشان می‌دهد موارد مبتلا به کرونا که به وضعیت وخیمی دچار شده‌اند عمدتا از افراد واکسینه نشده بوده اند.  همچنین آمار رسمی می‌گوید کمتر از 0.0001 درصد موارد فوتی به طور کامل واکسن زده بودند.
بنابراین، ۹۹.۹۹ درصد کسانی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند در میان موارد وخیم یا مرگ ناشی از کرونا نبوده‌اند.
اثرگذاری قابل توجه واکسن در حالی است که هیچ کس تاکنون ادعا نکرده واکسن بطور ۱۰۰ درصد از ابتلا به کرونا و مرگ جلوگیری می‌کند. در دیگر کشورها هم آمارها همین مسئله را تایید می‌کنند. برای مثال در بریتانیا هم تنها نیم درصد (۰/۵) فوتی‌ها از میان کسانی بود که هر دو دوز را دریافت کرده بودند و دو هفته از زمان اخرین تزریق انها گذشته بود.