تبیان، دستیار زندگی

پیمان جبلی کیست؟ آشنایی با رئیس جدید صدا و سیما

با حکم رهبر معظم انقلاب، پیمان جبلی به عنوان رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رهبر انقلاب
امروز 7 مهر 1400،آقای پیمان جبلی با حکم رهبر معظم انقلاب و با پایان یافتن زمان حکم عبدالعلی علی عسگری به عنوان هشتمین رئیس صدا و سیما منصوب شد .

 رئیس سابق این سازمان آقای علی عسگری در 22 اردیبهشت 1395 به عنوان رئیس سازمان صداوسیما انتخاب شد و امروز ماموریت او به پایان رسید و این ماموریت  به آقای پیمان جبلی واگذار شد. به همین منظور می خواهیم در ادامه به سوابق و بیوگرافی پیمان جبلی بپردازیم:

پیمان جبلی متولد سال (1345) در خانواده ای مذهبی در محله شمرانِ تهران به دنیا آمد. او در سال ۱۳۷۲ فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و تبلیغ از دانشگاه امام صادق می‌شود و سال ۱۳۸۳ مدرک دکترای فرهنگ و ارتباطات را از دانشگاه امام صادق را دریافت می‌کند. عنوان پایان نامه ایشان در این دوره «مبانی روان شناختی امر به‌معروف و نهی از منکر» بود.

 او همچنین مدرک دکتری فرهنگ و ارتباطات خود را در سال ۱۳۸۳ از دانشگاه امام صادق (ع) با عنوان پایان نامه «به سوی الگوی هنجاری شبکه تلویزیونی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران» دریافت کرد و سابقه در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد ارتباطات را دارد.

پیمان جبلی کارشناس و استاد دانشگاه و تحلیگر مسائل سیاسی است .او سال‌ها کارمند صداوسیما بوده و مسئولیت‌های مختلفی در بخش‌های سیاسی در بخش خبر بر عهده داشته است.

او عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی و همچنین دبیر اخبار خارجی و داخلی اخبار سیمای جمهوری اسلامی ایران بوده است.

 حضور جبلی در برخی مسئولیت‌های سیاسی مثل معاونت رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمان تصدی سعید جلیلی باعث شد تا حضور پررنگ‌تری در بخش‌های خبری و سیاسی سازمان داشته باشد


 جبلی در سال 1370 دبیر اخبار خارجی بخش شامگاهی رادیو و در سالهای 1372 تا 1377، جانشین سردبیر اخبار بخش خبری ۲۱ تلویزیون بود. او همچنین در سال 1378، به عنوان  سردبیر اخبار سراسری ساعت 22:30 شبکه دوم سیما انتخاب شد.

او از سال1378 تا1380 در سمت مدیر کل اخبار داخلی واحد مرکزی خبر به فعالیت خود مشغول بود. او مؤسس بخش گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ در سال 79 بود. از سال 1380 تا 1384 هم به عنوان مدیرکل اخبار شبکه العالم و  از سال 1384 تا 1387 به عنوان مدیر دفتر شبکه العالم در بیروت مشغول به کار بود.

پیمان جبلی در سالهای 1387 تا 1389 معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی در ریاست علی جلیلی به کار خود مشغول بود. حضور جبلی در برخی مسئولیت‌های سیاسی مثل معاونت رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمان تصدی سعید جلیلی باعث شد تا حضور پررنگ‌تری در بخش‌های خبری و سیاسی سازمان داشته باشد که معاونت خبر سابق که امروز به معاونت سیاسی شهرت دارد از این قبیل مسئولیت‌هاست و در زمان ۲ ساله ریاست محمد سرافراز بر صداوسیما صورت گرفت.

او همچنین طی سال‌های 1390 تا 1393 به‌ عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس، تجارب میدانی خود در حوزه سیاست خارجی را وسعت بخشیده است.
پیمان جبلی

او از سال 1393 تا 1395 به عنوان معاون سیاسی سازمان صدا و سیما مشغول به کار بود.او در معاونت سیاسی صداوسیما مسئولیت‌های مختلفی در بخش خبر داشته و هم‌زمان در قلمرو دانشگاه هم  به تربیت دانشجویان برای تصدی مشاغل مختلف در رسانه ملی تلاش و کوشش فراوان کرده است.

پیمان جبلی در 24 مرداد 1395 توسط آقای علی عسگری (رئیس سابق سازمان صداو سیما)به عنوان معاون برون‌مرزی سازمان صدا و سیما انتخاب شد. در این بازه پنج‌ساله شبکه‌های برون‌مرزی با چالش‌های مختلف کمبود بودجه و تهدید و مسدود شدن سایت‌ها و ماهواره‌ها مواجه شدند. با این حال در همین دوران شبکه‌های مختلفی هم توسط وی افتتاح و یا به حالت ۲۴ ساعته درآمد.از مهم‌ترین دستاوردهای دوران تصدی معاونت برون‌مرزی توسط پیمان جبلی می‌توان به تأسیس خبرگزاری تصویری بین‌المللی «ایران پرس»، افتتاح شبکه جدید «العالم سوریه» و راه‌اندازی دو شبکه رادیووتلویزیونی اینترنتی «هوسا» و «پرس‌تی‌وی فرانسوی» اشاره کرد. او برای گسترش ارتباط پیام سازمان صداوسیما و جمهوری اسلامی هیسپان تی وی را تاسیس کرده است. او در دوران جنگ 33 روزه لبنان ، مدیر دفتر شبکه العالم در بیروت بود.

 جبلی به دو زبان عربی و زبان انگلیسی مسلط است. او دانش آموخته رشته ارتباطات اجتماعی است و با حوزه‌های بیرونی صداوسیما ارتباط خوبی دارد.

 از مهم‌ترین دستاوردهای دوران تصدی معاونت برون‌مرزی توسط پیمان جبلی می‌توان به تأسیس خبرگزاری تصویری بین‌المللی «ایران پرس»، افتتاح شبکه جدید «العالم سوریه» و راه‌اندازی دو شبکه رادیووتلویزیونی اینترنتی «هوسا» و «پرس‌تی‌وی فرانسوی» اشاره کرد. او برای گسترش ارتباط پیام سازمان صداوسیما و جمهوری اسلامی هیسپان تی وی را تاسیس کرده است. او در دوران جنگ 33 روزه لبنان ، مدیر دفتر شبکه العالم در بیروت بود.


دکتر جبلی ۵۴ ساله در دهه شصت به عنوان یکی از بسیجیان جان برکف در عملیات مختلف دفاع مقدس حضور داشته و بعد از جنگ هشت ساله هم همواره در عرصه های فرهنگی و سیاسی کشور فعال بوده است. او در حوزه‌های مرتبط با فرهنگ و ارتباطات و خبر،مقاله های متعددی را به نگارش در آورده است.

پیمان جبلی امروز با حکم رهبر انقلاب به عنوان هشتمین رئیس سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است :

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر پیمان جبلّی دام‌توفیقه

با پایان یافتن دوره‌ی مسئولیت پر تلاش جناب آقای دکتر علی‌عسکری که کوشش خستگی‌ناپذیر و دلسوزانه‌ی آن مدیر مؤمن و با اخلاص را به همراه داشت، جنابعالی را که از صلاحیت دینی و انقلابی، و تخصص و تجربه‌ی طولانی در مدیریت‌های سازمان صداوسیما، و آگاهی از ماهیت و عملکرد و وظائف رسانه‌ی ملی برخوردارید، برای یک دوره‌ی پنج‌ساله به ریاست آن سازمان منصوب میکنم.

رسانه‌ی ملی، دانشگاهی برای ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی، و آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه‌ی تحریف و تفتین، و آسایشگاهی برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبائی و هنر، و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور است.

هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، ترویجِ سبک زندگی اسلامی- ایرانی، و افزایش همبستگی ملی، در شمار اولویت‌هائی است که باید با ارتقاء سرمایه‌ی انسانی و رشد کیفی برنامه‌ها و بهره‌گیری از ابتکار و با تلاش شبانه‌روزی به آن دست یابید ان‌شاءالله.

وظیفه‌ی خود میدانم که از تلاش خستگی‌ناپذیر جناب آقای دکتر عسکری در مدت مسئولیتشان که حقاً در خور تقدیر است، صمیمانه تشکر کنم و جنابعالی را به بهره‌مندی از طرحهای بلندمدت و ناتمام دوره‌ی ایشان توصیه نمایم. توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال مسألت میکنم.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .