تبیان، دستیار زندگی

رفتارهای تاثیرگذار مادرها بر شکل ‌گیری شخصیت کودک‌ شان

شما به عنوان مادر و کسی که بخش زیادی از شبانه‌روز را با فرزند خود می‌گذراند در شکل‌ گیری شخصیت کودک نقش اول را بازی می‌کنید. بنابراین باید بسیار مواظب رفتار خود باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فتارهای تاثیرگذار مادر بر فرزند ، شخصیت کودک ،
نویسنده : مهسا کسنوی | روزنامه ‌نگار
شاید شما هم هنگامی که کودک ‌تان در حال بازی است دیده باشید که در برابر بقیه همسن و سالانش چقدر شبیه شما یا پدرش رفتار می‌کند. در حقیقت کودک بخشی از رفتار شما را الگوبرداری و کپی می‌کند و در نهایت به صورت یک مجموعه رفتار آن‌ها را انجام می‌دهد و شخصیت اش شکل می‌گیرد. شما به عنوان مادر و کسی که بخش زیادی از شبانه‌روز را با فرزند خود می‌گذراند در شکل‌ گیری شخصیت کودک نقش اول را بازی می‌کنید. بنابراین باید بسیار مواظب رفتار خود باشید. در ادامه به بررسی رفتارهایی می پردازیم که از شما به عنوان یک مادر روی کودک تاثیر می‌گذارد.
 

ساعت خواب 

شما سحرخیز هستید یا تا نیمه ‌های شب بیدار می‌مانید؟ اگر مادر سحرخیزی نیستید نباید توقع داشته ‌باشید کودکان شما صبح زود بیدار شوند. الگوی خواب و بیداری از آن چیزهایی است که کودکان معمولا از مادر خود تقلید می‌کنند. سعی کنید یک برنامه منظم برای خواب خود داشته باشید و مطمئن باشید این روند منظم روی خواب کودک ‌تان هم تاثیر می‌گذارد.

رژیم غذایی و تحرک

نوع سبک زندگی شما مثل نوع غذا خوردن، ورزش کردن و داشتن تحرک را کودکان از شما می‌آموزند. ذائقه غذایی کودک در خانواده شکل می‌گیرد. اگر طرفدار غذاهای چرب باشید احتمال این که کودک شما هم در بزرگ سالی طرفدار این نوع غذاها باشد بیشتر است. همچنین مادرانی که به ورزش اهمیت می‌دهند و توده بدنی متناسب‌ تری دارند احتمال این که کودکان شان به ورزش علاقه‌مند شوند، بیشتر است.

علاوه بر بحث ژنتیک در بسیاری از رفتارها، کودک شما تمام روز در حال یاد گرفتن از شماست و رفتار شما را بررسی می‌کند



مدیریت مالی

شما از آن دسته زنانی هستید که پول‌های‌تان را یک شبه خرج می‌کنید یا برای مسائل مالی خود برنامه‌ریزی می‌کنید؟ کودکانی که مادران آگاهی در این زمینه دارند در بزرگسالی در زمینه مالی موفق‌تر از بقیه همسن و سالانشان عمل می‌کنند. پس هروقت خواستید بدون برنامه‌ریزی پول خرج کنید، حواس‌تان باشد کودک شما در حال الگوبرداری از شماست.

عصبانیت و آرامش

در برابر مشکلات چگونه عمل می‌کنید؟ در نهایت آرامش سعی در حل آن‌ها دارید یا در صورت بروز اولین مشکل سریع از کوره در می‌روید و با عصبانیت شروع به داد و فریاد می‌کنید؟ باید بگویم کودک شما با احتمال بالا در برابر مشکلات همان رفتاری را پیش خواهد گرفت که شما دارید.

نگرانی و ترس، اعتماد به نفس و خجالت

علاوه بر بحث ژنتیک در بسیاری از رفتارها، کودک شما تمام روز در حال یاد گرفتن از شماست و رفتار شما را بررسی می‌کند. برای همین است که کودکان معمولا ترس‌ها و نگرانی ‌های پدر و مادر خود را هم دارند. یا اگر شما مادر با اعتماد به نفس بالا یا خجالتی باشید احتمال این که کودک شما هم اعتماد به نفسش بالا یا خجالتی باشد بیشتر است.
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .