تبیان، دستیار زندگی

چگونه با شیر گیاهی جو دوسر، سوپ سیب زمینی خامه ای درست کنیم؟

با سردشدن هوا و رسیدن پاییزی تمایل افراد به خوردن غذاهای گرم و سوپ های داغ بیشتر می شود.یکی از این سوپ های خوشمزه ،سوپ سیب زمینی خامه ای با شیر گیاهی جو دوسر می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوپ سیب زمینی خامه ای
سوپ یکی از پیش غذاهایی است که در روزهای سرد و همچنین در زمانی هایی که فرد مریض احوال است،بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.برای تهیه سوپ بهتر است تنوع ایجاد کنید و انواع سوپ های مختلف را امتحان کنید. سوپ سبزیجات، سوپ قارچ، سوپ گوشت ،سوپ شیر،و.... انواع مختلفی از سوپ ها هستند کههر یک طرفداران خاص خود را دارند.

در سوپ سیب زمینی خامه ای با شیر گیاهی جو دوسر، از شیر گیاهی جو دوسر و سبزیجات استفاده شده است. شیر جو دوسر یکی از بهترین شیر های گیاهی بدون لاکتوز جایگزین شیر گاو است که از ترکیب آب و جو دوسر پرک یا بلغور جو دوسر تهیه می شود و در تهیه انواع نوشیدنی ها و دسر ها و همچنین سوپ مورد استفاده  قرار می گیرد. شیر جو دو سر به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد به تقویت استخوان ها کمک می کند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش داده و به عنوان یک ماده غذایی کاملا وگن شناخته می شود.

 در سوپ سیب زمینی خامه ای با شیر گیاهی جو دوسر، از شیر گیاهی جو دوسر و سبزیجات استفاده شده است. شیر جو دوسر یکی از بهترین شیر های گیاهی بدون لاکتوز جایگزین شیر گاو است که از ترکیب آب و جو دوسر پرک یا بلغور جو دوسر تهیه می شود


همچنین شیر جو دوسر حاوی مقادیر بالای نوعی فیبر به نام بتا گلوکان است که می تواند به کلسترول متصل شده و جذب آن را کاهش دهد، به همین دلیل می تواند باعث کاهش کلسترول خون بالا شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

همچنین وجود مقدار زیاد ویتامین (آ و دی) موجود در شیر جو دوسر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به عفونت و بیماری های خود ایمنی از جمله ام اس (مالتیپل اسکلروزیس)، دیابت نوع 1 و بیماری کرون را کاهش می دهند. بنابراین این سوپ می تواند بسیار مقوی باشد.

 در ادامه طرز تهیه این نوع سوپ را بیان می کنیم:

مواد لازم برای تهیه سوپ سیب زمینی خامه‌ ای وگان:

موسیر ریز خردشده دو قاشق غذاخوری
سیر چهار حبه
پیاز (متوسط) یک عدد
سیب‌ زمینی پنج عدد متوسط یا چهار عدد بزرگ
روغن نارگیل یا روغن زیتون چهار قاشق غذاخوری
هویج یک عدد
قارچ 100 گرم
برگ بو دو عدد
آب سبزیجات دو فنجان
آرد همه منظوره (آرد بدون گلوتن) شش قاشق غذاخوری
شیر جو دوسر چهار فنجان
نمک یک و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه به مقدار لازم
ادویه کاری مخلوط دو قاشق چای‌خوری
پیازچه ریز شده (تزیین) یک عدد
فلفل دلمه‌ای نارنجی (تزیین)
طرز تهیه: برای تهیه این سوپ ابتدا آب سبزیجات را آماده کنید. برای این کار، یک قابلمه متوسط بردارید. یک عدد سیب‌زمینی، هویج و یک پیاز را بشویید، پوست بکنید و به تکه‌های بزرگ تقسیم کنید. آن‌ها را همراه با قارچ‌های تکه شده و برگ بو‌ها درون قابلمه بریزید و تا روی سبزیجات را پر از آب کنید. سپس، قابلمه را روی حرارت متوسط گاز قراردهید تا سبزیجات پخته شوند و تمام طعم آن‌ها به خورد آب داخل قابلمه برود. بعد از گذشت 40 تا 45 دقیقه با استفاده از یک صافی، آب سبزیجات را جدا کنید.

 در مرحله ی بعد موسیر را در اندازه‌های ریز خرد کنید و سپس، به سراغ خرد کردن سیرها بروید. پس از آن باقی سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و به صورت مکعب‌های کوچک خرد کنید. یک قابلمه بزرگ بردارید. درون آن روغن زیتون یا روغن نارگیل بریزید و روی حرارت با شعله متوسط قرار دهید. پس از چند ثانیه که روغن داغ شد، موسیر و سیرهای ریز خرد شده را درون قابلمه بریزید تا به مدت دو دقیقه تفت بخورند. بعد از آن، سیب‌ زمینی‌ها را به قابلمه اضافه کنید و برای دو دقیقه به تفت دادن مواد روی حرارت متوسط ادامه بدهید.

نکته: می‌توانید به جای موسیر، از سه عدد تره فرنگی بزرگ استفاده کنید. برای این جایگزینی، تره فرنگی را به صورت ریز خرد کنید و در یک آبکش کاملا با آب بشویید. همراه با سیر درون قابلمه بریزید و اجازه دهید تره فرنگی‌ها پخته شوند.

  می‌توانید به جای موسیر، از سه عدد تره فرنگی بزرگ استفاده کنید. برای این جایگزینی، تره فرنگی را به صورت ریز خرد کنید و در یک آبکش کاملا با آب بشویید. همراه با سیر درون قابلمه بریزید و اجازه دهید تره فرنگی‌ها پخته شوند.


در این مرحله از طرز تهیه سوپ سیب زمینی خامه ای، آرد را به آرامی به مواد درون قابلمه اضافه کنید. مواد را به مدت دو تا سه دقیقه هم بزنید تا پخته شوند و رنگ غذا آرام آرام قهوه‌ای شود. سپس، آب سبزیجات را قاشق قاشق به قابلمه اضافه کنید و در زمان اضافه کردن همچنان به هم زدن ادامه بدهید. زمانی که مواد یکدست شدند، باید شیر جو دوسر آماده را اضافه کنید. شیر را به آرامی با مواد مخلوط کنید تا بافت خامه‌ای سوپ تشکیل شود.

 سپس چاشنی‌های غذا شامل نمک، فلفل سیاه و ادویه مخلوط کاری را به قابلمه اضافه کنید. بعد از آن که خوب هم زدید، حرارت گاز را کم کنید تا مواد به مدت 20 تا 25 دقیقه بپزند. مطمئن شوید حرارت به گونه‌ای است که مواد درون قابلمه به جوش نمی‌آید. در این مدت مواد را با کمک یک قاشق بزرگ چوبی هم بزنید تا به کف قابلمه نچسبند و در اصطلاح سوپ ته نگیرد.

اگر سیب‌ زمینی‌ها پخته شدند، زیر شعله را خاموش کنید. با استفاده از یک پوره‌کن دستی یا یک گوشت‌کوب چوبی، سیب زمینی‌های درون قابلمه را له کنید تا بافت مستحکم‌تری به سوپ بدهید. بعد از آن سوپ آماده است. برای تزیین روی سوپ می‌توانید از پیازچه‌های خرد شده و فلفل دلمه‌ای استفاده کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .