تبیان، دستیار زندگی

سفر ممنوع چه زیارتی باشد چه سیاحتی!

عدم رعایت پروتکل‌هایی مثل فاصله اجتماعی می‌تواند به شیوع بیشتر کرونا در ایران و عراق منجر شود. بدیهی است هرچه تراکم جمعیت در پیاده‌روی اربعین بیشتر باشد احتمال شیوع ویروس کرونا نیز بیشتر خواهد شد. بنا براعلام رییس سازمان حج تا روز 29 شهریورماه فقط برای 34 هزار نفر ویزای عراق صادر شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

ویزای معتبر، کارت واکسیناسیون و داشتن جوابیه منفی کرونا سه شرط کشور عراق برای زائرین ایرانی در مراسم اربعین امسال است. سازمان حج و زیارت هم اعلام کرده که فقط افرادی که 2 دوز واکسن دریافت کرده‌اند می‌توانند به سفر اربعین بروند. بااین حال برخی روحانیون افراطی اقدامات دولت را محدودیت‌های نامعقول می‌خوانند و خواستار بازگشایی بی‌قیدوشرط مرزها هستند.
عراق امسال تنها اجازه ورود 60 هزار زائر ایرانی را داده است که تنها از مسیر هوایی می‌توانند به سفر اربعین بروند. اما برخی از زائرین ایرانی بدون داشتن شرایط لازم راهی شهرهای مرزی شدند که از ورود آنها به خاک عراق جلوگیری شد.
بسیاری از مردم این روزها به محدودیتهای کرونایی برای اربعین معترضند و سفر مسافران به ترکیه را مثال نقض این محدودیتها می‌دانند.
هرساله بیش از 3 میلیون زائر ایرانی در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند که تنها بخشی از زوار اربعین را تشکیل می‌دهند. 
عدم رعایت پروتکل‌هایی مثل فاصله اجتماعی می‌تواند به شیوع بیشتر کرونا در ایران و عراق منجر شود. اغلب زائرین به خاطر عدم رعایت بهداشت فردی و مصرف غذاهای مختلف دچار بیماریهای گوارشی می‌شوند که می‌تواند افراد را مستعد ابتلا به کرونا کند.
صاحب نظران حوزه سلامت می‌گویند با دریافت تنها یک دوز واکسن کرونا فرد از ابتلای وخیم و مرگ و میر ناشی از کرونا در امان نمی‌ماند. همین موضوع باعث شده دولت ایران 60 هزار زائر اعزامی خود را به مراسم اربعین از بین واکسینه شده‌ها ( 2دوز) انتخاب کند.
انتشار ویدیوهایی از مردم عراق که بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشغول گذران زندگی هستند شائبه نبود کرونا را در عراق ایجاد کرده  است.
منتقدین محدودیتهای سفر اربعین می‌گویند که در کشور عراق مردم پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و تلفات بالایی هم ندارند. اما نبود سیستم بهداشتی منسجم و انجام تست‌های کم در کشور عراق دلیل اصلی آمار پایین مبتلایان به کرونا در این کشور است. سیستم گزارش‌دهی معیوب و نبود آمارهای درست و قابل استناد دلیل اصلی پایین بودن آمار مرگ و میر کرونایی در کشور عراق است.
بدیهی است هرچه تراکم جمعیت در پیاده‌روی اربعین بیشتر باشد احتمال شیوع ویروس کرونا نیز بیشتر خواهد شد.
بنا براعلام رییس سازمان حج تا روز 29 شهریورماه فقط برای 34 هزار نفر ویزای عراق صادر شده است.