تبیان، دستیار زندگی

 رازهای عمر طولانی در سرزمین آفتاب

به بهانه رکورد زنی دوقلوهای ژاپنی، علت طول عمر زیاد مردم این سرزمین را بررسی کردیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تغذیه مردم ژاپن ،  راز عمر طولانی ، پیرترین دوقلوی همسان مونث
نویسنده : مهین رمضانی | خبرنگار
به تازگی نام دو خواهر ژاپنی که به سن ۱۰۷ سال و ۳۳۰ روز رسیده‌اند، به عنوان پیرترین دوقلوی همسان مونث و زنده جهان در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شد. «اومنو سومی‌یاما»
 و «کومه کوداما » ،۵ نوامبر ۱۹۱۳ در جزیره شودوشیما در غرب ژاپن به دنیا آمدند و فرزندان سوم و چهارم خانواده‌ای ۱۱ فرزندی‌ هستند. بر اساس بیانیه موسسه رکوردهای جهانی گینس، این دو خواهر روز ۱۰ شهریور رکورد قبلی ۱۰۷ سال و ۱۷۵ روز «کین ناریتا» و «جین کانی» ، خواهران مشهور ژاپنی را پشت سر گذاشتند. جالب است بدانید سالخورده‌ترین فرد زنده دنیا، «تاناکا کین» از ژاپن با ۱۱۸ سال و پیرترین فردی که تاکنون در جهان زیسته، «جین لوییز کالمنت »، فرانسوی است که ۱۲۲ سال و ۱۶۴ روز عمر کرد. به همین دلیل در ادامه به بررسی رژیم غذایی و نکاتی که باعث افزایش طول عمر ژاپنی ها شده است پرداخته ایم:

مصرف ماهی و سبزیجات

 تغذیه مردم ژاپن بر اساس ماهی ، سبزیجات و سویاست. ماهی های مورد علاقه ژاپنی‌ها ساردین  سالمون و ماهی‌های چرب است و از بابت دریافت امگا 3 مشکلی ندارند. ماهی را اصلی‌ترین تامین کننده پروتئین مورد نیاز بدن می‌دانند .ماهی حتما باید تازه باشد و از این‌رو فواید خیلی بیشتری به بدن خود می‌رسانند.روش‌های آماده سازی متعددی از جمله کبابی کردن، پختن، سرخ کردن، پوره و ... برای مصرف ماهی وجود دارد. همچنین زنان ژاپنی معتقدند که پوست ماهی باعث زیبایی طبیعی پوست‌شان می شود و رنگ چهره را باز می‌کند.

مصرف سبزیجات

نتایج تحقیقات دانشمندان ژاپنی نشان می دهد مردم این کشور پنج برابر آمریکایی  ها از سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، کلم پیچ و جوانه‌ها استفاده می‌کنند.
ژاپنی‌ها عادت دارند گوشت‌های دریایی را در سبزی فراوان و بدون روغن روی اجاق بگذارند و میز شام را با لوبیا سبز، کاهو، هویج خرد شده، اسفناج، چغندر، شلغم، تربچه، ترب سفید، قارچ ، سیب زمینی و سبزیجات دریایی می آرایند.  نان در رژیم غذایی ژاپنی‌ها جایگاهی ندارد اما به جای آن از برنج سبوس دار به شکل دمی استفاده می‌کنند.

تزیین غذا

 تزیین غذا اهمیت زیادی برای ژاپنی ها دارد و معتقدند با نگاه کردن به غذا در ظروف زیبا و با تزیین جذاب مغز بخشی از دریافت‌های دیداری را به حساب دریافت گوارشی می‌گذارد.

جالب است بدانید سالخورده‌ترین فرد زنده دنیا، «تاناکا کین» از ژاپن با ۱۱۸ سال و پیرترین فردی که تاکنون در جهان زیسته، «جین لوییز کالمنت»، فرانسوی است که ۱۲۲ سال و ۱۶۴ روز عمر کرد



تشویق کودکان به کم خوری

با این که مادران ژاپنی ظرف غذا را لبریز از مواد خوراکی نمی کنند اما باز هم کودکان خود را به کم خوری تشویق و به این موضوع به چشم یک کار فرهنگی نگاه می‌کنند.


تنها  3 درصد ژاپنی‌ها  چاق هستند

جالب است بدانید تنها 3 درصد مردم ژاپن چاق هستند و این در حالی است که در فرانسه 11 درصد و در آمریکا 33 درصد مردم چاق اند و طبق گفته دکتر ملک‌زاده، رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران 70 درصد ایرانی ها اضافه وزن و چاقی دارند. مردم  سرزمین خورشید در حالی  که سالم و به اندازه می‌خورند اعتقادی به رژیم غذایی ندارند.


آهسته خوردن

آداب ژاپنی این اجازه را می دهد تا غذا را کاملاً بجوند که  این کار به هضم و جذب سریع آن کمک و همچنین از پرخوری جلوگیری می کند. علاوه بر این، با افزایش سن، تحرک دستگاه گوارش و عملکرد اندام های مختلف کاهش می یابد و غذا خوردن آرام می تواند استرس را در بدن کاهش دهد.


روش پخت

ژاپنی ها به جای سرخ کردن غذا در تابه با روغن زیاد، آن را در قابلمه می پزند یا آن را بخارپز  می کنند که این کار  می تواند میزان چربی مصرفی را کاهش دهد.

کشوری بدون دسر!

به طور سنتی دسر در ژاپن مرسوم نیست و اگر سرو شود بدون شک در مقدار بسیار کم  مصرف می شود. در عین حال ژاپنی‌ها ترجیح می دهند  پس از صرف غذا و خوردن چای سبز سراغ انواع میوه ها بروند.

ورزش روزانه

ژاپنی‌ها به انجام فعالیت‌های فیزیکی اهمیت می دهند به طوری که دوچرخه سواری در این کشور ورزش پرطرفداری است و بسیاری از بزرگ‌ترها برای جابه‌جایی در اطراف شهر همچنان از دوچرخه استفاده می کنند. فعالیت‌های فیزیکی روزانه توسط ژاپنی ها در سنین کم به خصوص از طریق «نرمش های رادیویی»،
(یک نوع نرمش سبک که هر صبح در ژاپن از طریق رادیو پخش می شود) طرفداران زیادی دارد.
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .