تبیان، دستیار زندگی

پاسخ به یک سوال رایج در مورد واکسن کرونا

چرا فردی که واکسن زده باز هم به کرونا مبتلا می‌شود؟

اگر کاملا واکسینه شده باشید باز هم ممکن است به کووید – 19 مبتلا شوید؟ فرقی نمی‌کند در برابر کووید – 19 واکسینه شده باشید یا در انتظار واکسینه شدن باشید؛ به هر حال همچنان باید از اجتماعات دوری کنید، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید و ماسک بزنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
واکسیناسیون
واکسن‌هایی که در برابر کووید- 19 ساخته شده‌اند بسیار موثرند و 80 تا 90 درصد ایمنی ایجاد می‌کنند؛ اما به این معنی نیست که صد در صد افراد، صد در صد مواقع قرار است در برابر این بیماری ایمن باشند.
هیچ واکسنی برای هیچ بیماری وجود ندارد که تا این اندازه ایمنی ایجاد کند. بنابراین در هر برنامه‌ی واکسیناسیونی هر چند نادر اما مواردی از ابتلا در میان کسانی که کاملا واکسینه شده‌اند و کسانی که هنوز کاملا واکسینه نشده‌اند وجود خواهد داشت. علت چنین چیزی این نیست که واکسن‌ها موثر نیستند و مشکلی دارند، بلکه به این دلیل است که همانطور که گفتیم هر کسی که واکسینه می‌شود، صد در صد ایمن نخواهد بود.
چیزی که همه‌ی پزشکان و کارشناسان روی آن تاکید دارند این است که حتما باید واکسن دریافت کنید زیرا این واکسن‌ها واقعا موثر بوده و این شانس را به شما می‌دهند که به کووید – 19 مبتلا نشوید.
چند مسئله که باید مد نظر داشته باشید:
اول این است که بعد از واکسینه شدن، در صورتی که مبتلا به عفونت شوید، شدت بیماری‌تان بسیار کمتر از کسی خواهد بود که واکسن نزده و به این عفونت دچار شده است و در عرض مدت کوتاه‌تری این ویروس از بدنتان پاکسازی خواهد شد.
ضمنا در صورتی که بعد از واکسینه شدن به کووید – 19 دچار شوید، مقدار ویروسی که در بینی و پشت حلق‌تان دارید و ممکن است آن‌ها را به دیگران انتقال دهید بسیار کمتر است. یعنی تراکم کمتری از ویروس در بدن شماست و کمتر ممکن است آن‌ها را به بقیه منتقل کنید.
پس واکسن به چند طریق عمل می‌کند؛ اول اینکه از ابتلا به بیماری به طور کل پیشگیری می‌کند و دوم اینکه حتی اگر فرد واکسینه به بیماری مبتلا شود، شدت این بیماری کمتر خواهد بود.
دومین مسئله‌ای که باید به آن توجه کنید این است که ابتلای فرد به کووید – 19 بعد از واکسینه شدن به ندرت روی می‌دهد که البته بین همه‌ی افراد یکسان نیست. کسانی که در گروه ریسک هستند، یعنی افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند، افراد سنین بالا و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند بیشتر احتمال دارد حتی بعد از واکسینه شدن هم به کووید – 19 مبتلا شوند.

واکسن به چند طریق عمل می‌کند؛ اول اینکه از ابتلا به بیماری به طور کل پیشگیری می‌کند و دوم اینکه حتی اگر فرد واکسینه به بیماری مبتلا شود، شدت این بیماری کمتر خواهد بود

مسئله‌ی دیگری هم که وجود دارد این است که افراد بعد از واکسینه شدن، دیگر پروتکل‌های مربوط به کاهش احتمال انتقال ویروس را جدی نمی‌گیرند. بنابراین وقتی ویروس شروع می‌کند به انتقال داده شدن با سرعتی بیشتر و بیشتر و با تکرار بیشتر، قرار گرفتن در معرض این ویروس نیز برای همه‌ی افراد بیشتر خواهد شد، از جمله کسانی که واکسینه شده‌اند.
چیزی که در حال حاضر باید برای قطع زنجیره‌ی انتقال کووید 19 انجام دهیم واکسن زدن و رعایت تمام پروتکل‌هایی است که تاکنون انجام می‌داده‌ایم. خصوصا اینکه هنوز پروسه‌ی واکسیناسیون کامل نشده است. بنابراین الان وقت آن نیست که رعایت‌ها را کاهش دهیم در حالی که هنوز در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به طور کامل واکسینه نشده است.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.