تبیان، دستیار زندگی

ماجرای تئوری توطئه کرونا!

این روزها تئوری‌های مختلفی درباره واکسن‌های کرونا وجود دارند که افراد بسیاری به آنها استناد می‌کنند. مخالفین واکسیناسیون عموما واکسن‌ را خطرناک می‌دانند و معتقدند شرکت‌های دارویی بر روی عوارض آنها سرپوش می‌گذارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

با شیوع کرونا در جهان افراد بسیاری این ویروس را تولید کشورهای ابرقدرت دانستند. برخی‌ها بر این باور بودند که آمریکا ویروس کرونا را تولید کرده تا به رقیب اقتصادی‌اش(چین) ضربه بزند. بعضی‌ها هم این ویروس را غربالگری جمعیت سالمند دانستند، چراکه هزینه‌های زیادی بر روی دوش دولت‌ها می‌گذارند. اما رفته رفته با شیوع کرونا در سراسر جهان و ابتلای جوانان (نیروی کار مفید)، این حدسیات زیر سوال رفت. گونه‌های جدید کرونا و تغییر و تحولات آن ناکارآمدی این تئوری‌ها را به وضوح نشان داد.
به باور کارشناسان اغلب این تئوری‌ها بی‌خطرند اما بعضی از آنها می‌توانند جامعه را به خطر بی‌اندازند.
این روزها تئوری‌های مختلفی درباره واکسن‌های کرونا وجود دارند که افراد بسیاری به آنها استناد می‌کنند. مخالفین واکسیناسیون عموما واکسن‌ را خطرناک می‌دانند و معتقدند شرکت‌های دارویی بر روی عوارض آنها سرپوش می‌گذارند.

اما چرا بعضی افراد این نظریه‌های توطئه را باور می‌کنند؟
کاردن داگلاس می‌گوید تئوری‌های توطئه همیشه در زمان بحران و تحولات اجتماعی رونق می‌گیرند. این تئوری‌ها بدون مطالعه، تحقیق و تحلیلی پاسخ دقیقی می‌دهند و افراد را بی نیاز از مطالعه و تحقیق می‌کنند. تئوری توطئه با ساده کردن بحران‌های بغرنج، افراد را بی‌نیاز از فکر و تحقیق می‌کند. در تئوری‌های توطئه مربوط به کرونا؛ افراد سعی دارند با انتصاب این ویروس به دشمن زمینه برخورد با منتقدان خود را فراهم کنند. وقتی این نظریه‌ها در مقابل شواهدعلمی قد علم کنند، افراد منابعی که با دیدگاه آنها مغایر است، نادیده می‌گیرند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد هنگامی که افراد احساس اضطراب و ناتوانی در انجام امور کنند، به تئوری‌های توطئه اعتماد می‌کنند. این تئوری‌ها کمک می‌کند تا افراد حس کنند از رمز و رازهای دنیا سر در می‌آورند.
نظریه‌های توطئه بجای تحقیق و مطالعه بیشتر، افراد را به خوانشی متعصب‌تر و کم عمق‌تر از جهان دعوت می‌کند. ماجرای تئوری توطئه واکسن‌ کرونا تنها در ایران نیست و افراد مختلفی در جهان به این نظریه باور دارند.
بدیهی است که شیوع کرونا در بین انسان‌ها الزاماً به معنای مهندسی شدن آن نیست.