تبیان، دستیار زندگی

چگونه با درآمد کم ازدواج کنیم؟

این روزها ازدواج به‌عنوان دغدغه اصلی جوانان مطرح است. مشکلات اقتصادی و درآمدهای پایین از معضلات مهمی است که سد راه ازدواج جوانان شده است اما با این وجود چگونه می‌توان ازدواج کرد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وام ازدواج، درآمد پایین،مشکلات اقتصادی،تجملات،اپلیکیشن همدم،زوج های جوان، جهیزیه،کالای ایرانی،نیاز جنسی،هدف از ازدواج،خواستگاری،چشم و هم چشمی،وام قرض الحسنه
در این شرایط فعلی جامعه، بسیاری از جوانان ازدواج را یک ریسک بزرگ می‌دانند که حاضر نیستند به هیچ قیمتی سمت آن بروند اما شیوع کرونا نشان داد که تنها دلیل کاهش نرخ ازدواج در میان جوانان درآمد پایین و مشکلات اقتصادی نبوده است بلکه تجملات و رسوم دست‌وپا گیر ازدواج یکی از عوامل اثرگذار در کاهش نرخ ازدواج بوده که خوشبختانه شیوع کرونا بساط این رسومات پرهزینه را از روی دوش جوانان تا حد زیادی برداشته است. بر اساس آمارهای منتشرشده، با توجه به افزایش 36 درصدی نرخ تورم در سال گذشته پس از 17 سال پیاپی نرخ ازدواج تصاعدی شد و در حدود 5 درصد میانگین کشوری آمار ازدواج نسبت به سال گذشته رشد داشت.
شیوع کرونا اگرچه راه ازدواج برای جوانان زیادی را هموار کرد اما عده‌ای همچنان از ترس مشکلات اقتصادی و نداشتن درآمد کافی از ازدواج سرباز می‌زنند؛ چنانچه با راه‌اندازی اپلیکیشن همدم عده‌ای معترض شدند که مشکل جوانان پیدا کردن همسر مناسب نیست بلکه دغدغه اصلی جوانان مشکلات اقتصادی است. از طرف دیگر، برخی از رسانه‌های معاند به‌منظور تخریب همدم گفتند: «به‌جای این کارها به فکر مشکلات اقتصادی باشید.» اما دولت و مجلس تاکنون برای رفع موانع اقتصادی جوانان چه‌کار کرده است؟

ازآنجاکه مشکلات اقتصادی یکی از موانع جدی بر سر راه جوانان برای تشکیل خانواده است، در یک سال گذشته مجلس یازدهم مصوبات مهمی برای تسهیل ازدواج داشته که مهم‌ترین مصوبات به شرح ذیل است:

-تسهیلات 140 و 200 میلیون تومانی ازدواج برای زوج‌های جوان
-اختصاص 2 هزار میلیارد تومان به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برای تأمین جهیزیه زوج‌های جوان متقاضی کالای ایرانی

با توجه به این تسهیلات، در حال حاضر میزان بیکاری بالاست و با توجه به نداشتن اشتغال ثابت و درآمد مناسب هر چقدر هم که تسهیلات درزمینهٔ ازدواج به جوانان داده شود تا زمانی که قدرت بازپرداخت وجود نداشته باشد، این تسهیلات چندان اهمیتی نخواهد داشت؛ بنابراین، یکی از مهم‌ترین موارد در تسهیل پدیده ازدواج، ایجاد اشتغال است. حتی اگر جوانان بخواهند با قناعت ازدواج کنند، بازهم نیاز به شغل دارند.

حال اگر فرض کنیم جوانی دارای شغل و درآمد هرچند اندک است، چنین جوانی آیا امکان ازدواج دارد یا خیر؟!
اگرچه لازم است شرایط اقتصادی و توانایی مالی در امر ازدواج لحاظ شود ولی خداوند وعده داده است که تنگدستی را به غنا تبدیل می‌کند و جایی برای بیم از فقر باقی نگذارد. از پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه و آله) روایت است که فرمود: «کسی که از بیم فقر و تنگدستی ازدواج نکند، به خداوند بدگمان شده است، خدایی که می‌فرماید: اگر فقیر باشند، خدا از فضل خویش آنان را بی‌نیاز و غنی می‌سازد.»
علاوه بر وعده خداوند، جوانان می‌توانند با مدیریت مالی، کنترل مخارج ازدواج و بینش درست در مسیر ازدواج قدم بردارند؛ نمونه ای از این راهکارها عبارتند از:

هدفتان از ازدواج را مشخص کنید

بیش از مشکلات اقتصادی، این تفکرات ماست که ازدواج را سخت کرده است. این را به ذهنتان بسپارید که ازدواج رفتن از خانه پدری به یک‌خانه مرفه‌تر، پز دادن با ماشین و خانه و قیافه طرف مقابل و رفع کمبودهای شخصی نیست؛ هدف از ازدواج رسیدن به آرامش، داشتن همدم، عشق ورزیدن و مورد عشق واقع‌شدن، رشد و استقلال در زمینه‌های مالی-اخلاقی و اجتماعی، رفع نیاز جنسی از راه درست و دوری از انحرافات است. تا زمانی که نگاهتان را به ازدواج تغییر ندهید و تصورتان از ازدواج، زندگی در راحتی محض از همان بدو ازدواج باشد، هیچ‌گاه نخواهید توانست در این امر ضروری و مقدس قدم بردارید.

تکلیف را روشن کنید

در جلسات خواستگاری و از همان روزهای نخست درباره درآمدتان به طور دقیق و شفاف با طرف مقابلتان صحبت کنید و حتی اگر احیاناً بدهی‌هایی دارید با او در میان بگذارید. به‌طرف مقابلتان توضیح دهید که توان مالیتان برای برگزاری مراسم عروسی چقدر است، در کدام منطقه یا شهر  و با چه متراژی توانایی خرید و یا اجاره خانه را دارید، از پشتوانه مالی خانواده برخوردارید یا خیر. همچنین دختران باید سطح انتظاراتشان را دقیق بیان کنند که آیا توقع برگزاری مراسم عروسی تشریفاتی را دارند یا خیر، آیا می‌توانند با حداقل امکانات زندگی‌ را شروع کنند یا همه‌چیز باید از ابتدا مهیا و باب میلشان باشد و... صحبت‌کردن درباره این مسائل پیش از ازدواج به مراتب ساده‌تر از ماه‌ها و سال‌های بعد است و در ابتدای راه، مشکلات بهتر و راحت‌تر حل می‌شود.

بودجه خود را بنویسید

صرف‌نظر از مقدار کمی که برای مخارج ازدواج باید هزینه کنید، نوشتن و دسته‌بندی بودجه عروسی به شما کمک می‌کند تا بودجه‌ای را که در اختیاردارید تخصیص دهید و چیزهایی را که می‌خواهید اولویت‌بندی کنید.

سنت‌شکنی کنید

برخی سنت‌های قدیمی و دست‌وپا گیر که اغلب از روی چشم‌وهم‌چشمی ایجاد می‌شود و هزینه‌های سنگینی را به طرفین متحمل می‌کند، کنار بگذارید. رسوماتی مثل هدیه دادن، خرید بازار برای عروس، خرید لوازم غیرضروری و... از رسوماتی هستند که خوشبختانه با شیوع کرونا تا حد زیادی جلوی آن‌ها گرفته شد اما اگر همچنان به این رسومات پایبند هستید، شما ساختارشکنی کنید و برای یک‌بار هم که شده این سنت‌های پرهزینه و بی‌نتیجه را به فراموشی بسپارید.

از دوستان و خانواده خود کمک بخواهید

اگر کسی از دوستان، اقوام و یا خانواده‌تان می‌تواند کمک‌خرج شما در مخارج عروسی باشد از او کمک بگیرید. به‌عنوان‌مثال، اگر خویشاوندی دارید که عکاس است می‌توانید از او برای گرفتن عکس‌هایتان کمک بگیرید، اگر فردی از نزدیکانتان فروشگاه لوازم‌خانگی دارد از او بخواهید تا با سود کمتری اجناس موردنیاز برای شروع زندگی‌تان را به شما بفروشد، اگر فرد خیری در نزدیکانتان می‌شناسید از او بخواهید تا به شما وام قرض‌الحسنه دهد و...