تبیان، دستیار زندگی

آبشارهای زیبا در اطراف تهران رابشناسید

آبشار،یکی از زیبایی های طبیعت است که طرفداران زیادی دارد.تهرانی های دوستدار طبیعت برای بهره مند شدن از این نعمت الهی نیاز نیست مسافت های طولانی را بپیمایند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آبشار
آبشار ،این پدیده زیبای زمین شناسی در صورتی ایجاد می شود که در آن آب یک رودخانه از یک فلات یا مکانی مرتفع با سرعت زیاد به پایین یک دره یا دامنه بریزد. آبشار ریزش ناگهانی آب است، معمولاً ناشی از بستری از سنگ سخت در مسیر رودخانه‌ای که یا افقی است یا به ملایمت به سمت قسمت بالای رودخانه شیب دارد و در روی سنگ‌های نرمتر قرار می‌گیرد.رود های جاری شده در مناطق کوهستانی، آبشار های زیادی دارند. در کشور ما استان لرستان با 50 آبشار، رکورد دار بیشترین آبشار در ایران است.

 شاید برخی از افراد تصور کنند که آبشار فقط محدود به مناطق و جاهای کوهستانی است و شهرهایی مانند تهران از این پدیده زیبای طبیعی فرسخها فاصله دارند. در صورتی که باید بگوییم اطراف شهر تهران هم آبشارهای زیبا و دیدنی فراوانی وجود دارد. در این مطلب می خواهیم این ابشارهای دیدنی را برایتان معرفی کنیم:
آبشار خور


آبشار خور

یکی از آبشارهای زیبای اطراف تهران آبشار خور می باشد. این آبشار در روستای خور ،درفاصله  17 کیلومتری جاده کرج-چالوس قرار دارد. این آبشار زیبا در استان البرز قرار گرفته است. در واقع کسانی که که قصد سفری یکروزه و مفرح در آخر هفته را دارند، آبشار خور پیشنهاد خوبی برایشان خواهد بود. آبشار خور ۵۰ متر ارتفاع دارد و در محیطی سرسبز و باصفا، در میان کوه های سر به فلک کشیده خور جای خوش کرده است.

افرادی که قصد دارند به این آبشار بروند، تقریبا حدود 40تا50 دقیقه باید پیاده روی کنند تا به آبشار برسند. در گذشته در کنار تمامی این مسیر، نهری کوچک ولی بسیار زیبا جریان داشت که امروزه به وسیله یک کانال زیر زمینی کوچک هدایت می شود. البته در میانه های مسیر، دریچه هایی را قرار داده اند که آب را از آن ها به سمت باغ های روستای خور هدایت می کنند. با وجود اینکه این رودخانه کوچک را درون لوله کرده اند، اما باز هم مسیر رسیدن به آبشار، بسیار سرسبز و خرم است و یکی از مسیرهای طبیعت گردی مشهور در اطراف تهران محسوب می شود.

آبشار خور یکی از بهترین آبشارها هم برای فرود از آبشار و هم برای آبشار نوردی است. هر ساله صخره نوردان بسیاری به منظور فرود از این آبشار به روستای خور سفر می کنند. البته افرادی که قصد فرود آمدن از آبشار را دارند حتما باید از قبل آموزش های لازم را در این زمینه دیده باشند و با تجهیزات کامل این کار را انجام دهند تا صدمه ای به آنها وارد نشود.

 آبشار خور یکی از بهترین آبشارها هم برای فرود از آبشار و هم برای آبشار نوردی است. هر ساله صخره نوردان بسیاری به منظور فرود از این آبشار به روستای خور سفر می کنند. البته افرادی که قصد فرود آمدن از آبشار را دارند حتما باید از قبل آموزش های لازم را در این زمینه دیده باشند و با تجهیزات کامل این کار را انجام دهند تا صدمه ای به آنها وارد نشود.


این آبشار زیبا در فصل زمستان به دلیل سرمای بیش از حد ، یخ می زند و محل مناسبی را برای یخ نوردی ایجاد می کند. آبشار خور در ارتفاع ۲۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، بنابراین در طول فصل تابستان آب و هوایی بسیار خنک در آنجا حکمفرماست. این آبشار، محل مناسب برای کسانی است که قصد فرار از گرمای تابستان را حتی برای فقط یک روز دارند. بهترین فصل سفر به این منطقه، فصل تابستان است.البته همانطور که گفتیم کشانی که قد یخ نوردی دارند می توانند در فصل زمستان به این منطقه ی زیبا بروند.

 مسیر دسترسی به این ابشار به این صورت است که مسیر جاده چالوس را می پیمایید و بعد از 17 کیلومتر و نرسیده به سد کرج وارد مسیر فرعی خوزنکلا شوید. پس از حدود ۱۵ کیلومتر به روستای خوزنکلا خواهید رسید، راه سمت چپ به سمت خوزنکلا و راه سمت راست به سمت روستاهای سیجان و خور می رود. هنگامی که به ورودی روستای سیجان رسیدید هم مسیر سمت چپ را ادامه دهید تا سرانجام به روستای با صفای خور برسید. مسیر دسترسی به روستای خور، مسیری پیچ در پیچ ولی بسیار زیباست. با حدود ۴۵ دقیقه پیاده روی از روستای خور، به آبشار خور خواهید رسید.
آبشار ناران

آبشار ناران

یکی دیگر از آبشارهای زیبای اطراف تهران، آبشار ناران است. این آبشار در  ۷۰۰ متری شمال محله ناران از توابع لواسان کوچک در ارتفاع ۱۸۹۶ متری از سطح دریا قرار دارد. این آبشار در شمال روستای کند علیا در منطقه لواسانات قرار دارد. روستای كند علیا در ۱۵ كیلومتری شمال لواسانات و در انتهای یک دره سرسبز واقع شده است. روستای کند علیا و سفلی از توابع بخش لواسانات شهرستان شمیرانات، در فاصله ۳۸ کیلومتری شمال شرقی تهران قرار گرفته‌اند. این منطقه در شمال شرقی تهران واقع است و همیشه به عنوان یکی از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوا شناخته می شود، به گونه ای که حتی در فصل پاییز، با وجود سردی هوا، خیلی از پایتخت نشینان ترجیح می دهند آخر هفته شان را در منطقه ای خوش آب و رنگ و لطیف سپری کنند. روستای کند علیا آب‌و‌هوایی مطبوع دارد و علت آن هم وجود این روستا در داخل یک دره به دور از آلودگی‌های شهر تهران است. این آبشار مقصد مناسبی برای تورها و طبیعت گردی های یک روزه است.

  آبشار ناران، یکی از آبشارهای دائمی و دیدنی اطراف تهران می باشد و همین جریان دائمی شیارهای زیبایی روی صخره‌های سنگی ایجاد شود. ارتفاع این آبشار ۱۰ تا ۱۵ متر بوده و در فصل بهار که حجم آب آن زیاد می شود، ریزش آب منظره بسیار زیبایی را به وجود می آورد.


 آبشار ناران، یکی از آبشارهای دائمی و دیدنی اطراف تهران می باشد و همین جریان دائمی شیارهای زیبایی روی صخره‌های سنگی ایجاد شود. ارتفاع این آبشار ۱۰ تا ۱۵ متر بوده و در فصل بهار که حجم آب آن زیاد می شود، ریزش آب منظره بسیار زیبایی را به وجود می آورد.  آبشار ناران با جریان دائمی آب بر روی صخره سنگی، فضای زیبایی ایجاد کرده است.

با توجه به اینکه بسیاری از فضاها و زمین های اطراف آن،تحت مالکیت افراد قرار گرفته، تنها راه فعلی برای رسیدن به این منطقه زیبا ، بخش شرقی آبشار است. در نزدیکی این آبشار و در دره های سرسبز شمال روستای کند علیا، آبشار کفترلو نیز واقع شده است. این دو آبشار در کنار یکدیگر، دو آبشار زیبا در منطقه لواسانات را تشکیل می دهند. موقعیت کوهستانی ویژه، باغ های سرسبز و گسترده، منابع غنی آب و جریان نهرهای جاری داخل باغ های روستا، سرسبزی و طراوت خاصی را به این روستا بخشیده که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می کند.

یکی از جاذبه‌هایی که در  روستای کند علیا مشاهده می‌کنید مزرعه‌ای به نام پاونک است. هر آنچه از پوشش گیاهی متناسب و خوش رویش در این منطقه بخواهید در این مزرعه وجود دارد، برخی تنها برای دیدن این منظره به این  روستا سفر می‌کنند.

آب و هوای این منطقه در تابستان ها معتدل و در زمستان سرد است. بنابراین فصل مناسب برای سفر به کند علیا و دیدن زیبایی های آبشار ناران، تابستان است. در این فصل افراد  از دیدن درختان پربار گیلاس، آلبالو و انبوه میوه ها سیر نخواهند شد.
آبشار شکرآب

آبشار شکر آب

 یکی دیگر از جاذبه های طبیعی زیبا در اطراف تهران، آبشار شکر آب می باشد. آبشار شکرآب در نزدیکی روستای آهار و در میان دره‌ای سرسبز و دیدنی قرار دارد. شکرآب باغستانی ییلاقی و باصفا در غرب دره آهار  است که چند قنات و چشمه آب از جمله چشمه برفی شکرآب بر زیبایی‌های آن افزوده‌اند.

روستای شکرآب و مسیرهای غربی آن که به شهرستانک منتهی می‌شود، محلی برای سیاحت و شکار شاهان قاجار بوده است. وجود رودخانه‌ی زلال، کوه‌های مرتفع، درختان سبز و راه نسبتا هموار، این نقطه را به منطقه‌ای پر بازدید تبدیل کرده‌اند. آبشار پرآب این روستا یکی از زیباترین مناظر طبیعی آن است. همچنین آبشاری فصلی موسوم به آبشار چهل پله در دامنه‌های کوه قلعه دختر آهار قرار دارد که شامل مجموعه‌ای از آبشارهای زیبا است.

این آبشار در بخش رودبار قصران شهرستان اوشان واقع شده است.پس از طی کردن شهر اوشان و روستای آهار به منطقه ییلاقی شکراب میرسیم. در مسیر روستا تا شکرآب باغ های زیبا با درختان پر بار گیلاس و آلبالو قرار دارد که در اواخر خرداد و تا اوایل مرداد بسیار پربار می باشد. آبشار در بین دره ای سرسبز قرار گرفته و بسیار دیدنی است.

 این آبشار در بخش رودبار قصران شهرستان اوشان واقع شده است.پس از طی کردن شهر اوشان و روستای آهار به منطقه ییلاقی شکراب میرسیم. در مسیر روستا تا شکرآب باغ های زیبا با درختان پر بار گیلاس و آلبالو قرار دارد که در اواخر خرداد و تا اوایل مرداد بسیار پربار می باشد. آبشار در بین دره ای سرسبز قرار گرفته و بسیار دیدنی است.


برای رفتن به این آبشار از تهران از طریق جاده لشگرك به دو راهی لواسان و فشم می رویم . در مسیر فشم ، به سمت اوشان و سپس روستای آهار می باشد كه آخرین نقطه ماشین رو می باشد . بقیه مسیر پیاده باید طی شود . از محل روستای آهار تا آبشار حداكثر۲ ساعت پیاده روی با حركت متوسط می باشد.

پس از عبور از میدان اصلی روستا، به یک پل خواهید رسید که با عبور از آن مسیر دو شاخه می شود. مسیر سمت راست، خود مسیر جذاب دیگریست که به سمت روستای ده تنگه می رود و مسیر مستقیم شما را به سمت آبشار شکراب هدایت خواهد کرد.

مسیر پیاه روی بین این دو روستا (آهار و شکرآب)، یکی از معروف  ترین و جذاب ترین مسیرهای طبیعت گردی نزدیک به تهران است. این روستاها به دلیل برخورداری از آب و هوایی خنک و مطبوع، رودخانه ای زلال، باغ های میوه فراوان، درختانی سر به فلک کشیده و در نهایت آبشاری خروشان، هر سال پذیرای طبیعت گردان و گردشگران بی شماری هستند. آبشار شکراب یکی از زیباترین آبشارهای استان تهران در بخش رودبار قصران شمیرانات است.
آبشار آیینه ورزان

آبشار آیینه ورزان

آبشار آیینه ورزان یکی از آبشار های زیبا در استان تهران و در مکانی زیبا و دیدنی در دامنه کوهی به‌نام زرینه‌کوه واقع شده است. این آبشار در روستایی به همین نام قرار دارد و فاصله این روستا تا تهران ۶۰ کیلومتر و تا دماوند ۱۷ کیلومتر است. برای گشت و گذار در روستای آیینه ورزان باید به هفتاد كیلومتری تهران سفر کنید و این روستا را در جاده فیروزكوه، بعد از گیلاوند، روبروی روستای آبسرد ببینید. این روستا به ۲ بخش بالا و پایین تقسیم می‌شود و آبشار در قسمت بالای روستا قرار دارد. ارتفاع آبشار آینه ورزان به ۲۰ متر می‌رسد. این روستا یكی از مسیرهایی است که کوهنوردان برای صعود به قله زرینه كوه از آن عبور می کنند.

کسانی که قصد کوهپیمایی در ارتفاعات بخش شمالی روستا  را دارند می توانند نهر پر آب روستا را به سمت شمال دنبال کنند تا بعد از عبور از خانه های مسکونی و شیب 45درجه ای این کوهپایه، به جاده ای خاکی در سمت چپ خود برسند که حدود 3کیلومتر طول دارد.

 در بالای کوه بلندی که بر روستای آینه ورزان مشرف است قلعه ای وجود دارد که این روزها چیز زیادی از آن باقی نمانده است اما بومیان منطقه آن را قلعه نوذر شاه می نامند. این قلعه در گذر زمان به دست غارتگرانی که در آن دنبال گنج می گشتند، تخریب شده است.


بعد از عبور از این جاده 3کیلومتری، بازهم در مسیر رودخانه قرار خواهند گرفت و برای رسیدن به آبشار 20 متری این روستا، یك صعود نیم ساعته دیگر هم لازم است. اما همچنان می توانند مسیر سفر خود را ادامه دهند. در واقع می توانند بعد از استراحت در کنار این آبشار، مسیر را از سمت شمال ادامه دهند و در کمتر از 10دقیقه به یك تنگه باریك 2متری برسند. تنگه ای که ممکن است تنگه واشی را در ذهن افراد تداعی کند.

اگر همچنان تمایل به ادامه مسیر داشتند، باید از میان آب مسیرشان را دنبال کنند تا بعد از عبور از ارتفاعات، به آبشار دوم برسند. آبشاری که در عین کوتاه تر بودن، زیباتر از آبشار اول به نظر می رسد.

 بهتر است کسانی که در کوهنوردی حرفه ای نیستند، به آبشار دوم فکر نکنند.چون مسیر رسیدن به این آبشار قدری خطرناک است و عبور از آن ممکن است به قیمت جان افراد تمام شود. در بالای کوه بلندی که بر روستای آینه ورزان مشرف است قلعه ای وجود دارد که این روزها چیز زیادی از آن باقی نمانده است اما بومیان منطقه آن را قلعه نوذر شاه می نامند. این قلعه در گذر زمان به دست غارتگرانی که در آن دنبال گنج می گشتند، تخریب شده است.

آبشار آیینه ورزان نزدیک تهران است و بازدید از این منطقه و این آبشار زیبای طبیعی یک تفریح بسیار مناسب یک روزه برای روزهای گرم محسوب میشود.

آبشار سنگان

آبشار سنگان

 یکی دیگر از آبشارهای زیبا در اطراف تهران، آبشار سنگان در روستای سنگان می باشد. این روستا از توابع بخش کن در ناحیه شمال غربی شهر تهران می باشد و در میان کوه‌های البرز میانی قرار دارد. ارتفاع روستای سنگان از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است. این روستا به‌دلیل وجود آبشار سنگان از اهمیت گردشگری برخوردار است و به‌خصوص در روزهای تعطیل، میزبان گردشگران زیادی می‌شود.

آبشار سنگان از جاهای دیدنی این روستا است که در شمال غرب این روستا و در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنه‌های قله پهنه حصار در ارتفاع ۲۵۷۵ متری از سطح دریا قرار دارد.  این آبشار از کوه پهنه حصار سرچشمه می گیرد. آب این آبشار، پیش از رسیدن به آن از باغات روستا می گذرد.

 در فصل زمستان هم این آبشار با یخ زدن و پوشیده شدن از قندیل‌های بزرگی از یخ و برف جلوه ای زیبا به خود می گیرد. در این فصل قطره‌های آبی که از آبشار فرو می‌ریزند، به‌محض برخورد به زمین یخ می‌زنند و به مرور زمان، تپه‌ای از قطرات یخزده زیر آبشار درست می‌شود که شکلی شبیه به تونل دارد.


آبشار سنگان در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به اوج شکوه و زیبایی می‌رسد. در فصل زمستان هم این آبشار با یخ زدن و پوشیده شدن از قندیل‌های بزرگی از یخ و برف جلوه ای زیبا به خود می گیرد. در این فصل قطره‌های آبی که از آبشار فرو می‌ریزند، به‌محض برخورد به زمین یخ می‌زنند و به مرور زمان، تپه‌ای از قطرات یخزده زیر آبشار درست می‌شود که شکلی شبیه به تونل دارد. کسانی که علاقه‌مند هستند قندیل‌های یخ آبشار سنگان را از نزدیک ببینند، فصل زمستان، با رعایت جوانب احتیاط به این روستا سفر کنند.

 مسیر تهران تا روستای سنگان با اتومبیل،یک ساعت طول می کشد. شیب مسیر پس از عبور از باغ‌ها، کم کم  زیاد می‌شود و روی یال‌های متعددی امتداد می‌یابد که دیواره‌ای سنگی تمام این یال‌ها را به دو میان تقسیم می‌کند. این دیواره بلند باعث ایجاد آبشار معروف سنگان شده است که بر بالای این دره خودنمایی می‌کند. آبشار زیبای سنگان 30 متر بلندی دارد و دارای محوطه‌ای مسطح و مناسب برای اتراق و استراحت می باشد. در طرف چپ آبشار نیز با کمی فاصله غارهایی دیده می‌شوند. رودخانه فصلی سنگان به طول ۱۲ کیلومتر از دامنه‌های شرقی کوه کرکو، در ۳۵ کیلومتری شمال غربی تهران سرچشمه می‌گیرد و پس از سیراب کردن روستاهای سنگان بالا، سنگان پایین و ده باغ به رود کن یا سولقان می‌ر‌یزد.
آبشار اوسون

آبشار اوسون

یکی دیگر از آبشارهای زیبا در اطراف تهران، آبشار اوسون در ناحیه دربند می باشد.این آبشار در حد فاصل پس قلعه و شیرپلا و ایستگاه ۵ توچال واقع شده،و از زیباترین مناطق ارتفاعات شمال تهران می باشد.
این آبشار که از ذوب برف های کوه ها و ارتفاعات شمالی تهران به وجود آمده به علت زیبایی ها، امکانات و مسیری که دارد همواره یکی از مناطق گردشگری تهران به شمار آمده و همه روزه میزبان افراد زیادی می باشد. برای دیدن آبشار اوسون، باید حدود 2 تا 3 ساعت پیاده روی کنید.

 کسانی که فصل زمستان را برای دیدن این منطقه ی زیبا انتخاب می کنند، باید با تجهیزات کامل به این سفر بروند. شاید بهترین زمان برای بازدید از این منطقه، فصل بهار است تا بتوانید از زیبایی های این منطقه نهایت استفاده را ببرید.
آبشارکلوگان

آبشار کلوگان

از دیگر آبشارهای معروف و زیبای اطراف تهران، آبشار کلوگان می باشد. کلوگان که با نام‌های «گلوکان» یا «کلیگان» نیز خوانده می‌شود، از روستاهای خوش آب‌وهوای دهستان رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران است. این روستا در منطقه‌ی شمیرانات قرار دارد و طبیعت بکر و زیبا به‌همراه آبشار فوق‌العاده تماشایی دارد که در هر فصل، به‌ویژه در بهار زیبایی خاص خود را دارد. این آبشار یکی از بلندترین آبشارهای تهران است.

آبشار کلوگان در دره‌ای به همین نام و در نیمه‌ی راه کلوگان به امامه قرار دارد. این آبشار در ارتفاع ۲,۰۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد که ۴۰ متر ارتفاع دارد و به‌صورت پله‌ای به‌سمت پایین جریان دارد. ساختار این آبشار شبیه به یک آبشار دو طبقه می باشد. یک سکو در وسط آبشار وجود دارد و در پایین آن هم حوضچه های کوچکی ایجاد شده که برای آب تنی در فصل های گرم سال عالی هستند.این آبشار در فصل بهار پر آب است و به‌طور معمول از نیمه‌ی تابستان به بعد دیگر به‌جز آب باریکه‌ای از آن دیده نمی‌شود.

آبشار در مسیر یک رودخانه‌ی فرعی قرار دارد که از سمت چپ به رودخانه‌ی اصلی می‌پیوندد. برای رسیدن به پای آبشار باید حدود ۳۰۰-۲۰۰ متر در امتداد رودخانه‌ی فرعی حرکت کنید و از روستا حدود یک ساعت‌‌ونیم پیاده‌روی لازم است. در طول مسیر به چشمه های زیبای آب برخورد می کنید . اولین چشمه بعد از حدود یک ساعت پیاده‌روی، تقریباً سر راه قرار گرفته و به‌خوبی دیده می‌شود و چشمه‌ی بعدی، در مسیر رودخانه‌ی فرعی و قبل از آبشار وجود دارد. این چشمه‌ی کوچک حدود ۱۰۰ متر بعد از ورود به دره و در سمت چپ رودخانه قرار دارد که برای یافتن آن باید کمی دقت کنید.

بعد از یک پیاده‌روی تقریباً یک ساعت‌ و نیمه، شنیدن صدای آبشار و ریزش آب روی صخره‌های خستگی‌‌تان را رفع خواهد کرد و از آن لذت‌بخش تر شیرجه زدن در حوضچه‌های آبشار و آب‌تنی در آب خنک است.

 آبشار کلوگان در دره‌ای به همین نام و در نیمه‌ی راه کلوگان به امامه قرار دارد. این آبشار در ارتفاع ۲,۰۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد که ۴۰ متر ارتفاع دارد و به‌صورت پله‌ای به‌سمت پایین جریان دارد. ساختار این آبشار شبیه به یک آبشار دو طبقه می باشد


مسیر پیاده‌روی از کلوگان به امامه یا برعکس، یکی از مسیر‌های دیدنی و بکر اطراف تهران است که طبیعت‌دوستان در فصل‌های مختلف سال از جمله بهار و تابستان اقدام به پیمایش این مسیر می‌کنند. مسیر در امتداد دره و رودخانه کلوگان بوده و شیب به نسبت کمی دارد. شیب مسیر از امامه به‌سمت کلوگان است؛ یعنی کلوگان در ارتفاع پایین‌تر و امامه در ارتفاع بالاتر است.

در فصل تابستان، آبشار آب کمتری دارد و با سرد شدن هوا و در فصل زمستان ممکن است یخ بزند و قندیل‌های زیبایی را شکل دهد که تماشای منظره‌ی یخی آن خالی از لطف نیست. اما زیباترین زمان سفر به این منطقه هنگامه و فصل بهار است. بارش‌های بهاری و پر آبی رودها و رودخانه‌ها بهترین فرصت برای رفتن به دل طبیعت و لذت بردن از هوای دلپذیر آن است. آبشار کلوگان نیز در بهار پر آب است و جلوه و زیبایی بی‌نظیری دارد. فصل پاییز هم برای کسانی که می خواهند برگ ریزان درختان را تماشا کنند زمان خوبی به شمار می رود اما توجه داشته باشید که حتما لباس گرم و مناسب همراه داشته باشید. پس اگر قصد دیدن منطقه‌ و آبشار آن را دارید، پیشنهاد می‌کنیم، در فصل بهار و به‌ویژه اردیبهشت‌ماه به کلوگان سفر کنید.

اگر هم خواستید در فصل زمستان برای برف بازی به سمت این منطقه بروید حتما تجهیزات لازم برای سفر زمستان را همراه خودتان داشته باشید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

 قبل از رفتن به این منطقه زیبا به این نکته توجه داشته باشید که مردم این روستا در آخر هفته به‌خصوص جمعه‌ها، از ورود خودروهای غیرساکن به داخل روستا جلوگیری می کنند. آنها از شلوغ شدن روستایشان ناراضی هستند و ممکن است در بدو ورود با تابلوهایی با همین مضمون روبرو شوید. پس انتظارش را داشته باشید و از دیدن آن تعجب نکنید.

آبشار کلوگان برای آن دسته از افرادی که اهل کوهنوردی، طبیعت گردی و پیاده روی های کمی سخت هستند گزینه بسیار خوب و جذابی محسوب می شود اما برای سالمندان، کودکان و افراد که کمی ناتوان هستند ممکن است، دشوار باشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .