تبیان، دستیار زندگی

چرا سند 2030 متوقف شد؟

ایران هیچ نقشی در تنظیم سند2030 نداشته و دیدگاه‌های حقوقی دولت و ملت ایران در آن دیده نشده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

23 شهریورماه خبری درباره لغو سند 2030 در رسانه‌های کشور منتشر شد.
بنابر آنچه مطرح شده سرپرست فعلی وزارت آموزش پرورش دستور لغو سند 2030 را به ادارات آموزش و پرورش کشور ابلاغ کرد. مصوبه‌ای که اخیرا وزارت آموزش و پرورش آن را ابلاغ کرده مدتهاست از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شده است.
این سند سال 95 در ایران تصویب شد و چهار وزارتخانه (آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، ارتباطات، علوم ) بیشترین فعالیت را در آن داشتند. اما با وجود مصوبه لغو شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت روحانی هیچگاه دستور لغو این سند را ابلاغ نکرد.
در سالهای اخیر این سند و اسناد مرتبط با آن، یکی از پرمناقشه‌ترین موضوعات در آموزش و پرورش کشور بوده است. بررسی اطلاعات منتشره نشان می‌دهد در چهار سال اخیر اقدامات اجرایی این سند  در برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی ذکر شده است.
ایران هیچ نقشی در تنظیم سند2030 نداشته و دیدگاه‌های حقوقی دولت و ملت ایران در آن دیده نشده است. با این وجود امضاکنندگان این سند متعهد شده‌اند که تمام بندهای این سند را اجرا و عملکرد خود را گزارش کنند. در واقع ایران موظف شده بود که جزییات عملکرد خود را درباره اهداف این سند به سازمان ملل ارائه کند.
اما مهمترین مشکل سند 2030 این است برای کشورهای سلطه‌گر حق مدیریت را در سطح جهان قائل می‌شود و اعمال حاکمیت را از ما می‌گیرد. به طوری که حتی ایران برای انجام کوچکترین آموزش‌های فرهنگی و دینی می‌بایست تایید کشورهای دیگر را داشته باشد.
کاظمی سرپرست فعلی وزارت آ.پ می‌گوید زین‌پس مبنای عمل را صرفاً اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.