تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه انواع خوراک های خوشمزه ایرانی

خوراک،غذایی ساده و سبک می باشد که بیشتر برای وعده ی شام آن را تهیه می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خوراک
خوراک ، انواع مختلفی دارد  و در جوامع مختلف گاهی به صورت خام و بدون ایجاد تغییری و یا نیمه پخته برای مصرف آماده می شود. گاهی هم برای اینکه به خوراک طعم دهند و آن غذا قابل خوردن باشد، تغییراتی را در آن به وجود می آورند.

اصولا خوراک؛غذایی نونی است و برای افرادی که قصد دارند رژیم بگیرند، و یا می خواهندغذاهای چرب نخورند؛ مناسب می باشد.البته تهیه خوراک رژیمی بستگی به موادی دارد که مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب می خواهیم طرز  تهیه چند نوع خوراک خوشمزه را برایتان قرار دهیم.
خوراک زبان

خوراک زبان

خوراک زبان یکی از لذیذترین غذاها برای افرادی است که عاشق گوشت و غذاهای گوشتی هستند. گوشت زبان به دلیل بافت نرم و لطیفی که دارد، طرفداران زیادی دارد. در ادامه طرز تهیه این خوراک خوشمزه را بیان می کنیم:

مواد لازم برای تهیه خوراک زبان:

 زبان گاو یا گوساله 1 عدد
برگ بو 2 عدد
چوب دارچین 2 عدد
سیر 4 حبه
پیاز 1 عدد
کره 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم

کسانی که زبان را به صورت سوخاری دوست دارند می توانند آن را با غلطاندن به پودر سوخاری و تخم مرغ به صورت سوخاری آماده کنند. همچنین ترکیب مغز و زبان به صورت ساندویچ نیز بسیار لذیذ می باشد.


طرز تهیه: برای تهیه این خوراک ابتدا زبان را خوب بشویید و پرزهای تیره رنگ روی زبان را بگیرید .اگر از زبان تمیز و بسته بندی شده استفاده میکنید نیازی به این کار نیست. زبان ، برگ بو ، پیاز ، سیر و چوب دارچین را داخل قابلمه ای بریزید. آب اضافه کنید تا جایی که روی زبان را بگیرد سپس قابلمه را 3 – 4 ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید تا زبان به آرامی بپزد و نرم شود . در طول پخت اگر آب نیاز بود میتوانید آب جوش اضافه کنید.

پس از پخت زبان را از قابلمه خارج کنید و پس از اینکه کمی خنک شد پوست روی زبان را به آرامی جدا کنید و دور بیندازید. سپس زبان را با چاقو به تکه هایی که دوست دارید برش بزنید و روی آن نمک و فلفل بپاشید.

کره و چند قاشق روغن را داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت قرار دهید. تکه های زبان را اضافه کنید و کمی تفت دهید سپس همراه با نان ، سیب زمینی و سس دلخواه سرو کنید. میتوانید آب زبان را صاف و در کنار خوراک سرو کنید.

 کسانی که زبان را به صورت سوخاری دوست دارند می توانند آن را با غلطاندن به پودر سوخاری  و تخم مرغ به صورت سوخاری آماده کنند. همچنین ترکیب مغز و زبان به صورت ساندویچ نیز بسیار لذیذ می باشد.


 خوراک مرغ و کاهو

 یکی دیگر از خوراک های خوشمزه، برای افرادی که قصد لاغری و کاهش وزن دارند،خوراک مرغ و کاهو می باشد. با این خوراک  فرد می تواند رژیم غذایی کم کالری را شروع کند.

مواد لازم برای خوراک مرغ و کاهو:

کاهو کوچک  1 عدد
فیله مرغ 400 گرم
سیر رنده شده  1 حبّه
روغن کنجد  1 قاشق
آب لیمو ترش 1 قاشق 
سس سویا  1 قاشق
کنجد بو داده 1 قاشق
نمک و  فلفل به میزان دلخواه

طرز تهیه:برای تهیه این خوراک، کاهو را شسته و سپس خرد کنید. فیله ها را به قطعات کوچک ببرید و پس از ریختن روغن کنجد در تابه، آنها را اضافه کنید. فیله ها را تا زمانی که کمی طلایی مایل به قهوه ای شوند سرخ کنید. کاهو، سیر، سس سویا، آبلیمو و کنجد را به تابه اضافه کنید و خوب تفت دهید. کمی فلفل سیاه و نمک به خوراک اضافه کنید. غذا را در ظرف مناسبی کشیده و نوش جان کنید.

 وقتی که کاهو و سبزیجات آماده شدند، ابتدا کاهو را در ظرفی که می‌خواهید خوراک را در آن سرو کنید بچینید، بقیه سبزیجات را روی آن بریزید و فیله مرغ را روی مواد قرار دهید. خوراک مرغ و کاهو آماده است


 روش دوم:این خوراک را می توانید به روش دیگری هم تهیه کنید.

مواد لازم:
فیله مرغ پوست کنده و بدون استخوان: ۵۰۰ گرم
روغن زیتون : نصف پیمانه
روغن زیتون بکر لادن: نصف پیمانه
برگ کاهوی تازه: ۴۰۰ گرم
نمک و فلفل: به مقدار لازم
آویشن: ۲ قاشق چای‌خوری
آب: ۳ پیمانه
هویج: ۲ عدد
ذرت: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه: ابتدا فیله مرغ را به نمک و فلفل آغشته کنید تا مزه‌دار شود. روغن زیتون را در یک تابه بریزید و مرغ را به اندازه‌ای تفت دهید که فیله‌ها طلایی رنگ شوند. در یک ظرف عمیق چهار استکان آب بریزید و بگذارید جوش بیاید. هویج و ذرت را ۱۵ دقیقه در آب بپزید و در ۵ دقیقه آخر کاهو را هم اضافه کنید. کاهو باید فقط کمی نرم شود و به هیچ وجه پخته و له نشود. هویج را پس از پختن رنده کنید.

وقتی که کاهو و سبزیجات آماده شدند، ابتدا کاهو را در ظرفی که می‌خواهید خوراک را در آن سرو کنید بچینید، بقیه سبزیجات را روی آن بریزید و فیله مرغ را روی مواد قرار دهید. خوراک مرغ و کاهو آماده است و تنها کافی است در آخرین مرحله مقداری آویشن و نمک و فلفل برای مزه‌دار شدن به آن اضافه کنید.
خوراک جغور بغور

خوراک جغور بغور

یکی دیگر از خوراک های خوشمزه و پرطرفدار، خوراک جغور بغور می باشد. جغور بغور یا خوراک جگر یک غذای سنتی خوشمزه با ارزش غذایی بالا است که به آسانی تهیه می شود. برای تهیه این غذای سنتی خیلی مهم است که جگر خوب پاک شده و تمام رگ‌های آن جدا شود تا تاثیر منفی روی طعم غذا نگذارد. در این غذا اغلب از جگر سیاه، دل و قلوه گاو یا گوسفند استفاده می‌کنند؛ هرچند برخی افراد فقط جگر سفید در این غذا می‌ریزند.

برای پاک‌کردن دل حتما آن را با چاقو از وسط نصف کنید، لخته‌های خون را با نوک چاقو درآورید و با آب بشویید. قلوه را با چاقو نصف کنید و رگ‌های داخلش را جدا کنید و بشویید.

 نکته: جگر سفید کیسه‌های هوایی زیادی دارد؛ از همین جهت باید حداقل دو ساعت در آب بجوشد تا به‌طور کامل بپزد. پخت هم جگر باعث از بین‌رفتن سموم و داروهای هورمونی نمی‌شود؛ اما میکروب‌ها و انگل‌ها در اثر حرارت از بین می‌روند. به همین دلیل جگر باید کاملا بپزد و آبدار نباشد.

برای از‌بین‌بردن بوی زهم جگر و دل، آن را با یک تا دو حبه سیر تفت دهید و یا دو عدد پیاز را خورد یا رنده کنید و به آن نمک، فلفل، یک‌چهارم استکان زعفران، نصف استکان آب‌لیمو بزنید و در نهایت جگر، دل، قلوه و جگر سفید را به این مایه اضافه کنید و برای دو تا سه ساعت به آن استراحت بدهید تا خوب طعم بگیرد. این غذا پیاز فراوانی نیاز دارد و بخشی از طعم لذیذ آن به پیازداغ برمی‌شود؛ پس مقدار پیاز را کم نکنید.

در ادامه طرز تهیه این خوراک خوش طعم و پرطرفدار را بیان می کنیم:
برای از‌بین‌بردن بوی زهم جگر و دل، آن را با یک تا دو حبه سیر تفت دهید و یا دو عدد پیاز را خورد یا رنده کنید و به آن نمک، فلفل، یک‌چهارم استکان زعفران، نصف استکان آب‌لیمو بزنید و در نهایت جگر، دل، قلوه و جگر سفید را به این مایه اضافه کنید و برای دو تا سه ساعت به آن استراحت بدهید تا خوب طعم بگیرد.

مواد لازم برای خوراک جغور بغور:
 قلوه گوسفند 1 عدد
 دل گوسفند 1 عدد
جگر گوسفند 1 عدد
جگر سفید 1 عدد
پیاز 4 عدد
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
کره 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه: برای تهیه خوراک جغور بغور، ابتدا دل و جگر و قلوه را تمیز و خرد کنید . جگر سفید را خرد کنید و جداگانه با 1 لیوان آب و کمی زردچوبه داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد و آب آن تمام شود.

کره و پیازهای خرد شده را داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید؛ تفت دهید تا پیاز نرم شود. سپس جگر سفید پخته ، دل ، جگر سیاه و قلوه خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگشان تغییر کند. سپس رب گوجه فرنگی ، 1 لیوان آب جوش ، نمک و فلفل اضافه کنید.

نکته: اندازه خرد کردن دل و جگر و … سلیقه ای است اما پیشنهاد میشود خیلی ریز خرد نکنید. بدلیل دیر پز بودن جگر سفید حتما پیش از اضافه کردن باید جداگانه پخته شود.

 افرادی که دوست دارند این غذا را با طعم ترش بخورند، می توانند نصف قاشق رب انار به غذا اضافه کنند و یا در هنگام خوردن خوراک، آب نارنج را فراموش نکنند.

زمانی که آب این خوراک کشیده شد و به روغن افتاد، خوراک شما آماده است.این خوراک خوشمزه را همراه با مقداری سیب زمینی سرخ شده میل کنید.نوش جان
خوراک میگو و سس قارچ

خوراک میگو و سس قارچ

 کسانی که به غذاهای دریایی علاقه مند هستند، پیشنهاد می کنیم این خوراک خوشمزه  و مقوی را درست کنند.

مواد لازم برای خوراک میگو و سس قارچ:
میگو 300 گرم
روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی 2 عدد
سیر 4 حبه
پیاز 1 عدد
قارچ خرد شده 2 لیوان
خامه ترش 1/2 لیوان
آب مرغ 1 لیوان
سس گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری

 گوجه فرنگی های تفت خورده و خامه ترش را به قارچ اضافه کنید وهم بزنید. پس از اینکه به خوبی مخلوط شدند آب مرغ را اضافه کنید سپس حرارت را زیاد کنید تا سس به جوش بیاید.


طرز تهیه: گوجه فرنگی ها را ریز خرد کنید و همراه با روغن زیتون ، سیر رنده شده ، مقداری نمک و فلفل داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. تفت دهید تا آب گوجه فرنگی کشیده شود. سپس سس گوجه فرنگی را اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.

پیاز را ریز خرد کنید و داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. پس از اینکه پیاز نرم شد قارچ های خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا آب قارچ کشیده شود.

گوجه فرنگی های تفت خورده و خامه ترش را به قارچ اضافه کنید وهم بزنید. پس از اینکه به خوبی مخلوط شدند آب مرغ را اضافه کنید سپس حرارت را زیاد کنید تا سس به جوش بیاید.

پس از اینکه سس به جوش آمد میگوها را اضافه کنید.  با حرارت بالا هم بزنید تا سس غلیظ شده و همزمان میگوها بپزند و گرد شوند.توجه داشته باشید که میگوها را بیش از حد نپزید تا ترد باقی بمانند. خوراک میگو را در ظرف بکشید و همراه با پوره سیب زمینی ، نان ، برنج ، ماکارونی و … سرو کنید.
خوراک سبزیجات تند

خوراک تند سبزیجات رژیمی

این خوراک یکی از غذاهای رژیمی و فوق العاده کم کالری و البته سرشار از مواد مغذی است.سبزیجات این خوراک را می توانید به سلیقه ی خود کم یا زیاد و حتی تغییر دهید.همچنین می توانید از انواع لوبیا به سلیقه خود در این غذا استفاده کنید. لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، و هر لوبیایی که دوست دارید، شسته شده و خشک کنید.

 مواد لازم:

هویج بزرگ  قطعه قطعه شده دو عدد
 کرفس، قطعه قطعه شده         دو ساقه
 پیاز متوسط، که به صورت مکعبی برش خورده باشد      یک عدد
 روغن گیاهی    به مقدار لازم
قارچ قطعه قطعه شده تازه        226 گرم
کدو سبز بزرگ، خرد شده          دو عدد
پودر فلفل         یک قاشق غذاخوری
ریحان خشک شده        یک قاشق چایخوری
فلفل سیاه         یک قاشق چایخوری
سس گوجه       226 گرم
آب گوجه         3 فنجان
گوجه فرنگی، مکعبی برش خورده باشد   395 گرم
 لوبیا 425 گرم
ذرت     یک فنجان

 این خوراک یکی از غذاهای رژیمی و فوق العاده کم کالری و البته سرشار از مواد مغذی است.سبزیجات این خوراک را می توانید به سلیقه ی خود کم یا زیاد و حتی تغییر دهید.


طرز تهیه: برای تهیه این خوراک ابتدا، هویج،کرفس و پیاز خرد شده را در یک ماهی تابه نچسب بزرگ که با روغن گیاهی چرب شده است روی حرارت متوسط رو به بالا به مدت 10 دقیقه سرخ کنید، قارچ و کدوها را اضافه کنید، 3 دقیقه دیگر سرخ کنید. پودر فلفل، ریحان خشک و فلفل سیاه را اضافه کنید، و پنج دقیقه دیگر بپزید.

سس گوجه و آب گوجه فرنگی را با هم در زودپز ترکیب کنید و خوب هم بزنید. گوجه فرنگی هایی که مکعبی برش داده اید را به همراه لوبیاها، ذرت و میکس هویج  که ابتدا درست کردید ، به زودپز اضافه کنید. درپوش را بگذارید و به مدت 8 ساعت روی حرارت پایین آن را بپزید.
خوراک بلدرچین

خوراک بلدرچین

خوراک بلدرچین یکی از انواع غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. با گوشت بلدرچین غذاهای متنوع و لذیذی می توان درست کرد. با توجه به خواص بلدرچین خوردن این غذای مقوی به ویژه برای کودکان، سالمندان و بیماران توصیه می شود. خوراک بلدرچین را م می توانید با برنج و هم بدون برنج و با نان میل کنید.این خوراک خوشمزه و مقوی را می توان مانند خوراک های دیگر با انواع سبزیجات، صیفی جات و حبوبات مختلف درست کرد.

با سبزیجات  مواد لازم برای خوراک بلدرچین

برای روش اول:
بلدرچین 2 عدد
بادمجان 1 عدد
سیب زمینی 1 عدد
 بامیه 1 پیمانه
لوبیاسبز 1 پیمانه
پیاز 1 عدد
غوره 1/2 پیمانه
گوجه فرنگی 2 عدد
 رب گوجه 1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه و چوب دارچین به مقدار لازم

 بعد از آن که خوراک بلدرچین کاملا پخته شد، در گوشه ای از تابه سیب زمینی سرخ کرده، در گوشه ای دیگر بادمجان های سرخ شده و در کنار آن گوجه های حلقه حلقه شده را اضافه کنید. در تابه را بگذارید تا همه ی مواد با هم کمی بجوشند و خوراک بلدرچین جا بیفتد.


طرز تهیه:
سیب زمینی ها را شسته و  آن را خرد کنید.بادمجان ها را نیز بشویید، پوست بکنید و به دلخواه خرد کنید.
سپس داخل تابه کمی روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. بلدرچین هایی را که از قبل شسته و آب گیری کرده اید داخل روغن سرخ کنید تا کاملا طلایی رنگ شوند. سپس آن ها را از تابه خارج کنید.

سیب زمینی ها و بعد بادمجان های خرد شده را داخل تابه بریزید، سرخ کنید و کنار بگذارید. سپس لوبیا سبز و بامیه ها را سرخ کنید.گوجه فرنگی ها را حلقه حلقه کنید، داخل تابه بریزید و با نمک و فلفل و زردچوبه سرخ کنید.

تابه را خالی کنید. در همان تابه پیاز رنده شده را به همراه فلفل و زردچوبه تفت دهید. ۱ قاشق غذاخوری رب به پیاز اضافه کرده و آن را سرخ کنید. بلدرچین ها را روی پیاز ها بچینید، سپس بامیه ها، و لوبیا سبز را به آن اضافه کنید. ۱ لیوان آب جوش داخل تابه بریزید و بعد غوره ها را اضافه کنید، در تابه را بگذارید تا به همراه مواد بپزند.

بعد از آن که خوراک بلدرچین کاملا پخته شد، در گوشه ای از تابه سیب زمینی سرخ کرده، در گوشه ای دیگر بادمجان های سرخ شده و در کنار آن گوجه های حلقه حلقه شده را اضافه کنید. در تابه را بگذارید تا همه ی مواد با هم کمی بجوشند و خوراک بلدرچین جا بیفتد. خوراک بلدرچین آماده است. می توانید آن را به همراه پلو و یا با نان سرو کنید.

خوراک بلدرچین با لوبیا چیتی
این غذرای خوشمزه و مقوی را می توانید با لوبیا چیتی تهیه کنید.
مواد لازم:
لوبیاچیتی پخته 1/2 پیمانه
ذرت پخته 1/2 پیمانه
نخود سبز پخته 1/2 پیمانه
هویج نگینی پخته 1/2 پیمانه
لوبیا سبز پخته 1/2 پیمانه
آب مرغ 1/2 پیمانه
بلدرچین 4 عدد
پیاز داغ 2 قاشق سوپ خوری
رب گوجه فرنگی 1 قاشق سوپ خوری
نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه:
برای تهیه این نوع خوراک،ابتدا بلدرچین ها را با نمک و فلفل مزه دار کنید، آن ها را داخل ظرفی در دار بریزید و به مدت ۲ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا طعمدار شوند.
پیاز ها را به صورت نگینی خرد کنید، داخل قابلمه بریزید و با حرارت ملایم در روغن سرخ کنید.رب را به پیاز داغ اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ رب باز شود.
سپس آب مرغ را به مواد اضافه کنید، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید به جوش بیاید.بعد از به جوش آمدن آب مرغ، نخود فرنگی، ذرت، هویج، لوبیا سبز و لوبیا چیتی نیم پز شده را داخل تابه بریزید. به میزان لازم به آن نمک و فلفل اضافه کنید و مواد را هم بزنید.
داخل تابه ای مقداری روغن بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید. بلدرچین ها را از یخچال درآورید و داخل تابه سرخ کنید.
بلدرچین های سرخ شده را داخل قابلمه بریزید تا به همراه سبزیجات بپزند.بعد از آن که آب سبزیجات غلیظ شد و خوراک جا افتاد، به آن کمی آب لیمو اضافه کنید.خوراک بلدرچین شما آماده است. می توانید چند قاشق روغن زیتون به آن اضافه کنید تا کمی چرب شود.
خوراک بادمجان پنیری

خوراک بادمجان پنیری

اگر به دنبال تهیه یک غذای جدید برای اعضای خانواده هستید، پیشنهاد می کنیم خوراک بادمجان پنیری را امتحان کنید. اسم دیگر این غذا گوجه بادمجان پنیری است، چون به جز پنیر مقدار زیادی هم پوره گوجه فرنگی دارد. برای تهیه خوراک بادمجان پنیری، یک بار بادمجان ها کباب یا سرخ میشوند و بعد در فر همراه پنیر و سس گوجه و پیازداغ پخته میشوند. در ادامه طرز تهیه این خوراک خوشمزه را می گوییم:

طرز تهیه: برای تهیه این خوراک ابتدا فر را از قبل با دمای 175 درجه سانتیگراد گرم کنید. گرفتن پوست بادمجان اختیاری است. بادمجان ها را حلقه کنید. برای تهیه این خوراک بادمجان نیاز به 8 ورقه بادمجان بزرگ و تقریباً هم اندازه دارید. دو طرف حلقه های بادمجان با دست یا با قلمو روغن زیتون بمالید و کمی نمک بپاشید. حالا دو طرف آنها را کباب کنید. میتوانید این کار را در فر یا در تابه انجام دهید.

 گرفتن پوست بادمجان اختیاری است. بادمجان ها را حلقه کنید. برای تهیه این خوراک بادمجان نیاز به 8 ورقه بادمجان بزرگ و تقریباً هم اندازه دارید. دو طرف حلقه های بادمجان با دست یا با قلمو روغن زیتون بمالید و کمی نمک بپاشید.


در مرحله بعدی سس گوجه را آماده کنید. برای تهیه سس گوجه، پیاز، پیازچه، فلفل دلمه ای و سیر را خیلی ریز خرد کنید و با روغن زیتون روی شعله متوسط تفت بدهید.  وقتی پیاز نرم و قهوه ای رنگ شد، ادویه ها و سس سویا را اضافه کنید. پس از آن پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و 15 دقیقه سس را روی شعله ملایم بپزید.

 سپس برای سر هم کردن خوراک بادمجان پنیری، یک پیاز بزرگ را خلالی کنید و در روغن زیتون سرخ کنید. کف ظرف مناسب فر کمی از سس گوجه را بریزید و پخش کنید. فقط در حدی که کف ظرف مرطوب شود و بادمجان در حین پخت به ظرف نچسبد. بسته به سایز ظرف دو یا چهارتا از حلقه های بادمجان را در ظرف بچینید.

روی هر کدام پیاز داغ و یک قاشق پر سس گوجه بریزید. بعد هم پنیر را رنده کنید و روی آنها اضافه کنید وکمی از آن را برای مرحله آخر کنار بگذارید. در آخر یک بادمجان دیگر روی هر کدام بگذارید و دوباره یک قاشق پر سس گوجه روی بادمجان ها بریزید و کار را با یک لایه پنیر رنده شده دیگر تمام کنید.

خوراک را به مدت 15-20 دقیقه در فر گرم شده بپزید تا پنیر ذوب و کمی طلایی رنگ شود. آن را همراه با سبزی خوردن سرو کنید.

نکته: میتوانید از هر سس گوجه دیگری هم استفاده کنید. مثلاً میتوانید در همین دستور فقط از پوره گوجه، پیاز داغ و ادویه استفاده کنید، یا حتی پوره گوجه را با رب گوجه فرنگی جایگزین کنید.
خوراک چیلی

خوراک چیلی

یکی از غذاهای خوشمزه و خوش طعم که می توانید آن را به سرعت و در مدت زمان کوتاه تهیه کنید، خوراک چیلی می باشد. این غذا می تواند بهترین انتخاب برای یک شام سریع و لذیذ باشد.
مواد لازم برای خوراک چیلی:
 گوشت چرخکرده 450 گرم
پیاز خرد شده 1 عدد
گوجه خرد شده 400 گرم
کنسرو لوبیا 400 گرم
 پودر چیلی 2 قاشق غذاخوری
 پنیر چدار، پیازچه، خامه ترش و ... برای تزیین(اختیاری)
فلفل دلمه ای خرد شده 1/2 عدد
پودر چیلی یکی از ادویه های پرطرفدار و پرکاربرد است که از ترکیب فلفل چیلی و چند ادویه دیگر تهیه می شود.تهیه این پودر بسیار آسان می باشد و می توانید خودتان آن را در منزل تهیه کنید.برای تهیه آن می توانید پودر فلفل تند، پودر سیر، پودر پیاز، پودر پونه کوهی و زیره سبز و پودر پاپریکا را در کاسه ای بریزید و خوب با هم ترکیب کنید

طرز تهیه: برای تهیه این غذا ابتدا ماهیتابه بزرگی را روی حرارت متوسط قرار دهید و کمی روغن بریزید. پیاز خرد شده را داخل ماهیتابه بریزید و 4-5 دقیقه تفت دهید تا نرم شود. گوشت چرخکرده را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید تا گوشت سرخ شود و رنگ آن عوض شود.

سپس فلفل دلمه ای و گوجه خرد شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس کنسرو لوبیا، پودر چیلی را داخل ماهیتابه بریزید و خوب هم بزنید. به میزان دلخواه نمک اضافه کنید. وقتی غذا به جوش آمد زیر حرارت را کم کنید و اجازه دهید خوراک چیلی ده دقیقه بپزد و غلیظ شود.

خوراک چیلی گوشت و لوبیا را در ظرف مناسب بریزید. روی آن را به دلخواه با پیازچه، پنیر چدار یا خامه ترش تزیین و بلافاصله بصورت گرم نوش جان کنید.

نکته: پودر چیلی یکی از ادویه های پرطرفدار و پرکاربرد است که از ترکیب فلفل چیلی و چند ادویه دیگر تهیه می شود.تهیه این پودر بسیار آسان می باشد و می توانید خودتان آن را در منزل تهیه کنید.برای تهیه آن می توانید پودر فلفل تند، پودر سیر، پودر پیاز، پودر پونه کوهی و زیره سبز و پودر پاپریکا را در کاسه ای بریزید و خوب با هم ترکیب کنید.
خوراک نخود

خوراک نخود

از آنجایی که نخود منبع خوبی از پروتئین و آهن است ، این خوراک می تواند غذایی مقوی و لذیذ باشد .

مواد لازم برای خوراک نخود:
نخود آبگوشتی 150 گرم
 برنج     100 گرم
بلغور گندم        200 گرم
 آرد      2 قاشق سوپخوری
روغن مخصوص سرخ كردنی    (یک چهارم پیمانه)
پیاز خرد كرده    1 عدد درشت
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
كرفس و اسفناج خردكرده          300 گرم
رب گوجه فرنگی             2 قاشق سوپخوری
گوجه فرنگی رنده كرده   2-3 عدد درشت
گوشت چرخ كرده         300 گرم
جعفری ریز خردكرده     200 گرم
طرز تهیه خوراک نخود:
برای تهیه این خوراک ابتدا نخود، برنج و بلغور را جداگانه بخیسانید. آن گاه در كاسه مناسبی برنج، بلغور و آرد را مخلوط كنید و خوب ورز دهید تا حالت چسبندگی پیدا كند. آن را كنار بگذارید. حالا در قابلمه مناسبی قدری روغن بریزید، پیاز را در آن تفت دهید.

سپس نخود، نمك، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و صبر كنید تا نخود بپزد. سپس كرفس، اسفناج، رب گوجه فرنگی و پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید.
در مرحله ی بعدی گوشت‌ چرخ كرده را همراه با كمی نمک، فلفل و زردچوبه در تابه مناسبی تفت دهید، جعفری را اضافه کنید و 5 دقیقه دیگر آن را تفت دهید.
سپس از مایه فراهم كرده (بلغور و برنج) به اندازه یک گردو بردارید و به صورت توپی در دست شكل دهید. سپس در آن حفره‌ای ایجاد كنید و از مایه گوشتی در آن قرار دهید و دوباره آن را به شكل توپ در آورید.

حالا كوفته ها را در خوراک بریزید و با حرارت ملایم آن را بپزید. مصرف این خوراک همراه با نان می چسبد.
خوراک مرغ و سیب زمینی کبابی

خوراک مرغ و سیب زمینی کبابی

 یکی دیگر از خوراک های خوشمزه و مقوی که می توان به عنوان  وعده شام آن را تهیه کردریال خوراک مرغ و سیب زمینی کبابی می باشد.
مواد لازم برای خوراک مرغ و سیب زمینی کبابی:
ران مرغ 6 عدد
سیب زمینی 4 عدد
سیر 4 حبه
پیاز 4 عدد
 روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری
 سرکه 2 قاشق غذاخوری
پودر آویشن 1 قاشق غذاخوری
خردل 2 قاشق چایخوری
 ترخون تازه مقداری
ران های مرغ را روی مواد دیگر قرار دهید و مقداری سبزی ترخون تازه را بین فضاهای خالی قرار دهید. سپس سس سرکه ای که از قبل آماده کرده اید را روی ران های مرغ بریزید.سعی کنید تمام قسمت های مرغ به این سس آغشته شود

طرز تهیه: برای تهیه این خوراک ابتدا ران های مرغ را نمک بزنید و کناری قرار دهید. داخل کاسه ای سرکه ، خردل ، روغن زیتون ، پودر آویشن ، مقداری نمک و فلفل سیاه بریزید و خوب مخلوط کنید تا سس یکدستی بدست بیاید.

ته ظرف یا سینی فر را با مقداری روغن چرب کنید. سیب زمینی ها را به صورت حلقه ای برش بزنید و در ظرف بچینید. سیر و پیاز را حلقه ای خرد کنید و روی سیب زمینی های حلقه شده پخش کنید و نمک و فلفل بریزید.
ران های مرغ را روی مواد دیگر قرار دهید و مقداری سبزی ترخون تازه را بین فضاهای خالی قرار دهید. سپس سس سرکه ای که از قبل آماده کرده اید را روی ران های مرغ بریزید.سعی کنید تمام قسمت های مرغ به این سس آغشته شود .
ظرف را داخل فر با دمای 180 درجه سانتیگراد به مدت 1 ساعت قرار دهید تا مرغ ها کباب شوند. پس از پخت از فر خارج کنید و 10 دقیقه استراحت دهید. سپس در ظرف بریزید و همراه با سالاد و چاشنی دلخواه سرو کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .