تبیان، دستیار زندگی

مادرم بعد از بازنشسته ‌شدن، یکهو بی ‌حوصله شد

مادری دارم 55 ساله. یک سال و نیم پیش، بازنشسته شد. به شدت خونگرم، اهل شوخی و ... بود اما نمی‌دانم دقیقا چه اتفاقی افتاد که بعد از بازنشسته شدن، کم حوصله شد و تا حدودی اعصابش خرد. الان حتی تماس‌ های بچه‌ هایش را هم جواب نمی‌دهد. اتفاق خاصی هم در این 2 سال برای خانواده‌مان نیفتاده، مثلا ورشکستگی یا طلاق یا ... ، هرچه که بود بعد از بازنشسته ‌شدنش شروع شد. چه کنیم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تغییر سبک‌ زندگی، بازنشستگی ، بی ‌حوصلگی -
نویسنده : احترام اسماعیل‌زاده | روان‌ شناس عمومی
بازنشسته شدن، یک اتفاق مهم است که بعد از آن، سبک‌ زندگی افراد تغییرات زیادی می‌کند. فردی که 30 سال هر روز صبح سر کار می‌رفته است، حالا باید در خانه بنشیند و نیازی به او برای حضور در محل کارش نیست. به نظر می‌رسد که چارچوب خانواده‌تان به لحاظ ارتباطی بعد از بازنشستگی مادرتان دچار به هم ریختگی شده است که این اتفاق، احساس اعضای خانواده را تغییر داده و می‌خواهید این مسئله حل شود و ارتباط مادرتان به حالت قبل برگردد. در ادامه مطلب به بررسی مسئله شما می‌پردازیم و توصیه‌هایی برای‌تان داریم.

یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از مشکلات دوران بازنشستگی، ورزش و حرکات نرمشی است. البته منظور از ورزش، تمرینات ورزشی خسته ‌کننده نیست بلکه حرکات ملایمی است که برای بازنشستگان مناسب باشد.



بازنشستگی روی خلق‌ و‌ خو تاثیر دارد؟

سوالی که قبل از هر چیز و احتمالا برای‌تان مطرح شده، این است که آیا احساس و خلق‌ و ‌خوی فرد بعد از بازنشستگی تغییر می‌کند؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که پدیده بازنشستگی بر ارتباطات، منزلت اجتماعی، خلق و خو، مسائل اقتصادی، اوقات فراغت و تعالیم آموزشی و بهداشتی خانواده تاثیرگذار است و بر برخی افراد تاثیر مثبت و بر برخی دیگر تاثیر منفی می‌گذارد. ارتباطات خویشاوندی و اجتماعی در دوران بازنشستگی کاهش می‌یابد و فرد شاغل بر اثر بازنشسته شدن بسیاری از ارتباط‌ های اجتماعی را که به تبع شغل به دست آمده از دست می‌دهد و روابطش کمتر و محدودتر می‌شود. احترام و منزلت بیشتر بازنشستگان نزد خانواده و خویشاوندان به طور کلی نسبت به دوران اشتغال کمتر می‌شود و این مسئله ممکن است در صورت حاد آن یا گسترش بیش از حد، فرد بازنشسته را با دگرگونی یا بحران رو به رو سازد و چنان‌ چه چشم انداز روشنی برای جایگزینی پایگاه اجتماعی و کسب هویت در خور پیش رو نداشته باشد، ممکن است به مشکلات اجتماعی و روانی گوناگون دچار شود.


به فکر پر کردن اوقات ‌فراغت مادر باشید

این‌ که شما به فکر مادرتان هستید، قابل ستایش است و نباید تصور کرد که مشکلات بازنشستگان غیرقابل حل و برطرف شدن هستند. شما باید توجه داشته باشید که بیشتر بازنشستگان قادر به داشتن یک سرگرمی یا تفریح مناسب برای پر کردن اوقات فراغت خود نیستند. یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از مشکلات دوران بازنشستگی، ورزش و حرکات نرمشی است. البته منظور از ورزش، تمرینات ورزشی خسته ‌کننده نیست بلکه حرکات ملایمی است که برای بازنشستگان مناسب باشد. شنای ملایم و پیاده‌روی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ورزش‌های مناسبی برای این دوران است. علایق مادر را هم کشف و تلاش کنید تا زمانی را به آن کارها اختصاص دهد. در ضمن و حتما باید برنامه ریزی کنید و با مادر، یک برنامه تفریحی هم در هفته داشته باشید. در این بین می‌توانید از بقیه برادرها و خواهرهای‌تان هم کمک بگیرید.

با مادرتان درباره احساساتش صحبت کنید

بیشتر بازنشستگان نظرشان این است که در دوران بازنشستگی هیچ تغییری در خلق و خوی آن‌ها ایجاد نشده است اما اطرافیان و اعضای خانواده آن‌ها در این زمینه نظرات شان متفاوت است. بنابراین نظر مادرتان را درباره احساس این روزهایش جویا شوید تا با شناخت بهتری از روحیاتش بتوانید برای بهبود شرایط گام بردارید. با این حال، وظیفه شما و دیگر بچه‌ها این است که این روزها برای مادرتان ایجاد انگیزه کنید تا وی زندگی شادتری را تجربه کند. باز هم تاکید می‌کنم با افزایش ارتباط با مادر باید متوجه شوید که دقیقا چه مسئله‌ای، وی را بی‌ حوصله و اعصابش را خرد کرده است.
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .