تبیان، دستیار زندگی

اگر همیشه گرمتان است، بخوانید!

علل گرمای بیش از حد که به آب و هوا ربطی ندارد

بسیاری از مردم به طرز غافلگیرانه‌ای در همه‌ی سال احساس گرمای بیش از حدی را تجربه می‌کنند. به هر حال، بدن هر کس منحصر به فرد است، و افراد دیگری نیز وجود دارند که همیشه احساس سرما می‌کنند. اگر شما جزء این گروه هستید، به مرور زمان پذیرفته‌اید که کارهایی مانند نشستن در خانه، رفتن به طبقه‌ی بالا، یا حتی رفتن به تختخواب ممکن است شما را غرق در عرق کند. 
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احساس گرما
اگر شما فعالانه سعی می‌کنید دقیقاً مشخص کنید چه چیزی باعث می‌شود همیشه احساس گرما داشته باشید، باید بدانید که دلایلی وجود دارد که به اندازه سایر گزینه‌ها بدیهی نیست، برای مثال یائسگی مطمئناً فکری است که می‌تواند در ذهن هر خانمی نقش ببندد، اما پایان چرخه‌ی قاعدگی تنها مشکل اساسی نیست که ممکن است باعث احساس گرمای همیشگی شود. در حقیقت، به احتمال زیاد مواردی مانند دارو یا حتی رژیم غذایی می‌تواند بر دمای بدن شما تأثیر بگذارد.
گاهی نشانه‌هایی وجود دارد که به سختی رفع می‌شوند، اما ظاهراً هیچ ارتباطی با گرگرفتگی و گرما ندارند. مواردی مانند ضربان قلب سریع، احساس خستگی و بی‌ثباتی وزن بدن. ثبت هرگونه علائم مانند این بسیار مهم است زیرا ممکن است به پزشک شما کمک کند تا دلیل این مسئله را پیدا کند.
چه این که سال‌ها تعریق را تجربه کرده‌اید یا همیشه احساس گرمای شدید داشته‌اید، به سابقه پزشکی و چگونگی تلاقی آن‌ها با این پدیده فکر کنید. در ادامه، ما برخی از رایج‌ترین مشکلات بهداشتی را که منجر به احساس گرمای شدید مزمن می‌شود، بازگو می‌کنیم، از جمله مشکلاتی که بیماران معمولاً خود به خود دچار آن نمی‌شوند.

1. دچار استرس طولانی‌مدت یا اضطراب هستید

مردم به ندرت تأثیری که سلامت عاطفی ضعیف بر بدن می‌گذارد را مدنظر قرار می‌دهند. اگر برای تعیین علت هرگونه گرگرفتگی تازه‌ای که به سادگی از بین نمی‌رود، به اینترنت مراجعه کرده‌اید، باید بگوییم به احتمال زیاد اضطراب یا استرس می‌تواند در این زمینه نقش داشته باشد.

هنگامی که تیروئید شما پرکار می‌شود، مقدار زیادی از این هورمون‌ها را پمپاژ می‌کند و باعث می‌شود در طول روز احساس گرمای شدیدی را تجربه نمایید. احساس گرما همراه با نوسانات غیرقابل توضیح وزن یا احساس خستگی مداوم، ممکن است نشانگر فعال بودن بیش از حد تیروئید شما باشد

تقریباً هر کسی که از چیزی عصبی یا مضطرب است می‌تواند به شما بگوید که احساس عرق کردن طبیعی است، و همین‌طور هم هست! اما برخی از انواع اضطراب طولانی‌مدت (برای مثال اضطراب اجتماعی) می‌تواند به طور منظم موجی از انرژی عصبی و گرما را برانگیزد. متخصصان اشاره کرده‌اند که چگونه واکنش ستیز و گریز در بدن شما می‌تواند خون را به سرعت به سمت مرکز بدن بکشد و دمای بدن شما را به سرعت بالا ببرد. برای مثال مواجهه با جمعیت یا وادار شدن به ارائه‌ی یک سخنرانی عمومی، می‌تواند شما را بیش از چند ساعت پشت سر هم گرم نگه دارد.
راه‌هایی برای درمان این گرمای ناگهانی وجود دارد، اما اگر احساس عرق کردن با علائم دیگری مانند درد قفسه‌ی سینه یا مشکلات گوارشی همراه باشد، صحبت بیشتر درباره اضطراب با یک درمانگر واجد شرایط ضروری است. چند دلیل دیگر وجود دارد که ممکن است با ناراحتی عاطفی همراه باشد و منجر به گرمای بیش از حد شود.

2. قند خونتان مقصر است

در این حالت، بدن شما نمی‌تواند انسولین را به درستی تنظیم کند، که باعث می‌شود شما اغلب عرق کنید و واکنش‌های شدیدی نسبت به گرمای ثابت تابستان یا هرگونه منبع گرمای داخل خانه نشان دهید. افرادی که مبتلا به پیش دیابت هستند اغلب این مورد را تجربه می‌کنند، همچنین نوسانات سریع قند خون نیز می‌تواند همان واکنش ستیز و گریز را در سیستم عصبی شما ایجاد کند و باعث شود شما در برخی از قسمت‌های روز واقعاً احساس گرما کنید و سپس به طور موقت احساس سرمای شدید را تجربه نمایید. صحبت با یک متخصص برای دور شدن از وضعیت پیش دیابت راحت‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید و اغلب تنظیم یک رژیم غذایی سالم می‌تواند راه‌گشا باشد.

3. تیروئید شما در معرض خطر است

تیروئید غده‌ای است که در گردن شما قرار دارد و با تنظیم هورمون‌ها متابولیسم بدنتان را تا حد زیادی کنترل می‌کند. هنگامی که تیروئید شما پرکار می‌شود، مقدار زیادی از این هورمون‌ها را پمپاژ می‌کند و باعث می‌شود در طول روز احساس گرمای شدیدی را تجربه نمایید. احساس گرما همراه با نوسانات غیرقابل توضیح وزن یا احساس خستگی مداوم، ممکن است نشانگر فعال بودن بیش از حد تیروئید شما باشد و این مشکل باید توسط یک پزشک رفع گردد. ممکن است آزمایش تیروئید در بررسی مسائل مربوط به احساس گرما مهم‌ترین اقدام باشد.

4. شما در حال ورود به دوران یائسگی هستید

بدنتان معمولاً بعد از 45 سالگی و گاهی اوقات زودتر، دوره‌ی طبیعی تولیدمثل را پشت سر می‌گذارد و گرگرفتگی نیز اغلب به عنوان شایع‌ترین علامت این تغییر، رخ می‌دهد، دوره‌ای که به آن یائسگی گفته می‌شود. اغلب علائم پیش از یائسگی در زنان شامل گرگرفتگی‌های غیرقابل توضیح به دلیل نوسانات هورمونی می‌شود و اگر آن‌ها دچار مشکلاتی مانند لکه‌بینی یا قاعدگی نامنظم هستند نیز ممکن است درگیر همین مسئله باشند.
به گفته‌ی کارشناسان، جامعه پزشکی هرگز نتوانسته است تشخیص دهد چرا گرگرفتگی در زنان یائسه این‌قدر شایع است. اما متخصصان راه‌حل‌های زیادی را برای زنانی که امیدوارند این مشکل رفع شود، ارائه می‌دهند.

5. شما به یک بیماری معروف به نام هایپرهیدروزیس مبتلا هستید

اگرچه به نظر نمی‌رسد بتوانید جلوی تعریق را بگیرید، حتی زمانی که با آرامش در یک فضای خنک نشسته‌اید، یا آن‌قدر دچار تعریق می‌شوید که زندگی روزمره شما را تهدید می‌کند، احتمالاً به غدد عرق بیش فعال یا هایپرهیدروزیس دچارید که بیش از 14 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما این مسئله در بسیاری از افراد تشخیص داده نمی‌شود زیرا این موضوعی است که اغلب با سایر علائم زمینه‌ای همزمان است و پزشکان ابتدا بر آن تمرکز می‌کنند.
تنها راه درمان هایپرهیدروزیس مراجعه به متخصصان پوست است که می‌توانند محلول تعریق را که به طور مرتب لباس یا پیشانی یا حتی کف دست شما را خیس می‌کند، پیشنهاد کنند. گاهی اوقات، هایپرهیدروزیس ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه‌ای مانند دیابت یا مشکل تیروئید باشد، اما بیشتر اوقات بدن شما بیش از حد دچار تعریق می‌شود در حالی که شما کاملاً سالم هستید.

6. شما کافئین زیادی مصرف کرده‌اید

باور کنید یا نه، کافئین می‌تواند موجب عصبانیت بیشتر در طول صبح شود. در حالی‌که تحقیقات جداگانه‌ای در این زمینه وجود دارد، برخی از کارشناسان معتقدند که کافئین می‌تواند به طور طبیعی جریان خون را محدود کند، در حالی که بر ضربان قلب شما تأثیر می‌گذارد. این مطالعه نشان می‌دهد که کافئین همچنین هنگام مصرف در بدن گرما تولید می‌کند. کاهش مصرف کافئین ممکن است یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای رفع مشکل دائمی احساس گرمای زیاد و عرق کردن باشد، مخصوصاً اگر در دوران یائسگی هستید، زیرا گزارشی در سال 2015 نشان می‌دهد که کافئین ممکن است گرگرفتگی شما را تشدید کند.

7. انتخاب رژیم غذایی ممکن است باعث افزایش ترموستات داخلی شما شود

شما همان چیزی هستید که می‌خورید. در جامعه پزشکی، همه می‌دانند که ادویه‌جات موجب خوش‌طعم کردن غذاها و همزمان با احساس قرمز شدن صورت بعد از یک وعده غذایی خاص، می‌توانند با باز کردن رگ‌های خونی بر جریان خون تأثیر بگذارند. اگر متوجه شدید که یک ادویه یا یک ماده خاص باعث می‌شود دائماً احساس گرما کنید، با پزشکتان صحبت کنید.
انتخاب رژیم غذایی به طور کلی ممکن است در احساس شما پس از اتمام هر وعده‌ی غذایی نقش داشته باشد. در حالی‌که هیچ تحقیق علمی وجود ندارد که نشان دهد ماده‌ی غذایی خاصی می‌تواند موجب ایجاد گرمای شدید شود، اما برخی از گروه‌های غذایی برای تجزیه به انرژی بیشتری احتیاج دارند. به همین دلیل مواردی مانند تعریق زیاد پس از مصرف گوشت وجود دارد.
هر زمان که غذا بخورید، تولید گرما به عنوان بخشی از تجزیه‌ی موادی که به تازگی مصرف کرده‌اید، اتفاق می‌افتد. در بین گروه‌های غذایی کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها، تجزیه‌ی پروتئین و چربی‌ها کمی بیشتر طول می‌کشد و بدن به تلاش بیشتری نیاز دارد و ممکن است کمی احساس افزایش دمای بدن را تجربه نمایید. همان‌طور که غذا نخوردن دمای بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اندکی افت دما اتفاق می‌افتد.
البته غذا خوردن بسیار ضروری است، اما تلاش برای ایجاد تعادل در بین گروه‌های غذایی که مصرف می‌کنید، به خنک شدن شما در زمان غذا خوردن کمک می‌کند اگر وعده‌های غذایی مورد علاقه‌تان حاوی چربی و پروتئین‌های سنگین باشد.

8. داروهایتان بر تنظیم حرارت بدن تأثیر می‌گذارد

برخی از داروها در واقع مسئول نوسانات دمایی بدن هستند. داروهای خاصی وجود دارد که ممکن است با دفع گرما مشکل ایجاد کنند. اگر از انواع خاصی از داروهای فشارخون استفاده می‌کنید، می‌تواند باعث احساس گرما در شما شود، به خصوص در گرمای تابستان. این مسدودکننده‌های بتا که برای کمک به کاهش فشارخون طراحی شده‌اند و مواردی مانند دیوروتیک‌ها می‌توانند در اینجا مقصر شمرده شوند.
کارشناسان می‌گویند تعریق و گرگرفتگی عوارض جانبی بالقوه رایج برای بسیاری از داروها هستند، ممکن است پزشک شما هنگام تجویز نسخه جدید، این نکته را به شما تذکر دهد. اما به هر حال گزارش کردن این مسئله در معاینه‌ی بعدی بسیار مهم است، زیرا بسیاری از داروها می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شوند که با گرگرفتگی اشتباه گرفته می‌شوند.
اگر از قرصی استفاده می‌کنید و بعد از آن پس از آن احساس گرما و برافروختگی می‌کنید، اولین چیزی که پزشکان بررسی می‌کنند این است که آیا شما به آن داروی خاص حساسیت دارید. همه‌ی حساسیت‌ها منجر به بثورات معمولی یا واکنش آنافیلاکتیک نمی‌شوند، بنابراین تعریق و دمای بالای بدن قطعاً می‌تواند در شرایط مناسب شاخصی برای آلرژی باشد.

9. ممکن است باردار باشید

احتمال وجود چنین علتی از سایر علل اساسی ذکر شده کمتر است، اما بسیاری از زنان گزارش می‌دهند که دائماً در بیشتر دوران بارداری خود احساس گرما می‌کنند. گزارشی که در سال 2013 منتشر شد، این رقم را در حدود یک سوم کل زنان اعلام کرد و برای برخی، این احساس داغی دائمی برای طولانی‌مدت پس از تولد فرزندشان ادامه پیدا کرد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.