تبیان، دستیار زندگی

آنژیوم گیلاسی

آیا لکه‌های قرمز روی پوستتان نگران کننده‌اند؟

مطمئنا شما هم برایتان پیش آمده که چند نقطه‌ی قرمز روی پوستتان پیدا کنید و متعجب شوید که از کجا آمده‌اند. به این نقاط قرمز رنگ، خال قرمز گفته می‌شود که اغلب ناگهانی ظاهر می‌شوند هرگز هم نمی‌روند. طبیعی است که وقتی متوجه این نقاط می‌شوید نگران شوید، خصوصا اگر ببینید هر چند وقت به تعدادشان اضافه می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خال قرمز
خال‌های قرمز بر خلاف اسمشان اصلا خال نیستند. این لکه‌های قرمز رنگ که آنژیوم نام دارند از دسته‌ای از مویرگ‌ها تشکیل شده‌‌اند و آنژیوم گیلاسی نیز نامیده می‌شوند.
تقریبا پنجاه درصد از بزرگسالان این لکه‌های قرمز را دارند. آنژیوم‌ها معمولا روی شکم و سینه و دست‌‌ها دیده می‌شوند و اغلب چند میلی‌متر قطر دارند. در بیشتر موارد نیاز به درمان خاصی نیست اما همیشه بهتر این است که توسط پزشک معاینه شود. در این مطلب همراه ما باشید تا هر آنچه لازم است درمورد خال‌های قرمز بدانید به شما بگوییم.

اطلاعات کلی درباره خال‌های قرمز

لکه‌های قرمز روی پوست، شایع‌ترین شکل آنژیوم هستند. این ضایعات پوستی خوش‌خیم و طبیعی می‌توانند در هر سنی ظاهر شوند اما بعد از 30 سالگی شایع‌ترند. این لکه‌ها معمولا به‌واسطه‌ی رنگ قرمزی که دارند جلب توجه می‌کنند. خیلی از افراد این لکه‌ها را بدنما می‌دانند و سراغ درمان‌هایی می‌روند تا این آنژیوم‌ها را برطرف کنند؛ یک تمایل ژنتیکی که ما از والدین خود به ارث می‌بریم!

لکه‌های قرمز روی پوست دقیقا چه هستند؟

لکه‌های قرمز روی پوست حاصل گشاد شدن مویرگ‌ها در اثر پارگی‌هایی در رگ‌ها هستند که اغلب روی بازوها و قفسه سینه ظاهر می‌شوند.
معمولا آنژیوم‌های گیلاسی به صورت لکه‌های ریز قرمز روی پوست دیده می‌شوند که می‌توانند نرم یا کمی برآمده باشند و قطری به اندازه‌ی یک تا پنج میلی‌متر داشته باشند. ظاهر این لکه‌ها باعث می‌شود افراد آن‌ها را با خال اشتباه بگیرند.
لازم به یادآوری است که آنژیوم‌ها تومورهای خوش‌خیم هستند. آنژیوم‌ها تجمعی از ملانوسیت‌ها هستند که برخلاف خال‌ها به ندرت بدخیم می‌شوند.

لکه‌‌های قرمز روی پوست نباید ناراحتی خاصی در شما ایجاد کنند. اگر این آنژیوم‌ها دردناک‌اند، می‌خارند یا اذیتتان می‌کنند به پزشک مراجعه کنید


علت ایجاد آنژیوم‌ها چیست؟

تا به امروز، علت به وجود آمدن آنژیوم‌ها مشخص نشده است. اما طبق مطالعاتی، سن یک فاکتور بوده و افراد معمولا با بالا رفتن سن دچار این لکه‌ها می‌شوند. آنژیوم‌ها را می‌توان به ژنتیک، تغییرات هورمونی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و آب و هوا نیز ربط داد.

آیا آنژیوم‌ها نگران کننده‌اند؟

یک بار دیگر یادآوری می‌کنیم که لکه‌های قرمز روی پوست سرطانی نیستند و جای نگرانی وجود ندارد. آنژیوم‌ها تومورهایی خوش‌خیم‌اند اما همچنان باید نسبت به ظاهر آن‌ها از جهت هر گونه تغییری دقیق باشید. بنابراین در صورتی که آنژیوم‌هایی دارید نکات زیر را به خاطر بسپارید:
. آنژیوم‌ها نباید به تعداد زیاد در یک ناحیه مشخص ظاهر شوند.
. لکه‌‌های قرمز روی پوست نباید ناراحتی خاصی در شما ایجاد کنند. اگر این آنژیوم‌ها دردناک‌اند، می‌خارند یا اذیتتان می‌کنند به پزشک مراجعه کنید.
. آنژیوم‌ها نباید خونریزی کنند. اگر با دست زدن به آن‌ها خونریزی می‌کنند باید به پزشک مراجعه کنید.
. به رنگ و شکل آنژیوم‌ها دقت کنید؛ اگر رنگشان تیره‌تر شد یا لبه‌های آن‌ها نامنظم و زیر شد به پزشک مراجعه کنید.


برای برطرف کردن آنژیوم‌ها چه می‌توانید بکنید؟

هر چند آنژیوم‌ها خطری برای سلامتی ندارند اما عده‌ای از افراد این لکه‌های قرمز رنگ را نمی‌خواهند، خصوصا اگر در ناحیه گردن باشند و یا هنگامی که می‌خواهند لباسی با یقه‌ی باز بپوشند. مهم است بدانید که هرگز نباید سعی کنید با راهکارهای خانگی این لکه‌ها را برطرف کنید چون می‌توانند خطرناک باشند.
آنژیوم‌ها می‌توانند قطر 6 تا 7 میلی‌متر هم داشته باشند و از آنجایی که آن‌ها مویرگ هستند هرگز نباید سعی کنید خودتان آن‌ها را ناپدید کنید. پزشک متخصص پوست می‌تواند بهترین راهکار برطرف کردن آنژیوم‌ها را به شما توصیه کند. معمولا از لیزر یا اسکالپل برقی برای سوزاندن آنژیوم استفاده می‌شود. با این شیوه‌های کاملا بی‌خطر می‌توان جلوی دوباره ظاهر شدن آنژیوم‌ها را نیز گرفت.

آیا آنژیوم همان همانژیوم است؟

همانطور که گفتیم آنژیوم‌ها تورموهای خوش‌خیم بسیار شایعی هستند که علی‌رغم اسم ترسناکی که دارند خطرناک نبوده و نیازی به درمان ندارند. همانژیوم‌ها نوعی از آنژیوم‌ها هستند که به صورت تومورهایی تعریف می‌شوند که ناشی از تعداد زیادی رگ‌های پُرخون نرمال یا غیرنرمال می‌باشند. بنابراین تفاوت اصلی بین آنژیوم و همانژیوم این است که عبارت آنژیوم برای توضیح مجموعه‌ی گسترده‌ای از تورموهای خوش‌خیم با منشاء متفاوت (رگ‌های خونی یا رگ‌های لنفاوی که با الگویی غیرنرمال قرار گرفته‌اند) استفاده می‌شود، اما عبارت همانژیوم برای مشخص کردن تورموهای خوش‌خیمی که از رگ‌های خونی تشکیل شده‌اند به کار می‌رود.
همانژیوم‌ها معمولا به صورت ضایعه‌هایی در سر و گردن ظاهر می‌شوند و اکثر آن‌ها ریشه کبدی دارند. همانژیوم‌ها هر چند که ممکن است به بدخیمی تغییر وضعیت بدهند اما این احتمال بسیار کم است.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.