تبیان، دستیار زندگی

عظمت معنوی و هنری در زیباترین مساجد ایران

اگر ادعای گردشگری دارید اما مهم‌ترین مساجد ایران را در لیست جاهای دیدنی داخل کشور، از دست داده‌اید، بدانید و آگاه باشید که قرار است جوری دل از دل‌تان ببرد که در اولین فرصت و بهبود شرایط کرونا، کوله‌بار سفر به شهرهای زیر را ببندید و از مساجد بی‌نظیرش دیدن کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عظمت معنوی و هنری در زیباترین مساجد ایران

اگر شما هم با شنیدن نام مساجد به عنوان جاذبه‌های مهم گردشگری، شک دارید که تلفیق مذهب، سنت و معماری مدرن می‌تواند برای یک گردشگر حرفه‌ای و دنیادیده لذت‌بخش باشد یا نه، باید بگوییم این مساجد فقط عنوان مسجد را یدک نمی‌کشند؛ اینجا سرزمین اسرارآمیز کشف ایده‌های معماری قدیم است.
درعین‌حال، با شبستان‌های آرام و باشکوهش، جایی است که می‌توانید حس کنید در امن‌ترین نقطه دنیا قرار دارید و نوری که از پنجره‌ها روی صورت‌تان می‌تابد، درحقیقت لبخند خدا است از دیدن این‌همه شور و شکوفایی در معماری مساجد ایرانی!
خلاصه کلام اگر ادعای گردشگری دارید اما مهم‌ترین مساجد ایران را در لیست جاهای دیدنی داخل کشور، از دست داده‌اید، این مقاله بهترین فرصت برای جبران است.
بدانید و آگاه باشید که قرار است جوری دل از دل‌تان ببرد که در اولین فرصت و بهبود شرایط کرونا، کوله‌بار سفر به شهرهای زیر را ببندید و از مساجد بی‌نظیرش دیدن کنید.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان؛ معماریِ فوق‌العاده در شهر گنبدهای فیروزه‌ای

این شاهکار دوران صفوی قرار است حسابی غافلگیرتان کند. معماری و کاشی‌کاری  تماشایی مسجد شیخ لطف‌الله با دستان محمدرضا اصفهانی رقم خورد.
در یک کلام، مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان، دریایی از کاشی‌های معرق در نمای بیرونی و داخلی است، گنبد مدور و نقش‌های بی‌نهایت زیبای اسلیمی دارد، ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است و جدای از همه این‌ها، جالب است بدانید که این مسجد مناره ندارد! درحقیقت عده‌ای معتقد هستند که درگذشته، این مسجد محل عبادت خواص و حاکمان بوده است و به همین خاطر وجود مناره که در همه مساجد دیده می‌شود، از مسجد شیخ‌ لطف‌الله دریغ شده است.
البته شاهکار معماری مساجد در اصفهان به مسجد شیخ لطف‌الله خلاصه نمی‌شود.
مسجدجامع عتیق اصفهان به دایره‌المعارف مساجد ایرانی مشهور است و از آن سمت، مسجد امام اصفهان، یادگاری ماندگاری از معماری دوران صفویه است که همه این‌ها درکنارهم، به اصفهان زیبا، شهر گنبدهای فیروزه‌ای لقب داده‌اند.
برای سهولت اقامت در اصفهان گزینه‌های زیادی پیش‌رو دارید، اقامت در انواع هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و یا گزینه بهتری مثل اجاره منزل مبله در اصفهان که مخصوصا برای سفرهای خانوادگی با جمعیت بیشتر، به‌شدت می‌چسبد.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان؛ معماریِ فوق‌العاده در شهر گنبدهای فیروزه‌ای

مسجد نصیرالملک شیراز؛ باشکوه‌ترین تصویر از شیشه‌های رنگین‌کمانی

چشم‌های‌تان را نبدید که قرار است با مسحورکننده‌ترین جلوه نورپردازی در مساجد روبه‌رو بشوید. ماجرا از آن‌جایی شروع شد که نصیرالملک‌خان، حاکم فارس، دستور بر ساخت این مسجد زیبا داد و ازقضا ترجیح داد مسجد با نام خودش ماندگار شود.
البته جالب است بدانید بعضی‌ها می‌گویند او آرزوی روزی را داشته که گردشگران خارجی در سفرنامه‌های‌شان به شیراز، این مسجد را شاهکاری بی‌بدیل بدانند! البته که امروزه ما عمیقا قدردانش هستیم چون شد، آن،چه باید می‌شد. کاشی‌کاری‌های پیچیده، شیشه‌های مشبک و رنگی، طراحی ایوان‌های شمالی و جنوبی شکیل و شبستان‌های غربی و شرقی که تیر خلاص را برای حیرت‌زدگی گردشگر پرتاب می‌کند.

مسجد جامع ساری؛ شاهکاری تماشایی حتی در دلِ آتش

شاید شهر ساری را بیشتر به‌واسطه جاذبه‌های تفریحی و طبیعی هیجان‌انگیزش بشناسید، اما جالب است بدانید مسجدجامع ساری هم پیشینه‌ای اصیل و باشکوه از معماری ناب ایرانی، اسلامی در دوره ساسانیان دارد. البته به لطف گسترش معماری در دوران صفویه، این مسجد زیبا بازسازی شد و تا سال1397، در تماشایی‌ترین شکل خود نظر بسیاری از گردشگران را جلب می‌کرد.
مسجدجامع ساری تنها یک ایوان داشت که موردی جالب‌توجه و متمایز از بیشتر مساجد است. کتیبه کوفی و کاشی‌های معرق در سردر ایوان، شبستان‌های متعدد و دل‌باز و گل‌دسته‌های آجری، از جذابیت‌های این مسجد به شمار می‌رود.
متاسفانه در سال1397، مسجدجامع ساری به‌دلایلی در دام آتش افتاد و 70درصد از بنا تخریب شد. البته از همان سال بازسازی مسجد و ترمیم بنای باقی‌مانده هم به همت میراث فرهنگی آغاز و تاکنون روند خوبی را طی کرده است.
راستی می‌دانستید هنر در دل شعله‌های آتش هم تماشا دارد؟! اگر گذرتان به ساری افتاد با اجاره ویلا در نزدیکی نواحی جذاب و تفریحی، لذت دیدن مسجد جامع ساری را هم از خودتان دریغ نکنید.

مسجدجامع یزد؛ به بزرگ‌ترین مناره دنیا سلام دهید

زیبایی استان یزد با بافت بی‌نظیر تاریخی و مردمانی که یکی از شیرین‌ترین لهجه‌های دنیارا دارند، بر هیچ گردشگری پوشیده نیست.
حالا اگر بدانید این شهر مهربان با سنت و معتقد به مذهب، مسجدی دارد که بارها باعث حیرت توریست‌های خارجی و داخلی شده است، وسوسه نمی‌شوید که مسجدجامع یزد را از نزدیک ببینید؟! این مسجد تک‌ایوانی هم یکی از شاهکارترین جاذبه‌های شهر یزد به شمار می‌رود.
کاشی‌کاری‌های خیره‌کننده در بخش‌های محراب و گنبد، مناره‌های زیبای سر به فلک کشیده و دو کتیبه بی‌نظیر که خطاطی‌های منحصربه‌فرد ایرانی، اسلامی دارد که باعث درخشش بیش‌ازپیش مسجد جامع یزد شده است.
البته در کنار این مسجد، شهر یزد میزبانِ درخششِ مساجد دیگری همچون مسجد امیرچخماق، مسجد ملااسماعیل و مسجد جامع بفروئیه در میبد است.
راستی اگر قصد سفر به این استان تاریخی را دارید، خانه اجاره‌ای ارزان در یزد برای سهولت در اقامت و لذت بردن از زیبایی‌های شهر مهیا است.

مسجدجامع یزد؛ به بزرگ‌ترین مناره دنیا سلام دهید

مساجد مشهور ایرانی؛ گردشگران خارجی را مبهوت می‌کند

بارها و بارها از صحنه‌های مبهوت‌شدن گردشگران خارجی از زیباییِ معماری مساجد ایرانی، نقل قول‌ها شنیده‌ایم. توریست‌هایی که برای ثبت تصاویر بناهای تاریخی ایرانی مانند مسجد شیخ لطف‌الله، ترجیح می‌دهند کف زمین دراز بکشند و هم‌زمان با لنز دوربین، مبهوت تماشای کاشی‌کاری‌های سقف مسجد بشوند.
در سفرنامه‌های خارجی، می‌توانید نمونه‌های زیادی از این بهت‌زدگیِ شورانگیز را ببینید. هانری رنه دالمانی، گردشگر فرانسوی، در سفرنامه‌اش مسجد شیخ لطف‌الله را "باشکوه" معرفی می‌کند.
همچنین گردشگران خارجی مسجد نصیرالملک شیراز را، " مسجد صورتی" نامیده‌اند و عکس‌های منتشرشده از این مکان توسط آن‌ها، نشان از میزان بازخورد مثبت حضور گردشگران خارجی در ایران و احساس رضایت آن‌ها، در شبکه‌های اجتماعی داشته است.