تبیان، دستیار زندگی

سخت ‌ترین کار دنیا برای من، تمرکز کردن است

مشکل من این است که هر کاری می‌خواهم انجام بدهم، نمی‌توانم روی آن تمرکز کنم. پسری 29 ساله هستم و الان دانشجویم و این مشکل باعث شده که برای مطالعه درس‌ هایم که خیلی هم سخت و پیچیده است، با دردسر مواجه شوم. سخت‌ترین کار دنیا برای من، همین تمرکز کردن روی درس‌ هایم است. لطفا راهنمایی ام کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تمرکز  حواس - افزایش تمرکز -
نویسنده : نسیم احمدی | کارشناس ‌ارشد روان ‌شناسی
تمرکز کردن، نیاز به یادگیری یک سری مهارت ‌ها دارد. البته نگاه شما هم به مقوله تمرکز با توجه به چند جمله‌ای که در پیامک‌تان درباره آن نوشتید، کارشناسی شده به نظر نمی‌رسد. در ادامه، نکاتی درباره مشکل شما مطرح خواهد شد که امیدوارم به کارتان بیاید.تمرکز در لغت به معنی تراکم، فشردگی مجموعه و چکیده و در اصطلاح یعنی حفظ و نگهداری توجه بر موضوعی معین. بدون تمرکز، یادگیری مفید نخواهد بود. همه افراد، توانایی تمرکز دارند چون تمرکز، کاری نسبی است و فردی نمی‌تواند ادعا کند که کاملا حواس پرت است یا همیشه تمرکز حواس دارد. این‌ که شما گفتید هر کاری می‌خواهم انجام بدهم، نمی‌توانم روی آن تمرکز کنم، به همین دلیل مطرح ‌شده، درست نیست.
از یک سیب کمک بگیرید!


2 تمرین برای تقویت تمرکز حواس پیشنهاد می‌کنم
تمرین شماره 1

 میوه‌ای به طور مثال، یک سیب را بردارید و از همه طرف به آن نگاه و تمام حواس خود را بر آن متمرکز کنید و به چیز دیگری غیر از آن سیب فکر نکنید. وقتی به سیب نگاه می‌کنید به چگونگی رشد آن یا ارزش غذایی آن یا حتی مغازه‌ای که آن را خریده‌اید، فکر نکنید بلکه فقط و فقط به خود سیب فکر کنید. به آن نگاه کنید، آن را ببویید و لمس کنید.
تمرین شماره 2
همانند تمرین قبل عمل کنید با این تفاوت که این بار چشمان‌تان بسته باشد. در ابتدا تمرین شماره یک را به مدت پنج دقیقه تکرار کنید و سپس به انجام این تمرین بپردازید. چشمان خود را ببندید و سعی کنید طعم، رنگ و بوی میوه را احساس و تصور کنید و هر چه می‌توانید این تصویر را در ذهن خود شفاف‌تر کنید. اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، چشمان خود را باز کنید، میوه را نگاه و سپس تمرین را تکرار کنید.


4 توصیه برای افزایش تمرکزتان
1- علاقه‌تان را به مطالعه افزایش دهید

علاقه به مطالعه یکی از شرایط اصلی و اساسی ایجاد تمرکز حواس، هنگام مطالعه است. وقتی خواننده به موضوعی علاقه‌مند می‌شود، خود به خود بر آن تمرکز و بیشتر دقت می کند و به راحتی مطالب را به حافظه می سپارد و بعد هم خیلی راحت آن را به خاطر می آورد. سعی کنید با ایجاد انگیزه های نیرومند و در نظر گرفتن هدف هایی که برایتان مهم و جالب توجه است، به مطالعه، علاقه پیدا کنید.

تمرکز کردن، نیاز به یادگیری یک سری مهارت‌ها دارد


2- از تکنیک «حالا این‌ جا باش» کمک بگیرید
 این فن ساده و فریبنده، بسیار مؤثر است یعنی هر وقت متوجه می‌شوید که فکرتان از موضوع منحرف شده، به خودتان بگویید «حالا این جا باش» و به آرامی توجه‌تان را به جایی که می‌خواهید، برگردانید.
3- خودپنداری‌ تان را مثبت کنید
مطالعه عمیق و یادگیری ثمربخش، وقتی حاصل می‌شود که فرد تصور مثبتی از خود داشته باشد و به خود اعتماد کند زیرا اعتماد به خود، مهارت و نیرو را افزایش می‌دهد، مغز را سالم‌تر می‌کند. خودپنداری مثبت مهم‌ترین کمک برای تمرکز و یادگیری است.
4- یادداشت ‌برداری را فراموش نکنید
یادداشت‌ برداری، نوعی تکرار درست است که هم سبب تمرکز حواس و هم موجب بیشتر به خاطر سپردن مطلب می‌شود.
منبع: زندگی سلام