تبیان، دستیار زندگی

چرا واکسیناسیون در ایران با تاخیر شروع شد؟

سعید نمکی ۸ اسفندماه 99، اعلام کرد که در بهار 1400 ایران یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های واکسن جهان خواهد شد. اما اکنون اگرچه میلیون ها دوز واکسن در داخل تولید شده، اما این وعده را نمی‌توان تحقق یافته دانست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

از ابتدای شیوع کرونا جهان به این باور رسید که جز تولید واکسن و واکسیناسیون 90درصدی راهی ندارد. به همین دلیل شرکتها و کمپانی‌های بزرگ داروسازی در جهان برای ساخت و تولید واکسن دست به کار شدند. تا پیش از ساخت واکسن کرونا، عموما ساخت واکسن‌ها در جهان بیشتر از 10 سال طول می‌کشید. اما بسیاری از شرکتهای دارویی در جهان و ایران موفق شدند ظرف یکسال به فرمول تولید واکسن کووید19 دست پیدا کنند. با این حال بسیاری از شرکت‌های سازنده واکسن، نتوانستند وعده های خود را درباره ظرفیت تولید و نوع توزیع عملی کنند. 
بسیاری از وعده‌ها درباره واکسن به دلیل جذب بازار حداکثری، دعواهای سیاسی و رقابت کشورهای ابرقدرت با یکدیگر بود. به طور مثال شرکت جانسون اند جانسون ماه گذشته اعلام کرد که 60 میلیون دوز واکسن را دور ریخته است. از بین رفتن 60 میلیون دوز واکسن، اثر محسوسی بر روی برنامه واکسیناسیون در امریکا گذاشت.
در ایران نیز وعده‌های زیادی از سوی مسئولین درباره واکسیناسیون داده شده که برخی از آنها تحقق نیافت.  سعید نمکی ۸ اسفندماه 99، اعلام کرد که در بهار 1400  ایران یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های واکسن جهان خواهد شد. اما اکنون اگرچه میلیون ها دوز واکسن در داخل تولید شده، اما این وعده را نمی‌توان تحقق یافته دانست.
به نظر میرسد عدم تحقق وعده‌های مسئولان در واکسینه کردن هموطنان مقابل کرونا، بدقولی واکسن‌ فروشان خارجی باشد. چرا که باوجود وعده‌ها برای ارسال ده‌ها میلیون دوز واکسن، مجموع واکسن وارداتی به ایران تا اوایل مرداد ماه تنها 8 میلیون دوز بود. همین موضوع باعث شد مسئولان دولتی روایت‌های مختلفی از بدقولی‌های خارجی‌ها در فروش واکسن ارائه دهند.