تبیان، دستیار زندگی

شیر نارگیل طلایی؛ یک نوشیدنی گرم برای روزهای سرد سال

در این مطلب می خواهیم طرز تهیه یک نوشیدنی گرم،مخصوص روزهای سرد پاییزی را برای شما معرفی کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شیر نارگیل طلایی
برخی تصور می کنند شیر نارگیل، همان آب میوه  پر خاصیت این میوه است، در صورتی که چنین نیست و شیر نارگیل و آب نارگیل با هم تفاوت دارند.شیر نارگیل را می توانید در منزل با مخلوط کردن آب و نارگیل تهیه کنید. این نوشیدنی خواص بسیار زیادی دارد. این شیر پرخاصیت کمکی بزرگ برای کنترل وزن است.

شیر نارگیل یک نوشیدنی با طبع گرم است که در کشورهای آسیای جنوبی به ‌خصوص هند و تایلند و برخی کشورهای آفریقا بسیار پرطرفدار است. این نوشیدنی را هم با مخلوط آب داغ معمولی یا آب نارگیل با گوشت نارگیل پخته شده تهیه می‌کنند، هم با مخلوط شیر و نارگیل خرد شده. البته در حال حاضر روش‌های رایج تهیه شیر نارگیل، به دو روش خانگی و کارخانه‌ای است که در هر دو روش، شیر به کار می‌رود.

 این نوشیدنی را هم با مخلوط آب داغ معمولی یا آب نارگیل با گوشت نارگیل پخته شده تهیه می‌کنند، هم با مخلوط شیر و نارگیل خرد شده.


در روش اول شیر و شکر را با هم مخلوط کرده و به آن نارگیل خرد شده یا رنده شده اضافه می‌کنند. ولی در روش کارخانه‌ای اسانس نارگیل را با شیر پاستوریزه و شکر مخلوط می‌کنند و به آن از قوام‌دهنده‌ و افزودنی‌هایی مثل نشاسته و انواع ویتامین و مواد معدنی اضافه می‌کنند. البته روش تهیه خانگی شیر نارگیل کمتر رایج است، چرا که پودر نارگیل بسیار سخت است و به همین دلیل خوب با شیر مخلوط نمی‌شود و طعم نارگیل را به خورد شیر نمی‌دهد.

نکته:در تهیه شیر نارگیل، بهتر است از شیر کم‌چرب یا بدون چربی استفاده کنید. چرا که خود نارگیل مقدار زیادی چربی اشباع شده دارد.

 شیر نارگیل طلایی یا همان شیر نارگیل با دارچین، یکی از نوشیدنی‌های گرم روزهای پاییزی است که می تواند یک پیشنهاد جذاب به عنوان عصرانه برای روزهای سرد سال باشد.

مواد لازم برای تهیه شیر نارگیل طلایی:

شیر نارگیل دو فنجان
زنجبیل تازه رنده‌شده یک تا دو قاشق غذاخوری
پودر زردچوبه یک قاشق چای‌خوری
پودر دارچین یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
نمک (اختیاری) یک‌هشتم قاشق چای‌خوری
پودر فلفل سیاه یک‌هشتم قاشق چای‌خوری
وانیل یک قاشق چا‌ی‌خوری
شربت افرا دو قاشق چای‌خوری
چوب دارچین (تزیینی)

  در این مرحله، زنجبیل تازه را رنده کنید و در شیر بریزید. سپس، زردچوبه، دارچین، نمک و فلفل سیاه را به شیر نارگیل اضافه کنید. به آرامی هم بزنید تا ادویه‌ها با شیر ترکیب شوند. عصاره وانیل را اضافه کنید و به هم زدن مواد داخل قابلمه ادامه دهید.


طرز تهیه: برای تهیه این نوشیدنی خوش طعم؛ ابتدا به سراغ شیر نارگیل بروید. شیرجوش را روی شعله ملایم گاز قرار دهید و شیر نارگیل آماده (طرز تهیه آن در بالا گفته شد) را درون آن بریزید تا گرم شود. اجازه دهید دو تا سه دقیقه روی شعله بماند.

سپس به شیر نارگیل کمی طعم‌دهنده اضافه کنید. شعله گاز را خاموش نکنید. در این مرحله، زنجبیل تازه را رنده کنید و در شیر بریزید. سپس، زردچوبه، دارچین، نمک و فلفل سیاه را به شیر نارگیل اضافه کنید. به آرامی هم بزنید تا ادویه‌ها با شیر ترکیب شوند. عصاره وانیل را اضافه کنید و به هم زدن مواد داخل قابلمه ادامه دهید.

قابلمه را از روی حرارت بردارید تا کمی خنک شود. سپس، شربت افرا را اضافه کنید. در این مرحله شیر را با یک قاشق بچشید تا در صورت نیاز طعم‌ها را تنظیم کنید. اگر به اندازه کافی شیرین نیست، شربت افرای بیشتری اضافه کنید. اگر طعم‌‌ها به نظرتان کم است، کمی نمک اضافه کنید تا طعم مواد در نوشیدنی باز شوند.

 نکته: اگر به شربت افرا دسترسی ندارید، به جای آن از عسل به همان مقدار استفاده کنید.

سپس شیرجوش را روی حرارت قرار دهید تا شیر نارگیل به جوش بیاید. هنگامی که حباب‌هایی در سطح شیر  ایجاد شد و یا سطح شیر کف کرد، شعله گاز را خاموش کنید. این مرحله نه تنها طعم‌های نوشیدنی گرم با شیر نارگیل را بهتر می‌کند، بلکه غلظت شیر را کمی بیشتر می‌کند. از طرفی یک نوشیدنی گرم برای روزهای سرد خواهید داشت.

زمانی که شیر به جوش آمد، شعله گاز را خاموش کنید. از آنجایی که تکه‌های رنده‌شده زنجبیل در نوشیدنی وجود دارد، می‌توانید از یک صافی استفاده کنید. شیر‌ها را صاف کنید و در لیوان‌های سرو بریزید. برای تزیین، یک چوب دارچین روی هر فنجان قرار دهید. چوب دارچین به خصوص با طبع گرمی که دارد مناسب روزهای سرد است. نوشیدنی شما آماده‌ است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .