تبیان، دستیار زندگی

چگونه به همسر خود احترام بگذاریم؟

یکی از اصول مهمی که هر زن و شوهری در زندگی باید به آن توجه کنند، احترام گذاشتن به خود و خانواده ی خود می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عشق و علاقه
گاه ممکن است در خانواده مهمانی برگزار شود و همسر خانواده با عشق وسایل مورد نیاز مهمانی را فراهم کند ،اما در این میان شاید غذای او کم نمک و یا ایرادی داشته باشد و همسر  عصبانی می شود و همان لحظه شروع به انتقاد می کند و صبر نمی کند که مهمانها بروند و جلوی جمع از همسرش انتقادمی کند. قطعا با چنین رفتاری به همسر خود بی احترامی کرده اید.

برای آنکه به همسر خود احترام بگذاریم ابتدا  باید روحیات و خواسته های او را در نظر بگیریم . دنیای او را درک کنیم و بفهمیم کدام رفتار ما را نماد احترام می شمرد. در واقع احترام به همسر را باید به عنوان مشترک‌ترین عامل در روابط موفق، پایدار و سرشار از عشق نام برد. رابطه‌هایی که در آن‌ها احترام وجود ندارد، دیر یا زود به سمت نابودی رفته و از بین می رود و دوباره ساختن و آباد کردن آنها به تلاش و زمان زیادی نیاز دارد.

 در واقع زن و شوهر با رفتن زیر یک سقف و پذیرش نقش همسری ،وارد شبکه نسبتاً گسترده ای از روابط اجتماعی جدید با بستگان، دوستان و آشنایان همسر نیز می شوند. احترام گذاشتن به یکدیگر و حرمت قائل شدن برای هم، یکی از بنیان‌های خانواده سالم است و برای حفظ حرمت و همچنین بنیاد خانواده باید بین زن و شوهر "ما"شکل بگیرد و برای حفظ "ما" مشترک باید حقوق یکدیگر را بشناسند و به یکدیگر احترام بگذارند.

 اگر زن و شوهر به یکدیگر احترام نگذارند، نسبت به هم احساس امنیت نمی کنند و نمی‌توانند دلبستگی عمیق و سالمی را با همسر خود شکل دهند. این مسئله ممکن است پایه‌های اساسی رابطه در دراز مدت را متزلزل کند و باعث ‌شود که افراد با وجود زندگی کردن در کنار هم از یکدیگر فاصله بگیرند.


اهمیت احترام گذاشتن به همسر

همانطور که گفتیم احترام گذاشتن زن و شوهر به یکدیگر یکی از اصول مهم زندگی می باشد. هر یک از آنها نیاز دارند که از دیگری ، احترام دریافت کنند و در حقیقت نیاز به دریافت احترام یکی از نیازهای بنیادی در درون هر انسانی است که تهدید شدن و برآورده نشدن آن آسیب‌های زیادی را به بار می‌آورد. از جمله مهم‌ترین آسیب‌هایی که افراد در این شرایط تجربه می‌کنند،  به تخریب اعتماد به نفس می باشد. از آنجایی که رابطه عاطفی با همسر یکی از تأثیرگذارترین موقعیت‌ها بر روح و روان انسان است برآورده نشدن این نیاز در آن می‌تواند آسیب‌های گسترده‌تری را به همراه داشته باشد.

 در واقع اگر زن و شوهر به یکدیگر احترام نگذارند، نسبت به هم احساس امنیت نمی کنند و نمی‌توانند دلبستگی عمیق و سالمی را با همسر خود شکل دهند. این مسئله ممکن است پایه‌های اساسی رابطه در دراز مدت را متزلزل کند و باعث ‌شود که افراد با وجود زندگی کردن در کنار هم از یکدیگر فاصله بگیرند و روابط عاطفی شان تحت تأثیر این موضوع قرار بگیرد. در نتیجه زن و شوهر  باید این مسئله را جدی بگیرند و در مواقع عصبانیت و دچار شدن به مشکلات، پایبندی به آن را فراموش نکنند و حرمت قائل شوند.
عشق و علاقه

دلایل لزوم احترام به همسر

قرار نیست زن و شوهر همیشه با هم اتفاق نظر داشته باشند،قرار به این است که در زمان برخورد با اختلاف نظر‌ها چطور موضع خود را توضیح داده و نظر فرد مقابل را نقد کنند.زن و شوهر نیاز دارند که مانند دو فرد بالغ به یکدیگر احترام بگذارند. آنها با ازدواج کردن  در کنار یکدیگر قرار می گیرند و با هم برابر هستند.مردان خواستار عزت نفس و احترام هستند درحالی‌که زنان به دنبال محبت ، حفظ رابطه عاشقانه و اعتماد در رابطه هستند.  البته این به معنای آن نیست که زنان به احترام نیاز ندارند. مثلا استفاده از الفاظی مانند" این کار خیلی احمقانه است  و یا اینکار را آدم عاقل انجام نمی دهد" باعث جدایی زن و شوهر از یکدیگر می شود. بهتر است از جملات بهتری مثل "میفهمم چرا این حرفو میزنی" یا "خب من میگم یه نکته ای هست که قضیه رو تغییر میده" برای یک گفت و گوی سازنده استفاده کنید. چگونگی صحبت کردن زن و شوهر از موارد تاثیرگذار در ساخت خانواده سالم است..

 احترام گذاشتن زن و وشوهر به یکدیگر،می تواند به عنوان یک الگوی رفتاری برای فرزندان باشد و آنها هم یاد بگیرند که در زمان حال به یکدیگر و در آینده به همسران خود احترام بگذارند.


 وقتی زن به شوهر خود احترام بگذارد،احترام به شوهر او را تشویق می‌کند، وظایفش را به‌عنوان بزرگ خانواده با تمام وجود انجام دهد. او این اطمینان را به دست می‌آورد که می‌تواند از عهده انتظارات همسر خود برآید و خانواده و همسر آنجا هستند که از او حمایت کنند. اگر قرار باشد همسر و اعضای خانواده برای هر عملی پدر خانواده را سرزنش کنند، او از بار مسئولیت‌هایش شانه خالی می‌کند.

 دلایلی دیگری که باید هر زن و شوهری به هم احترام بگذارند: مرد زندگی خانواده خود را ازلحاظ احساسی و مالی حمایت می‌کند ، در واقع او یک آدم سخت‌کوش است که دائماً تلاش می‌کند خانواده خود را شاد سازد.

احترام گذاشتن زن و وشوهر به یکدیگر،می تواند به عنوان یک الگوی رفتاری برای فرزندان باشد و آنها هم یاد  بگیرند که در زمان حال به یکدیگر و در آینده به همسران خود احترام بگذارند.

احترام به همسر به او انگیزه می‌دهد و او را مایل می‌سازد که همسر خود را بیشتر دوست داشته باشد.
احترام به همسر

مهم‌ترین راهکارها و اصول احترام به همسر

تشکیل دادن یک تیم
یکی از مهمترین راهکارها و اصول احترام به همسر این است که یک تیم تشکیل دهید. زن و شوهر باید در تصمیمات مشترک مثل یک تیم فکر کنند و حتی در تصمیم‌های شخصی خود، همسر را مد نظر قرار دهند. با این نوع نگاه آنها می‌توانند بجای اینکه همسرشان را در تضاد با خواسته‌های خود بدانند، به سوی اهدافی حرکت کنند که به نفع هر دوی  آنها باشد. در این صورت می‌توانند وحدت را در خانواده خود حفظ کنند.

تیم اگر  قوی باشد، زمان‌هایی که یک مشکل یا اختلاف نظر وجود دارد؛ افراد با یکدیگر به صورت مهربانانه و محترمانه برخورد می‌کنند. بهتر است  زن و شوهر در صحبت‌هایشان راجع به تصمیمات مشترک کمتر از کلمۀ "من" و بیشتر از "ما" استفاده کرده و در یک جبهه حرکت کنند.
 درک تفاوت ها برای احترام به همسر
ابتدای زندگی همه زن و شوهرها ،تفاوت‌های زیادی وجود دارد اما در طول زندگی مشترک خیلی از تفاوت‌ها به دلیل سازگاری بین زن و شوهر کم می شود.اما نکته ای باید به آن توجه داشت این است که تفاوت های اساسی ماندگار می مانند و از بین نمی روند و گاه پیش می آید که آنها متوجه می‌شوند که در برخی زمینه‌ها هیچ نقطه مشترکی ندارند تا بتوانند به یک درک مشترک برسند.در واقع تفاوت‌ها ؛جزئی از رابطه هستند و باید تفاوت‌ها را پذیرفت و با قبول کردن غیر مشروط یکدیگر و احترام به این تفاوت‌ها عمق رابطه را افزایش داد.

  وقتی مردی از زن زندگی قدردانی و حمایت می کند ،این قدردانی و حمایت او نشان می دهد که به او احترام می گذارید و از او سپاسگذاری می کند و به او توجه دارید. این کار مرد باعث می‌شود از ارزش و احترام بیشتری برخوردار باشد.


بیان دلایل محترمانه برای احترام به همسر
همانطور که گفتیم قرار نیست زن و وشوهر در نظرات با هم یکی باشند و اتفاق نظر داشته باشد،مهم این است که آنها با نظرات هم کنار بیایند و در صورت وجود اختلاف، به نظرات هم احترام بگذارند ولی آن نظری که منطقی تر و بهتر است را در امور زندگی به کار گیرند.

قدردان احترام به همسر باشید
 وقتی مردی از زن زندگی قدردانی و حمایت می کند ،این قدردانی و حمایت او نشان می دهد که به او احترام می گذارید و از او سپاسگذاری می کند و به او توجه دارید. این کار مرد باعث می‌شود از ارزش و احترام بیشتری برخوردار باشد. احترام هرفرد به دست خودش ساخته می‌شود. در واقع فرد می‌توانید به جای غر زدن از ناراحتی‌هایی که ایجاد شده و سخت کردن وضعیت رابطه، با قدردانی و سپاسگزاری از کارهایی که دوست دارد، رابطه را به سمت خواسته‌های مشترک و محبت بیشتر هدایت کند.

برای احترام به همسر به خودتان احترام بگذارید
وقتی فردی برای خودش احترام قائل نیست، نباید انتظار داشته باشد که دیگران به او احترام بگذارند. این قضیه در رابطه با دوست داشتن هم صدق می‌کند. مانند افرادی که خود را دوست ندارند و مدام در پی افرادی هستند که آن‌ها را دوست داشته باشند؛ افرادی که برای خودشان احترام قائل نیستند نیز مدام در پی ایجاد یک احترام در دیگران هستند. در صورتی که برای خودتان احترام قائل نباشید، به صورت اغراق آمیزی به دیگران فشار می‌آورید‌ تا به شما احترام بگذارند. در این وضعیت این افراد معمولا به صورت کوتاه مدت موفق می‌شوند، اما سپس یک دفعه در تنهایی و انزوا غرق می شوند. بنابراین باید احترام خود را نگه دارند تا مهارت احترام به همسر را نیز به دست آورند. این مسئله در اکثر مواقع ریشه در احترام خانوادگی و کودکی فرد دارد.
عشق و علاقه
عذر خواهی در مقابل اشتباهات
یکی دیگر از راهکارها و اصول احترام به همسر، عذرخواهی در مقابل مشکلات است.رفتار منطقی برای افرادی که اشتباهاتشان را می‌پذیرند و در مقابل آن از همسر خودعذر خواهی می‌کنند، این است که احترام بیشتری قائل شد.در واقع این افراد به خاطر اشتباهی که کرده اند، شرمنده و خجل هستند و از طرف مقابل خود عذر خواهی می کنند،اما بعضی از افراد هستند که اشتباه می کنند؛ اما آن را نمی پذیرند. افرادی که اشتباهاتشان را انکار می‌کنند، در واقع شعور فرد مقابل خود را زیر سوال می‌برند. افراد با شخصیت بزرگ‌تر، ارزش احترام را دارند و در مقابل اشتباه خود ابراز تاسف می‌کنند. آن‌ها همیشه در تلاشند تا اشتباهات گذشته را مجددا تکرار نکنند.

احساسات منفی را تلمبار نکنید
 زن و شوهر در زندگی زناشویی نباید اجازه دهند،احساسات‌شان آنقدر روی هم تلمبار شوند که دیگر چاره‌ای جز داد و فریاد نداشته باشند. اگر چیزی آنها را  آزار می‌دهد، از همسر خود بخواهند که چند لحظه‌ای بنشیند تا جدی درباره‌ی این قضیه صحبت کنند.توجه داشته باشید آن‌قدر طولش ندهید تا خودِ همسرتان علت ناراحتی‌تان را حدس بزند یا زمانی سر صحبت را باز کند که موقعش نیست. همین که حاضر نیستید درباره‌ی چیزی که آزارتان می‌دهد با همسرتان صحبت کنید، خودش یک نوع بی‌احترامی است که موجب می‌شود پنهانی نسبت به همسرتان خشمگین باشید

 زن و شوهر در زندگی زناشویی نباید اجازه دهند،احساسات‌شان آنقدر روی هم تلمبار شوند که دیگر چاره‌ای جز داد و فریاد نداشته باشند. اگر چیزی آنها را آزار می‌دهد، از همسر خود بخواهند که چند لحظه‌ای بنشیند تا جدی درباره‌ی این قضیه صحبت کنند


شنیدن و شنونده خوبی بودن
یک دیگر از راهکارهای احترام به همسر این است که حرف همسر را خوب بشنوند و حرف آنها هم توسط همسر، شنیده شود. شاید در این روزگار که تکنولوژی پیشرفت کرده و بیشتر وقت افراد را همین تکنولوژی و سرگرمی های آن می گیرد، کمتر کسی به درد و دل‌ها و قصه‌های دیگران گوش می‌کند. وقتی فرد برای همسرش ارزش قائل می شود و دوستش دارد، باید به درد و دل‌ها و صحبت‌های او با احترام گوش کرده و به صحبت‌های او اهمیت بدهید. مثلا موقع حرف زدن با او در وسط صحبتش نپرد. به زبان ساده سعی کند شنونده خوبی باشد. به چیزی که تعریف می‌کند توجه نشان داده  و اجازه دهید راحت و بدون قضاوت شدن به صحبت بپردازد. سعی کنید از جملات مورد علاقه‌اش استفاده کرده و از او حمایت کنید. مانند "خوب می‌فهمم چی میگی" یا "ناراحتیت رو درک می‌کنم، خیلی سخته". زن وشوهر با تمرین می‌توانند این مهارت را فرا بگیرند.

مسئول بودن در برابر رابطه خود با همسر
 یکی دیگر از راهکارهای احترام به همسر این است که فرد در برابر ارتباط با همسر، خود را مسئول بداند. در واقع فرد در ارتباط با همسر، در برابر هر چیزی که آرامش رابطه‌ را به هم می‌ریزد، احساس مسئولیت داشته باشد و برای رفع آن تلاش کند. این مسئله باعث می‌شود که نسبت به حساسیت‌های مختلف همسر خود هوشیارتر بوده و این حساسیت‌ها را بیشتر بشناسید. کارشناسان خانواده معتقدند زوجینی که شناخت بیشتری از یکدیگر دارند بهتر می‌توانند احساسات یکدیگر را درک کنند و به ارزش‌های هم احترام بگذارند. مشاوره خانواده به زوجین کمک می‌کند تا در این زمینه بهتر رفتار کنند.
احترام به همسر
پذیرفتن همسر همانطوری که هست
از دیگر اصول احترام به همسر این است ،او را همان طوری که هست بپذیریم. برخی افراد دائماً در زندگی مشترک تلاش می‌کنند تا فرد مقابل را مطابق با خواسته‌های خود تغییر دهند. این کار اعتماد به نفس همسر را مورد هدف قرار داده و به او نشان می‌دهد که همسرش ، او را آن طور که هست نمی‌پذیرد و برای شخصیتش احترام قائل نیست.

همدردی کردن با همسر
یکی دیگر از راه های احترام گذاشتن زن وشوهر به یکدیگرف همدردی با یکدیگر است.زن و شوهر در یک رابطه‌ی موفق باید بتوانند با همسر همدردی کنند. اگر همسر واقعا برای فرد اهمیت دارد، باید بتواند عشقش را ابراز کند و در مواقع سختی قادر به گذشت باشد. باید بپذیرد که همسرش هم گرفتاری‌های خاص خودش را دارد. حتی اگر همسرش کاری کرده که او از همان ابتدا با انجام ان مخالف بوده، باز هم حق ندارد احساساتش را در فراز و نشیب‌های مسیری که پیش گرفته نادیده بگیرد. زن و شوهر باید تلاش کنند ،هر وقت همسر به همراهی و حمایت‌نیاز دارد، از عشق و محبت یکدیگر دریغ نکنند. شاید همیشه نتوانند در احساسات همسر شریک شوند، امامطمئن باشند که هر وقت به همدردی‌ نیاز دارد، حتما در کنار هم باشند.

 بسیاری از مواقع افراد رفتارهایی انجام می‌دهند که از دید خودشان بی‌احترامی محسوب نمی‌شود اما فرد مقابل برداشت بسیار منفی از آن دارد. این تفاوت برداشت‌ها در ادامه می‌تواند سوءتفاهمات را دامن بزند و اختلاف‌های جدی را در بین آنها به وجود آورد.


احترام گذاشتن به علاقه‌مندی‌های یکدیگر

از دیگر راهکارهای احترام به همسر ،احترام گذاشتن به علاقه‌مندی‌های یکدیگر می باشد. گاهی اوقات افراد فکر می‌کنندمنظور از  احترام گذاشتن ،تنها به معنای مؤدبانه صحبت کردن است. این در حالی است که احترام گذاشتن می‌تواند طیف وسیعی از رفتارها را در برگیردو از جمله رفتارهای مهمی که به فرد مقابل نشان می‌دهد برای او احترام قائل هستید، ارزش قائل شدن برای علاقه‌مندی‌های اوست. مسخره کردن، سرزنش کردن یا اهمیت ندادن به  علاقه‌مندی‌های همسر، تأثیر بسیار منفی روی او می گذارد و تا حد زیادی نیاز او را به دریافت احترام با شکست رو به رو می‌سازد.

 شناخت ارزش های شخصی همسر
 افراد با شناختن ارزش های شخصی همسرشان می توانند به او احترام بگذارند. تفاوت‌های فردی میان انسان‌ها باعث می‌شود هرکسی به برخی چیزها حساس باشد و خط قرمزهای مخصوصی برای خود داشته باشد. درنتیجه زن و شوهر در زندگی زناشویی،مهم است  که ارزش‌های شخصی یکدیگر را بشناسند و از چیزهایی که باعث ناراحتی یکدیگر می شود، دوری کنند. بسیاری از مواقع افراد رفتارهایی انجام می‌دهند که از دید خودشان بی‌احترامی محسوب نمی‌شود اما فرد مقابل برداشت بسیار منفی از آن دارد. این تفاوت برداشت‌ها در ادامه می‌تواند سوءتفاهمات را دامن بزند و اختلاف‌های جدی را در بین آنها به وجود آورد.
احترام به همسر
آموختن مهارت خشم
یکی دیگر از راهکارهای احترام به همسر این است که فرد مدیریت مهارت خشم را بیاموزد. اگر فرد به همسر  خود به صورت طعنه و کنایه، داد زدن، بی‌محلی کردن و یا انجام هرگونه خشونت خانگی بیاحترامی کند، این رفتار نشان دهنده ناتوانی فرد در مدیریت عصبانیت یا همان هیجان خشم است.

در هنگامی که افراد عصبانی می شوند، کنترل کمی روی رفتار خود دارند و در این شرایط احتمال بی احترامی کردن افزایش پیدا می‌کند.زن و شوهر باید تلاش کنند تا هنگام عصبانیت قبل از اوج گرفتن هیجاناتشان به گفت و گو خاتمه دهند و فرصتی در اختیار خود بگذارند. انجام کارهایی مانند ترک کردن محل، کشیدن چند نفس عمیق و تلاش برای پرت کردن حواس از طریق روش‌هایی مثل دوش گرفتن یا پرداختن به یک فعالیت مورد علاقه، به فرد کمک می‌کند که هنگام عصبانیت کار نامناسبی انجام ندهد و احترام همسرشرا نگه دارد.

دروغ نگفتن به یکدیگر
یکی دیگر ازراه های احترام به همسر  این است که به یکدیگر دروغ نگویند. دروغ گویی باعث از بین رفتن احترام در رابطه می‌شود. زمانی که یکی زن و شوهر به یکدیگر دورغ بگویند، تمام حرف‌های دیگرآنها زیر خط شک می‌رود. باید این نکته را توجه داشته باشیدکه دروغگویی یکی از مهم‌ترین خط قرمزهای تمام روابط زناشوئی است و شکستن آن، به معنی حرکت به سمت نابودی یک رابطه محترمانه و پایدار می‌باشد. اهمیت صداقت در رابطه شاید بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

 مرد باید از زن مشورت بگیرد،زن هم باید در کارها از شوهرش مشاوره بخواهد.با این کار هر دواحساس ارزشمندی می کنند و به یکدیگر نشان می دهند که برای پیشنهادات و نظرات هم ارزش قائل هستند، اما باید این نکته را توجه داشته باشند که طرف مقابل را مجبور به تصمیم گیری به جای خود نکنند. 


نشکستن خط قرمزها
 یکی دیگر از اصول و راهکارهای احترام به همسر ، نشکستن خط قرمزهاست. باید برای فردی که دوستش دارید احترام قائل باشید؛ احترام قائل شدن به یک فرد شامل احترام به خط قرمزهای رفتاری او نیز می‌شود. شاید تمایل نداشته باشد که بعضی از وسایل شخصی‌اش را با به طور مشترک استفاده کند. اگر همسرتان نمی‌خواهد از گذشته‌اش صحبت کند،  بهتر است  در شرایط مناسب، دلیل این قضیه را بپرسید. در کل این وضعیت مودب بودن و ایجاد آرامش در زمان صحبت کردن نباید فراموش شود.

 مشورت کردن با همسر
کسی که بخواهد به همسر خود احترام بگذارد، در امور خانواده و منزل باید از او کمک بخواهد و با او مشورت کند. این کار باید دو طرفه باشد و همانطور که مرد باید از زن مشورت بگیرد،زن هم باید در کارها از شوهرش مشاوره بخواهد.با این کار هر دواحساس ارزشمندی می کنند و به یکدیگر نشان می دهند که برای پیشنهادات و نظرات هم ارزش قائل هستند، اما باید این نکته را توجه داشته باشند که  طرف مقابل را مجبور به تصمیم گیری به جای خود نکنند. به عنوان مثال، او لازم نیست هر روز در مورد منوی ناهار یا شام تصمیم بگیرد، یا لباس و کفش را برای او انتخاب کند. بگذارید بحث در مورد موضوعات مهم تری مانند امور مالی خانواده، تحصیلات فرزندان و مواردی از این دست باشد.
احترام به همسر
 انتقاد نکردن از هم در مقابل دیگران
یکی دیگر از راهکارهای احترام زن و شوهر به یکدیگر این است که در مقابل دیگران از هم انتقاد نکنند. در واقع این بدترین کاری است که می توان برای بی احترامی به همسر انجام داد. مهم نیست که شوهر چه کاری انجام داده باشد، همسر حق ندارد در ملاء عام به او توهین کند. با او خصوصی صحبت کند تا توضیح دهد کجا اشتباه کرده و چه کاری می تواند انجام دهد. اما، فریاد زدن بر او در مقابل فرزندان، خانواده یا دوستان راه صحیحی برای مقابله با شرایط نیست.

 زن و شوهر نباید مسائل خصوصی زندگی‌ را نزد خانواده یا دوستان‌ فاش کنند و درباره‌ی رفتارهای آزاردهنده‌ی همسر بدگویی کنند. گاهی ممکن است فرد مجبور شود درباره‌ی مشکلات خانوادگی‌ از دیگران مشورت بگیرد، اما یادش باشد که اگر مدام از همسر نزد خانواده و دوستان بدگویی کند، راه به جایی نخواهد برد و مشکلی حل نمی شود.


یاد بگیرید خودتان را به جای همسرتان تصور کنید

زن و شوهر وقتی تلاش می کنند به یک تصمیم مشترک برسند یا حتی وقتی کارشان به جر و بحث کشیده می‌شود، سعی کنند خودشان را به جای طرف مقابل بگذارند. مثلا اگر پدر همسرش در بیمارستان بستری است، قبل از اینکه سرِ شستن ظرف‌ها دعوا بگیرد، با خودش فکر کند که همسرش در حال حاضر چه غصه‌ی بزرگی در دلش دارد. قبل از شروع هر گفتگو یا مشاجره‌ای اندکی به خودش فرصت دهد تا قضیه را از موضع همسرش ببیند. اینکه فرد  بتواند خودش را چند لحظه‌ای به جای همسرش تصور کند، رفتار ملاحظه‌گرایانه‌ای است که به همسر خود نشان می‌دهد برایش احترام خیلی زیادی قائل هست.

 بدگویی نکردن از همسر در پشت سر او

پشت سر همسر نزد دیگران بدگویی نکنید و از این طریق به او احترام بگذارید. زن و شوهر نباید مسائل خصوصی زندگی‌ را نزد خانواده یا دوستان‌ فاش کنند و درباره‌ی رفتارهای آزاردهنده‌ی همسر بدگویی کنند. گاهی ممکن است فرد مجبور شود درباره‌ی مشکلات خانوادگی‌ از دیگران مشورت بگیرد، اما یادش باشد که اگر مدام از همسر نزد خانواده و دوستان بدگویی کند، راه به جایی نخواهد برد و مشکلی حل نمی شود. اینکه همسر در غیاب همسرپشت سرش بدگویی کند، نشانه‌ی بی‌احترامی است. اگر روزی بفهمید که همسرتان همیشه در دورهمی‌هایی که‌ حضور نداشتید، غیبت‌تان را می‌کرده، چه حالی پیدا خواهید کرد؟ پس کلاه‌تان را قاضی کنید و از این رفتار ناپسند دست بردارید.
احترام به همسر
بی اعتنا نبودن نسبت به محبت های همسر
 یکی دیگر از راهکارهای احترام به همسر این است که نسبت به محبت او بی اعتنا نباشند. زن و شوهر محبت‌های همسر را هرچند کوچک نباید فراموش کنند وباید به یکدیگر نشان دهند که بابت محبت‌هایش سپاسگزارش هستند. آنها با این رفتار به همسر خود ثابت می‌کنند که رابطه اش تأثیر مثبتی روی زندگی‌ شان داشته است.

 بنشینید با خودتان فکر کنید آخرین باری که عشق‌تان را به همسرتان ابراز کردید، کِی بود؟ اگر یادتان نیامد می‌توانید مطمئن باشید که یک جای کار می‌لنگد، چرا که حتما مدت‌های خیلی زیادی است محبت‌های همسرتان دیگر به چشم‌تان نمی‌آیند. اما حتی اگر سرتان خیلی شلوغ بود، باز هم سعی کنید هر روز و هر لحظه عشق‌تان را به همسرتان ابراز کنید و نشان دهید که برایش اهمیت قائل هستید.

اگر قرار باشد زن و یا مرد دائما نزد همسرخود با آب و تاب فراوان از جذابیت‌های فلان آقا یا خانم حرف بزنند، مطمئنا همسر را با این رفتار ناراحت و رنجیده خاطر خواهند کرد. برخی افراد نسبت به این‌گونه تعریف و تمجیدها حساس‌ترند.
کمک کردن به همسر برای رسیدن به اهدافش
زن و شوهر برای اینکه به یکدیگر  احترام بگذارند باید بهترین‌ها را برای هم بخواهند و کمک کنند تا با پرورش قابلیت‌هایی که دارند، رؤیاهایشان را به واقعیت تبدیل کنند. مثلا به او قوت قلب دهید تا کاری که از چند سال پیش آغاز کرده بود به سرانجام برساند. هرگز به او تلقین نکنید که نمی‌تواند به آرزوهایش برسد. در عوض، همیشه همسرتان را تشویق کنید که به درجات بالاتر صعود کند. اما اگر احساس می‌کنید که تحقق برخی اهداف همسرتان امکان‌پذیر نیست و دلایل مشخصی نیز دارید، باید دیدگاه‌تان را دوستانه و مسالمت‌آمیز به بحث بگذارید. حتی اگر برخی اهداف همسرتان را در تضادِ با خواسته‌های خودتان می‌بینید، باید به جای اینکه جلوی تحقق اهدافش را بگیرید، درباره‌ی اختلاف نظرتان گفت‌وگو کنید.

 جریحه دار نکردن احساسات همسر

هم زن و هم شوهر، نباید طوری رفتار کنند که همسرشان فکر کند رابطه‌‌ی زناشویی‌شان را جدی نگرفته‌‌اند و به اصول زندگی مشترک پایبند نیستند. اگر قرار باشد زن و یا مرد دائما نزد همسرخود با آب و تاب فراوان از جذابیت‌های فلان آقا یا خانم حرف بزنند، مطمئنا همسر را با این رفتار ناراحت و رنجیده خاطر خواهند کرد. برخی افراد نسبت به این‌گونه تعریف و تمجیدها حساس‌ترند، اما به عنوان یک قانون کلی هرگز نباید درباره‌ی هم‌جنس‌های همسر طوری صحبت کرد که احساس کند مورد توهین و بی‌احترامی قرار گرفته است. همچنین در جمع خصوصی دوستان‌ نیز نباید از این حرف‌ها  زده شود، چرا که این رفتار چیزی جز بی‌احترامی به همسر نیست. حتی اگر همسرتان در جمع‌تان حضور نداشته باشد، باز هم اجازه‌ی چنین رفتاری را ندارید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .