تبیان، دستیار زندگی

از نظر قرآن همسر خوب چه ویژگی هایی دارد؟

هر فرد مومنی به دنبال تشکیل خانواده خوب و با ایمان است و برای رسیدن به این هدف باید ابتدا همسر خوب برای خود انتخاب کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیه قرآن
اسلام ازدواج را امری مقدس می‌داند. ازدواج پیوند زندگی مشترک بین دو نفر است .با ازدواج ،استقلال نسبی هر یک در جهت تکامل شخصیت طرفین حفظ می شود و آرامش وسکون در آنها ایجاد می شود. ازدواج رابطه ظریف و پویا است، توجه به کانون گرم خانواده وتعاملات مناسب بین افراد در خانواده موجب رشد وپیشرفت انسان می شود.

ازدواج، پیمانی است که به‌موجب آن به شکل عمومی یک زن و مرد باهم شریک و متحد می‌شوند و خانواده‌ای را تشکیل می‌دهند. در واقع هدف ازدواج تشکیل خانواده است که تمایل به این امر در نهاد انسان گذاشته شده‌است. ازدواج به روابط جنسی مشروعیت می بخشد. به طور سنتی، ازدواج نقشی اساسی در حفظ اخلاق و تمدن دارد.

بهتر است هر فرد مومن و مسلمانی برای انتخاب همسر، ملاک ها و معیارهای دینی و اسلامی را در نظر بگیرد،تا خانواده ی دینی پرورش دهد.این ملاک های دینی و اسلامی هم باید در مورد مردان باشد و هم درباره زنان، این طور نیست که تنها زنان باید این صفات و ویژگی ها و ملاک ها را داشته باشند و مردان از آن مستثنا شوند.


هر فردی در زندگی با انتخاب هایی روبرو می شود که باید ملاک ها و معیارهایی برای گزینش هر موضوع داشته باشد. مثلا انتخاب شغل، مسکن، رشته تحصیلی. در واقع فرد بر اساس شرایط و امکاناتی که در اختیار دارد،آنها را انتخاب می کند. یکی از مهمترین انتخاب های فرد در زندگی، انتخاب همسر خوب برای ادامه زندگی خویش است.همسر خوب در  تمام زندگی اخروی و دنیوی فرد ارتباط دارد و نسل آینده از آن متاثر می باشد.

 بهتر است هر فرد مومن و مسلمانی برای انتخاب همسر، ملاک ها و معیارهای دینی و اسلامی را در نظر بگیرد،تا خانواده ی دینی پرورش دهد.این ملاک های دینی و اسلامی هم باید در مورد مردان باشد و هم درباره زنان، این طور نیست که تنها زنان باید این صفات و ویژگی ها و ملاک ها را داشته باشند و مردان از آن مستثنا شوند.

امام صادق(ع) درباره اهمیت توجه به ملاک های انتخاب همسر فرمودند: «انظر این تضع نفسک و من تشرکه فی مالک و تطلعه علی دینک و سرک؛ خوب دقت کن که خودت را در کجا می نهی و چه کسی را در مالت شریک می گردانی و بر دین و اسرارت آگاه می سازی.»
ازدواج
 در ادامه مطلب ملاک ها و معیارهای اانتخاب همسر خوب را بیان می کنیم:

ایمان و دینداری

دین‌داری و تقوا از معیارهای مهم در انتخاب همسر است، هر اندازه این ویژگی قوی‌تر باشد، رعایت حدّ و حدود شرعی کامل‌تر و پای‌بند به اصول خانواده بیشتر خواهد بود و هر چه ضعیف‌تر باشد، به همان اندازه می‌تواند به استحکام و پایداری خانواده آسیب برساند.

 قرآن کریم در این زمینه می فرماید: وَلَا تَنْكِحُوا الْمُشْرِكَاتِ حَتَّىٰ یُؤْمِنَّ ۚ وَلَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِكَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْكُمْ ۗ وَلَا تُنْكِحُوا الْمُشْرِكِینَ حَتَّىٰ یُؤْمِنُوا ۚ وَلَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِكٍ وَلَوْ أَعْجَبَكُمْ ۗ أُولَٰئِكَ یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ ۖ وَاللَّهُ یَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ ۖ وَیُبَیِّنُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَكَّرُونَ

و با زنان مشرک ازدواج مکنید مگر آنکه ایمان آرند و همانا کنیزکی با ایمان بهتر از زن آزاد مشرک است هر چند از (حسن و جمال) او به شگفت آیید، و زن به مشرکان مدهید مگر آنکه ایمان آرند و همانا بنده مؤمن بسی بهتر از آزاد مشرک است هر چند از (مال و حسن) او به شگفت آیید. مشرکان (شما را از راه جهل) به آتش خوانند و خدا از راه لطف و مرحمت به بهشت و مغفرت دعوت کند و خداوند برای مردم آیات خویش بیان فرماید، باشد که هشیار و متذکر گردند.

 کسی که قصد ازدواج دارد، نباید فریب جمال، ثروت و موقعیّت دیگران را بخورد،چون هیچ گاه مقام و مال و جمال، جاى ایمان را پر نمى‌كند.در واقع هدف از ازدواج تنها کامجویی جنسی نیست، زن شریک عمر انسان و مربی فرزندان اوست ،نیمی از شخصیت او را تشکیل می‌دهد.


 نکاتی که از این آیه متوجه می شویم این است که  مسلمانان، حقّ پیوند خانوادگى با كفّار را ندارند و در انتخاب همسر، ایمان اصالت دارد و ازدواج با كفّار ممنوع است.

ازدواج با همسران غیر مؤمن، مى‌تواند تأثیر منفى بر تربیت فرزندان و نسل آینده انسان بگذارد، چنانكه ممكن است آنها عامل جاسوسى براى بیگانه باشند. گرچه آیه درباره‌ى ازدواج با غیر مسلمانان است، ولى هر نوع معاشرتى كه ایمان انسان را در معرض خطر قرار دهد ممنوع است.

 کسی که قصد ازدواج دارد، نباید فریب جمال، ثروت و موقعیّت دیگران را بخورد،چون هیچ گاه مقام و مال و جمال، جاى ایمان را پر نمى‌كند.در واقع  هدف از ازدواج تنها کامجویی جنسی نیست، زن شریک عمر انسان و مربی فرزندان اوست ،نیمی از شخصیت او را تشکیل می‌دهد. فرد نباید تصور کند که شاید بعد از ازدواج ایمان بیاورند، پس باید اول از ایمان او مطمئن شوید و بعد ازدواج کنید.

هر چند این آیه درباره ازدواج پسران و دختران آزاد مسلمان با دختران و پسران آزاد مشرک است، ولى هشدارى است به دختران و پسرانى که گاه سخت شیفته و شیداى جمال و زیبایى ظاهرى یا موقعیّت مادّى و اجتماعى دختران و پسران مى‏شوند و ارزش‏هاى دینى و معنوى را فدا مى‏سازند و در روایات نیز به مسألة دیندارى تأکید شده است.

امام صادق(ع) می فرماید: «اگر مرد با زنی برای جمال یا مال ازدواج کند به همین امر واگذار می شود ولی اگر برای دیندار بودن او ازدواج کند خدا مال و جمال را نیز نصیبش می گرداند.»

رسول خدا(ص) می فرماید: «هر کس با زنی برای مالش ازدواج کند خدا او را به همین امر واگذار می نماید و هر کس که برای جمالش ازدواج کند به چیزی می رسد که از آن کراهت دارد و هر کسی که برای دینداری ازدواج کند خداوند هر سه را برایش جمع می کند.»
ازدواج

عقل و هوش

یکی دیگر از معیارهای برای انتخاب همسر، عقل و هوش می باشد. اداره زندگی و حل مشکلات وپیمودن راه راست کار آسانی نیست. اگر دو همسر با هم تفاهم داشته باشند و موقعیت یکدیگر و شرایط و امکانات زندگی را خوب درک کنند، می توانند زندگی را بر پایه صحیحی استوار سازند و وظابف خود را به درستی انجام دهند و به کانون خانواده صفا و محبت و گرمی دهند و با عقل و درایت مشکلات را حل فصل کنند.

همسری که عاقل باشد، امکانات خانواده و شرایط و اوضاع زندگی را خوب درک می کند، توقعات بیجا و بلندپروازی ندارد تا همسرش را در فشار قرار دهد. اکثرا اختلافات خانوادگی و کشمکش های زندگی به خاطر جهالت و نادانی زن و شوهر، یا یکی از آنها می باشد؛ زوجین هر چه عاقل تر باشند بهتر می توانند همسرداری کنند و وسیله آسایش و خوشی همدیگر را فراهم سازند و از اختلافات و مشکلات بکاهند. همسر عاقل، گذشت و بردباری دارد و با بهانه های کوچک و جزئی زندگی را متلاشی نمی سازد.

 عقل و هوش زن و شوهر علاوه بر اینکه باعث دوام زندگی وثبات خانواده می شود،در فرزندان نیز تأثیر دارد، فرزندان خانواده خوش فهم و باهوش، غالبا زیرک می شوند، و همچنین برعکس آن هم وجود دارد و فرزندان متاثر از حماقت و نادانی پدر و مادر خود قرار می گیرند. همسر باهوش و عاقل بهتر می تواند نسبت به تعلیم و تربیت فرزندانش وظیفه ی خود را انجام دهد. از این رو عقل و درایت یکی از معیارها و ملاک های مهم و بسیار با ارزش محسوب می شود که هر دختر و پسری به هنگام گزینش همسر باید کاملاً آن را مورد توجه قرار دهد.

امام علی(ع) می فرماید: «ایاکم و تزویج الحمقاء فان صحبتها بلاء و ولدها ضیاع؛ با انسان احمق و نافهم ازدواج نکنید زیرا معاشرت با او بلایی است عظیم و فرزندانش نیز ضایع خواهند شد.»
همسری که عاقل باشد، امکانات خانواده و شرایط و اوضاع زندگی را خوب درک می کند، توقعات بیجا و بلندپروازی ندارد تا همسرش را در فشار قرار دهد. اکثرا اختلافات خانوادگی و کشمکش های زندگی به خاطر جهالت و نادانی زن و شوهر، یا یکی از آنها می باشد؛ زوجین هر چه عاقل تر باشند بهتر می توانند همسرداری کنند و وسیله آسایش و خوشی همدیگر را فراهم سازند


آراستگی به فضایل اخلاقى

داشتن اخلاق خوب و نیک از مهمترین ملاک های و معیارهای هر دختر و پسری برای ازدواج می باشد. آمارها نشان می دهد یکى از مهم‏ترین عواملى که همسران را از هم جدا مى‏کند و به طلاق مى‏کشاند، بداخلاقى و بى‏بهرگى از فضایل اخلاقى است. بداخلاقی و بدزبانی، یکی از صفت‌هایی است که بعضی از افراد به آن مبتلا هستند. این صفت می‌تواند بسیاری از خوبی‌ها را از بین ببرد و دوستی‌ها را به دشمنی تبدیل کند.از این رو تنها راه برای مقابله برای این آسیب، انتخاب همسر با فضایل اخلاقی خوب می باشد.منظور از فضایل اخلاقی این نیست که همسر دائما بخندد و خوشحال باشد، چون همین خندیدن در بعضی مواقع خلاف اخلاق است ،منظور از فضایل اخلاقی داشتن حسن خلق و صفات پسندیده از نظر شرع، عرف و عقل می باشد.

 در آیه26 سوره قصص، قرآن کریم در ماجراى موسى (ع) با دختران شعیب می‌فرماید: «قَالَتْ إِحْدَاهُمَا یَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ: یکى از آن دو (دختر) گفت: پدرم! او را استخدام کن؛ زیرا بهترین کسى را که مى‏توانى استخدام کنى، آن کسى است که قوىّ و امین باشد (و او همین مرد است)».

امام رضا علیه السلام فرمود: «حضرت شعیب از دخترش پرسید: چگونه امانت‌دارى این جوان را فهمیدى كه او را امین مى‌خوانى؟ گفت: وقتى دعوت شما را به او ابلاغ كردم، به من گفت: از پشت‌سر من، مرا راهنمایى كن تا مبادا به قامت من چشم بدوزد.»

از این آیه استفاده مى‏شود که شخصیّت اخلاقى و رفتارى دختران شعیب و روح فتوّت و جوانمردى، امانت‌دارى، موساى جوان در ازدواج آنان مؤثّر بوده است.

در روایات آمده است که شخصى مى‏گوید از امام رضا (ع) در نامه‏اى پرسیدم کسى از خویشاوندانم از دخترم خواستگارى کرده است، امّا او اخلاق بد دارد. امام فرمود: اگر بداخلاق است، با او وصلت نکن».
زن و شوهر یک عمر در کنار هم زندگی می کنند و ارتباط کلامی و غیر کلامی فراوانی با هم دارند. از این رو داشتن اخلاق حسنه و خوش رفتاری و نیک گفتاری در همه زندگی ها بسیار ضروری است

رسول خدا(ع) می فرماید: «اذا جائکم من ترضون خلقه و دینه فزوجوه الا تفعلوه تکن فتنه فی الارض و فساد کبیر؛ اگر کسی به عنوان خواستگاری به نزد شما آمد که خلق و دینش را می پسندید با او ازدواج کنید و اگر به این دستور عمل نکنید. فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود خواهد آمد.»

همچنین در روایت دیگری فرموده : «زوجها من رجل تقی فانه ان احبها اکرمها و ان ابغضها لم یظلمها؛ دخترت را به ازدواج انسان متقی و پرهیزکار در آور، زیرا اگر دخترت را دوست داشته باشد او را اکرام و احترام می کند و اگر نسبت به او بغض داشته باشد به او ظلم نمی کند.»

بهتر است دختر و پسر، همسری خوش اخلاق و مهربان انتخاب کنند ؛ زیرا اخلاق خوب چهره را شاد و زیبا میکند و اخلاق بد چهره را کدر و زشت میکند از این رو  افراد زیادی هستند که ظاهراً زیبا نیستند ولی به دلیل خوش اخلاقی و داشتن چهره شاد در نظر همسر زیباترین جلوه میکنند. اخلاق خوش جاذبه ای دارد که پول وثروت و قدرت و شهرت نمیتواند آن جاذبه را داشته باشد.

زن و شوهر یک عمر در کنار هم زندگی می کنند و ارتباط کلامی و غیر کلامی فراوانی با هم دارند. از این رو  داشتن اخلاق حسنه و خوش رفتاری و نیک گفتاری در همه زندگی ها بسیار ضروری است و بدون آن زندگی بی روح و خسته کننده خواهد بود. زندگی با زن و مردی کمالات و زیبایی دارد، اما بد اخلاق و بد رفتار و تندخو است، رنج آور خواهد بود و انسان هر روز آرزوی مرگ می کند. زیرا دیدن حالات و رفتار و مشاهده گفتارهای تند و خشن او از تحمل هر انسان صبور و شکیبایی خارج است بنابراین شرط اساس زندگی سالم، صمیمی، با نشاط و با صفا، داشتن همسری خوش اخلاق و عفیف و نیک گفتار است.

اخلاق در زندگى باعث شیرینى زندگى و رشد خانواده مى‌‏شود. امورى مانند راستگویى، امانتدارى، خوش زبانى، خیرخواهى، گذشت و ایثار، بردبارى، وظیفه‏‌شناسى، نجابت، کم‏‌توقعى، نرم‌‏خوئى، و ... امتیازات یک انسان است که اسلام به آنها اهمیت داده است.
ازدواج

همتایى و تناسب

یکی دیگر از معیارهایی که دختر و پسر در انتخاب همسر باید به آن توجه کنند، انتتخاب همسر هم کفو است. آنها باید کسی را انتخاب کنند که از همه نظر با یکدیگر تناسب داشته باشند. در ازدواج، كفو بودن، یعنى همسان و هم‌شأن بودن همسران، یك اصل است.

 در واقع با ترکیب دو فرد و دو خانواده، ازدواج صورت می گیرد. زندگى مشترک، یک پدیده مرکّب است که اجزاء اصلى آن، زن و مرد مى‏باشند. هر قدر بین این دو عنصر، هماهنگى، هم‌فکرى، تناسب شخصیّت روحى و اخلاقى و جسمى باشد، این ترکیب، استوارتر، محکم‏تر، پرثمرتر، شریف‏تر، لذّت‌بخش‏تر و جاودانه‏تر خواهد بود.

زنان و مردان ناپاك، لایق همسران پاك نیستند. آیه 26 سوره نور  در این باره می فرماید: "الْخَبِیثَاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَالْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثَاتِ ۖ وَالطَّیِّبَاتُ لِلطَّیِّبِینَ وَالطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبَاتِ ۚ أُولَٰئِكَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا یَقُولُونَ ۖ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِیمٌ "

زنان بدکار و ناپاک شایسته مردانی بدین وصفند و مردان زشتکار و ناپاک نیز شایسته زنانی بدین صفتند و (بالعکس) زنان پاکیزه نیکو لا یق مردانی چنین و مردان پاکیزه نیکو لایق زنانی همین گونه‌اند، و این پاکیزگان از سخنان بهتانی که ناپاکان درباره آنان گویند منزهند و بر ایشان آمرزش و رزق نیکوست.
این آیه را چند نوع مى‌توان معنا كرد:
شاید مراد این آیه همسویى فكرى، عقیدتى، اخلاقى وبه اصطلاح هم‌شأن و هم‌كفو بودن همسر باشد. یعنى هر كس بطور طبیعى به سراغ همفكر خود مى‌رود.

همچنین با توجّه به آیات قبل كه درباره‌ى تهمت به زنان پاكدامن و ماجراى افك بود و با توجّه به جمله‌ى: «مُبَرَّؤُنَ مِمَّا یَقُولُونَ»، معناى آیه این باشد كه كلمات خبیث، مثل تهمت و افترا، شایسته افراد خبیث و سخنان پاك، شایسته‌ى افراد پاك است و مردم پلید، سخن زشت مى‌گویند و مردم پاك، سخنان پاك مى‌گویند.

 همتایى و تناسب ابعاد مختلفی دارد،از جمله همتایى و تناسب دینى و ایمانى، همتایى و تناسب فکرى و فرهنگى، همتایى اخلاقى، همتایى جسمى و جنسى، همتایى اقتصادى و سیاسى، اجتماعى، تناسب در زیبایى و خانوادگى، تناسب سنّى و علمى، هماهنگى روحى و روانى.


ممكن‌است مراد آیه بیان یك حكم شرعى‌باشد كه ازدواج پاكان با ناپاكان ممنوع است.

گاه گفته مى‏شود «خبیثات» در این آیه به معنى «سیّئات» و مطلق اعمال بد و کارهاى ناپسند است که برنامه مردان ناپاک است و به عکس «حسنات» تعلّق به پاکان دارد .

برخی معتقدند«خبیثات» و «خبیثون» در این آیه به زنان و مردان آلوده‌دامان اشاره دارد، به عکس «طیّبات» و «طیّبون» که به زنان و مردان پاکدامن اشاره مى‏کند و ظاهراً منظور از آیه همین است.

به بیان مرحوم علامه طباطبایی «ره» در تفسیر این آیه خداوند زنان ومردان مومن را برای همیشه پاک وبه دور از هر گونه آلودگی وهر یک را از آن دیگری می داند. در برابرآنان زنان ومردان غیر مومن وکافر به سبب حالت پلیدی وناخوشایندی که دارند به هر خباثتی تن می دهند آنان به همین سبب هم سنخ وهم جنس یکدیگرند وبه هم اختصاص دارند.

همتایى و تناسب ابعاد مختلفی دارد،از جمله همتایى و تناسب دینى و ایمانى، همتایى و تناسب فکرى و فرهنگى، همتایى اخلاقى، همتایى جسمى و جنسى، همتایى اقتصادى و سیاسى، اجتماعى، تناسب در زیبایى و خانوادگى، تناسب سنّى و علمى، هماهنگى روحى و روانى.
ازدواج

عفت و پاکدامنی

یکی دیگر از معیارهایی که هر فردی در انتخاب همسر باید به آن توجه داشته باشد، عفت و پاکدامنی هر یک از طرفین است.درباره این موضوع آیات قرآنی و روایات فراوانی وجود دارد.

آسه 3 سوره نور می فرماید: "الزَّانِی لَا یَنْكِحُ إِلَّا زَانِیَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِیَةُ لَا یَنْكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ ۚ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ " مرد زناکار جز با زن زناکار و مشرک نکاح نمی‌کند و زن زانیه را هم جز مرد زانی و مشرک به نکاح نخواهد گرفت و این کار بر مردان مؤمن حرام است.

این آیه، حال و هواى آیه‌ى‌ «الْخَبِیثاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَ الْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثاتِ» را دارد كه در قسمت بالا بیان کردیم. در این آیه، زناكار در كنار مشرك قرار گرفته است. «زانِیَةً أَوْ مُشْرِكَةً»

در آیه قبل سخن از مجازات زن و مرد زنا کار به میان آمده، به همین مناسبت سؤالی پیش می‌آید که ازدواج مشروع با چنین زنان چه حکمی دارد؟ و این آیه شریفه این سؤال را چنین پاسخ می‌گوید: «مرد زنا کار جز با زن زنا کار یا مشرک ازدواج نمی‌کند و زن زنا کار را جز مرد زنا کار یا مشرک، به ازدواج خود در نمی‌آورد و این کار بر مؤمنان تحریم شده است»!

آیه هم یک واقعیت عینی را بیان می‌کند که آلودگان همیشه دنبال آلودگان می‌روند، «هم جنس با هم جنس می‌کند پرواز» اما افراد پاک و با ایمان هرگز تن به چنین آلودگیها و انتخاب همسران آلوده نمی‌دهند،و هم بیان یک حکم شرعی و الهی است و مخصوصا می‌خواهد مسلمانان را از ازدواج با افراد زنا کار باز دارد، چرا که بیماریهای اخلاقی همچون بیماریهای جسمی غالبا واگیر دار است.

در روایات آمده است كه حكم این آیه در باره‌ى كسانى است كه به زنا شهرت دارند. و اگر زناكارى توبه كرد مى‌تواند مانند دیگران با فرد دلخواهش ازدواج كند.

امام صادق(ع) درباره پاکی درونی و منش زنان در سرنوشت و تربیت بهتر و برتر کودکان فرموده است: «طوبی لمن کانت امه عفیفه؛ خوشا به حال کسی که مادرش پاکدامن باشد».

 دلیل تاکید فرهنگ دینی به عفت و پاکدامنی مرد و زن برای آن است که اگر پدر و مادر بد رفتار و ناپاک باشد و توجه به دستورات شرعی نداشته باشند، در اخلاق و روش کودک اثر نامطلوبی خواهند گذاشت و اغلب کودکان و بخصوص دختران قدم جای قدم مادران می گذارند.

 آیه هم یک واقعیت عینی را بیان می‌کند که آلودگان همیشه دنبال آلودگان می‌روند، «هم جنس با هم جنس می‌کند پرواز» اما افراد پاک و با ایمان هرگز تن به چنین آلودگیها و انتخاب همسران آلوده نمی‌دهند،و هم بیان یک حکم شرعی و الهی است و مخصوصا می‌خواهد مسلمانان را از ازدواج با افراد زنا کار باز دارد، چرا که بیماریهای اخلاقی همچون بیماریهای جسمی غالبا واگیر دار است.


اصالت خانوادگی

یکی دیگر از معیارهای انتخاب همسر توجّه به اصالت و شرافت خانوادگی فرد است و اگر فرد اصالت خانوادگی نداشته باشد و بر پایه تقوا و دین تربیت نشده باشد، به طور قطع، ستونی لرزان و سُست برای بر پا کردن خیمه خانوادگی خواهد بود.

در همین زمینه قرآن کریم در سوره اعراف ایه 58 می فرماید: "وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ ۖ وَالَّذِی خَبُثَ لَا یَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا ۚ كَذَٰلِكَ نُصَرِّفُ الْآیَاتِ لِقَوْمٍ یَشْكُرُونَ" زمین پاک نیکو گیاهش به اذن خدایش (نیکو) بر آید، و از زمین خشنِ ناپاک بیرون نیاید جز گیاه اندک و کم‌ثمر. این گونه ما آیات (قدرت) را به هر بیان توضیح می‌دهیم برای قومی که شکر خدا به جای آرند.

این ایه خانواده را با سرزمین پاک تشبیه کرده است که اگر خانواده اصالت داشته باشد فقطعا فرزندان نیکو از  آن تحویل جامعه داده می شوند،ولی اگر خانواده بی قید و شرط باشد ، قطعا فرزندان خوبی نمی تواند تربیت کند.

 در این زمینه رسول خدا (ص) فرمود: «ای مردم! از گیاهان سبز و خرّمی که در مزبله رشد کرده‌اند، بپرهیزید! گفتند: ای رسول خدا، منظور از این جمله چیست؟ در پاسخ فرمود: دختر زیبایی که در خانواده بد رشد کرده باشد»

بنابراین باید در انتخاب همسر بسیار دقت کرد و از خانواده دارای کرامت و شرافت و اصالت همسر را برگزید. در غیر این صورت آثار منفی رشد و تربیت خانوادگی در آینده زندگی مشترک و نسل آینده تأثیر زیادی برجای خواهد گذاشت. پیامبر اسلام فرمودند: «وانظر فی ای نصاب تضع ولدک فان العرق دساس؛ بنگر که فرزند خود را در چه مکانی قرار می دهی زیرا رگ و ریشه در فرزند اثر می گذارد.»
قرآن

 ملاک های دیگر برای انتخاب همسر:

علاوه بر این مواردی که گفته شده، سواد و تحصیلات‏،سلامت جسم و تناسب سنی از دیگر معیارهایی است که هر دختر و پسر در انتخاب همسر آینده باید به آن توجه داشته باشند.

 در واقع علم و دانش براى انسان یک کمال و براى همسر یک مزیت است. با فرد باسواد زودتر مى‌‏شود به تفاهم رسید و برنامه‏‌هاى بهترى براى آینده ریخت. البتّه هر باسوادى، باتدبیر نیست.
علاوه بر تحصیلات ،سلامت جسم هم باید مد نظر قرار گیرد؛ سلامت جسم از نعمت‌هاى بزرگ الهى و از مزایاى یک همسر است. داشتن سلامت جسم وروح نقش مهمی در زندگی مشترک میان زوجین ایفا می کند.  در روایت است با کسانى که بیماری‌هاى مسرى دارند ازدواج نکنید. سلامت جسم وروح همسر را زیبا جلوه می دهد وهمسر سالم وایده آل در اداره خانه وفرزندان موفق تر است وبه وظایف شرعی واخلاقی خود بهتر عمل می کند. آن چه باید در زمینه انتخاب همسر مورد توجه قرار گیرد بیماری ها، نقص ها، معلولیت های جسمی وروحی عمیق وغیره قابل درمان است که در طول عمر همراه انسان است وتحملش برای همسر سخت است ومانع ایفای کامل نقش همسر می باشد. البته ناگفته نماند که ازدواج با ایثارگران جانباز، لیاقت و شایستگى و از خودگذشتگى مى‌‏خواهد.

  دو همسر شایسته عیوب یکدیگر رامی پوشانندو وسیله آرامش یکدیگرند وهر یک برای یکدیگر زینت می باشند و مهم تر اینکه یکدیگر را از انحرافات جنسی حفظ و این نیاز را برای یکدیگر تامین می کنند.


تناسب سنی هم از دیگر موارد مهم در انتخاب همسر است. انسان در سنین مختلف حالات متفاوت دارد. تمایلات جنسى نیز در هر سنّى یکسان نیست، پس باید بین سنّ دختر و پسر تفاوت فاحش نباشد، که زندگى را با مشکلاتى روبرو مى‏‌کند.

دختر و پسری که قصد ازدواج دارند باید بدانند که زن و مرد باید بتوانند در زندگی، عیب های یکدیگر را بپوشانند.  در همین زمینه خداوند در قرآن در سوره بقره آیه 187 می فرماید: «هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن»زنان لباس مردان ومردان جامه زنانند.در این آیه خداوند متعال همسران را تشبیه به لباس کرده است که در این تشبیه نکات ولطایف بسیاری نهفته است .

 لباس از یک سو انسان را از سرما وگرما واز خطر برخورد اشیاء با بدن حفظ می کند واز سوی دیگر عیوب آن را  می پوشاند وعلاوه براین دو زینتی است برای تن آدم واین تشبیه در این آیه به همه نکات اشاره دارد، زیرا دو همسر شایسته عیوب یکدیگر رامی پوشانندو وسیله آرامش یکدیگرند وهر یک برای یکدیگر زینت می باشند و مهم تر اینکه یکدیگر را از انحرافات جنسی حفظ و این نیاز را برای یکدیگر تامین می کنند.

 برای اینکه زن و شوهر یک زندگی پرباری برای خود به وجود آورند، باید یکدیگر را درک کنند ومحتویات دورنی خود را به هم تفهیم کنند ودر بسیاری از موارد تصمیم مشترک بگیرند وبر مبنای آن عمل کنند


همچنین نکات دیگری که از این آیه متوجه می شویم  این است که لباس باید در طرح و رنگ و جنس مناسب انسان باشد، همسر نیز باید كفو انسان و متناسب با فكر و فرهنگ و شخصیّت انسان باشد. لباس مایه‌ى زینت و آرامش است، همسر وفرزند نیز مایه‌ى زینت و آرامش خانواده‌اند. دورى از لباس، مایه‌ى رسوایى است، دورى از ازدواج و همسر نیز گاهى سبب انحراف و رسوایى انسان مى‌ شود.

انسان باید لباس خود را از آلودگى حفظ كند، هر یك از دو همسر نیز باید دیگرى را از آلوده شدن به گناه حفظ کنند و همچنین نیاز زن و مرد به یكدیگر، دو طرفه است و هریك براى پوشش نیازهاى طبیعى خود به دیگرى نیازمند است.

 زن و شوهر باید از لحاظ فکری و فرهنگی هم با هم توافق داشته باشند.این تفاهم در زندگی نقش مهم و اساسی دارد. برای اینکه زن و شوهر یک زندگی پرباری برای خود به وجود آورند، باید یکدیگر را درک کنند ومحتویات دورنی خود را به هم تفهیم کنند ودر بسیاری از موارد تصمیم مشترک بگیرند وبر مبنای آن عمل کنند ودر سختی ها وفراز نشیب ها همراه و یاور یکدیگر باشند وفرزندان خود را براساس یک طرح هماهنگ تربیت کنند. البته این واضح است که هیچ زن و مردی به طور صددر صد با هم توافق و تفاهم ندارند ،لذا هرچه فاصله دیدگاه ها ونقطه نظرات کمتر باشد سعادتمندی دو طرف سریعتر به دست می آید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .