تبیان، دستیار زندگی

درمان‌های خانگی یک بیماری پوستی رایج

شش درمان طبیعی ساده برای پسوریازیس

اگرچه هیچ جایگزینی برای درمان دارویی وجود ندارد؛ اما داروهای طبیعی می‌توانند به مبارزه با علائم پسوریازیس و کاهش سوزش آن کمک کنند. اگر می‌خواهید بهترین راهکارهای خانگی درمان پسوریازیس را بدانید این مطلب را بخوانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درمان های طبیعی پسوریازیس
پسوریازیس یکی از شایع‌ترین‌ بیماری‌های مزمن پوستی است. از این رو، درمان این عارضه شامل راهکارهایی برای تسکین علائم می‌شود زیرا تاکنون هیچ درمان قطعی برای پسوریازیس پیدا نشده است.

چگونه علائم پسوریازیس را تسکین دهید؟

پسوریازیس یک بیماری پوستی غیرمُسری است که به‌واسطه‌ی نقص در سیستم ایمنی به وجود می‌آید و معمولا افراد یازده تا چهل و پنج ساله به آن دچار می‌شوند.
ویژگی‌های پسوریازیس شامل پوسته‌اندازی مداوم، التهاب، قرمزی و همچنین احساس داغی در ناحیه مورد نظر می‌شود. این عارضه می‌تواند در هر قسمتی از بدن ایجاد شود اما در ناحیه آرنج‌ها، زانوها و پوست سر شایع‌تر است.
هرچند درمان قطعی برای پسوریازیس وجود ندارد؛ اما راهکارهای متعددی برای کاهش علائم آن وجود دارند. در واقع مواد طبیعی وجود دارند که می‌توانند در کنار درمان پزشکی، احساس سوزش و التهاب را کاهش دهند.

درمان‌های طبیعی برای پسوریازیس

مواد طبیعی که از آن‌ها خواهیم گفت کمک می‌کنند علائم پسوریازیس خود را تا حدودی درمان کرده و خصوصا احساس خارش، ناراحتی‌ و التهاب را تسکین دهید.

آرد جو دو سر
جو (به هر شکل آن) دارای خواص ضدالتهابی است، بنابراین گفته می‌شود که استفاده‌ی موضعی از آرد جو یکی از بهترین راهکارها برای تسکین علائم پسوریازیس می‌باشد. با توجه به اینکه آرد جو دوسر بافت نرمی دارد، به راحتی قابل استفاده بوده و نرم‌کننده است.
شما به یک فنجان آرد جو و دو فنجان آب نیاز دارید.
ابتدا آرد را به آب در حال جوش اضافه کرده و اجازه دهید دو دقیقه روی حرارت ملایم بماند.
سپس آن را در تشتی ریخته، صبر کنید تا داغی آن برود و ناحیه دچار پسوریازیس را کاملا در آن قرار دهید.
پانزده دقیقه صبر کرده و سپس با آب بشویید.

ضماد آووکادو و بابونه
اسیدهای چرب موجود در آووکادو برای پوست بسیار تغذیه کننده بوده و خاصیت ضدالتهابی دارند. بنابراین برای تولید رطوبت بیشتر برای پوست مناسب بوده و همزمان پسوریازیس را نیز تسکین می‌دهند.
شما به یک عدد آووکادو رسیده، نصف فنجان آب و یک قاشق غذاخوری بابونه نیاز دارید.
بابونه و پالپ آووکادو را در مخلوط کن ریخته و ترکیب یکنواختی درست کنید، سپس آن را روی قسمت‌های مورد نظر گذاشته و اجازه دهید بیست دقیقه بماند.
سپس با آب گرم بشویید و با حوله‌ای نرم خشک کنید.
این کار را دو تا سه بار در هفته انجام دهید.

بابونه
استفاده از تونیک یا ماسک بابونه نیز برای تسکین علائم پسوریازیس مفید است زیرا گیاه بابونه خاصیت ضدالتهابی داشته و ضددرد است.
تهیه تونیک ساده‌تر است و برای همین انتخاب معمول‌تری است.
برای تهیه تونیک بابونه فقط کافیست آن را کمی بجوشانید و سپس در یک بطری اسپری بریزید و روی ناحیه مورد نظر اسپری کنید.

گیاه آلوئه‌ورا حاوی ژلاتین کریستال مانند است که خاصیت ضدالتهابی و آرام‌کنندگی دارد و ضمنا مرطوب‌کننده‌ی خوبی است. از همه مهمتر، این ماده طبیعی می‌تواند پروسه‌ی التیام زخم‌ها و سوختگی‌ها و دیگر مشکلات پوستی را سرعت بخشد. آلوئه‌ورا، پوسته‌اندازی و قرمزی ناشی از پسوریازیس را کاهش می‌دهد


روغن زیتون گرم
روغن زیتون یک منبع طبیعی از اسیدهای چرب ضروری و آنتی‌اکسیدان‌هاست که ظاهر پوست را بهتر می‌کنند. این ویژگی‌ها می‌توانند خشکی پوست را برطرف کرده و به حذف سلول‌های مرده پوست کمک کنند و ضمنا احساس سوزش را کاهش دهند.
همچنین اگر پسوریازیس در ناحیه پوست سر باشد، روغن زیتون گرم بهترین راهکار طبیعیِ توصیه شده است.
شما به سه قاشق غذاخوری روغن زیتون نیاز دارید.
ابتدا روغن زیتون را در ظرفی گرم کنید، وقتی به دمای قابل تحملی رسید، پوست سر را با آن ماساژ بدهید. سپس اجازه دهید 20 دقیقه بماند و با شامپوی معمولی بشویید.
این کار را هفته‌ای دو تا سه بار انجام دهید.

ژل آلوئه‌ورا
گیاه آلوئه‌ورا حاوی ژلاتینی است که خاصیت ضدالتهابی و آرام‌کنندگی دارد و ضمنا مرطوب‌کننده‌ی خوبی است. از همه مهمتر، این ماده طبیعی می‌تواند پروسه‌ی التیام زخم‌ها و سوختگی‌ها و دیگر مشکلات پوستی را سرعت بخشد. آلوئه‌ورا، پوسته‌اندازی و قرمزی ناشی از پسوریازیس را کاهش می‌دهد.
شما به دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا و یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل نیاز دارید.
ابتدا ژل آلوئه‌ورا را با مقدار کمی روغن نارگیل ترکیب کرده و به قسمت مورد نظر بزنید، سپس اجازه دهید پوستتان این ترکیب را خوب جذب کند.
این کار را روزی دو بار انجام دهید.

روغن گل همیشه بهار کوهی
آرنیکا یا همان گل همیشه بهار کوهی نیز خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ضدالتهابی قوی دارد و می‌تواند برای پوست مفید باشد.
شما به نصف فنجان روغن زیتون، شش قاشق غذاخوری گل همیشه بهار و یک ظرف تیره دردار نیاز دارید.
ابتدا روغن را گرم کرده و سپس گل همیشه بهار را به آن اضافه کنید و به مدت سه دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید.
سپس ظرف را از روی حرارت بردارید و در ظرف تیره و دردار ریخته و تا یک هفته نگه دارید.
بعد از یک هفته، ترکیب را صاف کنید تا گل‌ها جدا شوند، حالا می‌توانید آن را به پوستتان بزنید.
این کار را هر روز پیش از خوب انجام دهید.

آیا می‌توانید پسوریازیس را فقط با این راهکارها درمان کنید؟

فراموش نکنید که این راهکارها نباید جایگزین درمان‌های تجویزی پزشک شوند. به هر حال راهکارهای طبیعی می‌توانند مکمل درمان‌های پزشکی باشند به این شرط که پزشک‌ اجازه بدهد. علاوه بر عمل کردن به دستورات پزشک، لازم است سبک زندگی سالمی داشته باشید تا سلامتی و تندرستی، اساس زندگی روزمره‌تان باشد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.