تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با جاده های زیبای ایران

ایران دارای جاده های زیبای فراوانی است.کسانی که اهل سفر با خودروی شخصی خود هستند، سعی می کنند جاده هایی را انتخاب کنند که از مناظر دیدنی برخوردار باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


کسانی که قصد سفر دارند، یا با هوایما سفر می کنند و یا با خودرو و اتوبوس. کسی که با هواپیما سفر کند، دوست دارد بی دردسر  زودتر به مقصد برسد و جاده و مسیر سفر برایش کسل کننده است،اما برخی دیگر با خودروی خود سفر می روند ،جاده های طولانی زیادی را طی کنند و در بین راه می ایستند و از زیبایی های جاده لذت می برند. برخی از این جاده ها بسیار زیباست و با طی کردن آنها خاطرات به یادماندنی در ذهن افراد به جا می گذارد. در این مطلب قصد داریم شما را با این جاده های دیدنی و خاطره انگیز آشنا کنیم:
گردنه حیران

گردنه حیران

یکی از زیباترین جاده های ایران، گردنه حیران می باشد. این مسیر گیلان به استان اردبیل است. کسی که قصد سفر به استان اردبیل را داشته باشد، با رفتن به آستار و افتادن در جاده حیران به مقصد خود می رسد.

حیران یکی از مسیرهای پرتردد استان گیلان است و اهمیت استراتژیک و گردشگری بسیار زیادی برای ساکنان این استان شمالی کشور دارد. گردنه حیران آستارا به سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تقسیم می‌شود. حیران در لغت به‌معنای «منطقه احاطه شده با ابر و مه» است و ریشه آن از زبان تالشی بیرون آمده است؛ گردنه حیران هم درست مانند نام خود، در بیشتر فصل‌های سال، پوشیده از ابر و مه است.

این گردنه از یک سو توسط جنگل احاطه شده و از سویی دیگر مشرف به دره‌ای نسبتا عمیق است؛ بنابراین می‌توان گفت که از موقعیت جغرافیایی خاصی برخوردار است. رود ارس نیز از درون دره کنار آن عبور می‌کند و مرز میان جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان محسوب می‌شود.

این گردنه به‌دلیل آن که در بیشتر فصل‌ها، پوشیده از ابر و مه است و در واقع اولین بارش‌های برف استان گیلان را نیز به خود می‌بیند، همواره به داشتن جاده‌ای لغزنده و پیچ‌های خطرناک شهرت دارد که همین مسئله باعث به وقوع پیوستن تصادف‌های جاده‌ای می‌شود، از این رو در سفر به این منطقه، دقت بیشتری هنگام رانندگی به خرج دهید و با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سفر خود لذت ببرید.

 گردنه حیران آستارا به سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تقسیم می‌شود. حیران در لغت به‌معنای «منطقه احاطه شده با ابر و مه» است و ریشه آن از زبان تالشی بیرون آمده است؛ گردنه حیران هم درست مانند نام خود، در بیشتر فصل‌های سال، پوشیده از ابر و مه است.


در واقع فرد زمانی می تواند از رانندگی در جاده لذت ببرد که نسبت به سلامت وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنید و در ادامه هم از مهارت کافی در رانندگی برخوردار باشید.بهتر است کسی که هنوز مهارت کافی برای رانندگی ندارد، دل به این جاده های پر پیچ و خم و خطرناک نزند.

این گردنه همانطور که در فصل بهار و تابستان از زیبایی های خاصی برخوردار است،جذابیت و زیبایی زمستانه ی خود را هم دارا می باشد. کسی که در فصل زمستان قصد عبور یا بازدید از گردنه حیران را دارد، باید تجهیزات گرمایشی لازم را به‌همراه داشته باشد و بدون همراه داشتن زنجیر چرخ در فصل زمستان، راهی گردنه حیران نشود.

مسیر گردنه حیران را باید به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین مسیرهایی دانست که در کشور ما وجود دارد. مسیری پرپیچ‌وخم که از درون جنگل‌های هیرکانی شمال کشور می‌گذرد و سرسبزی آن، چشم هر مخاطبی را نوازش می‌دهد. در طول مسیر گردنه حیران، افراد محلی این منطقه مشغول فروش محصولات کشاورزی و فرآورده‌های محلی مانند عسل هستند.

یکی از بهترین نقاط گردشگری کشور، تله کابین گردنه حیران می باشد که گردشگران زیادی در طول سال از آن، بازدید می‌کنند. یکی از جالب‌ترین مکان‌هایی که در طول مسیر تله کابین خواهید دید ،قلعه شیندان (قلعه گور بابک) است که متعلق به دوره ساسانیان بوده و هم‌اکنون در جمهوری آذربایجان قرار دارد.
جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال در بین مردم به رویایی‌ترین جاده جنگلی کشور شهرت دارد. اسالم بخشی از شهرستان تالش است. این جاده از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود. اگر از شهر اسالم این مسیر را شروع کنید، ابتدا با جاده‌ای پوشیده از درختان جنگلی مواجه خواهید شد که مسیر بسیار پیچ‌در‌پیچ و البته زیبایی دارد. در ادامه مسیر به دشت‌های سرسبز و باز خواهید رسید که در دامنه کوه‌های پربرف واقع شده‌اند. این جاده نیز مانند بسیاری از جاده‌های جنگلی شمال ایران تا حدود بسیاری بکر است و امکانات نسبی دارد. برجسته‌ترین جاذبه این جاده، گردنه الماس است که در ۶۰ کیلومتری اسالم قرار دارد. در این منطقه کلبه‌های چوبی برای اقامت وجود دارند و اقامت در آن‌ها می‌تواند بسیار خاطره‌انگیز باشد.

با دور شدن از شهر اسالم و حدود یک ساعت رانندگی، منظره اطراف به دشت‌های سرسبز تغییر پیدا می‌کند و دامنه دید زیادی خواهید داشت.

  اگر از شهر اسالم این مسیر را شروع کنید، ابتدا با جاده‌ای پوشیده از درختان جنگلی مواجه خواهید شد که مسیر بسیار پیچ‌در‌پیچ و البته زیبایی دارد. در ادامه مسیر به دشت‌های سرسبز و باز خواهید رسید که در دامنه کوه‌های پربرف واقع شده‌اند. 


بهترین زمان سفر به اسالم –خلخال ،بهار و تابستان می باشد.در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، در این مسیر گل‌های شقایق زیبایی می‌رویند که جلوه خاصی به مسیر می‌بخشند و این زیبایی با حضور مه دو چندان می‌شود. در این مسیر دریاچه زیبایی به نام دریاچه نئور وجود دارد و گردشگران در سفرشان می‌توانند به بازدید از آن نیز بپردازند. از دیگر دیدنی‌های اطراف آن می‌توان به «روستای ییلاقی ناو»، «ییلاق دشته»، و «آبشار نره گر» می باشد.

روستاهای واقع شده در این جاده از زیباترین ییلاق‌های ایران هستند و با اتراق و قدم زدن در آن‌ها لذت بسیاری از طبیعت بکر و چشم‌نواز این منطقه خواهید برد. در این جاده مسیرهای مختلف کوهنوردی و جنگل‌نوردی نیز برای علاقه‌مندان وجود دارد. مسیر کوهنوردی، مسیری در کنار جاده آسفالت است که مسیری مال‌رو به حساب می‌آید و اغلب مورد استفاده ساکنان روستاهای اطراف قرار می‌گیرد. برخی افراد نیز کل مسیر را کوهنوردی می‌کنند که به این افراد پیشنهاد می‌شود از سمت خلخال این مسیر را شروع کنند و به اسالم بیایند؛ زیرا در این حالت از ارتفاع ۲۱۰۰ متری به ۳۳۰ متری می‌روند و این موضوع به نظر راحت‌تر از بالا رفتن از کوه است.

 کسانی که قصد سفر از این جاده را دارند، باید توجه داشته باشند که به‌دلیل ارتفاع زیاد جاده (در نزدیکی خلخال) دمای هوا حتی در تابستان سرد است و باید لباس مناسب به‌همراه داشت.

همچنین به‌دلیل قرارگیری این جاده در منطقه شمالی کشور و استان‌های گیلان و اردبیل، در اغلب فصول سال بارش باران در منطقه وجود دارد.رانندگان در هنگام رانندگی به این نکته توجه داشته باشند که جاده کاملا پیچ‌د‌رپیچ با دره‌های عمیق است و بهتر است آرام رانندگی کنند.
جاده سپیدان نورآباد

جاده سپیدان ـ نورآباد

بعضی از افراد تصور می کنند زیباترین جاده ها ، جاده های شمالی کشور،می باشند، در حالی که این تصوری اشتباه است و باید بدانید که همه جای ایران جاده های زیبای فراوانی دارند. یکی از این جاده ها،سپیدان-نورآباد در استان فارس می باشد.

مزارع و زمین‌های کشاورزی، دشت‌های وسیع و کوه‌های زیبا در این جاده،مناظر زیبایی را رقم زده است. پوشش گیاهی انبوه درختان بلوط، بنه، کلخنگ، بادام وحشی، انجیر کوهی، تمشک، سپیدار و آویشن تنها برخی از گیاهان متنوعی هستند که مناظری رنگارنگ را در دو طرف جاده به وجود می آورند.

جاده توسکستان

جاده توسکستان

یکی دیگر از جاده های زیبای ایران، توسکستان (شاهرود به گرگان) می باشد. جاده رویایی توسکستان از زیباترین‌ جاده‌های ایران است که از این منطقه می‌گذرد. جاده توسکستان از ابتدای روستای توسکستان (واقع در گرگان، استان گلستان) آغاز و در نهایت به شاهرود میرسد. این جاده آسفالتی زیبا و پرپیچ و خم از میان جنگل توسکستان عبور می‌کند. فاصله توسکستان تا شاهرود تقریبا ۱۱۰ کیلومتر و تا گرگان ۲۵ کیلومتر است. از آنجایی که این جاده یکی از استان های کویری را به یکی از استانهای شمالی کشور متصل می کند، جذابیت خاصی در بین گردشگران دارد.با رانندگی در این مسیر می توان، تغییر پوشش گیاهی و تفاوت اقلیم را به وضوح مشاهده کرد.

نام جنگل توسکستان به دلیل وجود روستای توسکستان در ابتدای مسیر جنگل است. این جنگل وسیع و دیدنی توسکستان در دامنه‌های البرز در شهرستان گرگان واقع شده است.شاید یکی از دلایل شهرت این جنگل وجود جاده زیبای توسکستان است. جاده‌ بی‌نظیری که از دل جنگل عبور میکند. هرچقدر در مسیر جاده به سمت بالای جنگل میرویم پوشش گیاهی تغییر می‌کند و درختان توسکا جای خود را به درختان اورس می‌دهند.

 این آبشار زیبا در مسیر جاده توسکستان و حدود ۹ کیلومتر بعد از روستای توسکستان واقع شده است. آب و هوای اطراف آبشار در تمام فصول سال حتی در فصل تابستان، سرد است. از جاذبه‌های دیگر اطراف جاده توسکستان میتوان به دشت سرعلی‌آباد، پیست برف‌بازی سرعلی‌آباد، چشمه باغ‌ سرهنگ، و روستای چهار باغ اشاره کرد.


در مسیر این جاده پوششی انبوه از درختان بلوط، توسکا و اورس به چشم می‌خورند که سبب خوش‌آب‌و‌هوایی این مسیر می‌شوند. پس از گذشتن از پیچ‌وخم‌های جاده در جوار جنگل توسکستان، به منطقه جهان نما خواهید رسید . این محدوده پوشیده از درختان زیبای ارس است و آب و هوایی بی‌نظیر دارد. منطقه جهان نما از مناطق حفاظت شده زیر نظر سازمان حفاظت از محیط زیست به شمار می‌رود.
در این جنگل با آبشار زیبایی روبرو می شوید. این آبشار زیبا در مسیر جاده توسکستان و حدود ۹ کیلومتر بعد از روستای توسکستان واقع شده است. آب و هوای اطراف آبشار در تمام فصول سال حتی در فصل تابستان، سرد است. از جاذبه‌های دیگر اطراف جاده توسکستان میتوان به دشت سرعلی‌آباد، پیست برف‌بازی سرعلی‌آباد، چشمه باغ‌ سرهنگ، و روستای چهار باغ اشاره کرد.

اگر از تهران عازم توسکستان هستید باید جاده هراز یا فیروزکوه را انتخاب کنید و خود را به گرگان برسانید. جنگل‌های توسکستان در فاصله ۱۳ کیلومتری گرگان قرار گرفته‌اند. مسیر را ادامه داده و با دیدن تابلو توسکستان وارد جاده فرعی شوید. حدود ۱۵ کیلومتر رانندگی در جاده فرعی به ابتدای مسیر توسکستان می‌رسید و اگر از مشهد عازم این جاده هستید، باید به  شهر شاهرود و بسطام بروید و به سمت مسیر گرگان راه خود را ادامه دهید و در 13 کیلومتری این شهر ،تابلویی وجود دارد که شما را به سمت جاده و جنگل توسکستان هدایت می کند.
جاده سیاهکل به دیلمان

جاده سیاهکل به دیلمان

یکی دیگر از جاده های زیبای ایرن، جاده سیاهکل به دیلمان می باشد. جاده سیاهکل به دیلمان یک جاده 45کیلومتری است که از میدان بسیج سیاهکل آغاز شده و تا دیلمان ادامه دارد. مسیر این جاده از میان مناطق کوهستانی و جنگلی عبور می‌کند و بسیار پرپیچ‌وخم است. به همین خاطر برای پیمودن آن حداقل باید یک ساعت و نیم زمان در نظر بگیرید.

روستای سیاهکل یکی از روستاهای زیبای استان گیلان است. این روستا در جنوب‌غرب لاهیجان، شرق رشت و شمال رودبار قرار دارد. جاده سیاهکل به دیلمان از میان جنگل‌های سیاهکل عبور می‌کند. در این جنگل چندین و چند چشمه و آبشار در مسیر دیده می شوند.

در 8کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان، جنگل زیبای لاریخانی وجود دارد. این جنگل یکی از بکرترین جنگل‌های ایران به حساب می‌آید. زمانی که در این جنگل قدم می زنید، شاید با تعدادی اسب‌های وحشی و پرندگان کمیاب رو‌به‌رو شوید.

 روستای سیاهکل یکی از روستاهای زیبای استان گیلان است. این روستا در جنوب‌غرب لاهیجان، شرق رشت و شمال رودبار قرار دارد. جاده سیاهکل به دیلمان از میان جنگل‌های سیاهکل عبور می‌کند. در این جنگل چندین و چند چشمه و آبشار در مسیر دیده می شوند.


بعد از 20 کیلومتر پیش‌روی در جاده سیاهکل، به آبشار زیبای لونک می‌رسید. این آبشار دوقلو است و 6 متر ارتفاع دارد. دسترسی به آبشار ساده است و نیاز به پیاده‌روی طولانی ندارد.

همچنین در طول جاده سیاهکل، روستایی با نام بالارود قرار دارد. در دل این روستا، یک کارونسرای قدیمی  تا قدمت بین 500 تا 600 سال با نام تی‌تی کاروانسرا توجه بسیاری از مسافران را به خود جلب می‌کند.

اگر قصد دارید از تهران به سمت این جاده بروید، باید ابتدا وارد جاده قزوین – رشت شوید. نرسیده به رشت، باید به‌سمت جاده سراوان تغییر مسیر دهید. بعد از چند دقیقه رانندگی در این جاده، ابتدا به سنگر و سپس به سیاهکل خواهید رسید.
جاده هجیج به اورامان

جاده هجیج به اورامان تخت

اگه به دنبال جاده های شگفت انگیز و پیچ درپیچ در غرب کشور هستید، جاده هجیج با اورامان تخت را می توانید انتخاب کنید. در استانهای کردستان و کرمانشاه جاده های زیبای پیچ در پیچ زیاد است و یکی از این جاده های زیبا،هجیج با اورامن تخت می باشد.

«هجیج» روستایی‌ است دیدنی، حوالی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه. جایی که اگر قصد لذت بردن از هوای سالم و طبیعت زیبا را دارید بهتر است آن را در برنامه سفرتان  قرار دهید.
کسی که قصد سفر به این روستا را دارد، هنوز نرسیده به روستای هجیج،با جاده ای پر پیچ و خم،تند کوهستانی و زیبا روبرو می شود.مسیر اصلی دستیابی به هجیج از راه شهرستان پاوه در استان کرمانشاه است. یعنی باید به کرمانشاه بروید و از آن جا به پاوه و بعد ۲۵ کیلومتر تا هجیج راه دارید. البته ازسمت کردستان هم می توانید این مسیر را بروید،به این صورت که از سنندج به اورامان و بعد باید به سمت مریوان بروید.این دو مسیر، قلب روستاهای پلکانی ایران و شاید هم جهان باشد.
 این دو راه مختلف،هردو زیبا و پرپیچ‌وخم هستند، اما یکی از این راه‌ها کوتاه‌تر است. با وجود کوتاهی یکی از مسیرها، اما جاده طولانی‌تر به‌دلیل زیبایی و جاذبه‌های طبیعی بیشتر، طرفداران بیش‌تری دارد. دامنه کوه‌های این جاده در بهار و تابستان از گل‌های رنگارنگ پر می‌شوند.

این منطقه به دلیل کوهستانی بودن و نبود زمین مسطح، سیستم معماری خاصی برای باغ سازی دارد . باغ ها به صورت پلکانی بر روی هم احداث می شوند و در شیب کوه می توان باغاتی فوق العاده زیبا را مشاهده کرد، این باغ ها می توانند بهترین مقصد برای طبیعت گردان باشند


در قعر دره رود پرآب و خروشان «سیروان» جریان دارد و بر دامنه تند کوه خشن و طبیعت وحشی، سبزی درختان روستایی پررونق و زنده پیداست. حیاط خانه‌های این روستای زیبا  بام خانه دیگری است و جالب‌تر آن که در و پنجره‌های همه خانه‌ها آبی آسمانی رنگ شده است. عرض کم، ریزش هر از گاه کوه، شیب تند و طرح هندسی عجیب این جاده نیز هیجانی به یاد ماندنی را برای گردشگران رقم می زند.

در امتداد این جاده آبشاری فوق العاده پر آب به نام بل جریان داشت. آب این آبشار به دلیل بهره مندی به غلظت خوب و قابل قبول به عنوان آب معدنی به فروش می رسید و کارخانه ی آب معدنی بل در جوار آن احداث شده بود.

این منطقه به دلیل کوهستانی بودن و نبود زمین مسطح، سیستم معماری خاصی برای باغ سازی دارد . باغ ها به صورت پلکانی بر روی هم احداث می شوند و در شیب کوه می توان باغاتی فوق العاده زیبا را مشاهده کرد، این باغ ها می توانند بهترین مقصد برای طبیعت گردان باشند. بهترین فصل برای سفر به این ناحیه بهار است. چراکه با تابستان های نسبتا گرم و خشک در منطقه روبه رو خواهید شد و به دلیل ارتفاع بالای منطقه پائیز و زمستانی سرد و پر بارش در این ناحیه در جریان است.
جاده چابهار به بندر گواتر

جاده چابهار به بندر گواتر

جاده چابهار به بندر گواتر در مسیر ساحلی دریای مکران در جنوب ایران قرار دارد. این جاده در حدود ۱۰۰ کیلومتر طول دارد و از زیباترین سواحل صخره‌ای ایران عبور می‌کند. شاید این محدوده ازجنوب ایران به‌دلیل فاصله زیاد با دیگر مناطق کشور و عدم رسیدگی کافی زیاد شناخته شده نباشد، اما از زیباترین سواحل داخل ایران است که با سفر به آن، می توانید خاطرات خوبی را در ذهن بسپارید.

بندر گواتر از جاهای دیدنی چابهار به شمار می‌رود و به انتهای جاده‌های ایران شهرت دارد. این بندر منطقه‌ای در جنوب شرق ایران، ‌هم‌مرز با پاکستان و جز استان سیستان و بلوچستان است.این بندر، در کنار دریای عمان  و در ۹۵ کیلومتری چابهار و دقیقا هم‌مرز با پاکستان قرار گرفته است، به همین خاطر اجازه شنا در دریا داده نمی‌شود و تمام قایق‌ران‌ها نیز مراقب هستند به‌طور تصادفی وارد مرز پاکستان نشود.

بندر گواتر از جاهای دیدنی چابهار به شمار می‌رود و به انتهای جاده‌های ایران شهرت دارد. این بندر منطقه‌ای در جنوب شرق ایران، ‌هم‌مرز با پاکستان و جز استان سیستان و بلوچستان است.


روستا با توجه به مرزی بودن منطقه از امکانات اقامتی خاصی برخوردار نیست، پس بهتر است هنگام روز از این منطقه بازدید کنید و شب به چابهار برگردید. این خلیج به دلیل قرار گرفتن در مجاورت با جنگل‌های حرا، جز مناطقی است که توسط محیط‌ زیست حفاظت می‌شود. طبق گفته سازمان حفاظت محیط زیست چابهار خلیج گواتر هر ساله در اوایل پاییز پذیرای تعداد بی‌شماری از پرندگان مهاجر است. حدود ۴۰ نوع از گونه‌های مختلف پرنده‌ها در قالب دسته‌های ۱۰۰ تایی وارد این منطقه می‌شوند.

شاید نام سواحل مینیات را شنیده باشید، این سواحل در مسیر جاده قرار دارند. زیبایی‌های این جاده قبل از ورود به آن از غرب شهر چابهار آغاز می‌شود و تا بندر گواتر در شرقی‌ترین ساحل جنوب ایران ادامه دارد. در شروع این جاده به ساحل رمین می‌رسید. این ساحل در نزدیکی اسکله و «روستای رمین» قرار دارد و ماسه‌های آن را صدف‌ها پوشانده‌اند. «تالاب لیپار» نیز که آب صورتی رنگ آن توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند، در کنار جاده چابهار به بندر گواتر قرار گرفته است.

در ادامه مسیر این جاده،به روستا و «ساحل بریس» خواهید رسید. این بخش از سواحل دریای مکران نیز از زیباترین نواحی در کرانه این دریا هستند. صخره بریس محلی زیبا برای تماشای چشم‌انداز دریای مکران دارد. در ادامه با گذشتن از پسابندر به خلیج گواتر خواهید رسید.

 در مسیر این جاده، زیباترین کوه‌های نزدیک به دریا مشاهده می شود. این کوه ها در اثر فرسایش، شکل‌های عجیب و خاصی دارند و به همین دلیل از آن‌ها با نام کوه‌های مینیاتوری یاد می‌شود. برای رسیدن به این جاده می‌توانید به شهر چابهار بروید و از غرب این شهر به جاده ساحلی وارد شوید.
جاده سمیرم به یاسوج

جاده سمیرم به یاسوج

جاده سمیرم به یاسوج با گذشتن از منطقه حفاظت شده دنا از زیباترین جاده‌های جنوب شرقی ایران است و در طول مسیر ۱۶۰ کیلومتری خود از روستاهای زیبایی می‌گذرد. «روستای خفر» در منطقه حفاظت شده دنا و نزدیکی این جاده قرار دارد . این روستاجنوبی‌ترین روستای پای دنا است که در ۸۴ کیلومتری شهر سمیرم در استان  اصفهان قرار گرفته است . روستای خفر در دامنه بلندترین قله دنا (قاش مستان) بر روی اراضی پر شیب ساخته شده و یکی از بهترین مسیرهای کوهنوردی قله‌های دنا می باشد.اطراف این جاده در نزدیکی کوه دنا سرشار از یخچال‌های طبیعی، رودخانه‌های پر آب و آبشارهای خروشان است. با عبور از این جاده می‌توانید از تماشای این زیبایی‌ها لذت ببرید.

  «روستای خفر» در منطقه حفاظت شده دنا و نزدیکی این جاده قرار دارد . این روستاجنوبی‌ترین روستای پای دنا است که در ۸۴ کیلومتری شهر سمیرم در استان اصفهان قرار گرفته است 


از دیگر نقاط دیدنی در نزدیکی جاده سمیرم به یاسوج می‌توان به «دره بی بی سیدان» اشاره کرد. این دره زیبا با رودخانه جنگلی و حدود هزاران چشمه کوچک و بزرگ و صدها ابشار زیبا بینندگان زیادی را جذب می کند، این منطقه بهشتی زیبا محسوب می شود.این دره علاوه بر اینکه بیش از صدها چشمه کوچک و بزرگ را در خود جا داده است ، آبشارهای دائمی فراوانی در آن جریان دارند. منطقه‌های آب ملخ و تخت سلیمان نیز در نزدیکی این جاده، زیبایی‌های تاریخی و طبیعی بسیار دارند.

 در ادامه مسیر به محلی به نام آب ملخ می رسید. آب ملخ در 60 کیلومتری جنوب غرب سمیرم واقع است و تخت سلیمان(جذابیت اصلی آب ملخ) دو کیلومتر با آب ملخ فاصله دارد. تختگاه و قدمگاه سلیمان در تنگ بسیار گودی قرار دارد وبه صورت پلی سنگی از قرن ها پیش وجود داشته است. فاصله این پل سنگی تا قله 900 متر است و در وسط این پل در ضلع شمالی آن غاری وجود دارد که از آن چشمه ای با آب شیرین و نیمه گرم جاری می شود و به صورت آبشار پودری روی  رود ماربر پخش می شود  و صحنه ای بدیع را به وجود می آورد.

جاده پرپیچ‌وخم سمیرم به یاسوج از زیباترین جاده‌های ایران به شمار می‌رود که از جنگل و کوهستان می‌گذرد. اگر قصد سفر به این منطقه و این جاده را دارید بهتر است فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید. فصل زمستان در این منطقه سرد و پر بارش است. برای رسیدن به این جاده باید به شهر سمیرم در جنوب استان اصفهان یا شهر یاسوج در غرب استان کهکیلویه و بویر احمد بروید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .