تبیان، دستیار زندگی

کودکان چه کتاب هایی را باید بخوانند؟

هر پدر و مادری باید از همان دوران خردسالی علاقه و رغبت به مطالعه را در فرزند خود به وجود بیاورد و با این عمل هوش و استعداد فرزندش را پرورش دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مطالعه کردن
همه والدین دوست دارند، کودکان باهوش و استعدادی داشته باشند، از این رو به دنبال مدارس خوب و معلم های باتجربه هستند، غافل از اینکه خودشان بیشترین نقش و قدرت را دارند تا قابلت یادگیری فرزند خود را بوسیله کتاب خوانی تقویت کنند.
 پدر و مادر برای اینکه فرزندشان اهل مطالعه باشد، باید از همان دوران جنینی و خصوصا ماه های آخر بارداری که سیستم شنوایی کودک در حال تکامل است، این کار را شروع کنند و برای فرزند خود کتاب بخوانند. آنها باید در دورانی که هنوز کودک خواندن و نوشتن را یاد نگرفته ، کتاب هایی را بخرند که تصویر بیشتر و نوشته های کمتر و حداقل در حد یک بیت شعر باشد.

 کودک در سنین پایین کتاب را وسیله ی بازی خود می داند و حتی ممکن است آن را پاره کند، از این رو بهتر است کتاب های چوبی یا کتاب هایی با جلد سخت برای آنها تهیه کرد.

 آنها باید با انتخاب کتاب‌هایی با موضوع‌های مناسب سن ودرک کودک، او را با کتاب مأنوس کنند. از انتخاب کتاب‌های ترسناک و یا نامناسب و کتاب‌هایی که کودک نمی‌تواند واژه‌های آن‌ها را متوجه شود بپرهیزید. بی توجهی به انتخاب موضوع کتاب، نتیجه عکس خواهد داد.

 پدر و مادر باید تلاش کنند تا عشق و علاقه ی فرزندشان را با مطالعه و کتاب خواندن افزایش دهند. آنها می توانند او را به کتاب فروشی ببرند و کتاب مورد علاقه ی فرزندشان را خریداری کنند .همچنین آنها باید خود اهل مطالعه باشند، تا فرزندشان هم با دیدن آنها به خواندن رغبت نشان دهد.

کتاب خواندن به کودکان کمک می‌کند دایره لغاتشان را بسازند، قدرت تجسمشان را تحریک می‌کند و به پیشرفت توانایی برقراری ارتباط آن‌ها کمک می‌‌کند. البته خواندن هر کتابی توصیه نمی‌شود و انتخاب کتاب از مهترین مراحل این فرایند است. کتاب خواندن باعث می‌شود کودک با مفهوم داستان‌ها، اعداد، حروف، رنگ‌ها و اشکال آشنا شود و به این صورت او از جهان اطرافش اطلاعات به دست می‌آورد و حافظه و مهارت‌های گفتاری‌اش را تقویت می‌کند.

همانطور که گفتیم،خواندن هر کتابی هم برای کودکان خوب نیست والدین باید کتابهایی با موضوعات مفید و مناسب سن فرزند برایشان فراهم کنند. آنها باید با انتخاب کتاب‌هایی با موضوع‌های مناسب سن ودرک کودک، او را با کتاب مأنوس کنند. از انتخاب کتاب‌های ترسناک و یا نامناسب و کتاب‌هایی که کودک نمی‌تواند واژه‌های آن‌ها را متوجه شود بپرهیزید. بی توجهی به انتخاب موضوع کتاب، نتیجه عکس خواهد داد. اغلب کتاب‌ها بر اساس رده  سنی کودکان درجه بندی شده‌اند، پس به راحتی می‌توان کتاب مناسب سن کودک را تهیه کرد.

 در این مطلب می خواهیم انواع کتاب های مناسب سن فرزندتان را معرفی کنیم:
بوسه‌هایی برای بابا

بوسه‌هایی برای بابا

کتاب بوسه هایی برای بابا، کتاب مناسب برای کودکان از بدو تولد تا دوسالگی است. کودک از بدو تولد تا دو سالگی دوران مهمی را از جنبه‌ی رشد مغزی و زبانی طی می‌کند. در این دوران مغز کودک در حال جذب زبانی است که در پیرامونش به کار رفته است. مهارت های خواندن و نوشتن کودک در این دوران با دیدن تصاویر کتاب، آغز می شود. کودکانی که در سال نخست زندگی برای‌شان کتاب خوانده شده یا واژه‌های زیادی به گوش‌شان رسیده، بخش‌های اصلی ساختار زبان در مغزشان شکل گرفته است.

یکی از این کتاب ها مناسب این سن، بوسه هایی برای بابا است. این کتاب داستانی فانتزی و تصویری است که به موضوع خواباندن کودک با بازی و عشق پدرانه می‌پرازد. شخصیت اصلی بچه خرسی است که مثل همه بچه‌های کوچک نمی‌خواهد بخوابد. بهره‌بردن از شگرد بازی با کودک و آماده کردن او برای خواب از روش‌های تربیتی درستی است که داستان به آن پرداخته است. در آغوش گرفتن کودک و مهربان بودن با او در هنگام خواب می‌تواند یک خواب آرام و شبی دلپذیر را برای او تدارک ببیند

 این کتاب ، از آن نوع کتاب هایی است که علاوه بر کودکان، بزرگترها هم از خواندن آن لذت می برند. در واقع این کتاب به والدین،به عنوان بزرگ‌تر، می‌آموزد که چگونه رابطه خود را با بچه‌های‌ تنظیم کنند. البته نه اینکه اصولی را بر‌شمارد یا نکته‌هایی را یادآوری کند و مانند معلم یا روان‌شناس یا مشاور به آنها درس ‌دهد.


تلاش باباخرس برای خواباندن فرزندش داستان "بوسه هایی برای بابا" را می‌سازد. این داستان به مهرورزی و بازی و ارتباط بین پدر و کودک می‌پردازد. در حالی که کودک دوست ندارد بخوابد و بدخلق شده، پدر با بازی او را می‌خواباند.

این کتاب ، از آن نوع کتاب هایی است که علاوه بر کودکان، بزرگترها هم از خواندن آن لذت می برند. در واقع این کتاب به والدین،به عنوان بزرگ‌تر، می‌آموزد که چگونه رابطه خود را با  بچه‌های‌ تنظیم کنند. البته نه اینکه  اصولی را بر‌شمارد یا نکته‌هایی را یادآوری کند  و مانند معلم یا روان‌شناس یا مشاور به آنها درس ‌دهد. این کتاب، با بیان داستانی، روی قلب  والدین دست می‌گذارد و آن را تکان می‌دهد.

این کتاب را می‌توانید برای کودکان زیر پنج سال بخوانید و تصاویرش را با هم نگاه کنید، اما برای بچه‌های بزرگ‌تر هم جذاب است.

نویسنده این کتاب، فرانسس واتس،مترجم مینا پورشعبانی،تصویرگر دیوید لگ و ناشران این کتاب میچکا, مبتکران می باشند.
همه می‌روند برای خواب

همه می‌روند برای خواب

یکی دیگر از کتاب ها مناسب سن کودکان دوسال، کتاب "همه می روند برای خواب" می باشد. این کتاب کاری برجسته از یکی از نامدارترین نویسندگان ادبیات کودکان جهان، آسترید لیندگرن که در ضمن یکی از تاثیرگذارترین در حوزه ادبیات کودکان و فانتزی بوده است.

"همه می‌روند برای خواب"، روایت گربه‌ای است که در یکی از شب‌های سوئدی که حال و هوای قطبی دارد و تاریکی دیر فرا می‌رسد، از اتاق خواب یک کودک شروع به رفتن به طبیعت زیبا می‌کند و مادران و پدران و همه جانورانی که سر راه می‌بیند به خواب فرا می‌خواند تا این که در نهایت خود آن گربه به همان جا که بود برمی گردد، و روی بستر همان پسرک می‌خوابد.

 نسخه تصویرگری شده از سوی ماریت ترنکویست با آن چه که آسترید در لالایی خود آورده یک تفاوت کوچک دارد. آسترید در روایت خود از گربه‌ها می‌گوید، اما تصویرگر این کتاب، یک گربه را به شخصیت اصلی تبدیل کرده است. این تفاوت در اجرای آهنگنی لالایی به زبان سوئدی هم وجود دارد.

نوای خوش این لالایی در حقیقت بازتابی از مهر مادرانه آسترید به همه کودکان جهان است. تصویرگر این اثر برجسته ماریت تورن‌کویست تصویرگر نامدار سوئدی - هلندی است. در واقع اولین باری که ماریت لالایی «همه می‌روند برای خواب» آسترید لیندگرن را شنید، در مراسم سوگواری این نویسنده‌‌ی بزرگ سوئدی بود که گروه کُری از کودکان آن را در کلیسای بزرگی در استکهلم به شکل آواز اجرا می‌کردند. ماریت آن روز آرزو کرد که روزی بتواند این لالایی را به تصویر بکشد.

نسخه تصویرگری شده از سوی ماریت ترنکویست با آن چه که آسترید در لالایی خود آورده یک تفاوت کوچک دارد. آسترید در روایت خود از گربه‌ها می‌گوید، اما تصویرگر این کتاب، یک گربه را به شخصیت اصلی تبدیل کرده است. این تفاوت در اجرای آهنگنی لالایی به زبان سوئدی هم وجود دارد.

این کتاب،یکی از ده‌ها اثری است که آسترید برای کودکان آفرید. اما این اثر به سبب این که لالایی است، خود جایگاه ویژه‌ای بین مردم سوئد  دارد.

 تصویر گر این کتاب ماریت ترنکویست، مترجم محمدهادی محمدی و ناشران  این کتاب موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان, تاک،می باشند.
خواهری برای خرگوش کوچولو

خواهری برای خرگوش کوچولو


یکی دیگر از کتاب ها مناسب سن کودکان دو سال،" خواهری برای خرگوش کوچولو" می باشد. این کتاب داستان خرگوش کوچولویی است که یک روز پس از برگشتن از کودکستان متوجه می‌شود که صاحب یک خواهر کوچولو شده است.

هر بعد از ظهر پس از این که خرگوش کوچولو از کودکستان به خانه برمی‌گردد با پدرش آب هویج می‌نوشند؛ اما امروز همه‌ چیز با روزهای پیش فرق دارد و از آب هویج خبری نیست. امروز اتفاق عجیبی افتاده است. خرگوش کوچولو امروز صاحب یک خواهر شده است.

هر بعد از ظهر پس از این که خرگوش کوچولو از کودکستان به خانه برمی‌گردد با پدرش آب هویج می‌نوشند؛ اما امروز همه‌ چیز با روزهای پیش فرق دارد و از آب هویج خبری نیست. امروز اتفاق عجیبی افتاده است. خرگوش کوچولو امروز صاحب یک خواهر شده است.

 این کتاب، پاسخی  برای پرسش های کودکانی است که در چنین موقعیتی قرار می گیرند. شیوه برخورد مادر و پدر  خرگوش کوچولو و اطمینان دادن به او که با آمدن خواهرش، هنوز هم برای او وقت دارند، به مخاطبان این داستان آرامش می دهد.

تصاویر کتاب « خواهری برای خرگوش کوچولو » با رنگ‌های شاد و درخشان و ریزه‌کاری‌های بسیار خردسالان را برای ساعت‌ها مجذوب و سرگرم می‌کند.

نویسنده  و تصویرگر کتاب « خواهری برای خرگوش کوچولو » روترات سوزانه برنر، یکی از برجسته‌ترین تصویرگران آلمان، برگردان مریم اخگری و ناشر کتاب مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان می باشند.

 نویسنده  این کتاب ، تصویرگر آن هم می باشد. او تصویرگری است که آثارش از استانداردهای بصری و مفهومی بالایی برخوردارند، تصویرگری که مخاطبان غالباً خردسال خود را به شدت جدی می‌گیرد.تصاویر او کودکانه و صمیمی هستند و به دلیل ریزه‌کاری‌های بسیار، کودک را مدت‌ها درگیر خود می‌کنند.
قیافه های بامزه

قیافه های بامزه

یکی دیگر از کتاب های مناسب سن کودک تا دو سال، "قیافه های بامزه " است. اگرچه کودک از ابتدای تولد خود بخشی از احساسات خود را با گریه، خنده و دیگر حالت های چهره بیان می کند،‌ اما این که کودک یاد بگیرد چگونه احساسات خود را در چهره اش نشان بدهد یا نشان ندهد،‌ چگونه میان احساسات دیگران و حالت چهره شان ارتباط درست برقرار کند، و یا چه نوع واکنش هایی به ایجاد چه نوع احساساتی می انجامد، از جمله مهارت های زندگی است که کودک به تدریج در طول زندگی خود آنها را یاد می گیرد.
کتاب های تصویری که احساسات شخصیت ها را در چهره ها به روشنی به تصویر می کشاند به روند رشد این مهارت می تواند بسیار کمک کند.

نویسنده و تصویرگر این کتاب، نیکولا اسمی نویسنده انگلیسی است که با کتاب تصویری خود،‌ "قیافه های بامزه" این فرصت را به کودکان خردسال می دهد که با حالت های گوناگون یک چهره از چهره شاد تا غمگین،‌ متعجب و عصبانی آشنا شوند.

 نویسنده و تصویرگر این کتاب، نیکولا اسمی نویسنده انگلیسی است که با کتاب تصویری خود،‌ "قیافه های بامزه" این فرصت را به کودکان خردسال می دهد که با حالت های گوناگون یک چهره از چهره شاد تا غمگین،‌ متعجب و عصبانی آشنا شوند.

این کتاب داستان بسیار ساده ای از پسرکوچولویی است که با سگش مشغول بازی فوتبال است. ناگهان خرس بزرگی توپ او را می دزدد و تا زمانی که خرس با توله هایش بر گردد و توپ را به پسر دهد تا با سگ و خرس کوچولوها بازی کند،‌ پسر کوچولوی داستان احساسات گوناگونی را تجربه می کند. احساساتی که در چهره پسر دیده شده است و کودک مخاطب به روشنی می تواند آن ها را درک کند. احساسات گوناگونی از ترس، ‌‌تعجب،‌ عصبانیت، ‌بدجنسی، نگرانی و شادی. در پایان کتاب تصویرگر با گذاشتن یک ورق کاغذ آلومینیومی که کار یک آینه را می کند،‌ مخاطبان را تشویق می کند که حالات چهره پسرک را تقلید کنند و چهره خود را دراین آینه ببینند و خود نیز حالت های گوناگون چهره خود را در بیان احساسات مختلف در آینه تجربه کنند. کودکان خردسال از دیدن چهره خود در آینه به وجد می آیند.

نویسنده این کتاب، با تصویر های ساده، ‌روشن و کودکانه به مخاطب خود نشان می دهد که کدام کنش سبب آن احساس ویژه شده است و این احساس چگونه در چهره شخصیت داستان بازتاب یافته است.
 شهرام رجب زاده ویراستار،نوشین اخلاقی برگدان این کتاب داستان کودکانه می باشند.
هر کسی کاری داره

هر کسی کاری داره

کتاب "هرکسی کاری داره" کتابی مناسب سن کودکان سه تا شش سال می باشد. نویسنده این کتاب اسد الله شعبانی، با زبان شعر به کودکان درباره‌ شغل‌های مختلفی توضیح می‌دهد که اغلب آن‌ها را هر روز در محله‌ خود می‌توانند ببینند. شغل‌هایی مانند میوه فروش، بنا، رفتگر، قصاب و غیره.

  نویسنده این کتاب اسد الله شعبانی، با زبان شعر به کودکان درباره‌ شغل‌های مختلفی توضیح می‌دهد که اغلب آن‌ها را هر روز در محله‌ خود می‌توانند ببینند. شغل‌هایی مانند میوه فروش، بنا، رفتگر، قصاب و غیره.

کفاش، گل فروش، میوه‌فروش، بقال، رفتگر، بنا، قصاب، خیاط، نانوا، نجار، کشاورز شخصیتی آشنا در محله هستند که هر روز با چهره‌ای خندان و راضی از شغلی که دارند به سر کار خود می‌روند. سپس ابزار و وسایل کارشان معرفی می‌شود و مراحل کار و نوع خدمات یا کالایی که ارایه می‌دهند با زبان شعر برای کودکان توضیح داده می‌شود. در تمام شعرها همیشه جانوری که برای کودکان شناخته شده است، به‌عنوان همکار یا به عنوان مشتری حضور دارد.

تصویرگر این کتاب؛ ابوالفضل همتی آهویی، تصاویری ساده و با حال و هوای بومی و سنتی در کتاب کشیده است. این کتاب هب صورت شعرهای روان می باشد.
ناشر این کتاب ؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می باشد.
دخترک مو فرفری

دخترک مو فرفری

کتاب " دخترک موفرفری" از جمله کتاب های مناسب برای کودکان رده سنی سه تا شش سال می باشد. این کتاب ؛داستان دختر کوچولوی موفرفری است که آن‌قدر موهایش را شانه نمی‌کند که موهایش می‌شوند یک جنگل.

 داستان این کتاب به این صورت است که یک روز دو پرنده به جنگل موهای دخترک سر می‌زنند به اسم چیک چیک و چاک چاک. پرنده‌ها در جنگل می‌مانند. آواز می‌خوانند. یک روز قورچه و بورچه دو قورباغه‌ راه‌راه گذرشان به جنگل می‌افتد. قورچه بورچه می‌کنند و آن‌ها هم در جنگل می‌مانند. اما مگر می‌شود توی جنگلی که نه درخت دارد نه سبزه نه هوای خوبی ماند؟ دخترک موفرفری آن همه سر و صدای توی کله‌اش را چطور می‌تواند تحمل کند؟ اگر یک روز شانه‌به‌سری به جنگل بیاید چه. شانه‌به‌سر چه کار می‌کند؟ او هم می‌ماند؟ آواز سر می‌دهد و یک صدای دیگر توی جنگل بهم‌ریخته و آشفته‌ی قصه می‌پیچد؟

 کتاب " دخترک موفرفری" از جمله کتاب های مناسب برای کودکان رده سنی سه تا شش سال می باشد. این کتاب ؛داستان دختر کوچولوی موفرفری است که آن‌قدر موهایش را شانه نمی‌کند که موهایش می‌شوند یک جنگل.

این کتاب داستانی آموزشی و عبرت‌آموز برای مخاطب نیست که اگر موهایت را شانه نزدی چه اتفاقی می‌افتد. چه مشکلات بهداشتی، خانوادگی و اجتماعی برایت پیش می‌آید. دخترک موفرفری پیش از این‌ها به کودک خیال‌انگیزی و خلاقیت در مواجه با مسائل و دغدغه‌های روزمره، بازی با و توجه به واژه‌ها، نام‌ها و اشیاء دور و برش را آموزش می‌دهد و اینکه چگونه یک فعالیت تکراری و شاید کسل‌آور روزمره را می‌تواند به یک بازی خیال‌انگیز تبدیل کند و از آن لذت ببرد. همان‌طور که در انتهای داستان دخترک توی آیینه خوشحال است.

کتاب "دخترک موفرفری" به نویسندگی مجید راستی و تصویرگری هاله مودبیان در سال 1390 توسط موسسه سروش منتشر شد.
 آفتاب مهتاب چه رنگه؟

آفتاب مهتاب چه رنگه؟

کتاب "آفتاب مهتاب چه رنگه"، مجموعه‌ای از بازی ترانه‌ها و متل‌های گوناگون کودکان کشورمان است. ثمینه باغچه بان  نویسنده کتاب،تلاش کرده تا نمونه‌های موفق از ترانه‌های عامیانه را ارائه دهد تا کودکان را به وجد آورد و سرگرم کند. در این کتاب نمونه‌هایی از ترانه‌های ترکی و کردی همراه با متن فارسی آورده شده که مخاطبان کودک را با اقوام و زبان‌های گوناگون ایران آشنا می‌کند و هویت ملی و انسجام قومی را در ذهن کودکان بارور می‌سازد

 کتاب "آفتاب مهتاب چه رنگه؟" به کودکان ناشنوا نیز توجه دارد و دوستی و دوست داشتن را در دل آن‌ها می نشاند.

کتاب "آفتاب مهتاب چه رنگه؟" به کودکان ناشنوا نیز توجه دارد و دوستی و دوست داشتن را در دل آن‌ها می نشاند. ترانه‌ها عشق و علاقه مادران به کودکان و اهمیت خانواده را به مخاطب نشان می‌دهد. متل‌های ساده، پند آموز و سرگرم کننده، گاه طنز آمیز از جمله ویژگی‌های این کتاب است. تصاویر هماهنگ با متن است و ذهن کودک را درگیر می‌کند.

 پدیدآوردندگان این کتاب، ثمینه باغچه بان و حدیثه قربان و ناشر آن موسس سروش می باشد. این کتاب درسال1388 منتشر شده است.
لطفا چراغ را روشن بگذار

لطفا چراغ را روشن بگذار

 یکی دیگر از کتاب ها مناسب سن کودکان سه تا شش سال " لطفا چراغ را روشن بگذار" است. این کتاب یک داستان تخیلی با چاشنی طنز درباره ترس از تاریکی و هیولاست. شاهزاده کوچولو می‌خواهد چراغ روشن باشد تا بچه هیولا به اتاقش نیاید. از طرفی بچه هیولا هم ‌می‌خواهد چراغ روشن باشد تا دختر کوچولو به اتاقش نیاید.

شاهزاده کوچولو وقت خواب از پدرش می‌خواهد چراغ را روشن بگذارد. او از تاریکی خوشش نمی‌آید، چون فکر می‌کند هیولاها شب‌ها پیدایشان می‌شود. پدر، دریاسالار، ملکه و دکتر به او‌ می‌گویند که هیولا وجود خارجی ندارد. به او می‌گویند اگر هم وجود داشته باشد، بسیار ریز هستند. شاهزاده خیالش راحت می‌شود. ملکه هم به او شب به‌خیر می‌گوید و چراغ را خاموش می‌کند. ناگهان صدایی می‌آید. شاهزاده فکر می‌کند حتما صدای هیولاست.و ....

 شاهزاده کوچولو وقت خواب از پدرش می‌خواهد چراغ را روشن بگذارد. او از تاریکی خوشش نمی‌آید، چون فکر می‌کند هیولاها شب‌ها پیدایشان می‌شود.


 در واقع کتاب با لحنی شیطنت آمیز و طنز سعی دارد ترس از هیولای زیر تخت را به تصویر بکشد و با به تصویر کشیدن هر دو طرف داستان، شاهزاده و هیولا، به تقویت قدرت تحلیل کودک کمک می‌کند. در گفتگوی بین اطرافیان دخترک با او نیز، به نوعی این ترس به چالش کشیده می‌شود. داستان نشان می‌دهد که با قدرت تخیل هم می‌توان بر ترس غلبه کرد. حتی می‌توان دید که ترس هم ‌می‌تواند یک تخیل باشد.

متن داستان کتاب «لطفا چراغ را روشن بگذار» آسان‌خوان است. این کتاب از مجموعه «به تنهایی می‌خوانم»، برای کودکانی که در ابتدای راه یادگیری خواندن هستند مناسب است. «لطفا چراغ را روشن بگذار» برای بلندخوانی و اجرای نمایش نیز مناسب است.

«تونی راس» نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودکان و از جمله کتاب "لطفا چراغ را روشن بگذار" می باشد. تصویرگر این کتاب، در طراحی تصاویر، رنگ‌‌های زنده به کار برده است و و بیشتر صفحه کتاب ،به تصویر اختصاص دارد.

برگردان این کتاب «مرجان حجازی‌فر» ویراستار «عاطفه سلیانی» و ناشر آن «راز بارش» می باشد.
 مرگ بالای درخت سیب


مرگ بالای درخت سیب

" مرگ بالای درخت سیب" کتابی برای کودکان در رده سنی 7 تا 9 سال است. این کتاب در ستایش مرگ نوشته شده است. همه ما انسان‌ها در تمامی دوران‌ها به دنبال زندگی جاودانه هستیم، شنیدن این داستان دوباره آرزوی دیرینه‌مان را به ما یادآور می‌شود. آرزوی زیستن برای همیشه و زندگی بدون مرگ.

 «کاترین شارر» نویسنده این کتاب، داستان روباه پیری را بیان می کند  که دیگر نمی‌تواند حیوانی را شکار کند. تنها خوراکی که برایش مانده سیب‌های روی درخت‌اند. اما جانوران دیگر همیشه زودتر از او به سیب‌ها رسیده‌اند، پس حالا که راسوی جادوگر برای نجات جانش از روباه می‌خواهد تا آرزویی کند، تنها چیزی که روباه می‌خواهد چسبیدن هر دزدی به درخت سیب‌اش است. آرزو برآورده می‌شود و از آن روز دیگر کسی جرات نزدیک شدن به درخت افسون شده را ندارد. تا این‌که بالاخره مرگ از راه می‌رسد. روباه فکری به سرش می‌زند و نقشه‌اش به ثمر می‌رسد. مرگ روی درخت سیب اسیر می‌شود. اما این تنها مرگ روباه است که اسیر شده نه مرگ دیگران.

«کاترین شارر» تصویرگر این کتاب هم می باشد. او به گونه ای کتاب را تصویرپردازی کرده که تصاویری خسته ولی زنده را مقابل روی مخاطب می‌گذارد. حرکت روی مرز خیال و واقعیت یک تکنیک راهبردی دیگر برای مواجهه نرم ذهن کودک با فضای زنده مفاهیم مرتبط با مرگ است.


 «کاترین شارر» تصویرگر این کتاب هم می باشد. او به گونه ای کتاب را تصویرپردازی کرده که تصاویری خسته ولی زنده را مقابل روی مخاطب می‌گذارد. حرکت روی مرز خیال و واقعیت یک تکنیک راهبردی دیگر برای مواجهه نرم ذهن کودک با فضای زنده مفاهیم مرتبط با مرگ است.

 از جالب‌ترین نکات تصویرگری این کتاب نوع تجسم مرگ است. خواننده در تصویرها چهره مرگ را ترسناک نمی‌بیند. مرگ مثل دوستی هم‌زاد، کنار روباه انتظار می‌کشد، تا در نهایت هر دو لبخندزنان یک‌دیگر را در آغوش می‌گیرند. تصاویر ساده و جذاب است. پیر بودن روباه در تصویرها به‌خوبی مشخص است و حضور همیشگی درخت سیب لطافتی بیشتر به داستان می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که در حوزه پرورش مهارت‌های شناختی کودکان شناخته شده، مفهوم مرگ است. این سؤال که: چرا باید مُرد؟ به عنوان قدیمی‌ترین پرسش انسان است که پرسش‌هایی مانند «چرا و چگونه باید زیست؟» را طرح می‌کند. در کتاب «مرگ بالای درخت سیب» این پرسش در پس این مفهوم مهم طرح می‌شود. فضای قصه با وسط کشیده شدن پای جادو چسبندگی به درخت به عنوان نماد ایستایی که بر زمین نمی‌افتد تلاش می‌کند تا هراس از مرگ مهاجم و نابودگر را در ذهن و ضمیر کودکان کم‌رنگ کند.

«پروانه عروج‌نیا» مترجم کتاب «مرگ بالای درخت سیب»، « حسین شیخ رضایی » ویراستار کتاب و «فاطمی» ناشر این کتاب می باشند.
 بچه باتلاق

بچه باتلاق

"بچه باتلاق" از جمله کتاب های مناسب برای رده سنی هفت تا 9 سال می باشد. این کتاب با کمک گرفتن از تخیل و روندی جادو وار، نشان می‌دهد دوست داشتن واقعی چه معنایی دارد و این که هرکس نیاز دارد در جایی زندگی کند که برایش خوب است و به آن‌جا تعلق دارد.
 داستان این کتاب از این قرار است که سال‌ها پیش، دو خواهر کوچک، قرار بود به خانه‌ دوستشان بروند اما به جای آن به ماهی‌گیری رفتند، به تنهایی و بدون این‌که به مادرشان بگویند.
 آن‌ها به حوضچه جادو در دل جنگل رفتند و تور انداختند. خواهرها به جای ماهی، یک بچه باتلاق پیدا کردند؛ او گرد و آبی بود. وقتی نوازشش می‌کردند بال‌هایش را باز می‌کرد؛ اما نمی‌توانست پرواز کند. آن‌ها بچه باتلاق را یواشکی توی انباری نگهداری کردند. برایش در یک سطل، خانه قشنگی ساختند و به او خرده کیک دادند. او را پنهانی به مدرسه هم ‌بردند.
 کم کم بچه باتلاق دیگر بالا و پایین ‌نمی‌پرید و بال‌هایش آویزان شده بود. آن‌ها می‌خواستند از مادر کمک بگیرند؛ اما جرئت نمی‌کردند به او چیزی بگویند. یک روز که در انباری بودند مامان، .....
خواندن این کتاب به کودکانی پیشنهاد می شود که تا به‌حال بدون اجازه کاری کرده‌اند و یا رازی دارند که تنها خودشان و نزدیک‌ترین دوستشان می‌داند، همچنین کودکانی که موجودی بال‌دار و عجیب پیدا کرده‌اندو یا دوست دارند حیوان خانگی کوچکی داشته باشند و اگر هنوز به جادو باور دارند،می تواند این کتاب زیبا را بخوانند.

راوی این داستان یکی از آن دوخواهر است که حالا دیگر مادر شده است. او داستان را اینگونه بیان میکند که آنها قانون شکنی کرده اند.او درباره علاقه به جانوارن و محیط طبیعی صحبت می‌کند و خواننده کتاب را با تصویرهای آب‌رنگی سرشار از جزئیات گل‌ها، جنگل و حشره‌ها در داستان روبرو می کند و در پایان داستان هم خواننده متوجه می شود  که این‌گونه از جانور، بسیار کم شده و شاید به خاطر این باشد که خواهرهای داستان، او را به محل زندگی خود برگردانده‌اند.

 این گونه داستانها باعث بالا رفتن درک کودکان از تفاوت‌های زیستی و نیاز جانوران به بودن در محیط‌های طبیعی می‌شود. هر موجودی باید در خانه خود و محیط‌زیستی مناسب رشد کند تا شاداب و سرزنده باشد. مهم‌تر آن‌که برای حل مشکلات بزرگی که خودمان قادر به حل آن نیستیم، بهتر است از بزرگترها کمک بگیریم حتی اگر رازمان فاش شود.

 خواندن این کتاب به کودکانی پیشنهاد می شود که تا به‌حال بدون اجازه کاری کرده‌اند و یا رازی دارند که تنها خودشان و نزدیک‌ترین دوستشان می‌داند، همچنین کودکانی که  موجودی بال‌دار و عجیب پیدا کرده‌اندو یا  دوست دارند حیوان خانگی کوچکی داشته باشند و اگر هنوز به جادو باور دارند،می تواند این کتاب زیبا را بخوانند.

«جین ویلیس» نویسنده کتاب، «گوین میلوارد» تصویر گر،« پروین علی‌پور» برگردان کتاب و « چشمه, کتاب ونوشه» به عنوان ناشران این کتاب می باشند.

گزیده‌هایی از کتاب
  «دوستان‌مان هم خیلی دوستش داشتند. او را در جعبه‌ای می‌گذاشتیم و یواشکی به مدرسه می‌بردیم

  هروقت، معلم‌مان حواسش نبود، او در حیاط مدرسه،

توی شن و آب، برای خودش بازی می‌کرد.»

آدم کوچک و خواب‌های بزرگ

آدم کوچک و خواب‌های بزرگ

یکی دیگر از کتاب های مخصوص رده سنی 7تا9 سال کتاب " آدم کوچک و خواب‌های بزرگ" است. این کتاب نوشته ی محمدهادی محمدی، نویسنده ماهر کشورمان می باشد. روایت های این کتاب؛ به یکی از کلیدی‌ترین نگرش‌های کودکان خردسال درباره زود بزرگ شدن می‌پردازد.
 این روایت می‌کوشد در بستر ادبیاتی سنجیده، نخست موضوع نیاز به بزرگ شدن و بزرگ دیده شدن را در کودکان باز کند و سرانجام با واکنش‌هایی که بهمن کوچولو شخصیت اصلی داستان انجام می‌دهد این احساس را به او ببخشد که اندازه خود بودن بسیار بهتر و کارسازتر است.

بهمن کوچولو (شخصیت اصلی داستان)در آرزوی زود بزرگ شدن است. او برای زود بزرگ شدن هیچ چاره این ندارد،جز اینکه رفتار بزرگ‌ترها را تقلید کند. او برای رسیدن به هدفش هر بار بخشی از پوشاک بزرگ‌تر‌ها را می پوشد و یا چهره خود را مانند آن‌ها درمی‌آورد و برای خرید از خانه بیرون می‌رود.

اما این کارها نه تنها او را بزرگ‌تر نمی‌کند که از نگاه دیگران؛ دکان‌دار و نانوا و… کوچک‌تر هم می‌شود. بهمن سرانجام این موضوع را می‌فهمد و هنگامی که در جای خود و در پوشاک خود قرار می‌گیرد به آرامش می‌رسد و حس شادی خود بودن را پنهان نمی کند.

بهمن کوچولو (شخصیت اصلی داستان )در آرزوی زود بزرگ شدن است. او برای زود بزرگ شدن هیچ چاره این ندارد،جز اینکه رفتار بزرگ‌ترها را تقلید کند. او برای رسیدن به هدفش هر بار بخشی از پوشاک بزرگ‌تر‌ها را می پوشد و یا چهره خود را مانند آن‌ها درمی‌آورد و برای خرید از خانه بیرون می‌رود.


برخی از کودکان دوست دارند که بزرگ دیده شوند و این احساس و نیاز کاذب از رفتارهای نادرست جامعه بزرگسال به کودک بخشیده می شود. اگر جامعه بتواند نیازهای کودکان را بشناسد، هیچ کودکی آرزو نمی‌کند که زودتر بزرگ شود، ‌بلکه تلاش می کند از لحظه‌های زندگی‌اش بهره ببرد. اما هنگامی که کودک سخن می‌گوید و بزرگ ترها سخن او را نمی‌شوند یا به خواسته‌های او هیچ اعتنایی نمی‌کنند ؛کودکان در دنیای خود به این باور می‌رسند که همه چیز از پیکر کوچک آن‌ها برمی‌خیزد و آن‌ها اگر بزرگ قامت شوند همه دشواری‌ها و بی‌اعتنایی‌ها هم تمام می‌شود. مخاطبان این کتاب کودکان پیش‌دبستان و سال‌های نخست دبستان هستند.

 نویسنده این کتاب،تصاویری زیبا و شاعرانه با کلمات خلق می‌کند. زبان اثر به زبان کودکان نزدیک است و سبب می‌شود مخاطب با بهمن کوچولو،احساس نزدیکی بیش‌تری کند. تصویرگر اثر نیز با خلق تصاویر رنگارنگ، انتخاب زوایای مناسب و توجه به جزئیات تصویر، گیرایی اثر را دوچندان کرده است.
«محمد هادی محمدی» نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودکان و بزرگسالان است. او داستان‌های زیادی برای کودکان نوشته که بیشتر آن‌ها از سوی نهادهای مختلف تقدیر شده یا جایزه دریافت کرده‌اند.
پرستو حقی از تصویرگران جوان و خلاق کشورمان است. ناشر این کتاب مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان می باشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .