تبیان، دستیار زندگی

روزگار سختِ عروس خاورمیانه

با روی کار آمدن ترامپ، دولت وی سیاست های سختگیرانه علیه متحدان منطقه ای ایران اتخاذ کرد. تحریم ها علیه حزب الله و شخصیت های نزدیک به حزب باعث تشدید شرایط بحرانی شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : علی حجتی نیا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 

 

هم مرز بودن با رژیم صهیونیستی، تضادهای اقوام و مذاهب و دخالت های کشورهای منطقه و فرا منطقه ای اوضاع لبنان را متشنج کرده است. اختلافات شدید بین احزاب لبنانی  و فساد گسترده در بخش های حاکمیتی نیز متاثر از این شرایط است. 
با روی کار آمدن ترامپ، دولت وی سیاست های سختگیرانه علیه متحدان منطقه ای ایران اتخاذ کرد. تحریم ها علیه حزب الله و شخصیت های نزدیک به حزب باعث تشدید شرایط بحرانی شد. دولت لبنان برای غلبه بر بحران اقتصادی سیاست های  ریاضتی را پیش گرفت. این شرایط باعث شروع اعتراضات مردمی شد، سرانجام دولت سعد حریری به دلیل ناتوانی از حل مشکلات استعفا کرد. با رای پارلمان حسان دیاب جایگزین سعد حریری شد.
کشورهای منطقه و دولت های غربی و برخی از احزاب لبنانی از ابتدا به بهانه نزدیک بودن دیاب به حزب الله دولت وی را تضعیف کردند. در حالی که دیاب باعث بهبود نسبی وضعیت اقتصادی لبنان شده بود اما انفجار بندر بیروت اوضاع لبنان را بغرنج تر کرد.
با شروع دوباره اعتراضات مردم و فشار های بین المللی دیاب مجبور به استعفا شد اما تا امروز ریاست دولت موقت را بر عهده دارد.
بدهی خارجی حدود ۹۰ میلیارد دلار و به تبع آن تورم روز افزون و بحران سوخت مردم لبنان را آزار می دهد.
رییس جمهور میشل عون، نجیب میقاتی را مکلف به تشکیل کابینه کرد. با وجود تحریم ها تشکیل دولت با همکاری حزب الله کار سختی است. نمی‌توان چشم انداز مثبتی برای دولت نجیب میقاتی متصور بود.
به نظر می رسد دولت های لبنان قادر نیستند با نظم حاکی از توافق طائف و دخالت های روز افزون خارجی این کشور را نجات دهند.