تبیان، دستیار زندگی

برای حفظ روابط سالم از چه اشتباهاتی باید دوری کرد؟

همیشه تعهد و تلاش ضامن رابطه شاد با همسر نیست. در حقیقت، ما با اشتباهات‌مان می‌توانیم قوی‌ترین روابط را به خطراندازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهام مودب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روابط سالم همسران - مهارت های زندگی مشترک
بسیاری از ما ناآگاهانه در زندگی مشترک اشتباهاتی می‌کنیم که تاثیر مخرب بررفتارمان با همسردارد. پس لازم است پیش از آن که با رفتارهای اشتباه، روابط‌مان را تهدید کنیم، آن‌هارا شناسایی و اصلاح کنیم.

در زیر اشتباهات روزمره‌ای که معمولا" روابط را به خطر می‌اندازد، مطرح شده است:

به ظاهرتان توجه نمی‌کنید

برخی توجه به ظاهر را کم اهمیت می‌دادند. در حالیکه ظاهر آراسته نشان می‌دهد که برای روابط‌تان ارزش قایل اید. بی‌توجهی به ظاهر نشانه آن است که به رشد و پیشرفت علاقه ندارید و برای آن تلاش نمی‌کنید. برایتان مهم نیست که برای همسرتان آراسته باشید. کم توجهی شما پس از مدتی بر روابط‌تان تاثیرمنفی می‌گذارد.

مسولیت‌پذیری مالی ندارید

پول و مسایل مالی مهم است. بحث‌های بی‌مورد در زمینه مسایل مالی بر روابط تاثیر مخرب می‌گذارد. برعکس برای تحکیم رابطه باید به همسرتان نشان دهید که در امور مالی مسئولیت‌پذیرید. اگر فقط به امور مالی توجه کنید، در روابط پویا شکاف ایجاد می‌شود. با برنامه ریزی مشترک، به همسرتان اطمینان دهید که با هم زندگی آینده را می‌سازید. در نتیجه او احساس امنیت بیشتری در روابط خواهد داشت و به شما کمک می‌کند که درصورت نیاز از پس‌انداز استفاده کنید. 

یک دروغ کوچک هم می‌تواند مشکل ساز شود، بذر بی‌اعتمادی را بکارد و در رابطه حتی مستحکم شکاف ایجاد کند. درحقیقت صداقتً بهترین سیاست در قبال فرد مهم زندگی‌تان است.


به علایق فردی خود توجه نمی‌کنید

اگر فقط به همسرتان توجه کنید، مسایل دیگر را نادیده می‌گیرید. از رشد عاطفی و فردی باز می‌مانید. در نهایت درگیر احساسات منفی مانند ترس، اضطراب و پارانویا می‌شوید. توجه همه جانبه و بیش از حد به همسر باعث می‌شود تا به مسایل دیگر اهمیت ندهید.
برای جلوگیری از این موارد و آزار همسر، علایق مثبت و سازنده دوران تجرد را دنبال کنید زمانی را برای خوداختصاص دهید، تا هردو احساس آرامش بیشتری داشته باشید.


به همسر وابستگی منفی دارید

اگر یک یا هر دو زوج علایق مثبت و سازنده خود را دنبال نکنند، وابستگی منفی به همسر خواهند داشت و فقط او را عامل خودباوری و اعتماد به نفس می‌دانند.
فرد وابسته اعتماد به نفس ندارد، احساس بی‌ارزش می‌کند و همیشه به تایید دیگران نیازدارد.
البته وابستگی مثبت متقابل می‌تواند در شرایط خاص و مشاغل ورزشی، هنری و تجارت مفید باشد. افراد برای دست‌یابی به هدف بزرگ باهم همکاری می‌کنند.
نباید فقط به همسرتان توجه کنید. هویت خود را حفظ کنید تا بیش از حد به همسروابسته نباشید.

مانند دوران تجرد رفتار می‌کنید

گرچه نباید به همسروابستگی مخرب داشت، اما زیاده روی نکنید.
رفتارهای دوران تجرد را در پیش نگیرید و روابط‌تان را آخرین اولویت ندانید. درغیراینصورت احساسات همسررا نادیده می‌گیرید و به او بی‌احترامی کنید.
توجه کنید که شما عضوی ازیک گروه مشترک هستید وباید توانایی سازگاری باهمسررا داشته باشید.
زوجی که همدیگررادوست دارند، ازهم حمایت می‌کنند وبا هم رفتارسازنده و مثبت دارند. در نتیجه رابطه‌شان رضایت بخش می‌شود.

احساس ناامنی دارید یا بیش از حد حساس‌اید

همه ما گاهی افسرده می‌شویم، یا احساس بی‌ارزشی می‌کنیم. افکار و احساسات منفی بر نحوه جهان بینی و عملکرد ما تأثیر می‌گذارد. احساسات منفی روابط را مشکل ساز می‌کند. زیرا باعث ناامنی، شک به خود و حسادت می‌شود. حتی اگر همسرتان خوب باشد، تا حدی می‌تواند شرایط شما را بپذیرد و تحمل کند، اما همیشه نمی‌تواند با هیجان‌های منفی شما به ویژه موارد بی‌دلیل کنار بیاید. احساسات منفی ریشه در روابط شکست خورده گذشته دارد. پس آن‌ها را بشناسید کنار بگذارید.
تاثیر رفتار و احساسات‌تان بر روابط‌تان را واقع بینانه بررسی کنید و از آن درس بگیرید.

محبت نمی‌کنید

افراد متفاوت‌اند؛ برخی بوسه و نوازش و برخی دیگر صمیمیت جسمی را دوست دارند. این مشکل بزرگی نیست، پس با هر روشی که می‌توانید به همسرمحبت کنید و به او نشان دهید که به او توجه می‌کنید.
بی‌مهری به همسرباعث کاهش وابستگی اوبه شما می‌شود و کم کم از شما فاصله می‌گیرد.
گرفتن دست و نوازش کردن حتی درآغوش کشیدن روش‌های خوبی برای نشان دادن محبت است بدون اینکه از نظر جسمی ناراحت کننده باشد.

بیش از حد انتقاد می‌کنید و غر می‌زنید

با انتقاد منفی و غرزدن بیش از حد، اعصاب همه را خرد می‌کنید. مهم‌ترین عاملی که احساسات منفی را افزایش می‌دهد، توجه به نقاط ضعف و کمبودهای شریک زندگی و مرور گذشته است. در نتیجه موجب کینه و رنجش و سردی روابط می‌شود. متاسقانه این روند همچنان ادامه پیدا می‌کند. زوجی مرتب درخواست دارد، درحالیکه دیگری به آن اهمیت نمی‌دهد.
بهترین کار آن است که موقعیت را بسنجید. در زمان مناسب با تشویق سازنده، واضح و روشن نیاز و درخواست‌تان را مطرح کنید. غر نزنید و صبور و همدل باشید. شاید شریک زندگی‌تان مدت کمی به فکر کردن نیازدارد.

برخی توجه به ظاهر را کم اهمیت می‌دادند. در حالیکه ظاهر آراسته نشان می‌دهد که برای روابط‌تان ارزش قائل اید



به همسر محبت نمی‌کنید یا مهارت‌های ارتباطی ندارید

همانطور که قبلاً گفتم، بی‌مهری مستمر بر روابط تاثیر منفی می‌گذارد و آن را خراب می‌کند.
فرد به همسرش توجه نمی‌کند. خواسته‌ها و نیازهای اورا نادیده می‌گیرد. از زحمات او تشکر نمی‌کند و ویژگی‌های مثبت اخلاقی او رامطرح نمی‌کند. متاسفانه زوج‌ها باهم صحبت نمی‌کنند و افکار، امیدها، آرزوها و ترس‌های خود را نمی‌گویند.
در عصر مدرن ما، فناوری همواره در حال پیشرفت است و بسیاری جذب آن می‌شوند. زوج‌ها به تلفن همراه، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیش از همسر توجه می‌کنند و برای آن وقت می‌گذارند. بنابراین با شناخت تأثیر منفی و مضرات فناوری بر روابط، قدم بزرگی در مسیر سالم‌سازی آن بر می‌دارید. زمانی که در کنار هم هستید تلفن را کنار بگذارید. گفتگوی فعال سازنده با همسر داشته باشید وبرای داشتن رابطه باکیقیت بکوشید.


صادق نیستید

همه دروغ می‌گویند. شاید با بزرگ نمایی می‌کوشید دیگران را تحت تأثیر قراردهید، یا اشتباهی را پنهان کنید. این موارد را دروغ‌های کوچک سفید می‌نامند. شاید در دراز مدت مشکلی پیش نیاید. اما فراموش نکنید که دروغ یک ویژگی رفتاری اجباری است که نتایج گسترده‌ای بدنبال دارد و به رابطه آسیب می‌رساند.
امیدوارم که دروغ شما را تا حد خیانت پیش نبرد، اما حتی یک دروغ کوچک هم می‌تواند مشکل ساز شود، بذر بی‌اعتمادی را بکارد و در رابطه حتی مستحکم شکاف ایجاد کند. درحقیقت صداقتً بهترین سیاست در قبال فرد مهم زندگی‌تان است. صریح و صادق باشید و به قدرت روابط‌تان اعتماد کنید.
اگر جسارت شجاعت پذیرش اشتباهاتتان را داشته باشید، همسرتان نظر مساعدی نسبت به شما خواهد داشت.
بنابراین اگر واقعاً می‌خواهید رابطه پایدار و بادوام باشد قابل اعتماد و صادق باشید.

رفتارهای تکانشی و اجباری در پیش می‌گیرید

دروغ یکی از رفتارهای متعدد اجباری است که می‌تواند روابط را نابودکند.
اگر از روابط‌تان ناراضی هستید یا با همسرتان اختلاف دارید، احتمال روی آوردن به رفتارهای اجباری بیشتر می‌شود. هر فردی رفتار خاص خود را برای دستیابی به آرامش و احترام دارد. این رفتارها می‌تواند از نوشیدن مشروبات الکلی گرفته تا قمار یا حتی خریدهای وسواسی باشدکه ناشی از ضعف احساس شما در روابط است.
زیاده‌روی شما در رفتارهای زیان‌آور نشان می‌دهد نمی‌توانید احساساتی راکه در پس رفتارهای آنی شما است بیان کنید.
هر چه در رفتارهای مخرب زیاده‌روی کنید، کمتر به شریک زندگی و رابطه‌تان اهمیت می‌دهید، راه حل این است که به خودتان کمک کنید.
تکیه و اعتماد به شریک زندگی، نه تنها نشانه ضعف نیست، بلکه برعکس نشانگر قدرت است. وقتی همسرتان مطمن می‌شود که به او اعتماد دارید، روابط‌تان مستحکم‌ترمی‌شود.

معذرت خواهی نمی‌کنید

احترام متقابل بسیار مهم است و بدون آن هیچ رابطه‌ای دوام نخواهد داشت. پذیرش اشتباه، ابراز پشیمانی و تاسف درصورت نیاز و احساس پشیمانی از رفتار نامناسب مهم‌ترین مفهوم احترام است و نشانه شخصیت صادق و بالغ شماست. به حرف‌های همسرتان گوش کنید، همیشه اصرار نکنید که حق با شماست، اگر عذرخواهی نمی‌کنید، به دردسرمی افتید.
زیرا همسرتان احساس می‌کند که برایش ارزش فایل نیستید و علاقه‌ای به ادامه رابطه ندارید.
حال که با اشتباهات متداولی که به رابطه آسیب می‌زند آشنا شدید، به هر قیمتی از آن‌ها جلوگیری کنید.
با ایجاد رابطه‌ای بر مبنای اعتماد، خوشرویی و صداقت، پیوند بین شما و شریک زندگی‌تان محکم و پایدار می‌شود و تاب تحمل در برابر ناملایمات را خواهید داشت.
منبع: Viralifes