تبیان، دستیار زندگی

چگونه برای کودکان ماهی بپزیم؟

والدین بهتر است ماهی را در برنامه غذایی کودکان خود قرار دهند، زیرا یکی از مهمترین منابع مواد مغذی برای کودکان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماهی برای کودکان
شاید با کودکانی که علاقه ی زیادی به خوردن غذا ندارند و یا با بی میلی غذا می خورند،سروکار داشته باشید ،از این رو در تلاش هستید غذاهای مورد علاقه ی کودک خود را درست کنید.تغذیه مناسب کودک،یکی از مسائل مهمی است که در سنین رشد باید به آن توجه کرد. از آنجایی که ماهی ارزش غذایی بسیار زیادی دارد و برای سلامت بدن ضروری است و باعث میشود کودکان باهوش تری داشته باشید باید کودکان خود را به خوردن این ماده غذایی ارزشمند عادت دهید.

تحقیقات نشان داده مصرف ماهی بر روی هوش و خواب کودک تاثیر میگذارد از این رو کودکانی که ماهی میخورند نسبت به دیگر کودکان از هوش بالاتری برخوردار هستندو خواب راحت تری دارند. امگا 3 موجود در ماهی خطر ابتلا به بیماری آسم در کودکان را کاهش می دهد.

افسردگی نشانه‌ای از کاهش سطح اسید‌های چرب در مغز می‌باشد از این رو، آن دسته از کودکانی که به صورت منظم ماهی استفاده می‌کنند احتمال ابتلا به افسردگی بالینی در آن‌ها کمتر دیده می‌شود.

  والدین باید توجه داشته باشند درصورتی که پس از مصرف ماهی کودکشان دچار حساسیت های پوستی، خس خس سینه،ورم صورت، درد‌های شکمی، مشکل در تنفس و یا اسهال و استفراغ شد، سریعا به پزشک مراجعه کنند، چون احتمالا کودک آنها به این غذای دریایی آلرژی داشته است.


مادر می تواند خوردن ماهی را از همان دورانی که کودک غذا خوردن را شروع کرده ، برای فرزند خود شروع کند، اما قبل از آن بهتر است با پزشک مشورت کند؛چون ممکن است کودک او آلرژی داشته باشد. در واقع همان طور که برای شیرخشک و یا سرلاک از پزشک مشورت می گیرد، برای دادن این غذاها هم بهتر است با آنها مشورت کند.

 البته از آنجایی که ماهی از غذاهای آلرژی زا است بهتر است غذای کودک با همان سرلاک ،میوه و سبزیجات و گوشت های پوره شده آغاز شود و ماهی  را کم کم و رفته رفته ، زمانی که کودک بزرگتر شد، شزوع کنند.

همانطور که مصرف ماهی برای بدن بسیار مقوی و فواید زیادی دارد،اما زیاده روی در مصرف آن هم می تواند مشکل ساز باشد.
 والدین باید توجه داشته باشند درصورتی که پس از مصرف ماهی کودکشان دچار حساسیت های پوستی، خس خس سینه،ورم صورت، درد‌های شکمی، مشکل در تنفس و یا اسهال و استفراغ شد، سریعا به پزشک مراجعه کنند، چون احتمالا کودک آنها به این غذای دریایی آلرژی داشته است.
ماهی برای کودکان
قبل از اینکه برای کودک ماهی بپزید،باید بدانید که از چه ماهی هایی برای پخت استفاده کنید. برخی از انواع ماهی حاوی مقادیر بالایی از متیل جیوه یعنی ماده‌ای است که تصور می‌شود در دُزهای بالا برای رشد مغز و سیستم عصبی کودک مضر هستند. کوسه ها، شمشیرماهی ها، شاه ماهی ها و ماهی های خال خالی  از جمله ماهی هایی هستند که جیوه بالایی دارند و نباید در رژیم غذایی کودکان قرار گیرد، و ماهی قزل آلا، میگو، پولک ماهی و گربه ماهی هم از ماهی هایی که سطح جیوه در آن ها پایین است، از بین این ماهی ها، قزل آلا منبع عالی از اسیدهای چرب امگا 3 است.

 از این رو بهتر است کودکان ماهی را مصرف کنند که جیوه نداشته باشد و یا اینکه کم باشد، چون اگر آنها از ماهی هایی که سطح بالایی از جیوه دارند، مصرف کنند، به مغز و همچنین سیستم عصبی آن ها ضرر خواهد رسید. کودکان بیشتر در مقابل مصرف جیوه آسیب پذیر هستند، زیرا مغز آن ها در مرحله ی رشد می باشد. به همین خاطر مهم است که چه نوع ماهی باید در رژیم غذایی کودکان قرار گیرد.

  بهتر است کودکان ماهی را مصرف کنند که جیوه نداشته باشد و یا اینکه کم باشد، چون اگر آنها از ماهی هایی که سطح بالایی از جیوه دارند، مصرف کنند، به مغز و همچنین سیستم عصبی آن ها ضرر خواهد رسید. کودکان بیشتر در مقابل مصرف جیوه آسیب پذیر هستند، زیرا مغز آن ها در مرحله ی رشد می باشد. به همین خاطر مهم است که چه نوع ماهی باید در رژیم غذایی کودکان قرار گیرد.


مادر در زمان پخت ماهی مطمئن شود که ماهی کاملاً پخته شده است تا باکتری‌ها و ویروس‌هایی که در ماهی خام یا نیمه‌پخته رشد می‌کنند کشته شوند و وارد بدن کودک نشوند.

همانطور که گفتیم ماهی یکی از غذاهای مفید و مغذی برای کودکان است، اما ممکن است با ذائقه ی  آنها سازگار نباشد. از این رو باید آن را با روش های خاصی پخت تا طعم و شکل غذا مورد توجه کودک قرار گیرد. در این مطلب می خواهیم طرز تهیه ماهی برای کودکان به روش های مختلف  را برایتان بگوییم.

ماهی سوخاری

بچه‌ها عاشق غذاهای سوخاری با ظاهر خوب هستند. برای اینکه آن‌ها را به خوردن ماهی عادت دهید می‌توان ماهی‌ را فیله کرده و به روش های مختلف به صورت سوخاری برای آنها درست کنید. برای جذب کودک به خوردن غذا بهتر است با شکل های مختلف آن را تزیین کنید.

یکی از روش های برای تهیه ماهی، سوخاری پفکی است. این روش، یکی از پرطرفدارترین روش های سوخاری کردن می باشد که جذابیت بسیار زیادی به ویژه برای کودکان دارد.
ماهی سوخاری
مواد لازم برای تهیه ماهی سوخاری پفکی گردویی:
یک فنجان آرد
یک فنجان شیر
دو عدد تخم مرغ
یک فنجان گردو، آسیاب شده
یک فنجان خرده نان تازه
دو فنجان روغن نباتی
چهار تکه فیله ماهی، بدون پوست
چهار عدد گوجه فرنگی سبز، خردشده

طرز تهیه: برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا روغن را در ماهی تابه چدنی با قطر ۳۰ سانت به آرامی گرم کنید. ماهی‌ها را در آرد و سپس در مخلوط شیر و تخم مرغ و در مخلوط گردو و نان خشک بغلتانید. ماهی‌ها را کمی تکان دهید تا اضافات آرد و مواد دیگر از آن‌ها جدا شود. هر طرف ماهی‌ها را چند دقیقه سرخ کرده تا طلایی شوند. و بعد از طلایی شدن، آن‌ها را در بشقابی که کف آن دستمال جذب روغن پهن کرده‌اید بگذارید. ماهی سوخاری پفکی گردویی شما آماده خوردن می باشد.

  ابتدا تخم مرغ‌ها را خوب هم زده و شیر را به آن اضافه کرده و سپس دوباره هم بزنید. آرد، زعفران، جوش شیرین، نمک و فلفل را به مواد اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا خمیری به غلظت ماست به دست آید. ماهی را بشویید و به ورقه‌های نازک برش دهید و به خمیر آغشته کنید. سپس در روغن داغ سرخ کنید.


البته می توان آن را به روش ساده هم درست کرد.
مواد لازم برای تهیه ماهی سوخاری پفکی:
ماهی تازه گوشتی بد‏ون استخوان نیم کیلو
 آرد سفید ١ ‏پیمانه
 ‏آرد سوخاری نصف پیمانه
شیر نصف پیمانه
تخم مرغ ٢ ‏عدد
زعفران ساییده شده به مقدار لازم
جوش شیرین کمتر از نصف قاشق چای خوری
 روغن به مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه: برای تهیه ابتدا تخم مرغ‌ها را خوب هم زده و شیر را به آن اضافه کرده و سپس دوباره هم بزنید. آرد، زعفران، جوش شیرین، نمک و فلفل را به مواد اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا خمیری به غلظت ماست به دست آید. ماهی را بشویید و به ورقه‌های نازک برش دهید و به خمیر آغشته کنید. سپس در روغن داغ سرخ کنید. ماهی سوخاری پفکی ساده شما آماده خوردن می باشد.

ماهی سوخاری پفکی در فر

در این روش به جای اینکه ماهی را سرخ کنید، آن را باید در فر بپزید.
مواد لازم برای تهیه این ماهی:

فیله ماهی ۲عدد
پیاز رنده شده  ۱ قاشق غذاخوری
کره ۱ قاشق غذاخوری
سس کچاپ ۱ قاشق چای خوری
پودر سیر ۱ قاشق چای خوری
نمک و فلفل  ۱ قاشق چای خوری
 کورن میل   ۴ قاشق غذاخوری
آرد   ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
پودر پنیر ۱ قاشق غذاخوری
آبلیمو به مقدار لازم

طرز تهیه: برای تهیه ماهی سوخاری در فر، ابتدا فیله‌های ماهی را با نمک و فلفل و آبلیمو مزه دار کنید و اجازه دهید ۱تا ۲ ساعت استراحت کند. می‌توانید فیله‌ها را در یخچال بگذارید.پس از گذشت ۲ ساعت پیاز را رنده کنید و کره را آب کنید و پیاز رنده شده و پودر سیر یا ۱ حبه سیر تازه له شده و نمک و فلفل و سس کچاپ را به کره  آب شده اضافه کنید و هم بزنید.

 برای تهیه ماهی سوخاری در فر، ابتدا فیله‌های ماهی را با نمک و فلفل و آبلیمو مزه دار کنید و اجازه دهید ۱تا ۲ ساعت استراحت کند. می‌توانید فیله‌ها را در یخچال بگذارید.


 سپس در ظرف دیگری آرد سوخاری یا کورن میل و پودر پنیر را مخلوط کنید. فر را روشن کرده و در دمای ۱۷۵ درجه قرار دهید. سینی فر را کاغذ آلومینیومی بکشید و با روغن کمی چرب کنید. ماهی‌های مزه دار شده را داخل مخلوط کره قرار دهید و پشت و روی آن را به مواد آغشته کنید و بعد در مخلوط آردها قرار بدهید. پس از اینکه فیله‌ها را به مواد آغشته کردید. آن را داخل سینی فر قرار دهید تا بپزد.

پس از پخت، برای اینکه ظاهر آن زیباتر شود مقداری روغن روی ماهی‌ها اسپری کنید و گریل روی فر را روشن کنید و اجازه بدهید چند دقیقه دیگر پخته و روی آن طلایی شود. برای سرو ماهی سوخاری پفکی شما می‌توانید در کنار آن از انواع چاشنی و سس استفاده کنید که خوردن ماهی را بسیار لذت بخش تر می کند.
 کتلت ماهی

کوکو یا کتلت ماهی

بچه ها کوکو یا کتلت را دوست دارند. این غذا را می توانید با ماهی هم درست کنید.

مواد لازم:

فیله ماهی: 200 گرم
سیب زمینی: دو عدد درشت
گشنیز و جعفری ساطوری: 100 گرم
پیاز: دو عدد متوسط
سیر: دو حبه
تخم مرغ: دو عدد
لیمو ترش تازه: یک عدد
نمک،زردچوبه،فلفل سیاه و قرمز به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
طرز تهیه: برای تهیه کتلت ابتدا باید ماهی را بپزید. برای این کار هم می توانید آن را آبپز کنید و هم  می‌توانید فیله ماهی را بصورت چرخ کرده داخل کوکو استفاده کنید. در اینصورت نیازی به آبپز کردن ماهی ندارید.

در یک قابلمه دیگر هم سیب زمینی‌ها را آبپز کنید. فیله‌های آبپز شده را ریش ریش کرده یا فیله آماده را چرخ کنید.

 برای تهیه کتلت ابتدا باید ماهی را بپزید. برای این کار هم می توانید آن را آبپز کنید و هم می‌توانید فیله ماهی را بصورت چرخ کرده داخل کوکو استفاده کنید. در اینصورت نیازی به آبپز کردن ماهی ندارید.


سپس گشنیز، جعفری، سیر و پیاز را ریز و ساطوری کنید و با نمک، فلفل، زردچوبه و آب لیمو به مواد اضافه کنید. خوب با گوشت ماهی مخلوط کنید تا ماهی مزه دار شده و بویش گرفته شود.

بعد از آماده کردن ماهی، سیب زمینی‌ها را پوره کنید یا اگر نیم پز هستند رنده کنید. سپس تخم مرغ و سیب زمینی را به گوشت ماهی اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.از آنجایی که این غذا را می خواهید برای کودکان درست کنید، بهتر است از فلفل کمتری استفاده کنید.

برای سرخ کردن کوکو، طبق معمول روغن را داغ کنید و مقداری از مواد کوکو را با دست شکل دهید و داخل تابه بچینید. یا می‌توانید از قالب‌های طرح دار برای جذاب کردن شکل کوکو استفاده کنید.

دو طرف کوکو‌ها را به خوبی سرخ کنید تا خوب طلایی شوند. حالا کوکوی خوشمز آماده است. می‌توانید این غذای خوشمزه را  همراه انواع صیفی‌جات و سبزیجات سرو کنید.
شنیسل ماهی

شنیسل ماهی برای کودکان

یکی دیگر از روش های پخت ماهی، به صورت شنیسل می باشد. این روش بهترین دستور پخت ماهی برای کودکان است و نوعی سوخاری با دستور مخصوص است و طرفداران زیادی هم دارد. برای پخت شنیسل ماهی بهتر است از ماهی‌های گوشتی مانند سالمون، حلوا سفید و قزل آلا استفاده کنید.

مواد لازم:

دو عدد ماهی متوسط یا 500 گرم ماهی
یک عدد تخم مرغ
200 گرم آرد مخصوص سوخاری
مقداری آرد سفید
 سه قاشق غذا خوری آبلیمو
2 حبه سیر
پودر تخم گشنیز به میزان لازم
نصف فنجان زعفران دم کرده
روغن به میزان لازم
نمک و فلفل و زرد چوبه به میزان لازم

 

مایع شنیسل را آماده کنید. برای این کار تخم مرغ را با چنگال یا همزن خوب هم بزنید تا یکدست شود. سپس تکه‌های ماهی ابتدا در آرد سفید غلطانده و بعد داخل تخم مرغ بزنید و در مرحله آخر در آرد سوخاری بغلطانید.

طرز تهیه:برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا باید ماهی را پاک کرده، استخوان آن را جدا کرده و فیله کنید. سپس برای خوش طعم شدن ماهی آن را با پیاز، سیر، زعفران و ادویه‌هایی مانند پودر تخم گشنیز و فلفل سیاه مزه دار کنید. فیله ها را به این مواد آغشته کنید و روی ظرف را با سلفون بپوشانید و حداقل دو ساعت داخل یخچال استراحت دهید تا طعم دار شود.

بعد از 2 ساعت مزه‌دار کردن ماهی، فیله‌ها را از مواد درآورده و با دستمال خشک کنید.سپس فیله‌ها را به تکه‌های کوچک‌تر بریده و با نمک، فلفل و زردچوبه آغشته کنید.

 در مرحله ی بعدی مایع شنیسل را آماده کنید. برای این کار تخم مرغ را با چنگال یا همزن خوب هم بزنید تا یکدست شود. سپس تکه‌های ماهی ابتدا در آرد سفید غلطانده و بعد داخل تخم مرغ بزنید و در مرحله آخر در آرد سوخاری بغلطانید. حالا این تکه‌های آماده شده را در روغن داغ با حرارت کم سرخ کنید تا خوب طلایی شوند. هنگام خارج کردن شنیسل‌ها از روغن سریع آن‌ها را روی دستمال روغن گیر بچینید تا روغن اضافی قبل از جذب به ماهی، توسط دستمال گرفته شود. حالا شنیسل‌های جذاب آماده سرو هستند.
رول ماهی

رول ماهی

کودکان غذاهای با ظاهر زیبا را دوست دارند . رول ماهی هم از غذاهای خوش قیافه و لذیذی است که حتما بچه ها عاشق آن خواهند شد. برای تهیه این غذا باید از فیله ماهی استفاده کنید و بعد از طعم دار کردن ؛ آن را به صورت رولی در اورده و بپزید.

ماهی‌های بی استخوان یا کم استخوان برای این غذا گذینه بسیار مناسبی هستند. می‌توانید از ماهی شیر، قباد، حلوا سفید، سنگسر، ماهی سفید و قزل آلا استفاده کنید. برای پخت این ماهی به قالب مافین احتیاج دارید و در فر آماده می‌شود.

 نوارهای فیله ماهی را در قالب مافین بچینید. به این صورت که قسمت وسط فیله را در قالب قرار دهید و دو طرف فیله ها از گودی قالب مافین بیرون بماند که بعدا با آن کار داریم.


مواد لازم برای فیله ماهی رول مافینی:
فیله ماهی: 1 کیلوگرم
 نمک:2 قاشق چای‌خوری
پیاز خرد شده: سه قاشق غذاخوری
 کرفس خرد شده: نصف فنجان
کره ذوب شده: 6 قاشق غذاخوری
فلفل: 2 قاشق چای‌خوری
برگ خردشده مریم گلی: 1 قاشق غذاخوری
نان خشک برش خورده مکعبی: 4 فنجان (می‌توانید از نان تست یا انواع فانتزی استفاده کنید.)
 جعفری خرد شده برای تزیین
برش‌های لیموترش (درصورت تمایل)

طرز تهیه: برای تهیه این غذای خوش قیافه و خوشمزه ابتدا فر را روشن کنید و روی 180 درجه سانتیگراد بگذارید.سپس قالب مافین را کاملا چرب کنید. بهتر است قالب را به خوبی چرب کنید زیرا اگر ماهی به قالب بچسبد، غذا خراب می‌شود.

نوارهای فیله ماهی را در قالب مافین بچینید. به این صورت که قسمت وسط فیله را در قالب قرار دهید و دو طرف فیله ها از گودی قالب مافین بیرون بماند که بعدا با آن کار داریم.

سپس کمی روی فیله‌ها نمک بپاشید و در یک تابه، پیاز و کرفس خرد شده را با کره تفت دهید تا حدی که کاملا نرم شوند. دقت کنید که کرفس هم مانند پیاز باید ریز خرد شده باشد وگرنه نمی‌پزد.

مخلوط پیاز و کرفس تفت داده شده را با نمک، فلفل سیاه، مریم‌گلی و تکه‌های نان ترکیب کنید. تکه‌های نان باید به صورت مکعب‌های ریز ،کمی درشت‌تر از حالت نگینی باشند. همچنین توجه کنید که اگر بعد از مخلوط کردن این مواد احساس کردید ترکیب خشک است، مقداری آب ولرم به آن اضافه کنید.

نکته:اگر دوست داشتید می‌توانید به مواد میانی، قارچ، میگو و پنیر پارمزان اضافه کنید.

 در مرحله ی بعدی نوبت پر کردن فیله با مواد است. این کار را می توانید به دو روش انجام دهید؛ در روش اول اینکه یک قاشق از مواد را داخل فیله بریزید و مقداری کره روی آن بریزید. مقداری جعفری خرد شده بپاشید و یک پر فیله را روی آن قرار دهید. به‌همین‌صورت یک قاشق دیگر از مواد را بریزید و لایه‌ی دیگر فیله را برگردانید و در روش دوم فیله را داخل قالب مافین رول کنید به شکلی که مارپیچ و توخالی باشد و سپس از بخش‌های توخالی را با مواد میانی پر کنید. تمام قالب‌ها را به همین صورت پر کنید و در فر که از قبل کاملا گرم شده است، به مدت 30 دقیقه قرار دهید تا بپزد. ماهی شما اماده است می توانید آن را با برش های لیمو ترش میل کنید.

 نکته: اگر از پنیر استفاده می کنید ؛ آن را در لایه‌های میانی فیله ماهی رول مافینی استفاده کنید. در این صورت بهتر است از روش اول پیچیدن استفاده کنید.
ماهی کبابی

ماهی کبابی

 یکی دیگر از روش های پخت ماهی، به صورت کبابی است.این روش هم کودکان را به خوردن ماهی علاقه مند می کند. ماهی کبابی علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد، برای بدن بسیار مفید می باشد.

 مواد لازم برای تهیه ماهی کبابی:

ماهی 1 کیلو
آب لیمو یک چهارم پیمانه
ادویه 1 قاشق مرباخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم
زعفران 1 قاشق چای‌خوری
روغن مایع یک چهارم پیمانه
آب پیاز یک دوم پیمانه
اگر می خواهید ماهی را به صورت درسته کباب کنید ،باید از توری کباب پز استفاده کنید. در صورتی که توری در دسترس ندارید، چند سیخ کباب باریک رو به موازات هم روی منقل چیده و ماهی را به سیخ بکشید و روی آن کباب کنید تا موقعی که رنگ آنها طلایی شود.

طرز تهیه:
برای تهیه ماهی کبابی، ابتدا ماهی ها را بشویید و آن را در تکه تکه کنید.سعی کنید بوی بد ماهی را از بین ببرید. برای اینکار می توانید زعفران را در آب حل کنید و آن را روی ماهی بریزید ،سپس آب پیاز، روغن مایع، ادویه، آب لیمو، نمک و فلفل را هم به آن اضافه کنید. سپس پیازهای حلقه شده را هم روی ماهی بگذارید و روی ظرف را با پلاستیک (سلفون) بپوشانید و به مدت 2 ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم مایع به خورد ماهی‌ها برود.

 اگر برای طعم دار کردن ماهی از سیر و پیاز استفاده می کنید، بهتر است آب آن را بگیرید و مواد و ادویه جات دیگر را داخل آن بریزید و ماهی را طعم دار کنید.

 اگر می خواهید ماهی را به صورت درسته کباب کنید ،باید از  توری کباب پز استفاده کنید. در صورتی که توری در دسترس ندارید، چند سیخ کباب باریک رو به موازات هم روی منقل چیده و ماهی را به سیخ بکشید و روی آن کباب کنید تا موقعی که رنگ آنها طلایی شود.

 فقط باید توجه داشته باشید که سیخ‌ها را کمی چرب کنید تا ماهی به اون نچسبد و بعد روی شعله کباب پز، ذغال و یا در فر قرار دهید.

 توجه داشته باشید که ماهی ها را نزدیک آتش نبرید و 7 یا8 سانتی از آتش فاصله داشته باشد. در غیر این صورت، اگر ماهی‌ها خیلی نزدیک به آتش قرار بگیرند، زود می‌سوزند. منقل را آرام باد بزنید.

 همچنین برای این که موقع پخت ماهی در فر، پوست ماهی به سینی فر نچسبد، بهتر است ماهی را روی صفحه‌ی سیلیکونی یا سینی تفلون بپزید یا سینی رو چرب کنید و قدری آرد سمولینا یا آرد سوخاری درشت روی سینی بپاشید.

نکته: بهتر است برای کباب کردن از ماهی های درشت،بدون استخوان و فیله ای استفاده کنید. ماهی شیر، تن یا هوور، ماهی سرخو و یا ماهی گالیت بهترین گزینه‌ها هستند.
ماهی سوخاری

ماهی سوخاری پفکی چینی

یکی دیگر از روش ها برای تهیه ماهی به صورت سوخاری پفکی چینی است.
مواد لازم برای تهیه این روش:
 آرد سفید یک سوم لیوان
آرد برنج یک دوم لیوان
آرد نشاسته ذرت یک دوم لیوان
بکینگ پودر یک قاشق مرباخوری
تخم مرغ یک عدد
ماءالشعیر به میزان لازم
 نمک، فلفل به میزان لازم
زعفران سابیده یک قاشق مرباخوری

طرز تهیه
: برای تهیه این روش ابتدا تخم مرغ را باچنگال زده و با آردها، ادویه، زعفران، نمک و بکینگ پودر مخلوط کنید. ماءالشعیر را کم کم اضافه کرده و هم زمان هم بزنید تا مایع غلیظ بدست آید. مایع را ۱۵ دقیقه بگذارید و سپس استفاده کنید.
در این فاصله ماهی‌ها را به تکه‌ها و شکل‌های دلخواه برش دهید و پیازها را حلقه کنید. می‌توانید ماهی‌ها را بعد از آغشته کردن در مواد پفکی، در کنجد و یا خلال بادام هم بغلطانید. پیاز حلقه شده، قارچ، میگو، سیب زمینی و بروکلی بخارپز شده هم می‌توانید به مواد آغشته کرده و سرخ کنید.
سوپ ماهی

سوپ ماهی

یکی دیگر از روش های تهیه ماهی برای کودکان،سوپ آن است. بهتر است این سوپ طوزی درست شود که با ذائقه ی کودک سازگار شود.

مواد لازم برای تهیه سوپ ماهی:
 فیله هامور 500 گرم
سیب زمینی پوست گرفته و ورقه ورقه شده 1 کیلوگرم
هویج پوست گرفته و ورقه ورقه شده 2-3 عدد
پیاز حلقه حلقه 2 عدد
سیر کوبیده 2-3 پر
لیمو 2 عدد
سبزی خشک (نعنا، جعفری، اندکی آویشن) 1 قاشق مرباخوری
فلفل قرمز ساییده 1-2 قاشق چایخوری
سرکه 1/2 پیمانه
 روغن 4-5 قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم

طرز تهیه: برای تهیه این غذا، ماهی را نمک بپاشید و نیم ساعت در آبکش قرار دهید، سپس با آب سرد شسته و خرد کنید. روغن را در قابلمه جاداری بریزید و تکه‌های ماهی را کف قابلمه بچینید. آب لیمو را بگیرید و روی ماهی بریزید.

سپس پیاز، سیر، سیب زمینی و هویج را در چند لایه روی ماهی بچینید و روی هر لایه مقداری نمک، فلفل و سبزی خشک بپاشید. سرکه را با ۶ پیمانه آب مخلوط کنید و در قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت بالا قرار دهید تا به جوش آید، سپس حرارت را کم کرده و درب قابلمه را ببندید.یعد از گذشت یک ساعت سوپ شما آماده می باشد.

 روش دوم: روش دیگری هم برای تهیه سوپ ماهی وجود دارد.

مواد لازم:
آب ماهی 6 پیمانه
فیله ماهی 100 گرم
 زرده تخم مرغ 3 عدد
آرد 1/2 پیمانه
 لیمو 1 عدد
 نمک و روغن به میزان لازم

 در تهیه این سوپ به جای آب ماهی، می‌توانید از آب نیز استفاده کنید.اما اگر خواستید از آب ماهی استفاده کنید؛ استخوان، سر و تکه های ماهی، چند تکه پیاز، یک حبه سیر، کرفس خرد شده،تره فرنگی خرد شده، فلفل سیاه، سرکه و شکر را در چند پیمانه آب ریخته و روی حرارت ملایم به مدت ۴۰-۳۰ دقیقه بجوشانید، سپس صاف کنید.


طرز تهیه: در این روش ابتدا ،روی  فیله ماهی نمک بپاشید و نیم ساعت در آبکش بگذارید، سپس با آب سرد شسته و به صورت نگینی خرد کنید.

سپس چند قاشق روغن در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم داغ کنید، سپس آرد را به مدت ۳-۲ دقیقه در آن تفت دهید. فیله ماهی را اضافه کنید و چند دقیقه با آرد تفت دهید.

آب ماهی را کم کم اضافه کرده و خیلی سریع هم بزنید. اجازه دهید تا ترکیب حاصل به جوش آید و سپس به مدت یک ربع روی حرارت ملایم بپزد و غلیظ شود.

سپس آب لیمو را بگیرید و با زرده‌های تخم مرغ و کمی آب در یک کاسه بریزید و با چنگال بزنید، سپس کم کم در قابلمه سوپ ریخته و سریع هم بزنید. آب و نمک سوپ را میزان کنید و همین که به جوش آمد از روی حرارت بردارید.

نکته: در تهیه این سوپ به جای آب ماهی، می‌توانید از آب نیز استفاده کنید.اما اگر خواستید از آب ماهی استفاده کنید؛ استخوان، سر و تکه های ماهی، چند تکه پیاز، یک حبه سیر، کرفس خرد شده،تره فرنگی خرد شده، فلفل سیاه، سرکه و شکر را در  چند پیمانه آب ریخته و روی حرارت ملایم به مدت ۴۰-۳۰ دقیقه بجوشانید، سپس صاف کنید.

آب ماهی را می‌توان روی حرارت ملایم تا حدی جوشاند که حجم آن به یک سوم برسد، به طوریکه در یخچال مانند ژله ببندد. این ژله را می‌توان در ظرف دربسته در فریزر نگهداری کرد و در هنگام ضرورت از آن استفاده کرد.

پلو ماهی کودک
یکی دیگر از غذاهای مورد علاقه ی کودکان، پلو ماهی می باشد.
مواد لازم :
برنج نیمدانه       یک پیمانه
 کره       20 گرم
 ماهی     سه تکه کوچک
خمیر بنیه           به مقدار لازم
گوجه فرنگی       برای تزیین
سبزیجات رنگی خرد شده            برای تزیین
سبزی ( شوید ) دو پر

طرز تهیه:
 برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا برنج را با کره و نمک و کمی آب کته درست کنید . ماهی را با خمیر بنیه سرخ کنید . آن را در ظرف مخصوص غذای کودک تزیین کنید.از دورچین های رنگی وخرد شده برای اطراف غذا استفاده کنید . از گوجه فرنگی بعنوان ظرف سس استفاده کنید . سیب زمینی سرخ شده را دور ظرف بچینید . از شوید برای مژه ها و از پاستای ساده برای موها و از فلفل سبزو گوجه فرنگی برای لب و چشم استفاده کنید . پاستای پروانه بعنوان پاپیون مو بکار رفته . کودک با دیدن این تزیین زیبا، تشویق به خوردن این غذای خوشمزه می شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .