تبیان، دستیار زندگی

6 توصیه به 96 درصد قربانیان خشونت‌‌خانگی

طبق گزارش مرکز آمار ایران، 96 درصد مدعیان همسرآزاری جسمی‌پزشکی قانونی زنان هستند؛ این افراد باید چه کنند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قربانیان خشونت‌‌ خانگی - همسر آزاری جسمی‌
نویسنده : نرگس عزیزی | کارشناس ارشد مشاوره
تجربه خشونت‌خانگی اتفاق بسیار تلخ و ناراحت کننده‌ای است. ارقام مرکز آمار ایران که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد که ۹۶ درصد از مجموع ۸۰ هزار و ۱۸۷ مورد معاینه مدعیان همسرآزاری جسمی پزشکی قانونی در سال ۹۹، به زنان مدعی همسرآزاری جسمی مربوط بوده و سهم مردان در این بین ۴ درصد است(منبع خبر: ایسنا). این در حالی است که تماس با شماره تلفن 123 هنوز هم گزینه‌ اول بسیاری از قربانیان خشونت خانگی نیست. در این بین، شکستن سکوت در برابر خشونت همسر، از دید بسیاری تنها به وقت انتقام گرفتن یا به اصطلاح گذاشتن حق همسر در کف دستش معنا دارد اما واقعیت این است که صحبت درباره خشونت می‌تواند نه به قصد انتقام و ادب کردن همسر که به قصد ایجاد انگیزه برای اصلاح و حتی پیشگیری از خشونت بیشتر باشد. بنابراین اگر قربانی خشونت خانگی هستید و نمی‌خواهید سکوت کنید به گزینه‌های مختلف فکر و گزینه‌ای را انتخاب کنید که برای شما و ازدواج شما بیشترین منفعت را دارد.

کمک‌گرفتن از خانواده همسر

صحبت با یکی از اعضای خانواده همسر و درخواست از او برای گفت و گو با همسر؛ برای مواردی که رابطه همسر با خانواده خودش خوب است روی این گزینه می‌توان بیشتر حساب کرد. اگر این مورد حساب‌شده پیش برود، می‌شود به اصلاح رفتار همسر امید داشت.

اگر ضرب و شتم شدید است اما توان مالی برای شکایت ندارید یا حمایت خانواده خود را ندارید، توصیه می‌شود حتما با شماره 123 تماس بگیرید



صحبت با اعضای خانواده خود

از خانواده خود بخواهید در ابتدا به صورت فردی با او صحبت کنند تا این گفت وگو شکل قشون‌کشی به خود نگیرد. در صورت حمایت درست خانواده، می‌توان امید داشت که رفتار اشتباه تکرار نشود.


کمک گرفتن از مشاور

مراجعه به مشاور خانواده یا روان‌شناس در گام اول و سپس درخواست از همسر برای مراجعه؛ برای مواردی که همسر ابراز پشیمانی کند و تمایل به تغییر دارد، مناسب است. گاهی اوقات می‌توان برای ایجاد انگیزه در همسر، ابتدا از خانواده او یا افرادی که قبولشان دارد، کمک گرفت و در قدم بعد سراغ روان‌شناس رفت.

تماس با اورژانس اجتماعی

تماس با تلفن 123، اورژانس اجتماعی و درخواست کمک و راهنمایی از آن‌ها، اگر حمایت خانواده‌ها را ندارید، به این گزینه فکر کنید. تماس با این تلفن به معنی تنظیم شکایت نیست بلکه تنها می‌توانید با این شماره تماس بگیرید و با آن ها مشورت کنید. اطمینان از این که افرادی هستند که به وقت نیاز به شما کمک خواهند کرد، می‌تواند به شما آرامش بیشتری دهد تا تصمیم‌های بهتری بگیرید.

کسب اطلاعات درباره شکایت‌کردن

اگر ضرب و شتم شدید است اما توان مالی برای شکایت ندارید یا حمایت خانواده خود را ندارید، توصیه می‌شود حتما با شماره 123 تماس بگیرید و درخصوص فرایند شکایت کردن هم اطلاعات کسب کنید.


مراجعه به پزشکی قانونی

اقدام برای شکایت قانونی، مراجعه به کلانتری و تنظیم شکایت و سپس پزشکی قانونی برای معاینه؛ در مواردی که ضرب و شتم شدید است و به آسیب جسمی منجر شده، در اولین فرصت این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید که برای دریافت هزینه درمان آسیب‌ها، طی کردن فرایند قانونی بسیار کمک‌ کننده است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .