تبیان، دستیار زندگی

میتل اشمرز و آنچه باید در مورد آن بدانید

درد تخمک‌گذاری یا میان‌دوره‌ای در خانم‌ها

اگر دچار درد تخمک گذاری که به آن میتل اشمرز نیز می‌گویند باشید ممکن است تیر کشیدن یا گرفتگی‌هایی را حین تخمک گذاری خود احساس کنید. دیگر علائم درد تخمک گذاری شامل خونریزی سبُک واژینال و ترشح می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درد تخمک گذاری
بیشتر اوقات، استراحت و داروهای مسکن معمولی می‌توانند به تسکین این درد کمک کنند. در موارد شدیدتر باید درباره‌ی سایر گزینه‌ها مانند قرص‌های پیشگیری از بارداری با پزشک مشورت نمایید.

درد تخمک گذاری چیست؟

درد تخمک گذاری دردی در لگن است که برخی از خانم‌ها طی دوره تخمک‌گذاری خود دارند. تخمک گذاری بخشی از سیکل قاعدگی است که در آن یک تخمدان تخمکی آزاد می‌کند. معمولا تخمک گذاری تقریبا بین دو پریود اتفاق می‌افتد. به درد تخمک گذاری میتل اشمرز نیز می‌گویند.

درد تخمک گذاری در چه ناحیه‌ای روی می‌دهد؟

شما معمولا این درد را در پایین شکم و لگن احساس می‌کنید؛ در وسط یا در یک سمت. شاید این درد را در تخمدانی احساس کنید که در حال آزاد کردن یک تخمک است (برای بیشتر خانم‌ها، تخمدان‌ها به نوبت تخمک گذاری می‌کنند، یعنی هر ماه یکی از تخمدان‌ها یک تخمک آزاد می‌کند).
بنابراین اگر تخمدان راست در حال آزاد کردن تخمک باشد، درد را در سمت راست احساس خواهید کرد. برخی از خانم‌ها متوجه می‌شوند که درد تخمک گذاری‌شان هر ماه بین تخمدان‌ها عوض می‌شود.

چه کسی دچار درد تخمک گذاری می‌شود؟

خیلی از خانم‌ها هرگز درد تخمک گذاری را تجربه نمی‌کنند. عده‌ای دیگر نیز هر ماه این درد را دارند و اغلب بواسطه‌ی دردی که دارند می‌فهمند که زمان تخمک گذاری‌شان است.

آیا درد تخمک گذاری مثل درد پریود است؟

درد تخمک گذاری ممکن است شبیه درد پریود احساس شود، مثلا همان گرفتگی‌ها وجود داشته باشد؛ اما درد تخمک گذاری حدودا دو هفته پیش از پریود رخ می‌دهد.

درد تخمک گذاری چقدر شایع است؟

میتل اشمرز تقریبا برای 40 درصد از خانم‌هایی که طی سنین باروری خود تخمک گذاری می‌کنند روی می‌دهد و می‌تواند تقریبا هر ماه وجود داشته باشد.

بیشتر خانم‌ها به درمان خاصی برای میتل اشمرز نیاز ندارند. این درد معمولا در عرض یک روز برطرف می‌شود. شما می‌توانید از داروهای OTC مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و یا ادویل برای تسکین دردتان استفاده کنید. گرم کردن موضع درد یا وان آب گرم نیز می‌تواند دردتان را تسکین دهد


علت درد تخمک گذاری چیست؟

تخمک در تخمدان تشکیل می‌شود، با بزرگ‌تر شدن تخمک، مایع فولیکولار آن را احاطه می‌کند. طی تخمک گذاری، تخمدان مایع و تخمک را همراه با مقداری خون آزاد می‌نماید. میتل اشمرز ممکن است به این دلیل باشد که تخمک پیش از رها شدن از تخمدان بزرگ شده است. این درد می‌تواند ناشی از پاره شدن فولیکول هم باشد. تخمک وقتی که آماده می‌شود از فولیکول بیرون می‌زند. ترکیدن فولیکول می‌تواند سبب کمی خونریزی هم بشود. مایع و خون ناشی از پارگی فولیکول ممکن است مخاط شکم را تحریک کرده و سبب درد شوند؛ این بخشی نرمال از سیکل قاعدگی است.

علائم درد تخمک گذاری چیست؟

درد تخمک گذاری می‌تواند به صورت تیرکشیدگی خفیف احساس شود یا ممکن است احساس ناراحتی شدیدی داشته باشید. درد تخمک گذاری اغلب در یک سمت بدن است. این درد می‌تواند چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد و ممکن است علائم زیر را نیز داشته باشید:
. خونریزی سبُک واژینال
. ترشحات واژینال
. حالت تهوع در صورتی که درد خیلی بد باشد

درد تخمک گذاری چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک ممکن است بر اساس زمان درد شما، میتل اشمرز را تشخیص دهد. تخمک گذاری معمولا حدودا دو هفته بعد از پریود رخ می‌دهد. بنابراین اگر دردی که دارید بین دو پریودتان است می‌تواند درد تخمک گذاری باشد. پزشک از شما می‌‌خواهد تاریخ سیکل‌های قاعدگی خود را یادداشت کنید، هر زمان درد داشتید تاریخ آن را بنویسید و اینکه این درد را در کدام قسمت احساس می‌کنید.

چه آزمایش‌هایی نیاز است؟

پزشک ممکن است معاینه‌ای از شکم و لگن شما انجام دهد. این تست‌ها می‌توانند کمک کنند دیگر علت‌های احتمالی درد، مانند اندومتریوز یا کیست تخمدان نیز بررسی شوند. ممکن است سونوگرافی واژینال یا شکم نیز ضروری باشد. اگر پزشک طی معاینه متوجه مورد مشکوکی شود یا دردتان شدید باشد، احتمالا به تست‌های بیشتری نیاز خواهید داشت تا علت شناسایی شود.

درد تخمک گذاری چگونه درمان می‌شود؟

بیشتر خانم‌ها به درمان خاصی برای میتل اشمرز نیاز ندارند. این درد معمولا در عرض یک روز برطرف می‌شود. شما می‌توانید از داروهای OTC مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و یا ادویل برای تسکین دردتان استفاده کنید. گرم کردن موضع درد یا وان آب گرم نیز می‌تواند دردتان را تسکین دهد. در مواردی که درد تخمک گذاری شدید است باید در مورد مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری با پزشک مشورت کنید. داروهای هورمونی کنترل بارداری، جلوی تخمک گذاری را می‌گیرند و بدون تخمک گذاری، درد تخمک گذاری هم نخواهید داشت. اگر قرص پیشگیری از بارداری مصرف کنید، قادر به باردار شدن نخواهید بود، بنابراین اگر قصد باردار شدن دارید باید این موضوع را به پزشکتان بگویید.

آیا می‌توان جلوی درد تخمک گذاری را گرفت؟

شما می‌توانید با جلوگیری از تخمک گذاری جلوی درد ناشی از آن را نیز بگیرید. خیلی از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری، مانند قرص‌های پیشگیری از بارداری، مانع تخمک گذاری می‌شوند.

کسی که درد تخمک گذاری دارد چه باید بکند؟

درد تخمک گذاری طبیعی است و یکی از عوارض جانبی پریودهایتان می‌باشد. این درد، خطرناک یا علامتی از مشکلی در سلامتی نیست. درد تخمک گذاری بر قدرت باروری‌تان اثر نمی‌گذارد و در واقع کمکتان می‌کند نسبت به زمان تخمک گذاری‌تان آگاه شوید. اما همیشه عاقلانه‌تر این است که در مورد هر دردی که دارید با پزشک مشورت نمایید؛ پزشک می‌تواند عوارض مشابهی را که علائم مشابهی دارند تشخیص دهد.

آیا درد تخمک گذاری جای نگرانی دارد؟

درد تخمک گذاری به خودی خود نگران کننده نیست. اما اگر دردتان شدید است با پزشکتان مشورت کنید، چون ممکن است علامتی از یک عارضه‌ی دیگر باشد، از جمله:
. اندومتریوز که یک عارضه‌ی التهابی بوده و بر تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ اثر می‌گذارد.
. بافت اسکار ناشی از سزارین یا دیگر جراحی‌های شکم که باعث چسبندگی شکمی شده‌اند.
. بیماری‌های منتقله از راه جنسی مانند کلامیدا که می‌تواند باعث التهاب ِ منجر به تخمک‌گذاری دردناک شود.
. کیست تخمدان که یک کیسه‌ی حاوی مایع بوده و در تخمدان تشکیل می‌شود.
 . بارداری خارج از رحم که بارداری است که در بیرون رحم و اغلب روی یکی از لوله‌های فالوپ اتفاق می‌افتد.
. آپاندیسیت که در ان آپاندیس ملتهب می‌شود.
. دیگر مشکلات شکمی مثلا سندرم التهابی روده.

آیا می‌توان از درد تخمک گذاری برای برنامه ریزی جهت بارداری استفاده کرد؟

بعضی از خانم‌ها از درد تخمک گذاری برای برنامه‌ریزی جهت بارداری یا پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند. اگر طی دوره تخمک گذاری‌تان رابطه جنسی داشته باشید، احتمال باردار شدن‌تان بیشتر است. بنابراین اگر قصد بارداری دارید، نسبت به درد تخمک گذاری متوجه و گوش به زنگ بودن می‌تواند کمکتان کند بدانید چه وقت در حال تخمک گذاری هستید. اما به درد تخمک گذاری به عنوان روشی برای پیشگیری از بارداری اطمینان نکنید و از دیگر روش‌های قابل اعتمادتر جلوگیری از بارداری استفاده نمایید.

چگونه از خود مراقبت کنید؟

اگر درد تخمک گذاری دارید، روش‌های خانگی تسکین این درد را امتحان کنید، مانند مصرف داروهای OTC یا کمپرس گرم. در مواردی که درد تخمک گذاری خیلی شدید است با پزشک مشورت نمایید.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

اگر تاریخ آخرین پریودتان را نمی‌دانید یا علائم زیر را دارید با پزشک تماس بگیرید:
. تب بالاتر از 38 درجه
. درد هنگام ادرار کردن
. قرمزی و سوزش پوست در محل درد
. تهوع و استفراغ شدید
. درد شدید در میان دوره سیکل قاعدگی که بیشتر از یک روز طول کشیده یا در بیشتر ماه‌ها وجود دارد
. داروهای OTC دردتان را تسکین نمی‌دهند
. پریود نشده‌اید
. خونریزی‌های سنگین واژینال بین پریودها
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.