تبیان، دستیار زندگی

با طرز تهیه غذاهای نذری شهر های مختلف آشنا شوید

نذری دادن یکی از مراسم های سنتی و مذهبی در ادیان مختلف می باشد. مردم برای اجابت دعاها و رفع مصیبت ها نذری می دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غذای نذری
نذر در لغت به معنای ملزم ساختن خود برای انجام کاری است که از قبل هیچ الزامی برای انجام آن نبوده، و فرد با نذر کردن ،خود را ملزم به انجام آن کار می‌کند . نذری ؛ عهدی است که شخص با برآورده شدن حاجت خود آن را ادا می کند. مردم برای دست‌یابی به اهداف گوناگون نذر می‌کنند و انگیزه‌های زیادی، افراد را به این عمل می‌کشاند.

نذر در میان مردم جاهلیت و پیش از اسلام در بین کشورهای عربی نیز یک امری متداول و رایج بوده است. حتی ائمه (ع) هم خود برای رفع گرفتاری ها نذر می کردند. در روایات اسلامی درباره شان نزول سوره انسان آمده است که امیرمومنان علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و فضه برای شفای بیماری امام حسن (ع) و امام حسین(ع) به پیشنهاد پیامبر(ص) نذر روزه کردند.

امام صادق(ع) در روایتی که در شان نزول همین آیه «یوفون بالنذر» آمده فرمودند: "هنگامی که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) مریض بودند، روزی پیامبر خدا(ص) به ملاقات آنها آمد و به حضرت علی(ع) فرمودند: خوب است جهت سلامتی فرزندانت نذر کنی. حضرت علی(ع) فرمود: من نذر می‌کنم، چنانچه این دو بهبود یابند، سه روز را به جهت تشکر از خداوند روزه بگیرم. سپس حضرت فاطمه(س) و همچنین فضه، همین نذر را تکرار کردند و خدای متعال لباس عافیت را به اندام آن دو امام پوشاند و ایشان نیز روزه گرفتند".

حتی ائمه (ع) هم خود برای رفع گرفتاری ها نذر می کردند. در روایات اسلامی درباره شان نزول سوره انسان آمده است که امیرمومنان علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و فضه برای شفای بیماری امام حسن (ع) و امام حسین(ع) به پیشنهاد پیامبر(ص) نذر روزه کردند.


نذر می‌تواند به انگیزه‌ها و اهداف گوناگونی از جمله ؛رسیدن به مطلوب و برآورده شدن حاجت، تقید به بندگی خدا و تلاش در جهت رسیدن به مقام قرب ربوبی، تقویت انگیزش در جهت سیر و سلوک معنوی، نجات از مصائب و رویدادهای سخت صورت گیرد.

نذر در حقیقت نوعی توسل و وسیله جستن برای رسیدن به فضل الهی و تقرب به خداوند است. نذر به عنوان وسیله تقرب و جلب محبت الهی مورد تایید شریعت اسلامی و آموزه‌های قرآنی نیز قرار گرفته است.

نذری دادن در بین مسلمانان در ایام مختلفی انجام می شود که ماه محرم از ایامی است که نذریهای زیادی در آن ادا می شود؛ افراد در صدد هستند به اشکال مختلف ارادت خود را با خاندان اهل بیت عصمت وطهارت (ع) نشان بدهند که یکی از این راه‌ها نذر کردن و نذری دادن است.

آئین نذری دادن به عزاداران امام حسین(ع) سنتی دیرینه و پسندیده در میان اکثر مسلمانان به ویژه شیعیان دنیاست که در کشورمان رواج بیشتری دارد .

مراسم نذری دادن سرشار از ارزشهای انسانی و اسلامی است که در کنار همیاری و دوستی مردم، نشان دهنده فرهنگ، آداب و رسوم و عقاید و سنت های ماست و نشانه هایی از عواطف احساسات و یکدلی مردم و شریک بودنشان در عزای سرور و سالار شهیدان است. در واقع افراد با نذری دادن، ارزش ها و اعتقادات دینی را در خود درونی می کنند و به خدای متعال نزدیک می شوند.

 زیبایی این مراسم سنتی و مذهبی زمانی بیشتر می شود که افراد از تجملات و اسراف دوری کنند و  نذر خود را هر چه ساده تر ادا کنند. افراد باید تلاش کنند تا این سنت زیبا را از آسیب هایی از جمله چشم و هم چشمی ها، ریخت و پاشها و سفره هایی که پای آن فقرا و افراد مستحق نمی نشینند، دور کنند.

 نذری دادن فقط به توزیع مواد خوراکی محدود نمی شود بلکه می توان با تسری دادن این سنت به نذرهای معنوی نظیر روزه، ختم قرآن، ذکر صلوات نیز می توانددر تزکیه نفس و ارتقای روحی عزاداران تأثیر بسیاری داشته باشد.


 البته نذری دادن فقط به توزیع مواد خوراکی محدود نمی شود بلکه می توان با تسری دادن این سنت به نذرهای معنوی نظیر روزه، ختم قرآن، ذکر صلوات نیز می توانددر تزکیه نفس و ارتقای روحی عزاداران تأثیر بسیاری داشته باشد.

در موارد بسیار نذری را که افراد ادا می کنند، نذری بوده است که نسل های گذشته بر ذمه خود گذاشته بودند و نذورات یاد کردن گذشتگان و پیوند با گذشته نیز هست. نذورات هر منطقه مطابق سنت ها و رسومات آن محله است. غذاهای نذری از قدیم برای مردم جذابیت داشتند؛ تا جایی که در ماه‌های محرم و صفر، ایام فاطمیه، شب های قدر (ماه رمضان) و مراسم سوگواری بزرگان دین، دادن نذری در بین ایرانیان رواج داشته و به آن اعتقاد دارند. هر یک از شهرهای ایران غذاهای نذری متفاوت و متنوعی دارند.از شله مشهدی گرفته تا سیاه پلو لنگرود. در این مطلب می خواهیم شما را با انواع غذاهای نذری که در شهرهای مختلف ایران پخته می شود، آشنا کنیم:

مانی پلو

"مانی پلو" نذری مردم دامغان

یکی از غذاهای نذری مردم استان سمنان ،به ویژه شهر دامغان"مانی پلو" می باشد. مانی پلو از غذاهای خوشمزه ای است که دامغانی ها در مهمانی های مهم و ویژه آن را تهیه می کنند.ظاهر این غذا شبیه ته چین می باشد. در ادامه به طرز تهیه این غذا اشاره ای می کنیم:

مواد لازم برای تهیه مانی پلو:
برنج 3 لیوان
زعفران دم کرده به مقدار لازم
لپه یک لیوان
 کشمش پلویی 250 گرم
زرشک 75 گرم
گوشت گوسفند یا فیله گوساله 300 گرم (خرد شود)
رشته پلویی 200 گرم
پیاز داغ 2 تا 3 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم
زیره سیاه یک قاشق چای خوری (به دلخواه)
روغن به مقدار لازم

  کشمش و زرشک را تمیز کرده و بشویید و جداگانه تفت دهید. بعد از این که برنج دم کشید، روی آن زعفران دم کرده بریزید؛ باید گفت که این پلو تقریباً زعفرانی است. هنگام کشیدن در دیس لا به لای آن مخلوط کشمش و زرشک را بریزید و سطح روی برنج را برنج ساده بریزید تا بتوانید آن را تزئین کنید.


طرز تهیه: برای تهیه این غذا درون قابلمه مقداری روغن بریزید و گوشت را تفت دهید و بعد پیاز داغ، زردچوبه و فلفل را اضافه کرده، پس از 1 تا 2 دقیقه دو لیوان آب به آن اضاه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا بپزد و در انتهای پخت گوشت، نمک را به آن اضافه کنید.

بهتر است لپه را از چند ساعت قبل در آب گذاشته باشید تا نفخ آن گرفته شود و اگر این کار را نکردید می توانید آن را با دو لیوان آب بجوشانید و آب آن را خالی کنید و و بعد دوباره با یک لیوان آب و کمی نمک بگذارید تا بپزد.

 در مرحله بعد برنج را در آب جوش بریزید و چند دقیقه به برداشتن برنج مانده، رشته و لپه را به آن اضافه کنید و بعد از یکی دو جوش در آبکش بریزید. دلیل این کار این است که رشته نرم شود و لپه لعاب نیندازد و برنج هنگام دم کشیدن به هم نچسبد.

سپس در قابلمه ای کمی روغن بریزید و روی حرارت داغ کنید. در کاسه ای ماست و زعفران دم کرده و زردهٔ تخم مرغ را با یک تا دو کفگیر برنج مخلوط کرده، در ته قابلمه بریزید.برنج به حدی باشد که مایع ته دیگ نه خیلی شل و نه خیلی سفت شود. بقیه برنج را روی آن ریخته و دم کنید.

 سپس کشمش و زرشک را تمیز کرده و بشویید و جداگانه تفت دهید. بعد از این که برنج دم کشید، روی آن زعفران دم کرده بریزید؛ باید گفت که این پلو تقریباً زعفرانی است. هنگام کشیدن در دیس لا به لای آن مخلوط کشمش و زرشک را بریزید و سطح روی برنج را برنج ساده بریزید تا بتوانید آن را تزئین کنید.

شکر پلو

شکر پلو، غذای نذری شیراز

شکر پلو، یکی از غذاهای سنتی و لذیذ شیرازی است که به عنوان نذری در مراسمات مذهبی آن را درست می کنند. این غذا علاوه بر اینکه از نذری‌های پرطرفدار در ماه مبارک رمضان و محرم در شیراز به شمار می‌آید، در مجالس مهم و بزرگ عزا و عروسی به‌همراه مرغ، گوشت بره یا گوشت گوسفندی  و انواع خورش مورد استفاده قرار می گیرد.شیرازی ها این غذا را به‌همراه خورش قیمه به‌عنوان غذای نذری محرم بین عزداران حسینی پخش می‌ کنند.

 مواد لازم برای شکر پلو:

یک کیلوگرم برنج
 ۸۰۰ گرم شکر
۲ قاشق غذاخوری روغن
یک قاشق چای‌خوری زعفران
یک پیمانه گلاب
خلال نارنج، پوست نارنگی یا پوست پرتقال به مقدار لازم
خلال بادام و پسته به مقدار لازم
نمک و زردچوبه به مقدار لازم
خورش قیمه و سالاد شیرازی برای سرو

  این غذا علاوه بر اینکه از نذری‌های پرطرفدار در ماه مبارک رمضان و محرم در شیراز به شمار می‌آید، در مجالس مهم و بزرگ عزا و عروسی به‌همراه مرغ، گوشت بره یا گوشت گوسفندی و انواع خورش مورد استفاده قرار می گیرد.شیرازی ها این غذا را به‌همراه خورش قیمه به‌عنوان غذای نذری محرم بین عزداران حسینی پخش می‌ کنند.


طرز تهیه:برای تهیه این غذای نذری ابتدا برنج را خیس دهید،سپس خلال ها را آماده کنید. برای آماده کردن خلال ها یک پیمانه آب را در قابلمه بریزید و مقداری شکر به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید.

خلال نارنج، پوست نارنگی یا پوست پرتقال را در یک قابلمه دیگر پر از آب جوش بریزید. سپس آن‌ها را آبکش کنید. این کار را سه بار تکرار کنید تا تلخی خلال‌ها کاملا گرفته شود. خلال نارنج، پوست نارنگی یا پوست پرتقال آبکش شده را به‌مدت ۵ دقیقه در قابلمه آب و شکر بریزید و بجوشانید تا شیرین شوند. خلال را از آب و شکر دربیاورید.

خلال بادام و پسته را هم در مقدار کمی گلاب برای نیم ساعت خیس کنید تا کمی نرم شوند و عطر گلاب را به خود بگیرند. سپس آن‌ها را آبکش کنید. خلال بادام و پسته را به خلال پوست نارنگی یا پوست پرتقال اضافه کنید.سپس را در مقداری روغن روی حرارت متوسط تفت دهید و برای تزئین پلو کنار بگذارید.

 سپس شهد شکر پلو را آماده کنید.برای این کار شکر را در قابلمه‌ای جداگانه با دو لیوان آب و گلاب برای ۵ دقیقه بجوشانید تا شکر غلیظ شود و به‌صورت شیره در بیاید. زعفران را با مقداری آب جوش مخلوط کنید و به شکر اضافه کنید. سپس ۲ قاشق غذاخوری روغن در آن بریزید. شهد را کنار بگذارید.

در مرحله ی بعد برنج را آبکش وبرای دم کشیدن روی حرارت گاز به مدت 20 دقیقه قرار دهید. قبل از دم کشیدن کامل برنج، آن را با کمک کفگیر به‌آرامی به یک آبکش منتقل کنید. زیر آبکش یک سینی قرار دهید و نیمی از شهد آماده شده را به‌آرامی روی برنج بریزید و مخلوط کنید. مراقب باشید برنج شفته نشود و نشکند.آن  را دوباره دم کنید و پس از ۲۰ دقیقه، بقیه شهد به‌علاوه شهد باقی‌مانده در سینی را روی برنج بریزید. توجه کنید که در این مرحله شعله گاز باید کم باشد. پس از گذشت ۲۰ دقیقه از ریختن شهد، شکر پلوی شما آماده است.
شکر پلوی شیرازی را با خلال بادام، پسته و پوست نارنگی تزئین کرده و با خورش قیمه و سالاد شیرازی سرو کنید.
سیاه پلو

سیاه پلو غذای نذری لنگرود

سیاه پلو یکی از غذاهای محلی شرق گیلان می باشد که در ایام سوگواری امام حسین (ع) پخته می شود.

مواد لازم:
برنج محلی نیم کیلو
کشمش 150 گرم
گردو 150 گرم
مقداری دارچین
شکر 3 قاشق و یا شیره انگور
گوشت چرخ کرده 300 گرم
کره 50 گرم
پیاز  برای سرخ کردن3 عدد
نمک و فلفل به مقدار کافی

 استفاده از گوشت سلیقه ای می باشد ولی اگر خواستید استفاده کنید گوشت را با نمک و فلفل و پیاز رنده شده مخلوط کنید وبصورت قلقلی در روغن و به همراه کمی آب سرخ کنید.آب و روغن باعث سرخ و پخته شدن گوشت می شود.


طرز تهیه:
برای تهیه این غذای خوشمزه ،ابتدا برنج را با نمک و کمی روغن اجازه دهید بپزد و سپس در آبکش بریزید و روی آن کمی آب ولرم بریزید  تا نمک اضافی آن گرفته شود .موقع دم گذاشتن برنج نیز مقداری روغن یا کره آب کرده روی برنج  بریزید.

برای رویه برنج مقداری کره  را داخل تابه تفت دهید و بعد کشمش و شکر را به آن اضافه کنید و سپس دارچین و گردو را به آن اضافه  کنید.( به جای شکر می توانید از شیره انگور استفاده کنید).

در برخی مناطق ممکن است گردو را تفت ندهند و آنرا بصورت خام با مواد آماده شده بالا مخلوط می کنند ولی طعم غذا با گردوی تفت داده شده بهتر می باشد.

استفاده از گوشت سلیقه ای می باشد ولی اگر خواستید استفاده کنید گوشت را با نمک و فلفل و پیاز رنده شده مخلوط  کنید وبصورت قلقلی در روغن و به همراه  کمی آب سرخ کنید.آب  و روغن باعث  سرخ و پخته شدن گوشت می شود.

سپس بعد از اینکه برنج را دم گذاشتید،بعد ازپختن برنج و خالی کردن آن در دیس مواد آماده شده بالا را روی برنج بریزید و گوشت قلقلی شده را دورچین  کنید.
 در روش دیگر می توانید برنج را با این مواد مخلوط و دم بگذارید.
آبگوشت کرمانی

آبگوشت متنجنه یا آبگوشت امام حسینی کرمان

آبگوشت «متنجنه» از غذاهای معروف کرمانی‌ها برای ایام محرم به خصوص روز عاشورا و اربعین امام حسین (ع) بوده به همین دلیل به آبگوشت امام حسینی هم معروف است. این نذری کرمانی‌ها ترکیبی از یک آبگوشت ساده سنتی با سبزیجات معطر، شنبلیله، ترخون ،برگه میوه‌های خشک، گردو و زیره است.

مواد لازم:
نخود سه پیمانه
لوبیا چیتی سه پیمانه
پیاز پنج عدد
گوشت گردن یا سر دست گوسفند سه کیلو
دنبه ۲۰۰ گرم
ترخون، جعفری و شنبلیله نیم کیلو
سیب زمینی پنج عدد
برگه زردآلو ۲۰۰ گرم
برگه به خشک ۱۵۰ گرم
برگه گوجه فرنگی خشک ۲۰۰ گرم
مغز گردو ۲۰۰ گرم
نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی نیم کیلو
لیمو امانی پنج عدد
زیره سه قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
برای خوشمزه تر شدن این غذا،بهتر است این نذری را دیگهای مسی تهیه کنید.برای شروع ،ابتدا نخودها را از شب قبل خیس کنید. پیازها را خرد کرده و در یک قابلمه بزرگ تفت دهید. در همین فاصله نیمی از نخودها را در هاون بکوبید یا اینکه در خرد کن بریزید.مراقب باشید آسیاب نشوند. وقتی رنگ پیازها تغییر کرد، گوشت را در قابلمه بریزید و حرارت را کمی بالا ببرید تا آب آن جمع شود. فلفل و زردچوبه را به گوشت اضافه کنید و بعد از تفت خوردن، سه چهارم قابلمه را با آب پر کنید.

 آبگوشت «متنجنه» از غذاهای معروف کرمانی‌ها برای ایام محرم به خصوص روز عاشورا و اربعین امام حسین (ع) بوده به همین دلیل به آبگوشت امام حسینی هم معروف است. این نذری کرمانی‌ها ترکیبی از یک آبگوشت ساده سنتی با سبزیجات معطر، شنبلیله، ترخون ،برگه میوه‌های خشک، گردو و زیره است.


در قابلمه ی دیگری نخود خرد شده را همراه با دنبه در آن بریزید. منتظر بمانید تا مواد به روغن بیفتند و سپس رب گوجه فرنگی و سبزی‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و تفت دهید. یک ساعت بعد از شروع پخت گوشت، این مواد را همراه با لوبیا چیتی و باقی نخودها به قابلمه اصلی اضافه کنید. گردوها را هم در هاون بکوبید و همراه با برگه زردآلو و به در آبگوشت بریزید. زیره‌ها را هم در یک کاسه آب بریزید و وقتی خاکشان ته‌نشین شد، آنها را از روی آب بگیرید و در یک صافی شسته و سپس به آبگوشت اضافه کنید.

 در انتهای پخت این غذا، سیب‌زمینی‌ها را همراه با لیمو امانی که از قبل در آب جوش انداخته بودید به آبگوشت اضافه کنید. روی این آبگوشت را با دارچین و زعفران تزیین کنید.

بهترین راه برای پخت آبگوشت متنجنه، این است که از شب قبل آن را روی شعله ملایم قرار دهید تا آرام آرام بپزد و جا بیفتد.
قیمه پیچاق

قیمه پیچاق

«قیمه پیچاق» از غذاهای محبوب آذری‌ها به خصوص مردم اردبیل است که بیشتر در ایام سوگواری ائمه (ع) به عنوان نذری پخته می شود. برای تهیه این غذا از خلال بادام،آبغوره و زرده تخم مرغ استفاده می شود.

مواد لازم برای قیمه پیچاق:
 پیاز       2 عدد
 گوشت خورشتی          300 گرم
 خلال بادام        1 پیمانه
 رب گوجه        نصف قاشق غذاخوری
 زعفران              به مقدار لازم
ادویه خورشتی   به مقدار لازم
 گلاب   1 قاشق غذاخوری
 زرده تخم مرغ 3 عدد
آبغوره   به مقدار لازم
طرز تهیه: برای پخت خورش پیچاق قیمه اردبیل، ابتدا پیازها را رنده کنید. زیرا غلظت این خورشت با پیاز است. البته می توانید به صورت خلالی نازک هم خرد کنید. پیازها را با مقداری روغن تفت بدهید. زمانی که پیازها سبک شدند گوشت ها را اضافه کنید و خوب تفت بدهید تا رنگ آن ها تغییر کند. سپس رب گوجه را به آن اضافه کنید. میزان رب این غذا کم است زیرا رنگ این غذا با زعفران است نه با رب گوجه فرنگی.
سپس زردچوبه، دارچین، ادویه خورشتی را اضافه کنید و تفت بدهید و بعد زعفران دمکرده ی غلیظ را به آن اضافه کنید. و مقداری آب داخل آن بریزید. زمانی که آب جوش آمد، زیر آن را کم کنید تا با حرارت متوسط گوشت ها بپزند.

 خلال بادام ها را داخل قابلمه ای کوچک بریزید مقدار کمی آب روی آن ها بریزید و گلاب را به آن اضافه کنید. اجازه بدهید با حرارت متوسط حدود 15 دقیقه بجوشد تا کمی نرم شوند. می توانید خلال بادام را ابتدای کار داخل خورش بریزید. اما با این روش عطر و بادام ها بهتر می شود 


خلال بادام ها را داخل قابلمه ای کوچک بریزید مقدار کمی آب روی آن ها بریزید و گلاب را به آن اضافه کنید. اجازه بدهید با حرارت متوسط حدود 15 دقیقه بجوشد تا کمی نرم شوند. می توانید خلال بادام را ابتدای کار داخل خورش بریزید. اما با این روش عطر و بادام ها بهتر می شود و بعد از 15 دقیقه خلال بادام ها را به خورشت اضافه کنید. حتی می توانید بادام ها را در پایان پخت به خورشت اضافه کنید تا حدود نیم ساعت همه ی مواد با هم خوب بپزند. تا سفت تر باشند.

در پایان نمک و چاشنی آن را اضافه کنید؛ برای چاشنی می توانید از آبلیمو یا آبغوره استفاده کنید. می توانید مقداری زعفران هم در آخر اضافه کنید تا عطر و طعم آن داخل آن بیشتر بپیچد.

 زمانی که این خورش جا بیفتد، آب آن کم می شود. زرده ی تخم مرغ را در ظرفی جداگانه به صورت درسته بپزید و در پایان پس از کشیدن در ظرف سرو زرده ها را روی آن قرار بدهید. البته می توانید این زرده ها را روی خود خورشت بپزید.
آبگوشت پلو

آبگوشت پلو

«آبگوشت پلو» از غذاهای نذری کاشان در ماه محرم است. بیشتر افراد با شنیدن نام آن فکر می‌کنند که قرار است آبگوشت را با برنج بخورند. در صورتی که آبگوشت پلو با آبگوشت تفاوت زیادی دارد. این غذای لذیذ از برنج، لوبیا سفید کاشان، گوشت آبگوشتی گوسفند یا بره با استخوان، پیاز، سیب‌زمینی استانبولی، زردچوبه، زعفران، فلفل سیاه، نمک و روغن تشکیل می‌شود و برنج آن را به‌صورت کته می‌پزند.

 مواد لازم:
۴ پیمانه برنج
یک و نیم پیمانه لوبیای سفید
۵۰۰ گرم گوشت آبگوشتی گوسفند یا بره با استخوان
۲ عدد پیاز پوست کنده و ۴ قاچ شده
۳۰۰ گرم سیب‌زمینی استانبولی پوست کنده
یک قاشق مرباخوری زردچوبه
یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده غلیظ
یک قاشق چای‌خوری فلفل سیاه
نمک و روغن به مقدار لازم

 طرز تهیه: برای تهیه این غذای نذری ،برنج را از حداقل ۴ ساعت قبل با آب ولرم و کمی نمک خیس کنید. لوبیاها را نیز از حداقل یک شب قبل در آب خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود

 برخی از افراد برای تهیه آبگوشت پلو از سبزی‌هایی مثل شنبلیله و تره هم می‌ریزند تا غذا عطر و بویی بهتر پیدا کند.


در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به جوش بیفتد. سپس گوشت را داخل آن بریزید.بهترین گوشت برای طبخ آبگوشت پلو، گوشت سردست یا ران بره است.
کف روی آب را جمع کنید و سپس زردچوبه، فلفل سیاه و پیازهای خردشده را به گوشت داخل قابلمه اضافه کنید. گوشت و پیاز را به‌مدت یک ساعت بپزید.پس از یک ساعت، سیب‌زمینی‌ها را در قابلمه بریزید.

نکته: برخی از افراد برای تهیه آبگوشت پلو از  سبزی‌هایی مثل شنبلیله و تره هم می‌ریزند تا غذا عطر و بویی بهتر پیدا کند.
 برای اینکه بوی زهم گوشت گرفته شود،از برگ بو استفاده کنید.

در قابلمه‌ای جداگانه مقداری آب بریزید و روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سپس لوبیاها را در آن بریزید و به‌مدت ۳ ساعت بپزید. سپس آن‌ها را همراه سیب‌زمینی در قابلمه گوشت بریزید.پس از گذشت نیم‌ساعت از پخت سیب‌زمینی، نمک را به مخلوط گوشت اضافه کنید.

آب برنج را خالی کنید و همراه با مقداری آب، نمک، زعفران دم‌کرده غلیظ و روغن در قابلمه گوشت بریزید و به‌صورت کته بپزید. پس از دم کشیدن برنج، آبگوشت پلو آماده است.
غذای نذری

غذاهای نذری ماه محرم در دیگر شهرهای ایران

یکی از نذری های ماه محرم در قزوین قیمه نثار است. قیمه نثار ، همان قیمه معمول است با این تفاوت که در آن شکر ، گلاب ، زیره ، پودر هل ، خلال پسته ، خلال بادام و خلال پوست پرتقال هم می‌ریزند.

در گیلان و به خصوص رشت، در روزهای محرم و صفر بیشتر از هرچیز خورشت فسنجان و خورشت الو مسما داده می‌شود. خورشت فسنجان به دلیل ذایقه مردم این شهر به صورت ترش با رب انار پخته می‌شود. در زمان قدیم مرسوم بود که در بشقاب‌های خانگی برنج ریخته و یک طرف آن خورشت فسنجان و طرف دیگر خورشت آلو مسما می‌ریختند و به غذای خیراتی معروف بود و طرفداران بسیاری داشت. این غذا همراه با کوکو سیب زمینی توزیع می‌شد.

در اصفهان تنوع غذایی زیادی برای نذری دادن در ماه محرم و صفر وجود دارد. اگر در این ماه به کوچه و خیابان بروید دیگ‌های کوچی و بزرگ غذا را می‌بینید که در حال طبخ و توزیع نذری در بین مردم هستند اما در بین همه آن غذاهای متنوع، بریانی (بریونی) غذای محبوب و سنتی اصفهانی ها بیشتر به چشم می‌خورد.

 مشهدی ها هم در دهه اول محرم و آخر صفر ، با پختن "شله مشهدی" به مردم نذری می دادند. در این آش از راسته گوشت گوسفندی و دنبه استفاده شده، آن را خوب می‌پزند،ریش ریش می‌کنند و به سایر حبوبات اضافه می‌کنند. همه این مواد باید مدت طولانی روی حرارت قرار بگیرد 


مردم تهران هم با درست کردن غذاهای خوشمزه ای مانند پلوقورمه سبزی، پلوقیمه، آش رشته و عدس پلو از برکات این ماه ها بهره مند می شدند. پلو قیمه از غذاهای معروف تهرانی است  هرچند قورمه سبزی و عدس پلو هم مرسوم هستند اما پلو قیمه از محبوبیت بیشتری برخوردار است که از دوره قاجار به عنوان غذای نذری در اکثر مناطق تهران پخته می‌شد و تا قبل از آن معمولا انواع آش‌ها به خصوص آش رشته در ایام عزاداری محرم توزیع می‌شد.

علاوه بر مانی پلو که در این ایام در دامغان پخت می شود،خورش آلوترش دیگر غذای نذری استان سمنان است که در ایام محرم به خصوص روزهای تاسوعا و عاشورا تهیه می شود.با شنیدن اسم آن ممکن است به یاد خورشت های مرغ و آلو،آلومسما،آلواسفناج بیفتید اما تفاوت خورشت آلوترش با بقیه در این است که بحای مرغ و گوشت با تخم مرغ درست میشود.مواد تشکیل دهنده این خورشت شامل پیاز،سیر،تخم مرغ،آلو و ادویه هایی نظیر زیره و کاری هستند.

 مشهدی ها هم در دهه اول محرم و آخر صفر ، با پختن "شله مشهدی" به مردم نذری می دادند. در این آش از راسته گوشت گوسفندی و دنبه استفاده شده، آن را خوب می‌پزند،ریش ریش می‌کنند و به سایر حبوبات اضافه می‌کنند. همه این مواد باید مدت طولانی روی حرارت قرار بگیرد (معمولا شب تا صبح) و خوب هم زده شود تا حبوبات و گوشت له شوند و به صورت خمیری و کش دار دربیایند. جالب اینجاست که شله به همراه قیمه سرو می‌شود.

در روز عاشورا، اهوازی ها خورشتی می‌پزند به اسم خورشت سبزی که خیلی شبیه قرمه سبزی معمول است، با این تفاوت که سبزی اش را خیلی سرخ کرده‌اند و در آن لوبیای سفید می‌ریزند.

کاشانی ها علاوه بر اینکه آبگوشت پلو را به عنوان نذری درست می کنند و بین مردم توزیع می کنند، نان هم نذری می دهند.در این ایام ممکن است با نانوایی هایی برخورد کنید که نان صلواتی دارند.

مازندرانی ها هم این ایام را بسیار بزرگ می شمارند و علاوه بر اینکه مراسم های عزاداری با شکوهی دارند، غذاهای نذری خوشمزه ای هم تهیه می کنند. یکی از این غذا شیر برنج می باشد. در روز عاشورا طبق رسم کهن در این منطقه درب خانه ها به روی همه عزاداران باز بوده و هر خانواده ای در حد وسع خود به مناسبت سوگواری حسینی با پختن غذای نذری از سوگواران بر سر سفره خود دعوت می کنند.

  شهر تبریز هم پلو گوشت هویج به عنوان نذری طبخ می کنند.تبریزی ها این غذا را با گوشت‌های قیمه‌شده و هویج رنده‌ شده فراوان می‌پزند و البته با برنج به عنوان نذری پخش می‌کنند.


از معروف ترین نذری های استان زنجان حلیم است که با سایر حلیم ها تفاوت دارد. اولین تفاوتش این است که به علت اینکه آن را نمی کوبند؛ همه مواد و محتوای داخل آن قابل دیدن است و دومین تفاوتی که باعث شده از سایر حلیم ها متمایز  شود این است که روغن حیوانی فراوانی در آن بکار می رود و با شکر میل نمی شود.

در شهر خوی هم آش هدیح پخته می شود و این آش شباهت زیادی به آش دندونی دارد. در تهیه این آش موادی همچون نخود، گندم، کشمش و گردو به کار می برند.

در شهر اراک که در استان مرکزی واقع شده، آش بی‌بی سه‌شنبه در تمام ایام سال به عنوان نذری داده می‌شود، اما در ماه محرم نیز یکی از انتخاب‌های اول مردم این منطقه تهیه این غذای خوشمزه است و از آن‌جا كه روزهای سه‌شنبه آن را پخش می‌كنند، به این نام معروف شده است. محتویات این آش لوبیا، عدس و بغلور است که آن را صبحگاه در میان مردم پخش می‌کنند.
 شهر تبریز هم پلو گوشت هویج به عنوان نذری طبخ می کنند.تبریزی ها این غذا را با گوشت‌های قیمه‌شده و هویج رنده‌ شده فراوان می‌پزند و البته با برنج به عنوان نذری پخش می‌کنند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .