تبیان، دستیار زندگی

راهکارهای کاهش وابستگی به خانواده

چگونه قبل از ازدواج وابستگی به خانواده را کم کنیم؟

همه ما در زندگی‌مان عزیزانی را داریم که برای ما مهم هستند؛ پدر و مادر جزو آن دسته عزیزانی هستند که گاهی از شدت علاقه، به آن‌ها وابسته می‌شویم و همیشه دلمان می‌خواهد در تمام لحظات کنارمان باشند و در تمام امور زندگی‌مان ازنظر و راهنمایی‌های آن‌ها بهره‌مند ‌می‌شویم اما باید بدانید که بین وابستگی و دل‌بستگی تفاوت زیادی وجود دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وابستگی به خانواده
وابستگی به خانواده می‌تواند در زندگی پس از ازدواج شما تأثیر مخربی داشته و حتی باعث شکست ازدواج شود. همچنین وابستگی به خانواده ممکن است در آینده وابستگی به همسر را نیز در پی داشته باشد، پس بهتر است قبل از ازدواج به میزان وابستگی خودتان پی برده و درصدد رفع آن‌ها باشید.

فرق وابستگی و دل‌بستگی

دل‌بستگی معنای عشق و محبت می‌دهد و درواقع به این معناست که دل من به بودن کسی گرم است درحالی‌که وابستگی به این مفهوم است که همه‌چیز من ازجمله شادی، تفریح، حال خوب، تصمیم‌گیری و... به فرد یا افرادی بستگی دارد.

از کجا تشخیص دهیم فردی وابسته با خانواده هستیم یا نه؟

برای سنجش میزان وابستگی خود به خانواده به این سؤالات پاسخ دهید:
-آیا همیشه تمایل دارید خانواده برایتان تصمیم‌گیری کنند؟
-آیا برای کوچک‌ترین مسائل نیاز به راهنمایی خانواده‌دارید؟
-آیا نمی‌توانید بدون خانواده به تفریح و یا مسافرت بروید؟
-آیا نمی‌توانید با خانواده‌تان مخالفت کنید؟
-آیا مدام نگران خانواده‌تان هستید؟
-آیا زمانی که از خانواده خود دور هستید احساس تنهایی و ناتوانی می‌کنید؟
-آیا نیازهای خانواده‌تان را نسبت به نیازهای خودتان در اولویت قرار می‌دهید و به خاطر آن خودتان را به‌سختی می‌اندازید؟
-آیا در طول روز بارها و بارها با خانواده‌تان تماس تلفنی دارید؟

چرا قبل از ازدواج باید وابستگی به خانواده را کم کرد؟

دقت کنید که عدم وابستگی به خانواده به معنای آن نیست که بعد از ازدواج به‌طور کل قید خانواده‌تان را بزنید؛ اتفاقاً بعد از ازدواج باید به خانواده‌تان سر بزنید، نیازهای پدر و مادرتان را تأمین کنید و آن‌ها را عاشقانه دوست داشته باشید اما وابستگی و به‌اصطلاح چسبندگی نداشته باشید.  وقتی شما بیش‌ازاندازه به خانواده خود وابسته باشید و با این شرایط وارد زندگی مشترک شوید:
-قدرت تصمیم‌گیری و استقلال را از خود سلب می‌کنید و طبیعتاً نمی‌توانید زندگی مستقلی داشته باشید.
 -امکان دارد تمام مشکلات و درگیری‌های زندگی مشترک را با خانواده خود در میان بگذارید و راه مداخله را برای خانواده‌تان بازکنید.
-نمی‌توانید نقش همسری را به‌خوبی ایفا کنید و همیشه نگرانی‌هایی دارید.
-ممکن است همسرتان را مجبور کنید تا هرروز به خانه والدینتان بروید.
-امکان دارد گاهی به خاطر دوری از خانواده افسرده و غمگین شوید.
-ممکن است همسرتان را مجبور کنید تا نوع پوشش، رفتار و... را طبق نظر و سلیقه خانواده‌تان انتخاب کند.
- از پیشرفت‌های زندگی نیز بازخواهید ماند و همه‌چیز را منوط به موافقت خانواده خودخواهید کرد.

بنابراین، اگر هنوز به پدر و مادر خود وابسته هستید و بدون آن‌ها نمی‌توانید زندگی جدیدی را شروع کنید، برای ازدواج کردن عجله نکنید.

چگونه وابستگی به خانواده را کم کنیم؟

قطعاً فرد وابسته به خانواده نمی‌تواند یک‌شبه این ویژگی اخلاقی را ترک کند، به همین دلیل است که می‌گوییم فرد وابسته به خانواده باید قبل از ازدواج وابستگی را کاهش دهد. چنین فردی با ورود به زندگی مشترک از طرفی با نگرانی‌های دوری از خانواده مواجه شده و از طرف دیگر اختلافات و سرزنش‌های همسرش به دلیل وابستگی به خانواده او را آزار می‌دهد؛ در این میان نه‌تنها فرصتی برای کاهش وابستگی به خانواده وجود ندارد بلکه ممکن است وابستگی شدت پیدا کند؛ بنابراین لازم است قبل از ازدواج با روش‌های زیر وابستگی به خانواده را کاهش داد:

به‌تنهایی وقت بگذرانید
سعی کنید از تنهایی لذت ببرید و حداقل هفته‌ای یک‌بار از این فرصت استفاده کرده و کارهای موردعلاقه‌تان مثل کتاب خواندن، گوش دادن به موسیقی، ورزش کردن، یادگیری چیزهای جدید، تماشای فیلم و... را انجام دهید.

عزت‌نفستان را تقویت کنید
وابستگی با عدم اعتمادبه‌نفس ارتباط دارد. برای افزایش اعتمادبه‌نفس روی نقاط مثبت و موفقیت‌هایتان تمرکز کرده و نه گفتن را یاد بگیرید. به خواسته‌هایتان توجه کنید و هر جا احساس کردید نظری، خواسته‌ای و یا حرفی برخلاف نظر شماست بدون ترس و واهمه، با احترام آن را بیان کنید. انجام این کارها باعث می‌شود تا عزت‌نفس خود را بالابرده و از وابستگی رهایی پیدا کنید.

نیازها و خواسته‌هایتان را در اولویت قرار دهید
نیازهای خود را بسیار مهم و غیرقابل‌اجتناب بدانید. تلاش کنید تا بدون اتکا به خانواده نیازهایتان را تأمین کنید. اگر آرزوی داشتن ماشینی را دارید تلاش کنید تا بدون حمایت مالی خانواده این کار را انجام دهید، اگر دانشگاه در شهر دیگر قبول‌شده‌اید تلاش کنید تا با رضایت خانواده برای ارتقای تحصیلی مدتی را از خانواده دور شوید، گاهی به‌تنهایی به خرید بروید و برای خودتان چیزی بخرید.

با دوستانتان ارتباط برقرار کنید
سعی کنید گاهی وقتتان را با دوستانتان پرکنید. این مسئله علاوه بر آنکه به مستقل شدن شما کمک می‌کند، باعث می‌شود تا با الگوبرداری از دوستانتان عدم وابستگی به خانواده را تمرین کنید.