تبیان، دستیار زندگی

چرا سفارش شده بعد از زیارت عاشورا،دعای علقمه خوانده شود؟

زیارت عاشورا زیارت‌نامه‌ای برای زیارت امام حسین(ع) و دیگر شهدای کربلا در روز عاشورا است و علقمه هم دعایی است که پس از زیارت عاشورا خوانده می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حرم امام حسین(ع)
 خواندن دعا و زیارت نامه، آثار و برکات متعددی در زندگی انسان دارد. شاید بارها شنیده باشید که بعد از خواندن زیارت عاشورا، دو رکعت نماز و بعد دعای علقمه را بخوانید. خیلی از افراد با فرا رسیدن ماه محرم؛خود را مقید می کنند تا هر روز زیارت عاشورا بخوانند و یا اینکه چله ی زیارت عاشورا را بگیرند و به مدت چهل روز آن را بخوانند؛چه بهتر است که بعد از زیارت عاشورا دو رکعت نماز و بعد از ان هم دعای علقمه خوانده شود. در این مطلب می خواهیم درباره زیارت عاشورا و دعای علقمه مطالبی را در اختیارتان قرار دهیم.

زیارت عاشورا

عاشورا روزی است که خون خدا بر زمین ریخته شد و نهضت حسینی و آزاد خواهی در دشت نینوا به روی نیزه سر داده شد.در این روز واقعه کربلا رخ داد . در این روز امام حسین و یارانش با بنی امیه به جنگ پرداختند، امام و یارانش را به شهادت رساندند. بنی‏ امیه پس از واقعه کربلا با اقداماتی مانند شروع به ذخیره آذوقه یک سال خود، تبریک و شادباش گفتن و لباس‌های نو پوشیدن، و روزه گرفتن، روز عاشورا را مبارک شمردند. چنانکه در زیارت عاشورای امام حسین (ع) آمده، «هذا یومٌ تَبَرَّکت ‏بِهِ بَنُوأُمَیةَ».

در فرهنگ شیعه، روز عاشورا به خاطر واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش ،عظیم ترین روز سوگواری و ماتم است . پیروان خاندان رسالت، به سوگ و عزا می‌نشینند و بر کشتگان این روز می‌گریند.

زیارت عاشورا، معروف ترین زیارتنامه امام حسین (ع) است.این زیارت نامه حدیث قدسی واز سوی خداوند رسیده و از امام محمد باقر(ع) نقل شده است .این زیارت یکی از دعاهایی است که امامان معصوم (ع) و بزرگان دین بر مداومت خواندن آن تاکید کرده‌اند و بیان شده که تأثیرات سازنده و بی‌نظیری بر افراد دارد.


امامان معصوم شیعه هم یاد این روز را زنده می‌داشتند، مجلس برپا می‌کردند بر حسین بن علی (ع) گریه می‌کردند، آن حضرت را زیارت می‌کردند و به زیارت تشویق و امر می‌کردند و روز اندوهشان بود.

امام صادق (ع)
فرمود: عاشورا روزی است که حسین (ع) میان یارانش کشته بر زمین افتاد، یاران او نیز پیرامون او به خاک افتاده و عریان بودند.

امام رضا (ع) فرمود: هر کس را که عاشورا روز مصیبت و اندوه و گریه باشد، خداوند قیامت را روز شادی او قرار می‌دهد.

برای این روز خواندن زیارت نامه ای به نام زیارت عاشورا بسیار سفارش شده است.

زیارت عاشورا، معروف ترین زیارتنامه امام حسین (ع) است.این زیارت نامه حدیث قدسی واز سوی خداوند رسیده و از امام محمد باقر(ع) نقل شده است .این زیارت یکی از دعاهایی است که امامان معصوم (ع) و بزرگان دین بر مداومت خواندن آن تاکید کرده‌اند و بیان شده که تأثیرات سازنده و بی‌نظیری بر افراد دارد.

 در روایاتی که  صفوان بن مهران ، امام صادق(ع) و پدران معصوم آن حضرت ضمانت کرده‌اند که هر کس این زیارت و دعای بعد از آن (دعای علقمه) را از دور یا نزدیک بخواند، زیارتش مقبول درگاه خدا، دعایش مستجاب، حاجاتش برآورده شده، مورد شفاعت قرار گرفته و حتی شفاعتش درباره دیگران نیز پذیرفته شده و اهل بهشت خواهد بود. در پایان روایت آمده است: ای صفوان هرگاه حاجتی داشتی، در هر مکان که بودی، این زیارت و دعای بعد از آن را بخوان و حاجتت را از خدا بخواه که از جانب خداوند برآورده خواهد شد.
حرم امام حسین(ع)
فضائل خواندن زیارت عاشورا
 زیارت عاشورا فضائل بسیار زیادی دارد.از جمله فضائل خواندن آن:خواندن این زیارت نامه ثواب دوازده هزار حج، ثواب هزار جهاد، ثواب مصیبت هر پیامبری از اوّلین تا آخرین، ثواب مصیبت هر رسولی، ثواب دو هزار حج عمره، ثواب مصیبت هر وصیّی تا روز قیامت، ثواب مصیبت هر صدّیقی تا روز قیامت، ثواب هر شهیدی تا روز قیامت، ثواب هر شهیدی تا روز قیامت، نوشته شدن هزار حسنه.

زیارت عاشورا عملی مستحب است و در مستحبات حالت بایدی و حتم وجود ندارد. اما بر خواندن و مداومت آن تاکید شده و بهتر است فرد  این زیارت امام حسین (ع) را  هر روز و هر مقدار که توانایی داردبخواند،تا از ثواب و نورانیت که نتیجه عمل است بهره مند گردد. برای خواندن آن هم زمان مشخصی تعیین نشده است و هر ساعتی که خوانده شود، ثواب زیادی را در بر دارد اما در برخی روایات به فضیلت خواندن زیارت عاشورا در هنگام صبح اشاره شده است.

  ابا عبد الله یـعنی پدر عـباد و بندگان خدا و پدر عبادت یعنی الگوی تمام نـمای عـبادت زیـرا امام حسین (ع) در روز عاشورا تمام وجوه و ابعاد را بـسیار زیـبا به تصویر کشید.


السلام علیک یا اباعبدالله
 زیارت عاشورا با سلام بر اباعبدالله آغاز شده است. امام حسین (ع) از روز ولادت با کنیه ابا عبد اله نامیده شد. ابا عبد الله یـعنی پدر عـباد و بندگان خدا و پدر عبادت یعنی الگوی تمام نـمای عـبادت زیـرا امام حسین (ع) در روز عاشورا تمام وجوه و ابعاد را بـسیار زیـبا به تصویر کشید. عبادت یعنی نماز، روزه، حج، زکات، جهاد اخلاقیات، ایثار، مردانگی، شـجاعت، حـمیت، غیرت، صبر که لحظه‌لحظه نـهضت عـاشورا از حرکت از مـدینه آمـدن بـه مکه و بدل کردن حج به عـمره و حـرکت به سوی کربلا و وقایع اول تا دهم عاشورا هرکدام بیان و نمایش چهره‌ای از عـبادت و تـجسم عینی شریعت و احیای اسلام بود که السلام علیک یـا ابـا عبد الله یعنی سلام و درود باد تو ای کسی که نمونه اعلای عبادت و اسوه و مقتدای عـابدان و صـالحان هستی.

السلام علیک یابن رسول الله: سلام بر تو ای فرزند رسول خدا؛ با آنـکه امـام حسین (ع) از طرف مادر فرزند رسول خداست با این حال فرزند رسول خدا بودن مـقدم مـی‌شود.

 السلام علیک یابن امیر المومنین وابن سید الوصیین
: سلام بر تو ای پسر فرمانفرمای اهل ایمان و پسر سرور و برگزیدهٔ اوصیا. امیر المؤمنین لقب مـخصوص مـولی علی علیه السلام است و از روز السـت عـلی به نام امیر المؤمنین خوانده شده است. امیر یعنی کسی که متکفل رساندن روزی و سبب رزق است.

السلام علیک یابن فاطمه الزهراء سیده نساء العـالمین:
سلام بر تو ای فرزند فاطمه زهرا سرور زنان عالم. زهرا یعنی نورانی کسی که خدای تعالی او را از نور عظمت خود آفرید و آسـمانها و زمـین‌ها به نور او درخشیدن گرفت که چشم ملائکه خیره شد و سجده نمودند.
کتاب دعا

السلام علیک یا ثـار الله و ابن ثاره: سلام بر تو ای کسی که خداوند خونخواهی تو می‌کند و هرکسی که خدا خونخواه اوست ثار بـه مـعنی انـتقام کشیدن و کین‌خواهی و خون‌خواهی آمده است. در مجمع البحرین آمده است ثار در اصـل تـاثر بوده یعنی خونخواه در راه خدا و برای خدا. و بعضی گفته‌اند ای کسی که اگر خدا خون داشت تـو بـودی یـا ای کسی که خدا خونخواه تو است و شاید بهترین معنی ثار و به مـعنی خـون خـواسته شده و ثار الله یعنی آن خونی که خدایا ولی او آن را مطالبه کند.

زیارت عاشورا ستم‌هایی را که بر شیعه وارد شده است را بیان می کند. عبارت «‌اُمَّةً اَسَسَتْ اَساسَ الظُّلمِ وَ الجُورِ عَلَیکمْ اَهْلِ البَیتِ »، «‌اُمَّةً دَفَعَتْکمْ عَنْ مَقامِکمْ و اَزالَتْکمْ عَنْ مَراتِبِکمُ الَّتی رَتَّبَکمُ اللَّهُ فیها »، «‌المُمهِدِینَ لَهُمْ بِا لتَمکین مِنْ قِتالِکمْ‌» که در ابتدای زیارت آمده و «‌النّاصِبینَ لَکمُ الْحَرْبَ‌» که در اواسط زیارت آمده و معنی فارسی آنها عبارتند «‌از مردمی که ظلم و جور به شما اهل بیت را پایه‌گذاری کردند، مردمی که از شما را از منصبتان دور کردند و از مدارجی که خداوند برای شما مقرر کرده بود محرومتان کردند »، «‌مردمی که با شما جنگیدند و شما را کشتند و مردمی که از امرای ظلم و جور برای جنگ با شما اطاعت کردند‌» و عبارت «‌بر پا کنندگان جنگ با شما‌» یادآور برخورد غیر انسانی و خشن نیروهای سیاسی مخالف اسلام با اهل بیت بعد از رحلت رسول خدا است. یا عبارت «‌اُمةً اَسْرَجَتْ وَالجَمَتْ وَ تَنَقَّبَتْ لِقِتالِک‌» «‌مردمی که زین نهادند و مهار کشیدند و نقاب بستند برای نبرد با تو‌» به حوادث عاشورا اشاره دارد.

 زیارت عاشورا، بنی امیه، آل زیاد و آل مروان را به عنوان گروه‌های ظالم و عبیدالله بن زیاد، عمر بن سعد، و شمر را به عنوان اشخاص ظالم نام برده است. ویژگی مشترک این افراد و گروه‌ها ظلم آنان به اهل بیت و جنگ و دشمنی با اهل بیت بوده است.


در زیارت عاشورا؛ این روز ،روزی معرفی شده است که بنی امیه و فرزند هند جگر خوار آن را مبارک شمرده‌اند و در فراز دیگری روز عاشورا روزی معرفی شده که آل زیاد و آل مروان به دلیل کشتن امام حسین در آن روز خوشحال شدند.

در ادامه زیارت عاشورا به صد مرتبه لعن و سلام می رسیم. زیارت عاشورا، بنی امیه، آل زیاد و آل مروان را به عنوان گروه‌های ظالم و عبیدالله بن زیاد، عمر بن سعد، و شمر را به عنوان اشخاص ظالم نام برده است. ویژگی مشترک این افراد و گروه‌ها ظلم آنان به اهل بیت و جنگ و دشمنی با اهل بیت بوده است.

هدف از این لعن‌ها این است که مسلمانان باید به پیروی از خداوند از طیف ظالم در حق پیامبر و خاندانش(ع) برائت بجویند و مسیر خود را با خط محمد(ص) و آل محمد هماهنگ کنند.

کسانی كه موفّق به گفتن صد مرتبه لعن و سلام نباشند، مى توانند به یك مرتبه (به قصد رجا) قناعت كنند.همچنین صد لعن و صد سلام در زیارت عاشورا را می توان با فاصله و به تدریج در طول روز خواند، یعنی می توان مثلا صبح زیارت عاشورا را شروع کرد وقتی به لعن زیارت رسیدیم، صد لعن را می توان در طول روز به تدریج انجام داد تا نوبت به صد سلام برسد و آن را نیز با فاصله و به تدریج می توان انجام داد و بعد از سلام، بقیه زیارت را خوانده و در پایان دو رکعت نماز زیارت به جای آوریم.
زیارت عاشورا
در روایتى از امام هادى علیه السلام در مورد چنین اشخاصى آمده است كه هر كس لعن و سلام زیارت عاشورا را یك بار بخواند و پس از لعن نود و نه بار بگوید: «اللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِیعاً» و پس از سلام نیز نود و نه بار بگوید: «السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلَى عَلِىِ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلَى اوْلَادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلَى اصْحابِ الْحُسَیْنِ » كفایت مى كند.

در فرازی از این زیارت نامه به مهدویت و خونخواهی هم اشاره شده است و از خدا خواسته شده که خونخواهی امام حسین را به زعامت امام منصور از اهل بیت محمد(ص) یا امام هدایت‌گری که ناطق به حق است روزی گرداند و این الفاظ، ظهور حضرت امام مهدی (عج) و خونخواهی توسط ایشان را می‌رساند و به اصل مهدویت اشاره می‌کند.

 در فرازی دیگر از این زیارت نامه ،دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی را اشاره کرده است. در دعای «‌اللهم اَجْعَلْ مَحیای مَحیا محمدٍ و ال مُحمد وَ مَماتی مَماتَ مُحمدٍ وَ ال مُحمدٍ‌» «‌خدایا مرا زنده بدار به آیین محمد و آل محمد و مرگم را به آئین آنان بمیران‌» آمده است. مفهومی که در این دعا ذکر شده حکایت از نوعی علاقه به دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی است و آخرین عبارت زیارت عاشورا «‌ثَبِّتْ لی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَک مَعَ الْحُسَینِ وَ اَصْحابِ الْحُسَینِ الَّذینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَینِ علیه‌السلام‌»، درخواست ثبات قدم در راه امام حسین و یارانش که جان خود را برای او دادند ؛ از خداوند است.

امام صادق‏ (ع)  فرموده‌اند: خداوند سوگند یاد کرده که زیارت زائری که زیارت عاشورا را تلاوت نماید، بپذیرد و نیازمندی‌هایش را برآورده سازد. او را از آتش جهنم برهاند و در بهشت برین جای دهد و همچنین حق شفاعت و دستگیری کردن از دیگران را به وی عطا نماید.


ثواب خواندن زیارت عاشورا در کلام امامان معصوم (ع)

در روایتی از امام باقر (ع) می‌خوانیم: اگر مردم می‌دانستند زیارت امام حسین (ع) چه ارزشی دارد، از شدت شوق و علاقه می‌مردند و حسرت رسیدن به آن پاداش ها، جسم و روح آنها را پاره پاره می‌کرد.

امام صادق‏ (ع) همچنین فرموده‌اند: خداوند سوگند یاد کرده که زیارت زائری که زیارت عاشورا را تلاوت نماید، بپذیرد و نیازمندی‌هایش را برآورده سازد. او را از آتش جهنم برهاند و در بهشت برین جای دهد و همچنین حق شفاعت و دستگیری کردن از دیگران را به وی عطا نماید.
در کتاب مفاتیح الجنان و قبل از متن زیارت عاشورا، حدیثی از امام باقر در ثواب این زیارت آمده است که می‌فرمایند: به تحقیق این دعا دعایی است که ملائکه آن را می‌‏خوانند و خداوند در قبال آن برای تو صد هزار هزار درجه می‏‌نویسد و مثل کسی خواهی بود که با امام حسین (ع) شهید شده باشد. نوشته شود برای تو ثواب زیارت هر پیغمبری و رسولی و ثواب زیارت هر که زیارت کرده حسین‏‌ (ع) را از روزی که شهید شده است.

امام زمان(عج) هم به خواندن زیارت عاشورا تاکید دارند.در کتاب مفاتیح الجنان، قبل از زیارت جامعه کبیره و بعد از دعای علقمه، سفارش امام زمان (عج) به سید رشتی این‌گونه بیان شده است: «شما چرا زیارت عاشورا را نمی‌خوانید؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا».
برکات خواندن زیارت عاشورا در کلام علما و بزرگان دین هم آمده است:
مرحوم شهید دستغیب(ره) حکایتی درباره برکت خواندن زیارت عاشورا را این‌گونه نقل می‌نماید: «یکی از علما نجف حدود یکصد سال پیش، در خواب، حضرت عزراییل را می بیند، پس از سلام می‌پرسد: «از کجا می آیی؟»، ملک الموت می‌فرماید: «از شیراز!، روح مرحوم میرزا ابراهیم محلاتی را قبض کردم.»، شیخ می‌پرسد: «روح او در چه حالی است؟»، عرزاییل می‌فرماید: «در بهترین حالات و بهترین باغ‌های عالم برزخ، خداوند هزار ملک را برای انجام دستورات شیخ قرار داده است.»، آن عالم پرسید: «آیا برای مقام علمی و تدریس و تربیت شاگرد به چنین مقامی دست یافته است؟»، فرمود: «نه!»، گفتم: «آیا برای نماز جماعت و بیان احکام!»، فرمود: «نه!»، گفتم پس برای چه؟ فرمود: «برای خواندن زیارت عاشورا».

همچنین از عارف بزرگ، مرحوم آیت الله میرزا سید علی آقای قاضی (ره) (استاد آیت الله بهجت و علامه طباطبایی) نقل شده که بعد از رحلت‌شان، کسی ایشان را در خواب دید و سوال کرد: «چه عملی در آنجا مهم‌تر است؟»، فرمود: «زیارت عاشورا، و من پشیمانم که چرا روزی یک بار زیارت عاشورا را قرائت کردم و دوبار نخواندم!». مرحوم قاضی(ره) می‌گفتند: «هر چه دارم از سید الشهداء(ع) و قرآن دارم».
دعای علقمه

 دعای علقمه

دعای عَلْقَمه دعایی است که پس از زیارت عاشورا خوانده می‌شود. بعضی از محققان این دعا را «دعای صفوان معروف به دعای علقمه» گفته‌اند و بعضی بدون نسبت دادن به راوی، آن را دعای بعد از زیارت عاشورا نامیده‌اند. به هر حال این دعا چون در پی حدیث زیارت عاشورا که راوی آن علقمه است آمده، به «دعای علقمه» شهرت یافته است.

این دعا را شیخ طوسی در مصباح المتهجد نقل کرده است و محتوای آن، بیان مقام و فضیلت امامان (ع) است. در این کتاب آمده است چون صفوان بن مهران بعد از خواندن زیارت عاشورا دعای «یا الله یا الله یا الله، یا مجیب دعوة المضطرین...» را خواند، سیف بن عمیره گوید از صفوان سؤال کردم و گفتم علقمه بن محمد این دعا را برای ما از امام باقر(ع) روایت نکرد، بلکه همان زیارت (زیارت عاشورا) را حدیث کرد. صفوان گفت که با امام صادق(ع) به این مکان وارد شدم، پس بجا آورد مثل آنچه را که ما بجا آوردیم در زیارت، و دعا کرد به این دعا هنگام وداع بعد از اینکه دو رکعت نماز گذاشت، چنان‌که ما نماز گذاشتیم و وداع کرد چنان‌که ما وداع کردیم. سپس صفوان گفت که امام صادق(ع) به من فرمود که مواظب باش این زیارت را و بخوان این دعا را و زیارت کن به آن. پس به‌درستی که من ضامنم بر خدا برای هر که زیارت کند به این زیارت و دعا کند به این دعا از نزدیک یا دور اینکه زیارتش مقبول شود و سعیش مشکور و سلامش به آن حضرت برسد و محجوب نماند و حاجت او قضا شود از جانب خدای تعالی به هر مرتبه که خواهد برسد و او را نومید برنگرداند.

 دعای عَلْقَمه دعایی است که پس از زیارت عاشورا خوانده می‌شود. بعضی از محققان این دعا را «دعای صفوان معروف به دعای علقمه» گفته‌اند و بعضی بدون نسبت دادن به راوی، آن را دعای بعد از زیارت عاشورا نامیده‌اند. به هر حال این دعا چون در پی حدیث زیارت عاشورا که راوی آن علقمه است آمده، به «دعای علقمه» شهرت یافته است.


امام صادق (ع) ادامه دادند: «اى صفوان این زیارت را یافتم به همین ضمان از پدرم و پدرم از پدرش على بن الحسین (ع) به همین ضمان و او از حسین (ع) به همین ضمان و حسین (ع) از برادرش حسن (ع) به همین ضمان و حسن از پدرش امیرالمؤمنین (ع) با همین ضمان و امیرالمؤمنین (ع) از رسول خدا (ص) با همین ضمان و رسول خدا (ص) از جبرئیل با همین ضمان و جبرئیل از خداى تعالى با همین ضمان و به تحقیق که خداوند عزوجل قسم خورده به ذات مقدس خود که هر کس حسین (ع) را به این زیارت از راه دور یا نزدیک زیارت کند و این دعا را بخواند زیارت او را قبول مى ‏کنم و خواهش او را به هر قدر که باشد می پذیرم و از درگاه من با ناامیدى و خسار باز نگردد بلکه با چشم روشن به برآوردن حاجت و فوز به جنت و آزادى از دوزخ باز خواهد گشت و شفاعت او را در حق هر کس که شفاعت کند قبول می کنم».
زیارت علقمه
دعای علقمه مشتمل بر معانی بلند و جامع حوایج دنیوی و اخروی به خصوص تولی و تبری است. کسی که این دعا را می خواند در ابتدای آن ، خداوند را با صفاتی یاد می‌کند،( یَا مُجِیبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّینَ یَا كَاشِفَ كُرَبِ الْمَكْرُوبِینَ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ یَا صَرِیخَ الْمُسْتَصْرِخِینَ و...)

 بعد خداوند را به پنج تن قسم می‌دهد(بِحَقِّ مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ وَ عَلَیٍّ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ بِحَقِّ فَاطِمَةَ بِنْتِ نَبِیِّكَ وَ بِحَقِّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ فَإِنِّی بِهِمْ أَتَوَجَّهُ إِلَیْكَ فِی مَقَامِی هَذَا)

 و به خداوند توسل می‌جوید و ائمه را شفیع قرار می‌دهد؛( بِهِمْ أَتَوَسَّلُ وَ بِهِمْ أَتَشَفَّعُ إِلَیْكَ وَ بِحَقِّهِمْ أَسْأَلُكَ وَ أُقْسِمُ وَ أَعْزِمُ عَلَیْكَ وَ بِالشَّأْنِ الَّذِی لَهُمْ عِنْدَكَ وَ بِالْقَدْرِ الَّذِی لَهُمْ عِنْدَكَ).

 دعای علقمه مشتمل بر معانی بلند و جامع حوایج دنیوی و اخروی به خصوص تولی و تبری است. کسی که این دعا را می خواند در ابتدای آن ، خداوند را با صفاتی یاد می‌کند

 دعای علقمه مقام و فضیلت ائمه را بیان می‌کند،( بِالَّذِی فَضَّلْتَهُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ وَ بِاسْمِكَ الَّذِی جَعَلْتَهُ عِنْدَهُمْ وَ بِهِ خَصَصْتَهُمْ دُونَ الْعَالَمِینَ وَ بِهِ أَبَنْتَهُمْ وَ أَبَنْتَ فَضْلَهُمْ مِنْ فَضْلِ الْعَالَمِینَ حَتَّى فَاقَ فَضْلُهُمْ فَضْلَ الْعَالَمِینَ جَمِیعا )

و شخص مؤمن از خداوند می‌خواهد که به پیامبر(ص) و آل او صلوات بفرستد، (أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ)
حاجاتش را بر آورده سازد، (تَكْشِفَ عَنِّی غَمِّی وَ هَمِّی وَ كَرْبِی وَ تَكْفِیَنِی الْمُهِمَّ مِنْ أُمُورِی وَ تَقْضِیَ عَنِّی دَیْنِی وَ تُجِیرَنِی مِنَ الْفَقْرِ وَ تُجِیرَنِی مِنَ الْفَاقَةِ وَ تُغْنِیَنِی)

از شر دشمنان نجات دهد،( شَرَّ مَنْ [مَا] أَخَافُ شَرَّهُ وَ مَكْرَ مَنْ أَخَافُ مَكْرَهُ وَ بَغْیَ مَنْ أَخَافُ بَغْیَهُ وَ جَوْرَ مَنْ أَخَافُ جَوْرَهُ)
این زیارت را آخرین زیارت قرار ندهد و بین او و اهل بیت(ع) جدایی نیندازد،( وَ لا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ زِیَارَتِكُمَا وَ لا فَرَّقَ اللهُ بَیْنِی وَ بَیْنَكُمَا).


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .